Engagement Fund ;)

Friday, 30 January 2015

Derma Darah Lagi

Ini cerita derma darah pulak. Bila dah pernah biasa buat dan tiba-tiba lama tak buat, rindu nak buat. Kali terakhir derma darah adalah pada bulan April 2012; dua tahun lepas. Kenapa jauh sangat jaraknya? Sebab lepas dari tu semedang tak layak nak menderma; HB mesti rendah. MESTI! Nak pergi kali ni pun jadi fobia sebab takut HB rendah lagi.

Balik dari boling malamnya kelaparan tapi makan roti dengan bancuh Ephyra je. Lepas tu tidur sebab kena dapat tidur yang cukup sebelum derma darah. Agak nyenyak la tidur malam tu sebab penat tapi tangan kanan sakit. Esoknya paginya bangun dan tidur balik baru bangun betul-betul. Sebelum menderma kena makan tapi tak boleh makan berat jadi menunya hanya roti bakar dan Horlicks coklat. Sebelum bancuh Horlicks, tengok dekat bungkusan dan nampak ada tulis 'membina sel darah merah'; terus semangat nak minum. Tak cukup Horlicks, teguk juga pati delima Gulsan sebab delima telah terbukti mampu menambahkan sel darah merah.

Sampai dewan tu nak dekat pukul 12 jugak dan tak ada orang sangat. Kempen yang ini dikendalikan oleh PDN jadi agak seronok di situ sebab biasanya PDN bagi 'jajan' macam-macam. Eh, benda percuma dan banyak dan pelbagai, mestilah mak incik suka! Hehehe... Masuk dalam dewan dan macam biasa kena isi borang dulu. Lepas tu periksa jenis darah dan HB. Dekat kaunter nombor dua ni yang paling cuak sekali. Berdebar-debar tunggu dia cakap; "Ok, boleh ke kaunter seterusnya." Alhamdulillah, HB okey dan terus ke kaunter nombor tiga. Dekat kaunter tiga periksa tekanan darah dan tekanan pun normal maka terus ke kaunter empat. Kaunter ni tempat dia bagi coding untuk paket darah yang bakal diambil.

Dah selesai, terus pergi kaunter terakhir iaitu serahkan satu plastik berisi borang dan coding pada jururawat bertugas dan bolehlah pergi duduk dekat kerusi. Kalau orang menulis guna tangan kanan, biasanya ambik darah tangan kiri tapi aku boleh je mana-mana pun. Tapi sebab tangan kanan sakit maka tadahlah tangan kiri.

Satu lagi perkara yang aku suka bila PDN yang kendalikan kempen adalah dia ada sediakan kain untuk tutup kaki. Yelah, bila dah terbaring dekat kerusi tu, tak sopan ye untuk perempuan. Bila ada kain menutupi, terasa selamat gitu. Dah lama tak kena cucuk jarum besar, cuak tu tetap ada. Hani ke Zimah pernah pesan, sebelum nak derma darah kena minum air banyak-banyak supaya senang nak cari urat. Dari celik mata sampailah dalam kereta memang minum tak henti-henti dan memang tak ada masalah pun jururawat tu nak cari urat.

Sebelum kena cucuk

Sebelum cucuk, semua jururawat yang lalu sebelah aku tanya soalan yang sama; "Dah makan?" Mestilah dah sebab kalau pergi derma darah dengan perut kosong boleh pitam tau. Lepas tu salah seorang jururawat terus tepuk-tepuk dekat tangan cari urat dan terus suntik cecair tak pasti untuk apa. Kemudian tu baru dia masukkan jarum untuk keluarkan darah. Dua kali cucuk la kiranya. Auch! Pedih dan bisa.

Dah selamat dicucuk

Kena tunggu dalam beberapa minit sambil genggam silinder dekat tangan. Tak lama pun darah nak keluar dan tiba-tiba dah penuh kampit darah tu. Macam biasa, lepas je jarum dikeluarkan, kena tekan kuat-kuat dengan kapas tempat jarum dicucuk untuk beberapa minit. Duduklah situ berangan sampai jururawat datang bawak plaster. Sebelum keluar, dapat satu plastik 'jajan' berserta dua paket pil berisi asid folik dan ferrous fumerate.  Pergh, dah hafal nama ubat! Hehehehe... Seharian jugaklah bertampal plaster sebab darah masih keluar sikit-sikit dari kesan jarum tu dan sampai hari ni masih nampak kesan lebamnya. *Maafkan kejakunan Tuan Tanah sebab dah lama tak merasai keadaan ini. *

Jajan yang dimaksudkan; jajan berkhasiat.

Alhamdulillah, dapat juga derma darah selepas sekian lama tak layak nak menderma. Perasaannya? Tak dapat nak digambarkan; puas hati, seronok, semua ada! Buat yang nak menderma darah, jangan ragu-ragu okey? Tahu diri tu layak, terus je pergi. Tak payah tunggu ada kempen, datang serah diri dekat hospital pun boleh.

No comments: