Engagement Fund ;)

Sunday, 11 January 2015

Menyelam dan Minum Air

Haritu lepas pergi kenduri Maira, terus pergi ukur Alamanda. Mula-mula macam nak pergi IOI Mall yang baru bukak tu tapi Chik cakap tak payah pergilah sebab masih ramai lagi orang buat lawatan tapak sebab IOI masih buat mall warming. Kali ni bertiga je termasuk Hani yang excited datang kenduri kahwin sebab dia jarang dapat nak penuhi undangan walimah kerana tuntutan tugas. Alang dah off duty, teruslah ukur kawasan yang patut. Aku ajak tengok Manisnya Cinta di Cappadocia sebab novelnya best, jadi nak tengok jugak bila dah jadi filem ni best macam novel ke tak.

Sampai Alamanda, aku terus solat zuhur dulu manakala Hani yang dah solat terus pergi beli tiket. Gedebuk gedebak, sampai dekat kawasan GSC terus beli popcorn dengan air mineral. Ikut hati nak beli je kudap-kudap lain tu tapi fikir kang nak makan malam pulak, maka popcorn je cukup. Siap beli, pintu tak bukak lagi maka sempatlah menjakun tepi poster. Kami antara orang terawal dan sebab dah lambat, dapatlah 3 tempat duduk akhir di barisan paling depan. Dah lama tak duduk kerusi paling depan maka mendongak la sikit waktu menonton.

Tangan penuh dengan kentang putar Aten, popcorn, air mineral, dan beg telekung

Pelakon-pelakonnya memang mantap dan baru sedar bahawa Fazura adalah sangat cantik. Sebelum ni tak adalah tengok dia 'besar' dan dekat macam tu jadi tak perasan yang dia cantik. Hehehe... Tapi plot berkembang terlalu cepat sampai aku tak boleh nak terima kenyataan bahawa tiba-tiba je dah habis? Banyak juga yang diubah dari novel tapi tak bosan sangat waktu menonton sebab ada juga selit adegan lawak. Kesimpulannya, aku lagi suka baca novel daripada tonton filemnya.

Lepas habis, ingat nak solat dekat surau GSC tu tapi dia tak bagi sebab bukan waktu menonton. Macam tak relevan je? Terus keluar dan ke surau Alamanda. Lepas solat asar, perut dah lapar balik maka moh le cari makan. Bila banyak kedai makan, terus pening nak pilih. Akhirnya kami ke Bumbu Desa, restoran masakan Sunda. Suasana kedai memang best dan sesuailah nak makan santai-santai.

Meja kami...nama lauk pauk tak ingat dah

Tuan Tanah punya; ayam tak-ingat-nama-tapi-sedap!

Menu dia nasi dan lauk; pilihlah nak lauk apa dan pesan dengan nasi sekali. Paling penting, kena sebut dan tunjuk gambar dari menu kepada pelayan kalau dapat pelayan yang tak faham cakap Melayu. Cakap omputih pun tak berapa nak jelas sangat. Kalau cakap Jawa agak-agak dia faham tak? Lain kali kalau pergi lagi aku cuba. Masing-masing pilih lauk utama sorang satu dan tambah satu sayur. Makanan dia memang sedap dan paling penting sambal dia pedas! Nasi dia pun wangi dan sedap; tak kering sangat, tak lembik sangat. Cuma pilihan lauk dia tak berapa nak meriah. Ada rezeki lebih, nak bawa Abah makan dekat sini. Cawangan paling dekat dengan rumah adalah KLIA 2.

Dah kenyang, terus keluar nak solat maghrib manakala Hani terus balik rumah. Memang dari zuhur sampai isyak aku solat dekat surau Alamanda. Senang solat siap-siap, balik tinggal tidur je. Berjaya menyiapkan satu lagi entri tertunggak! Yeay! Esok mula bekerja balik selepas bercuti hampir dua minggu dan perasaannya sama macam nak mula bersekolah hari pertama; kecut perut. Dah kenapa?

No comments: