Engagement Fund ;)

Saturday, 27 February 2016

Cameron Highlands: Pasar Malam Brinchang

Lepas solat maghrib, kami keluar semula ke pekan Brinchang dengan tujuan memborong hasil bumi Cameron Highland di pasar malam. Disebabkan kebanyakan blog rujukan tidak memberitahu secara tepat lokasi pasar tersebut, merasalah kami berjalan kaki dari hujung pekan sampai ke hujung pekan.

Ingatkan pasarnya di kawasan pekan, di sebalik bangunan yang tersergam, rupanya nun jauh di sana, bertentangan dengan balai polis. Kalau nak cari pasar malam Brinchang, cari balai polis ye. InshaAllah jumpa. Tapi bukan kitorang aje yang tertipu, ramai juga yang tercari-cari macam kitorang. Sekapal nampaknya kita ye. Hehehe...

Waktu pergi tak ada masalah nak berjalan tapi bila nak balik, seksa hoi! Kiri kanan penuh dengan hasil. Bukan setakat kincam celup tepung je, siap jagung keledek bagai haaa. Pasar Brinchang ni memang besar tapaknya. Macam-macam ada. Dari sayur-sayuran, buah-buahan, pokok-pokok, barangan cenderahati, makanan masak, manisan, dan juga pakaian.
8 paket 10 hengget, mahu tak tamak? Segar-segar pulak tu...baechu tu baechu tu, geram je aku tengok; buat kimchi guna baechu tu memang cantik sangat tapi tak ada masa nak buat jadi aku tak ambik pun

"Untuk kakak-kakak cantik, saya bagi 10 paket untuk 10 hengget.." kata adik penjual kepada kami lalu kami pun memilih sayur dengan bersungguh-sungguh..

Jagung mutiara yang manisnya Subhanallah...3 longgok 20 hengget, selonggok ada 6 tongkol

Jaket tebal-tebal yang macam dekat Uniqlo tu jual bundle je tak sampai 50 hengget pun. Cantik-cantik pulak tu. Aku dengan Mada perati je. Menjadi kami, memang dahsyat sebab memang bersungguh-sungguh memborong. Habis kami pusing pasar tu dari hujung ke hujung.
Kelapa laut pun ado! Tapi dorang cakap penjual ni macam kerek sikit...

Kalau nak beli sayur-sayuran, disinilah tempatnya sebab murah nak arwah! Segar-segar pulak tu. Jagung manis pun bersepah dan boleh rasa kerangupan dan kemanisannya. Sediakan duitnya dan kudrat nak mengangkat aje. Peminat kaktus pun boleh borong kaktus dekat sini sebab harganya jauh lebih murah dan ada banyak pilihan.
Salah satu gerai kaktus

Dari segi makanan pulak, semua ada. Makanan laut pun banyak, makanan darat pun banyak. Harganya bagi aku bolehlah dengan keadaan ekonomi semasa negara. Sayur-sayuran celup tepung dan strawberi celup coklat pun bersepah. Murah pun murah.

Sayur-sayuran celup tepung

Haiwan celup tepung

Hasil tangkapan, nasi lemak ayam + nasi goreng ayam + udang celup tepung + kimcam celup tepung + cendawan dan brokoli celup tepung + strawberi dan pencicah coklat + kelapa laut + goguma...

Selesai memborong, menangislah dalam hati jinjing plastik berisi jagung dan keledek yang berat tu. Hahaha... Kereta kat hujung sana tu wei... Terbakar sikit lelemak yang ada tapi balik je bilik lelemak tersebut diganti semula sebab kemain banyak beli makanan macam tak makan pulak tengah hari tadi. Hahaha... Maka berakhirlah cerita pada hari kedua kami di bumi Cameron. Bersambung...

No comments: