Engagement Fund ;)

Friday, 20 March 2015

Penne Alfredo Senang Tahap Gaban

Ini cerita haritu. Tekak ni terasa nak makan pasta yang lemak berkrim tapi kedekut nak pergi makan dekat luar. Memandangkan barang-barang semua dah ada kat rumah tu, maka moh le masak. Serius senang tahap gaban lagi-lagi untuk yang pemalas macam aku ni. Waktu malas la kan, waktu rajin tu lain cerita.

Easy Peasy Penne Carbonara


Bahan-bahan(untuk seorang makan)
1 cawan pasta (penne/spiral/macaroni/elbow/etc.)
1 ketul sosej (hiris dan goreng/bakar dulu)
3/4 kotak susu segar(200ml)
1 sudu garlic butter spread
1 keping cheddar cheese
1 camca lada hitam(tumbuk kasar)
Cili padi potong

Cara masak:
1. Masukkan garlic butter spread dalam kuali dan biar dia cair.
2. Tuang susu dan kacau sebati. Biar menggelegak dan masukkan keju.
3. Kacau sampai keju cair, masukkan lada hitam.
4. Masukkan pasta yang telah direbus sekali dengan sosej.
5. Gaul dan biar sekejap untuk kuah meresap.
6. Matikan api dan tabur hirisan cili padi.
7. Baca bismillah dan makan dengan nikmat.

Senang kan? Tak payah kupas bawang pun. Hehehe... Kalau nak kuah banjir, tuang je sekotak susu tu terus. Kalau ada keju mahal macam parmesan atau mozarella, campak je sekali. Nak masak ni kadang tak boleh poyo sangat ikut resepi. Sekian, selamat mencuba.

No comments: