Engagement Fund ;)

Friday, 30 January 2015

Rindu Makanan Korea

Bila kerjanya mengadap Running Man dan drama Korea, mulalah rindu nak makan apa yang orang dalam drama makan. Haih... Dekat Banting ni, celah mana nak jumpa restoran Korea? Nan hado! Terpaksalah gigih masak sendiri. Masak yang termampu jelah, tak gigih lagi nak gentel ttokboki macam yang Maangchi tunjuk dalam YouTube.

Stok kimchi dah tinggal nyawa-nyawa ikan maka lepas ni kena buat lagi dan kena buat lebih sebab dah janji nak bagi Kak Eli rasa. Haritu dah buat lebih untuk dia sebenarnya tapi bila aku rasa, macam ada benda kurang. Walaupun dah siap letak dalam balang, tak jadi nak bagi. Lepas ni semangat nak buat tu lebih sikit la sebab dah beli bekas khas simpan kimchi dekat Jusco tahun lepas. Hehehe...

Paling senang nak masak tentulah ramyun. Campak apa nak campak, bawak keluar set chopstick besi yang beli kat Korea dulu, makan bersila depan laptop. Pergghh, nyaman! Gambar ramyun tak payah letaklah ye sebab dah banyak kali letak. Bila ada kimchi ni, lagi satu menu yang wajib buat adalah kimchi bokkeumbap(nasi goreng kimchi). Kalau orang Korea letak gochujang nak bagi pedas, aku ketuk cili padi je barang 3 biji untuk satu hidangan. Makan dengan sunny side up egg ataupun Geng Makan panggil telur goyang. Sampai sudah aku tak pandai buat telur goyang yang tak berapa nak goyang.

Kimchi bokkeumbap a.k.a nasi goreng kimchi dengan taburan rumpai laut panggang(tertulis di bungkusan)


Lepas tu aku masak kimchi sundubu jjigae. Diorang kata nak masak jjigae kena guna kimchi yang dijeruk lama, baru sedap. Kimchi yang ada dalam peti memang dah lama dan tak sedap nak ratah, maka gigihlah beli tofu lembut dekat pasar untuk melengkapkan bahan. Lebur je semua benda dalam periuk, kacau-kacau dan siap! Hirup panas-panas, hilang kejap kempunan.

Kimchi sundubu jjigae berisi bahan-bahan yang ditemui dalam peti sejuk

Terbaru adalah miyeok guk(sup rumpai laut) yang menjadi hidangan wajib pada hari lahir di Korea. Dok tengok diorang makan, teringin juga nak rasa. Belilah bahan dekat Giant. Dah lama pun beli bahannya, baru tergerak nak buat baru ni. Yang ni pun senang kacang je nak masak. Bahan pun tak renyah. Lagi sekali, lebur semua benda dalam periuk, tunggu mendidih dan cedok ah dalam mangkuk. Makan sambil tengok Running Man. Sebab bahan utama dia adalah rumpai laut, jadi dia hanyir sikit. Kalau makan dengan nasi atau roti, okey. Kalau makan gitu je kembang juga tekak.

Sejurus selepas diangkat dari dapur..berasap-asap lagi...

Selepas agak sejuk

Nak resepi? Boleh Google ye, bersepah resepi. Tapi aku suka rujuk Korean Bapsang sebab blog dia senang nak baca. Kalau nak tunggu aku tepek resepi, tak tahu bila. Hehehe...

No comments: