Engagement Fund ;)

Saturday, 16 May 2015

Kari Ikan Merah

Lama benor tak tampal resepi dalam ni, maka malam ni merajinkan diri letak resepi ni untuk rujukan sendiri di masa hadapan. Kalau korang nak cuba pun boleh, tapi kalau tak jadi, jangan marah haa. 



Bahan-bahan:
3 potong ikan merah
1 biji bawang besar (dihiris)
5 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
3 sudu besar rempah kari (bancuh macam pes)
1 1/2 sudu besar serbuk cili
1 camca jintan manis
Rempah 4 sekawan secukupnya (kayu manis, buah pelaga, cengkih, bunga lawang)
1 camca pes asam jawa
2 tangkai daun kari
1/2 cawan santan
4 cawan air
Bendi dan terung

*ditumbuk bersama-sama

Cara memasak:
1. Goreng jintan manis sampai dah tak meletup, masukkan hirisan bawang besar dan tumis sampai layu. Kemudian baru masukkan bahan yang ditumbuk. Tumis sampai garing.
2. Masukkan serbuk cili dan kacau cepat-cepat sebab dia senang hangus; lepas tu baru masukkan pes kari. Kacau sampai sebati dengan bahan tumisan, letak air sikit dan biar sampai pecah minyak. Waktu menumis ni memang kena guna banyak minyak baru rempah dia menjadi.
3. Dah pecah minyak, masukkan daun kari. 
4. Masukkan pes asam jawa dan air, biarkan mendidih barulah masukkan santan.
5. Masukkan ikan dan bendi serta terung. Kacau dan tunggu sampai mendidih.
6. Ikan dah masak, sayur pun dah lembut, boleh matikan api dan hidangkan.


Macam gambar atas ni, takde makna nak hidang dalam mangkuk cantik sebab makan sendiri je pun. Angkat mangkuk ni dari atas dapur, terus hidang atas meja. Senang kerja; tu yang nampak mangkuk ni comot sebab tepi-tepi tu adalah percikan kuah mendidih daripada proses memasak. Ini cara Tuan Tanah masak selepas dikacukkan dengan cara masak resepi-resepi yang ditemui dari blog-blog masakan yang tersenarai dekat bawah nun. Kalau tak jadi, ampun ye sebab I main campak je. Heeee.... 

No comments: