Engagement Fund ;)

Sunday, 18 January 2015

Sampai Melimpah!

Hujung minggu ni, memang tak kuasa nak keluar ke apa sebab nak rehat je lepas satu minggu yang agak penat. Kebetulan untuk minggu orentasi kali ni dilantik dua AJK, maka ada hari yang balik lewat sebab terlibat dengan aktiviti riadhah. Lepas tu kena pulak 'ABC', lagilah penat dia berganda.

Hari ni terpaksa juga keluar cari sayur. Dah seminggu tak masak makanan seimbang, maka gagahkan diri juga keluar ke pasar malam. Beli la sikit agak-agak tahan sampai hari Selasa sebab hari Rabu kang ada pasar tani, jadi boleh beli stok baru. Dekat pasar hari Ahad ada makcik jual lemper tapi dah lama dia tak buat lemper. Tadi sajalah pergi jenguk sekali tu ada lempernya, terus gembira tak terkata sampai senyum sorang-sorang. Hahaha... Ko ingat senang nak cari kuih ni? Terus cepat-cepat; "Acik, nak lemper 2 ringgit."

Kuih nama lemper tu yang dalam bulatan ye Hani (sebab dia tak kenal lemper..hehehe)

Dari pasar terus ke Banting nak isi minyak sebab dah nak sampai E dah meter minyak. Kalau dulu tunggu jarum meter tu sampai dekat E baru pergi isi tapi sejak kejadian tersadai tepi jalan tu, minyak tinggal suku je dah cuak. Mula-mula nak isi tunai dan cadang nak singgah cucuk duit tapi ambik ko, berlapis-lapis kereta depan bank; tak jadi cucuk duit terus ke Shell. Pertama kali nak seret kad ceri dekat Shell, cuak jugak kot dia meragam. Nasib baik semuanya baik-baik aje.

Setangki penuh biasanya 40 hengget untuk Mrs. Kanc maka aku pun syok je tekan pam tu sampai dia bunyi 'tek'. Tengok dekat skrin, baru 38 hengget. Aku ingat dia bagi amaran pertama maka aku pun godek-godek pam tu dan tekan lagi untuk cukupkan 40 hengget. Sekalinya, melimpah! Eh, selalu 40 hengget tak penuh betul pun tapi yang ni dah kenapa sampai melimpah? Tiba-tiba teringat yang harga petrol dah turun sikit berbanding kali terakhir aku isi minyak. La hai, patut la melimpah. Maka dengan nilai 39 hengget 5 kupang, penuh sudah tangki Mrs. Kanc.



Habis isi minyak, beralih ke pam angin. Rasa macam dah lama benar tak pam tayar Mrs. Kanc ni. Waktu dia boleh jalan jauh, memang aku akan periksa tayar ni sebelum mula perjalanan tapi sejak dia boleh jalan dekat-dekat je, terus lupa nak periksa. Mujurlah pam anginnya tadi sebab kempis banyak keempat-empat tayar. Kalau langgar lopak yang dalam, mau bocor terus tayar macam yang pernah terjadi dulu. Itulah dia rutin hidup pada hujung minggu kalau tak keluar mengukur jalan mahupun pusat membeli-belah. Hehehe...

No comments: