Engagement Fund ;)

Saturday, 29 August 2015

Makanan Terpaling Sedap

Semenjak makan #tartnenasterpalingsedap ni, semua makanan pun nak dikata sedap. Orang, kalau suka makan tu, apa yang tak sedap? Selagi halal dan boleh dimakan, kita telan aje. Sementara nak tunggu mood mengarang cerita tertunggak datang, karang dulu cerita ringkas tentang makanan ni.

Secara khususnya, entri ni nak cerita pasal makanan Jawa yang sedap dan semakin susah nak jumpa. Mari kita tengok satu persatu. Dimulakan dengan lemper yang menjadi nombor satu dalam carta hati. Sedap gila okey kuih! Sedap tapi susah nak jumpa; kena tunggu ada kenduri kahwin orang Jawa baru jumpa. Itupun nasib-nasib juga sebab kalau dah katering, payah nak jumpa. Kalau masih rewang, kemungkinan besar boleh jumpa. Gambar bawah ni adalah lemper waktu kondangan tempat atuk saudara. Walaupun dari pagi sampai ke malam asyik makan je, tapi bila nampak lemper ni wajiblah aku buat tempat khas dalam perut untuk dia. Hehehe... Sebelum ni dah pernah cerita juga dalam blog pasal lemper, sila cari kalau nak tahu rupa dan rasa dia, ok?
Lemper pusingan kedua..hehehe

Lepas tu, tuntuman. Tuntuman ni bukan sekadar sedap, tapi banyak nostalgia. Arwah Nenek Kulon dulu selalu buat tuntuman ni untuk sarapan dan akulah yang rajin tolong dan temankan Nenek dekat dapur. Bila nenek sakit, Wak-wak yang bergilir jaga pun rajin juga buat kuih ni samaada untuk sarapan atau minum petang. Nostalgia sangat. Malangnya, aku tak ingat cara membuatnya bagaimana, guna tepung apa dan sebagainya. Dalam dia adalah tepung dan pisang dan kemudain dibalut daun pisang lalu dikukus. Bungkusan dia memang macam tu, tak ubah-ubah walaupun orang yang buat lain-lain.
Rupa luaran tuntuman

Tadaaaaa! Isi dalam dia..

Seterusnya, memperkenalkan keluban. Keluban ni macam kerabu tapi rasa dia unik sebab sambal kelapa tu tak sama rasa macam kelapa kerabu biasa. Yang ni biasanya ditemui dalam nasi ambeng tapi sebab nak buatnya leceh, pun dah jarang jumpa dah dalam nasi ambeng. Kadang-kadang kalau ada banchaan, dapatlah jumpa nasi ambeng yang ada keluban ni. Haritu ada seorang makcik cleaner dekat pejabat bawa keluban ni. Perasaan bila nampak keluban ni dalam pantri adalah tidak dapat digambarkan. Terlalu riang gembira! Beberapa kali jugalah Acik Wok bawa keluban ni untuk kami sampai ada satu hari tu, aku beranikan diri tanya apa bahan-bahannya. Senang je pun bahannya, cuma rajin dengan tidak ajelah nak membuat tu. Hehehe...
Sayur-sayuran yang dicelur - biasanya pucuk ubi, kacang panjang, dan tauge...tapi boleh je letak sayur yang sesuai nak dibuat kerabu..atas ni ada pucuk ubi, kacang panjang, jantung pisang dan sengkuang

+

Sambal kelapa - Gaul kelapa dengan bawang putih, cekur, cili api dan belacan yang ditumbuk kemudian letak sikit asam jawa dan perasakan dengan garam...kalau nak tahan lama, sangan dulu kelapanya...ini berdasarkan resepi yang disampaikan oleh Acik Wok la ye, aku tak cuba lagi...hehehehe...

=

Jajaaaannngg! Selepas digaulkan...sedapnya lahai kau keluban

Makanya, inilah dia tiga jenis makanan terpaling sedap yang dihasilkan dan wujud dalam komuniti Jawa di kawasan Banting. Tempat lain mungkin lain makanan terpaling sedapnya sebab walaupun namanya Jawa, dia macam ada suku jugalah.

Friday, 28 August 2015

Berprogram di Tengah Hutan - Episod 4

Sesudah sesi meluah perasaan tadi, kenalah teruskan hidup. Bukan kali pertama kena pun, dah berkali-kali. Cuma tadi dah tak tahan sampai termenangis dekat situ jugak. Nasib baik waktu tu duduk dalam bilik kecik dan bukan di khalayak, bolehlah cover sikit. Ni nak sambung cerita perkhemahan bulan lima haritu pulak.

Selepas beberapa bulan, tibalah ke episod akhir untuk catatan pengalaman berprogram di tengah hutan. Hari terakhir, masing-masing bangun awal sebab tak sabar nak balik. Kitorang la, budak-budak semua tak puas lagi. Hahaha...
Nah layan dulu gambar nasi lemak untuk sarapan pada hari tersebut...sedap!

Lepas sarapan, semua orang berkumpul di dewan terbuka untuk sesi akhir iaitu resolusi. Biasalah, sebelum progam motivasi berakhir, mesti ada satu sesi 'luahan' dari para peserta. Waktu nilah semua orang meluahkan apa yang dirasai sepanjang program. Mana yang pantang dapat mikrofon tu, jenuh lah dengar punya panjang ucapan dia. Mana yang malu-malu dan tak banyak cakap, dialog sama je dengan yang lain.

Menulis surat untuk ahli kumpulan

Feedback dari budak-budak

Rumusan dari sesi luahan hati ke hati dalam kumpulan sebentar tadi

Feedback dari budak-budak lagi

Program 3 hari diakhiri dengan majlis penutup yang dihadiri oleh Pengurus Kem dan juga Penyelia Kem yang banyak membantu sepanjang program berlangsung. Terima kasih atas kesudian menerima kami sebagai tetamu di Sedanan Outdoor Camp dan juga layanan terbaik yang diberikan. Akhir sekali adalah sesi bergambar sampai muntah. Nah layan gambar.
Perarakan masuk tetamu ke dewan

Ucapan alu-aluan dari pengacara majlis

Ucapan dari penghulu kem

Ucapan dari Penolong Pengarah merangkap ketua urusetia program

Bersama pelajar-pelajar India; gaya formal

Gaya tak formal

Bersama MPP; gaya formal

Gaya tak formal

War cry terakhir dari para peserta

Sesi mengucapkan selamat tinggal dan terima kasih

Dari kiri; Pengurus Kem tak-ingat-nama, Penyelia Kem pun-dah-lupa-nama, Encik Kombat(nama glamour), Encik Kudut(bukan nama sebenar)

Sekianlah saja, cerita bulan Mei yang lalu, program selama tiga hari dua malam di Melaka yang tercinta. Eh? Macam best je kalau dapat kerja dekat Melaka, ada kerja kosong tak?

Sedih Sampai Nangis...

Sob..sob..sob..

Bila waktu orang lain minta belas ihsan, kite bagi walaupun yang dia minta tu hak kite.

Tak apa, asalnya pun dia punya tapi kerana "saya yang menurut perintah", kite buat atas dasar arahan.

Akhirnya dia dapat hak dia juga kerana kite ni lembut hati.

Waktu kite nak tuntut semula hak tadi, dia nak ambil juga walaupun benda yang dia kena buat tu macam sunat je pun.

Eeeehh, geram pulak kite! Sedih tak terkata sampai mengalir air mata kite.

Lepas ni nak kena siapkan fail ke, nak kena mengajar sebab esoknya kena pergi kursus ke, JANGAN HARAP kite nak bagi.

Sob..sob..sob..

Thursday, 27 August 2015

Koh! Koh! Sreet...Sreettt...

Ha, begitulah bunyi yang keluar dari mulut dan hidung bila batuk dan selepas bersin. Ini dah masuk minggu kedua batuk, sakit tekak, hidung sumbat dan kurang pendengaran. 

Minggu lepas mula sakit tekak sampai nak telan air liur pun payah. Serius sakit. Bila keluar kahak, keluar yang hijau pekat. Memang padanlah sakit dan susah nak bernafas. Nak bercakap pun susah sebab pernafasan tersekat. Kesian budak-budak sebab bila ngajar, laju-laju je cakap sebab nak cepat habis. Heee...

Kalau sakit tekak yang macam ni, tak lama lagi mesti naik ke hidung ni. Telahanku benar apabila bermula minggu ni, hidung dah gatal-gatal dan berair. Petanda nak selesema. Tekak pun boleh tahan tak nak mengalah dengan gatalnya. Suara memang dah bertukar jadi F.R.O.G. dan nak mengajar pun tak selesa sebab baru cakap satu ayat, tekak dah gatal dan lepas tu batuk sampai dua minit. Cemana? Samaada suruh diorang yang buat penerangan atau bagi je latihan. 

Bila batuk pakej selesema, tidur malam memang tak lena. Hampir setiap jam terjaga lepas tu batuk sampai nak muntah. Lepas tu masuk opis muka tak siap.Hahaha.. Kak R suruh pergi klinik tapi aku malas sebab rasa macam membazir. Hehehe... Cuma buat ubat semulajadi je dekat rumah iaitu minum air suam campur perahan limau nipis dan madu. Lega sikitlah tekak ni bila minum tu.

Hari ni dah okey sikit maka malam karang bolehlah kot sambung mengarang cerita basi untuk letak dalam blog ni. Entri sebelum ni yang meriah keluar sehari sampai dua tu entri berjadual, tu yang meriah. 

Monday, 24 August 2015

Singgang Ikan

Semenjak masak untuk nenek yang kena pantang makan, tak tahu dah nak masak apa sebab bosan asyik masak benda sama. Ada sekali tu tergerak nak Google resepi singgang dan cubalah masak. Bapak senang lahai nak masak singgang ni, campak je semua dalam satu mangkuk dan siap! Sedap pun sedap. Nah resepi

Bahan-bahan:
Sepotong ikan parang/ikan merah/ikan tenggiri
Bawang besar
Bawang putih
Halia
Kunyit
Serai - diketuk
Cili padi - diketuk
Asam jawa secukup rasa
Garam dan gula secukup rasa
Bendi atau tomato atau sayur kesukaan masing-masing (yang sesuai la ye)

Taraaa! Dah jadi singgang...

Gila pemalas nak ingat resepi! Hehehe... Sebabnya aku masak pun main agak-agak, main campak-campak je, maka korang pun silalah cooking by heart juga ye. Mula-mula panaskan air sampai hampir mendidih dan masukkan bahan hirisan. Biar sampai mendidih dan nanti air tu jadi kuning sikit sebab warna kunyit dah keluar. Masukkan asam jawa dan kacau. Lepas tu masukkan ikan dan serai. Masukkan sekali bendi dan tomato. Biar sampai ikan hampir masak, campakkan cili. Bila dah mendidih dan ikan dah masak, tutup api dan hidangkan.

Sedap sangat makan begitu saja dengan nasi putih lembik-lembik sikit. Bertambah-tambah dibuatnya. Kalau aku malas nak masak tapi kena masak jugak, singgang nilah penyelamat. Hehehe...

Rasanya Macam Kena Bagi Nama

Dah separuh tahun pun tapi cerita bulan Januari haritu pun tak habis karang lagi, cemana? Hari ni nak cerita pasal Galaxy Note 8 yang sakit tahap kritikal tatkala usianya genap 2 tahun. Bila tengok balik resit, aku pun tak tahulah macam boleh sesenang hati keluarkan seribu lima ratus hengget untuk beli Note 8 ni. Kalau beli kamera, dah boleh dapat yang muncungnya panjang. Tapi semuanya dah berlaku, maka terimalah hakikat.

Pertama kali dia semput adalah beberapa bulan selepas pembelian dimana dia tak boleh nak dicas langsung. Memandangkan waktu tu masih dalam jaminan, maka aku hantar je semula ke tempat beli dan selepas itu elok semedang. Cuma ada sekali tu bateri dia kejap sangat habisnya padahal baru je hidupkan lepas dicas. Gelabah aku Google sana sini cari penyelesaian.

Disebabkan Note 8 ni kategori tablet, maka baterinya tidak boleh ditanggalkan sesuka hati. Kalau telefon biasa, bolehlah cabut bateri dia, usap-usap sikit dan bagi dia rehat. Tapi yang ini, celah mana nak cabutnya? Bila aku Google, diorang cakap kena rehatkan tablet dari dicas selama beberapa jam untuk beberapa kali.
Ok, bila dicuba, alhamdulillah berkesan. Galak sangat main game, memang asal bateri kong je terus cucuk pengecas. Bila dah penuh, terus hidupkan dan buat main game sampai lebam, memanglah merajuk baterinya. Hehehe...

Kemudian bulan lepas, dia mula balik meragam sampailah ada sekali tu bila aku cucuk kabel nak cas, dia tak menyala pun. Cuak kuasa lapan! Waktu tu dekat pejabat, terus aku tanya kawan satu pejabat ni pasal kawan dia yang boleh baiki telefon sebab kalau hantar ke kedai, sahih dia hantar dekat tempat jauh punya dan lambat. Dah tahu lokasi si pembaiki, malam tu lepas maghrib terus aku pergi.

Sampai sana, aku terangkan la masalahnya dan dia pun cuba cucuk kabel dia. Pling! Menyala terus ko! Dia cakap, mungkin pengecas aku yang rosak dan dia pun mula la terangkan panjang lebar pasal bateri dan pengecas dan dia ada bagi tips jugak macam mana nak semak kadar 'kesihatan' bateri tapi aku dah lupa. Heeee....

Baliknya aku singgah Giant sebab tahu kat situ ada satu kedai Pakcik Sam. Tanya harga dia, mak aih, bapak mahal? Sebab aku kedekut, maka aku beli dekat Lazada, berkali ganda murahnya. Seminggu jugalah terbiar tak bercas sebab lama benor pulak tunggu Lazada pos charger aku ni.

Tapi tak lama pun dia okey sebab lepas tu dia mati balik tak hidup-hidup, memang sah ada sesuatu yang rosak ni. Terus aku bagi je dekat kawan opis ni minta tolong dia hantarkan untuk dibaiki. Kena tukar cip EMMC yang aku pun tak tahu pebenda. Hahaha... Ingatkan motherboard dia yang rosak tapi cuma cip je jadi murah sikitlah. Murah tak murah jugak sebab kena RM 260 jugak. Huwaaaa.... Kemain ko kan Note 8, mentang-mentag tuan ko dapat duit kutu, terus ko nak rosak. Lari sikit bajet bersuka ria membeli belah untuk raya. Eh?

Akhirnya, Note 8 pun terpaksa di format semula dan hilanglah semua benda dalam tu. SEMUA! Termasuk nombor-nombor telefon budak-budak yang aku kumpul dari intake 2013 tu. Sobsobsob... Gambar-gambar pun ada juga yang hilang tapi banyak jugalah yang sempat aku pindahkan dalam memory card. Game semua habis jadi kena download balik. Dia punya OS pun dah bukan Jellybean lagi tapi naik taraf jadi Kit Kat. Terus rasa macam guna barang baru pulak sebab nak kena godek-godek balik.

Dalam hati cakap, cip rosak sebab banyak sangat main game tapi tak tahulah sahih ke tak cuma hati kecilku inilah yang berbisik. Eceh! Jadi, insaf tak? Main game lagi tak? Awal-awal dulu tak main sangat tapi sekarang dah main balik. Hahahaha... Insaf kejap je. Ni aku rasa bateri pulak macam nak kena tukar sebab cepat nau dia mati walaupun penunjuk kata ada lagi 50%. Sebelum mula menabung untuk bateri, aku namakan Note 8 ni dengan nama...... errr, tak jumpa lagi nama yang best. Hehehe... Dah ada nama karang aku bagi tahu. Daaaa....

Sunday, 23 August 2015

Buka Puasa dengan Geng Makan

Masih lagi cerita berbuka dan ini kejadian pada 10 Julai yang lalu dimana ketua Geng Makan mengusulkan untuk berbuka puasa bersama-sama. Disebabkan aku sedang bercuti waktu tu, maka aku setuju aje dengan apa-apa keputusan yang dibuat sebab memang tak pegang sangat pun telefon dekat rumah, tukar jadi flight mode lagi ada. Hahahaha..

Mula-mula nak ke Mohd Chan tapi akhirnya lokasi bertukar ke Restoran Belanga di Seksyen 14 Shah Alam yang menghidangkan bufet dengan harga RM 35 sekepala. Layankan aje. Aku ni dah lama sangat tak ukur Shah Alam jadi tertanya-tanya juga dimanakah tempatnya  Plaza Azalea tu. Rupanya bangunan dia dekat belakang bangunan PKPS tu je.

Kak Rin ajak gerak sama tapi sebab aku nak ambik kuih raya dulu maka aku gerak sorang je dari Banting. Bila dah lama tak merayap sorang-sorang, hati ada sedikit gentar. Dari Banting pukul 4 dan terus menuju ke rumah pembuat kuih raya. Bercinta juga nak cari rumah sebab dekat nak sampai tu, Note mati pulak, satu hal pulak aku kena berhenti tepi jalan tunggu dia bercas balik sebab aku setkan jalan dekat Google Map + tak ingat alamat.

Selepas pusing punya pusing, jumpa juga dengan bantuan yang ambik tempahan tu iaitu Ifa. Aku kenal si Ifa ni waktu praktikal dulu dan lepas tu cuma hai hai dekat FB je. Bila dia letak gambar Swisstart yang nampak sedap dan memang sedap pun, teruslah tempah dua balang untuk raya. Waktu ambik tu dengan mak dia je sebab Ifanya kerja. Dah dijemput masuk, aku pun masuklah dalam. Ingatkan kejap je sekalinya siap borak-borak. Walaupun aku tak reti sangat nak berborak, aku retikan jugak. Hehehe...

Selesai ambik kuih baru gerak ke Shah Alam. Dari situ nak ke Shah Alam, punyalah sesak. Celah mana yang tak kena berhenti? Berjaya jugalah sampai sebelum azan dan aku antara yang terawal. Orang pertama adalah Kak Nurul dan lepas aku sampai baru yang lain-lain sampai. Bila masing-masing datang dengan keluarga kecuali aku, maka aku pun layan diri sendiri jelah sebab orang lain sibuk layan anak. Pasrahhh...

Makanan boleh tahan banyak dan masakan pun sedap. Disebabkan bateri telefon aku dua-dua nazak, memang tak ada gambar makanan langsung. Suasana pun okey la dan tempat solat pun agak selesa sebab dia asingkan antara lelaki dan perempuan. Lepas buka dan solat, lepak kejap borak-borak sebelum berangkat pulang. Sebelum pulang, wajiblah bergambar 10 kali depan restoran. Hehehehe...
Geng Makan yang memang kuat makan dengan sebahagian anak masing-masing kecuali aku la kan, ada anak tekak je...

Okey, anak-anak lain pun masuk sekali semua

Ini sekali semua dengan suami masing-masing kecuali aku jugak la kan, belum kahwin maka tak ada suami...

Saturday, 22 August 2015

Monjong

Ini satu lagi tradisi tahunan orang-orang Jawa di kampung khususnya. Amnya mungkin orang Melayu dan Banjar pun ada buat tapi nama lain kot. Monjong ni adalah tradisi bersedekah juadah untuk berbuka ke jiran tetangga dan saudara mara. Saudara mara yang duduk dekat jelah, kalau duduk dekat Bangi nun, tak dapek la.

Tiap tahun memang tempah je sebab nak memasak ni adalah penat sebenarnya. Tapi aku pulak gatal cakap nak masak, hah ambik. Buat dua kali ye monjong ni sebab ada 30++ rumah untuk dipunjung. Peralatan memasak dekat rumah tu dah lengkap untuk buat kenduri tapi tenaga kerja tak ada, jadi jangan cari pasal. Karang sampai raya haji belum tentu periuk gabak tu dibasuh. Hahaha... Pusingan pertama buat nasi putih + ayam masak merah + sayur campur. Menu biasa je sebab aku rasa itu yang mudah.

Lepas sahur, terus masuk dapur siapkan bahan semua. Tak berhenti langsung ok! Siap kupas bawang, ayam pun sampai, terus bersihkan ayam dan terus lumur kunyit dan goreng. Sambil bersihkan ayam sambil goreng. Selesai bahagian ayam, siapkan bahan tumisan pulak; kisarlah semua yang kena kisar lepas tu mula menumis cili sebab cili kan lambat nak masak.

Dah selamat kuali tumisan cili atas dapur, basuh beras pulak. Guna periuk nasi yang biasa tu dengan yang sederhana besar. Disebabkan setahun sekali je masak banyak cenggitu, dah lupa sukatan maksimum beras untuk setiap periuk. Kesimpulannya, periuk kecil tu boleh masuk 4 pot beras dan periuk besar boleh letak 8 pot beras.

Selesai tenggek nasi, pergi solat. Itu jelah pun waktunya dapat rehat kejap. Lepas solat, siang sayur pulak untuk sayur campur. Sepanjang aku beli brokoli, inilah kali pertama jumpa brokoli yang banyak sesungguh ulat. Ulat besar? Ulat kecik? Ulat warna coklat? Ulat warna hijau? Semua ada. Satu hal aku nak kena potong dengan teliti. Waktu nak cepat nilah ulat ni pun nak muncul, pasrahhh.
Ayam masak merah yang dah siap dimasak dan pedas gila rupanya sambal ayam ni...aku terbeli cili yang paling pedas la kot ni..

Gedebuk gedebak, pukul 5 tepat baru siap semua. Tugas menghantar zaasss dekat abang-abang aku. Aku memang tak larat dah, melepek je depan TV layan Running Man. Eh?
Dapur dah kecah, angkut semua letak dekat ruang menonton tv untuk dibungkus


Sedia untuk diedarkan

Pusingan kedua dah bagi tahu Abah nak masak makaroni bakar je dan Abah pun okey. Sekalinya bila cuba guna oven yang tersadai sebab plug terbakar dan baru diganti plugnya, dia tak kuat jugak; cair juga plugnya padahal bakar puff je pun. Terus aku cakap nak tempah je, malas nak fikir dah. Maka tiadalah makanan barat seperti yang diperkatakan dan tempah nasi ayam berempah, senang cerita.

Berapa kali dah tukar plug oven tu tapi sejak plug asal dia bertukar, terus dia tak kuat. Juruelektrik dekat pejabat ni cakap, tak kisah plug macam mana asalkan warna hitam sebab volten oven tinggi. Bila aku bising-bising dekat Abang aku, dia cakap kena beli yang 13m. 13m tu macam mana? Cuba tolong tunjukkan, kata engineer, takkan la plug oven pun tak tau. Heeee..

Buka Puasa dengan Keluarga

Raya dah habis, cerita masa puasa haritu tak habis-habis. Nasib koranglah kena baca jugak. Hehehe... Pusingan kedua buka puasa di luar adalah bersama keluarga tercinta. Macam biasa, destinasinya adalah di Bangi sebab dekat sana je bersepah kedai makan yang biasa pergi. Tapi kalau buka puasa, pilihan utama adalah di Restoran D'limau Nipis. Boleh kata tiap tahunlah ke sana sejak zaman sekolah dulu lagi.

Kali ni pergi hari kerja maka redah je tak tempah meja pun. Nasib baik banyak tempat kosong, takdelah duduk dekat laluan orang ramai sebab meja tambahan. Walaupun aku rasa macam cerita ni ulang siar tiap tahun, tetap juga aku nak tulis. Heeee...

Kedai ni ada dua pintu dan kalau tak cukup meja jugak, dia ada buka meja dekat kawasan meletak kereta. Duduk luar pun seronok juga sebab sejuk dengan angin semulajadi. Sampai je cari meja dan pergi kaut nasi dan pilih lauk kegemaran. Keistimewaan kedai ni adalah bahan-bahan yang digunakan adalah segar terutama ikan dan sotong.

Menu paling laris adalah sotong bakar yang gemuk-gemuk sotong dia. Pilihan bahan bakar lain adalah ikan pari, ikan keli, ikan cencaru, ikan kembung dan ikan siakap. Ikan lain pun ada rasanya tapi tak perasan. Konsep dia, pilih mana-mana ikan yang berkenan dan dia akan timbang. Harga akan ditulis ditepi pinggan. Oh ye, ikan patin pun ada jugak.
Ikan pari bakar aku punya; selamba je ambik paling besar sebab bukan aku yang kena bayar...hahaha

Jangan terkejut bila tengok harga sebab macam mahal tapi sebenarnya berbaloi-baloi. Disebabkan setiap kali makan sini ada orang payung, maka aku tak fikir pun pasal harga; pilih ikan paling besar lagi ada. Hahaha... Malangnya hari tu sotong bakar dah habis maka tak dapatlah makan sotong. Sambal pencicah dia lagi melampau sebab ada sampai lima jenis. Ko pilih je mana yang berkenan, nak ambik semua pun takpe tapi kena habiskan la sebab karang membazir.
Meja kami

Tauhu ni sedap okeh! Kuah dia tu, kuah dia...

Air istimewa restoran ni dan wajib beli kalau makan sini

Abang Paiz dengan Abang Parhan

Abah dan Tuan Tanah

Servis cepat, makanan sedap, banyak pilihan, maka bolehlah datang lagi. Surau pun disediakan tapi tak pernah lagi solat di surau dia sebab biasanya kitorang akan ke masjid Al-Hasanah atau masjid di Sungai Ramal Dalam.

Alang-alang dah keluar, singgah jugalah ke tempat tumpuan di Bangi tu tapi tak sempatlah nak pergi semua, cuma pergi PKNS je. Tak beli benda sangat pun sebab baju raya semua dah beli online maka hanya meronda lawat kawasan sahaja. Tengah meronda, ada orang hulur kuih gunting untuk dirasa. Dah orang bagi, kaut la juga. Makan punya makan, eh, sedap! Beli sebekas 1/2 kilo dengan harga 20 hengget. Macam mahal kan? Tapi sebab nak buat leceh, 20 hengget is nothing. Eceh... Lepas tu balik rumah la wei sebab kedai semua dah tutup.

Friday, 21 August 2015

Berprogram di Tengah Hutan - Episod 3

Ni sambung cerita zaman tok kaduk pulak. Catatan aktiviti sepanjang di sana semua dah selamat sebab Note 8 kena format baru-baru ni. Sobsobsob... Jadi aku cerita berdasarkan gambar dan juga memori yang tertinggal di sel-sel otak. Kalau nak baca dari awal, boleh buka arkib bulan Mei ye, ada dari episod satu.

Selepas berehat akibat kepenatan bermain air, aktiviti bersambung. Sebelum tu ada explorace kejap. Kejap ke? Lama kot cuma kami yang turun lambat maka waktu kami sampai semula ke dewan, explorace tu hampir selesai. Hehehe... Tapi ada jugak la ambik gambar sikit waktu explorace tu


Kepenatan berlari sana sini cari klu dan selesaikan tugasan sampai terbaring...

Petangnya hanyalah aktiviti dalaman memandangkan cuaca tidak begitu cantik dan hujan turun dengan sangat lebat ketika aktiviti kedua baru bermula. Aktiviti pertama untuk sesi petang adalah Tarantula dimana tangan setiap ahli diikat dengan satu tali yang telah disimpul seperti sarang labah-labah. Ada baaaanyak simpulan selepas satu simpulan besar dan para pelajar dikehendaki meleraikan simpulan tersebut sehingga satu tali hanya terikat pada dua orang. Agak lama aktiviti berlangsung sebelum satu kumpulan berjaya meleraikan simpulan yang ada. Setelah diperiksa oleh jurulatih bahawa simpulan-simpulan pada tali telah terlerai, mereka perlu menyimpulkan semula tali tersebut kepada asal.





 Yeay, berjaya mencantumkan tali-tali ini semula!

Habis aktiviti Tarantula, beralih pula ke aktiviti Lipan Manusia (Human Centipede). Dalam aktiviti ini, setiap kumpulan dibekalkan dengan surat khabar dan mereka perlu mencantumkan helaian-helaian surat khabar menjadi satu gelung yang panjang dan kukuh dan boleh memuatkan semua ahli kumpulan. Gelung yang dibina perlu betul-betul kukuh kerana satu perlumbaan antara kumpulan akan dijalankan sesudah gelung siap dibina. Ada kumpulan yang melapis beberapa helai sebelum dicantumkan, ada juga yang melipat helaian surat khabar supaya kukuh dan jimat bahan.






Malamnya, sebelum aktiviti Berjalan Malam(Night Walk) , setiap kumpulan perlu menyediakan satu persembahan sempena malam kebudayaan. Mereka diberi masa selama satu jam untuk bersedia dan seterusnya mempersembahkan apa yang telah dirancangkan. Gambar ada banyak tapi malas nak edit jadi aku letak dua kepin je. Heee...



Usai persembahan, bermulalah Night Walk. Bila nak masuk hutan, kita kena lebih berhati-hati sebab kita hanyalah pelawat pada tempat tersebut sedangkan ada penghuni lain di situ. Sebelum aktiviti bermula, ada taklimat sikit untuk pantang larang dan apa peraturan yang perlu diikut. Kami juga dibekalkan dengan gelang cahaya glow in the dark sebab sebarang lampu suluh tidak dibenarkan.
Taklimat sebelum bermula

Pegawai Pengiring dengan gelang glow in the dark masing-masing

Ada juga kata laluan pada malam tersebut. Sekiranya terserempak dengan sesiapa sewaktu aktiviti berjalan dan mahu memastikan bahawa 'sesiapa' itu adalah kawan, dia perlu jawab "Seram" apabila kata kunci "Malam" dituturkan. Kalau jawapan dia lain, pandai-pandailah ko. Heeeee... Mana la tahu kan, waktu naik bukit ada 50 orang tetiba waktu turun jadi 51 orang, tak meloncat ko kat situ? Macam yang jadi waktu perkhemahan kadet bomba masa tingkatan 2 dulu, tiga kali kira pun, ahli kumpulan tetap terlebih satu. Cuak ko kat situ jeling kaki orang sebelah. Hahahaha... Sampai hari ni misteri tak terungkai.
Suku jalan, sebelum masuk hutan dan mula mendaki

Ada insiden cuak juga waktu Night Walk ni dimana orang paling depan telah salah memilih jalan. Kami pegawai pengiring ni diletakkan di barisan paling belakang, manalah tahu kan sebab kita ikut je orang depan. Orang depanlah tanggungjawab paling besar sebab dia yang pimpin orang-orang belakang dia. Kalau ada tunggul kayu kena bagi tahu, kalau kena langkah besar kena cakap, kalau nak kena tunduk pun kena maklum. Boleh tahan laju jugalah budak-budak ni jalan sampai nak tersadung kami kat belakang ni.

Waktu jalan tu, adalah panduan iaitu tali yang diikat sepanjang jalan; kena jalan berpandukan tali tu tapi dah 3/4 perjalanan tiba-tiba ada suara orang menjerit dari belakang kami yang paling belakang ni beserta suluhan lampu suluh. "Berhenti! Patah balik, patah balik!" Ah sudaaaahhh, dengan tak ada kata laluannya, tetiba suruh patah balik. Orang ke 'beruang' ni? Urusetia yang duduk paling belakang selepas kami berempat tu pun ragu-ragu nak berhenti ke nak terus sebab arahannya adalah kena ikut orang depan.

Rupanya, yang menjerit tu adalah Abang Kombat iaitu ketua urusetia sebab orang depan dah salah ikut tali. Cuak aku tau! Patutnya kena ikut tali yang warna putih, bukan tali rafia plastik tapi orang depan dah salah pilih tali. Jadinya, kami yang paling belakang ni dah jadi orang paling depan sampailah ke destinasi yang ditetapkan.

Tiba ditempat berkumpul, sesi bertafakur dengan alam pun bermula. Tenang je rasa waktu ni sebab hanya dapat dengar bunyi-bunyian dari penghuni hutan dan bila mendongak ke langit, boleh nampak bintang-bintang bertaburan dengan jelas. Lepas tu, barulah seorang demi seorang demi seorang dilepaskan turun ke tempat berkumpul terakhir dan tamatlah aktiviti Night Walk.
Tempat berkumpul terakhir sebelum kembali ke dewan