Engagement Fund ;)

Saturday, 31 January 2015

Masih Makan Oat?

Sejak berazam nak sarapan secara sihat, perlahan-lahan cuba istiqomah makan oat tiap pagi. Tapi akhir-akhir ni banyak terbabas dari berjalan lurus. Hehehe... Kalau nak sarapan oat, kena 'buat' siap-siap sebelum tidur sebab pagi-pagi memang tak sempat nak isi dalam Tupperware. Dekat pejabat nanti tinggal tuang air panas je. Macam manalah kau mampu telan oat tu ye? Orang lain la tanya. Sebenarnya kan, macam tak mampu je nak telan tapi memikirkan bahawa kesihatan itu penting maka terkulat-kulatlah aku sudu bancuhan oat masuk mulut.

Kalau perhati muka aku, memang betul-betul kena paksa makan punya muka. Hahaha... Maunya tidak? Makan dalam pantri dengan orang lain, belah kiri makan nasi lemak ayam goreng. Belah kanan makan lempeng kelapa cicah rendang kerang. Belah sana makan nasi lemak paru. Belah sinun makan bihun goreng dengan sambal tumis. Bayangkan dia punya bau tu? Sabor jelah. Ada juga masanya aku ngelat tapi dalam sekali atau dua kali seminggu je la.

Jadi, macam mana sebenarnya bancuhan oat si Farah ni sampai dia kata kena paksa tekak menelan? Ini cara akulah; campurkan oat + susu tepung + nestum + chia seed + 'pemanis'. Nisbah dia 4 sudu + 1 sudu + 1 sudu + 1 camca + 1 sudu. Pemanis tu buah kering atau coklat cip; tukar-tukar. Buah segar tak pernah pulak cuba lagi. Tapi lepas ni tak letak coklat cip dah kot sebab dia jadi terlalu manis dan menyebabkan aku muak. Korang bolehlah cuba jugak. Risiko terluah balik tu kena tanggung sendiri sebab tak ramai orang yang lalu nak makan oat.

Campuran oat dengan kranberi kering

Campuran oat dengan coklat cip

Campuran oat dengan buah tin

No comments: