Engagement Fund ;)

Monday, 13 July 2015

Buka Puasa dengan Kak Chik

Ini rancangan berbuka terawal untuk ramadhan tahun ni dan merupakan tradisi tahunan. Kalau pun tak dapat berkumpul dengan teman-teman serumah yang lain, berbuka dengan Kak Chik adalah mesti. Disebabkan Kak Chik akan padat jadualnya untuk hujung minggu sehingga raya, maka hujung minggu kedua dipilih untuk bertemu. Selepas hampir setahun tak jumpa, kekok pulak bila bersua muka. Macam tak logik je aku tak jumpa Kak Chik nak dekat setahun sebab bukan ke asal nak merayap je aku ke Shah Alam dan teman merayapnya adalah beliau? Entah apalah yang disibukkan aku dan beliau tu sampai dah lupa rumah beliau yang mana satu. Hahaha...

Ini juga kali pertama memperkenalkan Taejang pada Kak Chik. Hehehe... Ingatkan beliau dah tahu sebab dekat FB ada jugalah aku sok sek pasal Taejang cuma tidak secara langsung. Macam biasa bila berjumpa, banyak je benda nak cerita, banyak je benda nak luah. Lepas tumpang solat asar dekat rumah beliau, terus gerak ke Mydin sebab aku awal-awal kata nak pergi beli stokin. Selepas lima tahun tak beli stokin, termangu kejap depan rak mencari jenama yang aku pakai. Jenamanya masih ada cuma logonya sudah bertukar. Dah sampai Mydin, bukan stokin je dibelinya, siap sarung lengan, siap kain batik sekali aku borong. Heeee...

Hasil rembatan di Mydin dengan ucapan, bila nak buka Mydin dekat Banting?

Dari Mydin, terus ke SACC Mall untuk berbuka dan solat maghrib. Sebab waktu pun dah lewat, kami memutuskan untuk solat dulu baru cari makan. Ingatkan tak ada orang dekat surau, sekalinya penuh sesak sebab bukan kami je fikir nak solat dulu. Hehehe... Lepas solat, pusing-pusing dekat dalam SACC baru turun cari makan. Pusing punya pusing, masuk dalam satu restoran baru. Baru bagi kamilah sebab sebelum ni tak nampak. Kak Chik yang namanya duduk Shah Alam pun tak merayap sangat maka apa yang baru aku jumpa, barulah juga bagi dia.

Restoran ni okeylah sebab dia ada nasi. Itu pun yang penting sebab Kak Chik wajib makan nasi. Hehehe... Menu dia pelbagai juga, ada nasi, ayam goreng, chicken chop, dan makanan ringan macam kentang goreng, wedges dan onion ring. Nasi pula ada beberapa pilihan ayam dan saiz hidangannya agak besar sebabnya kitorang makan tu, apahal ayam dia ni tak habis-habis? Kira banyak la ayam dia bagi dan sos untuk nasi ayam dia adalah ikhlas. Maksud ikhlas adalah sos dia lagi pekat dan berasa dari sos nasi ayam di restoran nasi ayam.
Side dishes

Kak Chik's

Mine

Selesai makan, pusing-pusing dekat festival sempena raya dekat bahagian luar. Bapak la ramai manusia dekat situ sampai nak jalan pun berlanggar bahu. Keluar je dari kawasan sesak tu, aku cakap dengan Kak Chik; "Gigihlah mak ayah yang membeli-belah sambil bawa anak kecik ni, dengan nak tolak stroller, dengan nak kawal yang dah dapat kaki. Saya yang tengok ni pun penat." Pastu Kak Chik tambah; "Sangat gigih. Kalau saya nanti, tinggal jelah anak-anak kat rumah." Hahaha... Kalau anak-anak jenis menurut kata dan takde nak menonong jalan, okeylah kan, ni kalau jenis yang suka punggah barang dan tak nak dipegang, satu hal nak kawal anak sambil beli barang. Akhir kata, mak bapa yang bawa anak-anak membeli-belah terutama waktu puncak adalah gigih dan hebat!

Sunday, 12 July 2015

Tart Nenas Terpaling Sedap

Penangan review dari Kak Su, tergoda aku dibuatnya dengan tart nenas jenama di atas. Sanggup je memandu sampai ke Balakong nun semata-mata nak ambik tempahan. Jauh memanglah jauh tapi sebab kira dah biasa dengan kawasan sana, maka takde benda pun. Pertama kali tempah adalah untuk acah-acah rasa. Dah la cakap lambat, mintak pulak kuantiti yang bukan kuantiti sebenar, nasib baik tauke baik hati maka permintaan ditunaikan. 

Pertama kali rasa, memang terbaiklah! Kali terakhir makan tart yang rasa lebih kurang macam ni adalah 3 tahun lepas kot. Lepas tu tak jumpa dah. Bila kongsi dekat FB, ramai pulak yang nak jugak. Sebab aku baik hati, ambik la tempahan. Alang-alang nak ambik aku punya, masukkan je la sekali kan? Siap bagi rasa lagi tau walaupun sayang sebab nanti habis. Hahahaha....

Gigih tau paket kecik-kecik

Maka semalam sempena nak berbuka puasa dengan Geng Tingkap, sekali jalan ambik tart. Mula-mula kata nak jumpa kat Econsave tapi bila masuk kawasan Econsave, perghhhh, sesak gila dengan kereta keluar masuk, dengan orang ramai, terus tukar tempat ke plaza perabot sebelah Econsave. Aman sikitlah nak menunggu pun. 

Sebab dah bayar siap-siap, semalam ambik jelah dan ambik gambar testimoni kekdahnya. Bonet kereta Aten penuh jadi semua tart nenas tu kena duduk dekat kerusi belakang. Disebabkan ada banyak maka bawak kereta pun kena berhemah lain macam. Ada sekali satu plastik terbalik; selamatlah satu balang tu hancur sikit isinya. Lepas dari tu, terus aku pakaikan tali keledar dekat balang-balang tu. Hahahaha.... Itu pun bila nak brek mengejut je atau nak kona baring cepat-cepat aku bising atau Aten bising; "Wowowowo, tart wei, tart." Sampa camtu sekali nak jaga tart. Hehehehe...
Dah selamat sampai dan tunggu masa untuk diagihkan saja

Wednesday, 8 July 2015

Persiapan Raya 2015 Cik Farae

Jadi, majoriti yang duduk jauh di perantauan sudah pun berangkat pulang ke kampung dan ramai juga yang sudah sampai di kampung. Yang dah tiba di kampung halaman, sila menjadi ringan tulang membantu mana yang patutlah ye. Cik Farae baru je masuk kerja balik hari ni lepas diberi cuti panjang iaitu dua minggu. Berdondang sayanglah dekat rumah. Lalalalala... Lepas ni siaplah nak kena pulun deadline. Takpe, yang tu fikir kemudian, kita raya dulu. Hahaha...

Rancangnya tak nak cuti langsung tapi mohon juga cuti untuk hari Isnin sementara bos-bos ada kalau-kalau tetiba jadi malas nak bersiap ke pejabat kan; kalau rajin, punch in la saja pagi Isnin nanti kalau malas, dah mohon cuti. Dah siap ke persiapan rayanya? Kita tengok satu persatu.

1. Baju raya
Sebab tahun lepas tak ada baju raya cun, tahun ni beli siap-siap dan tengok siap-siap mana yang berkenan. Beli online saja baju-baju tu. Baju kurung pulak bahannya beli dah lama bila ada orang jual dekat pejabat dan sebelum raya dah hantar ke Kak Wan dan belum puasa pun dah siap. Sejak beli barang online terutamanya baju, dah tak pandai dah nak beli baju atau tudung dekat kedai; nampak semua tak cantik aje yang tergantung di penyangkut kedai tu. Hehehe... Baju raya nenek tempah saat akhir; nasib baiklah Kak Wan masih nak terima kalau tak, tak tahu nak cari mana. Baju Abah dah beli satu malam tadi gara-gara temankan Abang Paiz cari baju raya dia. Pilih punya pilih, dia suruh belikan untuk Abah sekali, dengan Abang Paan sekali. Dah, diorang jadi satu team baju warna merah hati. Aku dah la tema tahun ni warna ungu dengan biru, celah mana nak cari warna merah hati? Lantakkan situ...

2. Kuih Raya
Dari awal dah berazam tak nak buat kuih raya dan memang aku tempah jelah sana sini. Laju je nak menempah lagi-lagi yang online. Hehehe... Dua jenis tart telah ditempah online dan dua-dua pun sedap tahap Power Rangers!
Tart nenas terpaling sedap!

Swiss Tart pun sedap!

Kuih raya pelbagai jenis buatan Mak Uda..ni sebahagian yang kawan-kawan opis tempah..

Kuih raya lain tempah dekat Aten je sebab Mak Uda dia punya kuih raya pun sedap! Tahun ni menjual kuih raya alang-alang cari duit lebih sikit. Kemain banyak pilihan biskut Mak Uda sampai tamak rasanya. Hahaha... Biskut je ada 8 jenis kot aku beli campur sekali dengan staf pejabat ni jual. Yelah, tolong kawan kekdahnya. Rempeyek memang dah tempah siap-siap dengan Wak J manakala kerepek pulak cuma ada kerepek ubi je sekilo dengan kerepek pisang tanduk percuma-kak-ijan-bagi sekilo. Asalnya aku tempah kerepek pisang tu sekali Kak Ijan bagi percuma je sebab aku bagi dia biskut red velvet. Lahai, memang nak bagi sesuatu pun dekat Kak Ijan sebab dia selalu bagi aku macam-macam. Tapi tulah, teruslah dibalas pemberian tu. Rezeki...

3. Kemas rumah
Yang ni aku paling tak pandai sekali sebab dari dulu memang tak rajin dan tak minat. Waktu arwah mak ada, beliaulah yang bahagi-bahagikan kerja jadi senang. Bila tinggal aku je perempuan, semua aku kena fikir. Nak tak nak kena paksa jugak abang-abang aku tolong sebab kalau tak tiada juadah raya sebab penat kemas rumah. Konsep dia cakap sekali je lepas tu kena sabar dan perhati. Kalau ulang banyak kali tapi kerja tak jalan jugak, sakit hati kuasa dua. Nasib baik jalan jugak apa yang disuruh tu. Langsir dah siap basuh, tinggal nak bercinta je pasang cangkuk.

4. Juadah raya
Bahagian ni nak tak nak aku juga yang kena fikir dan buat keputusan sebab bila tanya Abah, Abah akan cakap; "Ikut ko lah, ko yang nak masak." Tapi takdelah aku buat keputusan sepenuhnya sebab kena juga ikut apa Abah nak, derhaka karang. Malam ni dah kena mula kupas bawang segala untuk buat rendang. Tak perlu banyak kot sebab lebihan masak monjong haritu pun masih ada, jadi tambah je mana yang kurang. Tahun lepas tak buat apape maka tahun ni kenalah buat rendang dengan kuah kacang.

Itulah dia pecahan persiapan raya yang perlu difikir setiap tahun. Banyak kan walaupun masih bujang? Sebab duduk dengan keluarga, kenalah bawa diri dan lantik diri sendiri jadi ketua. Hehehe... Bilik air tak sental lagi ni, bila nak sental pun aku tak tahu. Ya Allah, semoga Cik Farae sempat siapkan semuanya sebelum raya dan diberi kekuatan fizikal dan emosi untuk menempuh raya. Aminn..

Bertambah Lagi

Tiap tahun umur bertambah, agak-agak dosa berkurang ke bertambah jugak? Sendiri jawablah ye. Terima kasih kepada yang ingat pada Tuan Tanah dan tak lupa juga jutaan terima kasih kepada yang sudi memberikan ucapan selamat pada Tuan Tanah pada hari kejadian. Tapi tak ada sorang pun nyanyi lagu hari lahir untuk Tuan Tanah dalam bahasa Korea. Sesiapa yang berhajat nak bagi kek sambutan lewat tu, baik letak tulisan hangul atas kek, barulah Tuan Tanah sayang lebih. Hehehe...

Banyak-banyak ucapan, ada satu ucapan yang memberi kesan mendalam pada Tuan Tanah iaitu ucapan dari Mantan Presiden i Rakan dulu;

Satu lagi yang win adalah pantun dari crime partner yang berbunyi
Jalan-jalan dengan bang mat,
Jumpa bunga tepi marikh,
Tahun ni aku selamat,
Sebab aku tak salah tarikh.

Menjadi seorang aku, kek itu wajib untuk hari lahir. Tak kisahlah bagi awal ke, bagi lambat ke yang penting kena ada kek. Tahun ni dah dapat sepotong untuk sambutan awal jadi pada hari Ahad lalu, aku hadap takoyaki sedap je dengan Iced Americano tapau dari Koffiebar.
Sanggup memandu ke Banting semata-mata nak ambik tako sedap dan murah ni..heee

Hadiah pun dapat awal jugak sebab Kak Chik kata alang-alang jumpa, maka terus bagi. Ini adalah hadiah paling bernilai yang aku terima buat kali kedua sepanjang hidup ni. Terima kasih atas tanda ingatan dan hadiahnya Sedari. Jadi, selamat hari tua diucapkan untuk diri sendiri, semoga cepat-cepat stabilkan diri dan cepat-cepat dapat kerja tetap. Sekian.
Rupa luar

Hijau...

Bahagian dalam

Mana Yang Lagi Best?

Bila bercakap pasal solekan, tidaklah tahap pro tapi bolehlah sikit-sikit belajar dari kawan-kawan, majalah dan internet. Tapi bila dah berduit, pandai jugaklah nak membandingkan jenama ni dengan jenama yang tu. Sebelum ni aku pakai Chubby Stick Clinique je sebab dia melembapkan bibir dan ada warna macam gincu jugak. Tapi sejak konon-konon nak beralih arah, cuba beli produk Laneige.

Mula-mula nak beli dekat BBW je tapi sebab takut warna tak sama seperti dalam gambar, maka akhirnya aku beli di kaunternya di Setia City Mall. Waktu tu pergi dengan Kak Chik dan asalnya nak beli satu benda je, lepas tu melarat beli benda lain. Biasalah, bila dia cakap beli sekian-sekian harga boleh dapat benda lain, maka dengan tamaknya beli benda lain sekali. Jangan tiru tau, tak baik untuk kesihatan minda dan poket.

Dekat kaunter, boleh cuba warna mana yang cantik dan sesuai. Mujurlah ada tukang kritik maka tidaklah pening kepala nak pilih yang mana. Akhirnya beli sebatang gincu warna merah. Baru-baru ni dapat pulak sebatang gincu percuma waktu beli barang dekat Clinique. Dah kata percuma, ambik jelah kan? Bila dah ada, takkan tak pakai pulak? Disebabkan warna gincu Clinique lebih semulajadi, maka bila pakai tu tak nampak sangat menyerlah dan tidak long lasting.
Rupa luar; yang hijau tu dah tentulah Clinique dan yang bersinar tu Laneige

Rupa dalam

Jadi, mana lagi best? Aku pilih Laneige sebab bila pakai, bibir tak terasa tebal dan lebih tahan lama. Rasa ringan jelah bila pakai dan bibir pun tak ada kering sebab dia ada serum pebenda entah nak bagi bibir lembap. Tapi masalahnya warna dia agak merah mak ngah sikit jadi kalau rajin, aku gabung je dua-dua warna ni dan dapatlah warna yang cantik. Oh ye, nama gincu Laneige tu adalah Serum Intense Lipstick manakala yang Clinique pula adalah High Impact Lip Colour. Kot la nak beli kan, boleh Google je cari info dulu sebelum beli.

Saturday, 4 July 2015

Berbuka Makan Apa?

Dah masuk hari yang ke-17 pun puasa, barulah datang semangat nak menulis pasal juadah berbuka. Tengok blog lain, kemain meriah hari-hari ada entri baru siap gambar dan cerita panjang lebar lagi. Syabas, kipidap! Nak juga ber'kipidap' tu, maklum la tengah musim. Layankan aje. Hehehe..

Jadi, kitorang buka makan apa? Masak kah? Beli kah? Sepanjang 17 hari puasa, baru tiga kali aku masak betul-betul untuk buka termasuk hari ni. Hari pertama puasa haritu semangat kemain masak lepas tu hari keberapa entah, pun semangat juga memasak. Lepas tu, nan hado! Param memanjang. Dia kan, bila dah sekali ke param, memang tersampuk akan pergi lagi esok dan esok dan esok dan esoknya lagi. Nak nak bila ada banyak lokasi param yang boleh diterjah, memang tak payah fikir dah nak sental kuali.

Kuih cara manis

Waktu masih kerja haritu, lagi senang sebab ada sorang staf tu maknya jual lauk-pauk untuk berbuka jadi dalam tengahari dia buka untuk tempahan dan petang sebelum punch out dah dapat dah lauk. Lagi malas berkodi-kodi nak masak kan? Menunya pulak hari-hari tukar dan ada empat pilihan pulak tu, laaaaagilah masyuk. Tinggal masak nasi dan senduk lauk je, tak payah nak merungut mahal okey? Berbelanja pun berpada-padalah, tak adalah hari-hari nak makan sedap je kan? Karang pakcik menteri cakap, harga barang naik pun, orang ramai masih lagi berpusu-pusu berbelanja, jadi apa salahnya kita naikkan harga. Gituuu... Aku baca kenyataan begitu, terus 'whatever!' Apa-apalah Pakcik Menteri...

 Sambal udang + petai, sayur campur

Kerabu nangka, paru berlada

Kat param pulak kuih ada, lauk pauk pun berlambak, jadi mengapa perlu bersilat di dapur? Gituuu... Kalau masak, nak kena sediakan bahan lepas tu masak lepas tu kena basuh alat masak lepas tu kena lap dapur. Tak kena gaya, kena mop lantai sekali sebab melekit. Hesy, banyak kerja. Kalau waktu tengah malas, kemain semua serba tak kena, semuanya renyah. Kalau waktu rajin, sanggup je beraikido kat dapur tu macam hari ni.

Hari ni kengkonon nak masak daging masak kicap sebab teringin nak makan dan dah lama gila tak masak. Lepas tu buat buah melaka dengan roti sardin goreng dan goreng sayur. Semua sempat masak kecuali daging kicap sebab tak sempat hoi bersilat sorang-sorang kat dapur. Konsepnya ko sempat ko buat, ko tak sempat, lantak situ. Maka daging yang dah siap rebus tu simpan dalam freezer untuk dimasak di kemudian hari. Lagipun ada punjungan jugak tadi makanya kalau masak pun tak termakan. Akhir kata, nah gambar tembikai susu pemberian jiran selorong. Bila tengok tembikai susu yang siap dipotong, aku terfikir dewan makan. Sebab? Mungkin aku mengenali buah ini dengan lebih mesra sewaktu di asrama kot.