Engagement Fund ;)

Thursday, 15 October 2015

Popia Ketam Berkeju

Gigih taip nama dalam bahasa Melayu walaupun bila dekat alam fana, panggil cheesy crabstick roll. Hehehe... Buat popia ni sebelum kena chicken pox haritu dan buat sekali banyak lepas tu simpan dekat tempat sejuk beku. Senang sangat nak buatnya pun dan kosnya pun tak adalah mahal. Disebabkan aku gigih dan baik hati, hari ni nak kongsi langkah demi langkah nak buat popia ni. Layan gambar je sampai habis entri ye. Zasss...

Bahan-bahan; jejari ketam, kulit popia, keju, dan campuran lada hitam kisar + oregano...keju tu potong enam ye, jangan tamak letak sekeping untuk satu popia sebab lepas goreng karang dia tukar nama jadi popia bersalut keju goreng...ini cerita betul, bukan rekaan..

Mula-mula letak satu hirisan keju dan tabur sikit campuran oregano

Letakkan sebatang jejari ketam

Lepas tu letak lagi satu hirisan keju diikuti dengan taburan oregano

Lipatkan dan gulung sikit sampai jadi macam dekat atas ni

Kemudian lipatkan bahagian kiri dan kanan seperti di atas

Gulungkan dan tinggalkan sikit untuk digam...nak gam ni tak payah bancuh tepung jagung bagai, basahkan dengan air dan gulung ketat-ketat sampai dia melekat..

Taraaa! Hasil selepas digoreng...

Nota tambahan;
- Waktu gulung jangan terlalu ketat sebab nanti waktu goreng keju dia meleleh keluar sebab tak ada ruang dia nak duduk dalam balutan.
- Gunakan keju cap Kraft sebab dia tak terlalu masin.

No comments: