Engagement Fund ;)

Thursday, 28 January 2016

Tengok Drama Melayu Tak?

Sejak dah tak ada geng nak tengok drama Melayu ni, memang dah jarang sangat melekat dengan mana-mana drama. Dulu Arwah Mak pun minat juga drama Melayu, jadi ada kawan nak borak. Sekarang ni tengok juga cuma bila betul-betul dah tak ada cerita menarik.

Baru-baru ni aku tersangkut dengan satu drama bersiri dekat TV3 bertajuk Anakku Diva. Drama ni disiarkan setiap Jumaat hingga Ahad, jam 7 malam. Drama ni pasal keluarga, tak ada cintan cintun sangat, tu yang boleh layan. Menarik jalan cerita dia dan ada pelbagai adegan tapi paling banyak adegan gaduh la sebab adik-beradik tiri yang baru jumpa dan tak sebulu. Banyak juga adegan lawak dan menyentuh hati.

Korang kena tengok cerita ni sebab ada banyak pengajaran boleh ambil. Lagi satu sebab aku suka cerita ni mungkin barisan pelakonnya kot; pelakon lama dan boleh tahan hebat belaka. Lakonan pun nampak semulajadi dan tak keras.

Lepas tu dua minggu lepas tertengok satu filem lakonan Beto Kusyairy dengan Diana Danielle gara-gara tak ada cerita menarik sementara nak tunggu sampai waktu mengajar tuisyen. Tajuk dia adalah Lara Perindu.

Cerita ni lagi tak boleh blah, mula-mula okey je gembira-gembira lepas jadi sedih tahap menangis sampai tersedu-sedan. Aku perhatikan, cerita-cerita lakonan Beto Kusyairy semuanya seronok dan terkesan di hari penonton termasuklah yang ini.

Cerita ni jadi sedih lepas isteri dia meninggal sebab lemas dekat sungai. Waktu kejadian tu adalah hari ulangtahun perkahwinan diorang dan isteri ajak naik sampan; bila sampai dekat tengah baru perasan sampan bocor. Bila dah gelabah-gelabah, terus sampan terbalik dan isteri dia meninggal.


Beto ni punya tak boleh terima hakikat isteri dia meninggal sampai jadi hilang akal. Anak dia pulak bapa mertua dia ambik kata nak jaga untuk sementara waktu sebab keadaan dia yang tak waras tu. Bila dia sedar dia ada anak dan nak ambil balik anak dia, bapa mertua dia tak bagi.

Teruslah dia tak waras sampai anak dia dah besar. Anaknya pulak, bila atuk dia cakap mak ayah dah meninggal dan dipasakkan dalam otak, teruslah percaya sampailah pada hari lahir dia yang ke 21 tahun kot. Terus dia cari balik ayah dia. Kalau nak tengok, korang cuba cari online ye.

No comments: