Engagement Fund ;)

Saturday, 19 March 2016

Cameron Highland: Kerana Manisnya Strawberi dan Ole-ole untuk Mereka

Sambungan semula cerita cuti-cuti di CH sebelum rancangan Cuti-cuti Geng Bilik Prep 2016 muncul. Hehehe.. Hari terakhir adalah hari untuk mencari strawberi. Sebenarnya, diorang semua tak hairan pun nak petik-petik strawberi sebab diorang kan dah pernah datang Cameron? Tapi sebab itu adalah agenda wajib bila sampai Cameron ni dan diorang semua sporting dan baik hati melayan kerenah kawan diorang yang tak pernah sampai Cameron ni, gigih jugalah mencari ladang strawberi. Kumawoyeo chinggu! 

Kami berempat, sebelum mendaftar keluar...gigih setting kamera dekat tingkap...hehehehe...

Check-out lewat juga, dekat pukul 10 kalau tak silap. Tak tahulah kebetulan atau suratan, perancangan perjalanan kami adalah sangat cantik! Kami datang melalui Simpang Pulai dan rancang nak balik ikut Simpang Pulai juga tapi biasalah, saat akhir rancangan berubah; maka perjalanan balik adalah melalui Tapah. Memang cantik sungguh sebab waktu kami nak balik, orang ramai pun baru berduyun-duyun masuk ke Cameron. Jadi kami melawan arus menuju ke Tanah Rata dan tiada kesesakan berlaku. Yeayy!

Usai check-out, kami mencari tempat boleh memetik strawberi. Jenuh mencari tak jumpa tempat yang tepat. Mula-mula tu hanya kafe je, tak boleh petik strawberi. Lepas tu cari lagi, jumpa satu tapi dia kata aktiviti memetik hanya akan bermula pada sebelah petang. Waktu ni masing-masing dah cranky. Orang dewasa pun ada saat menjadi cranky tahu, jangan main-main. Lepas tu cari lagi, jumpa tapi hazabedah betul tempat parking dia dan ramai orang. Tak jadi turun. Cari lagi dan barulah jumpa satu tempat yang betul-betul terletak di sebelah rumah penginapan persekutuan.
Harga untuk sesi memetik strawberi...

Kali ni ramai juga orang tapi masih ada ruang untuk parking dan tempatnya pun lagi baik dari yang sebelumnya. Daripada mood cranky, perlahan-lahan mood bertukar menjadi ceria. Hahahaha.... Aku tak ingat nama tempat ni tapi boleh tahan ramai juga orang lebih-lebih lagi bila hari beransur petang. Tapi jangan risau, tempat ni agak besar dan dia ada strategi supaya semua yang datang tak pulang dengan kecewa; maksudnya kalau nak merasai pengalman memetik strawberi, semua berpeluang sebab dia akan buka tempat untuk memetik mengikut peringkat.

Antara strawberi gemuk yang ditemui...sambil petik sambil makan, tawakal je strawberi tu semua bersih dan suci...baca bismillah okey sebelum masuk mulut..

Tuan Tanah bersama bekas strawberi yang dikongsi dengan Aten..bekas kami baru separuh, bekas Mada dengan Radin dah hampir penuh...eh, ni siapa yang excited nak petik strawberi ni sebenarnya?

Kami...disebabkan sambil memetik kami diekori oleh pekerja ladang ni, maka nah telefon Radin, tolong ambilkan gambar kami berempat ye...

Kami lagi...

Hydrangea! Diorang suruh aku beli sebab asyik sebut je kan? Tapi tak terbuka hati nak beli waktu ni...dekat sini pun ada dijual pokok-pokok bunga kalau nak beli..

Selesai memetik strawberi, kami berehat sebentar di kawasan luar sambil duduk-duduk dan makan strawberi berkrim tajaan Radin. Asalnya nak cepat beredar je sebab dah cranky balik sebab dah lapar. Hahahaha... Tak habis-habis cranky! Nasib baiklah Radin bertegas nak beli strawberi tu sebab ia adalah salah satu makanan wajib makan kalau ke Cameron. Terima kasih Radin.
Ini keadaan di kaunter..kalau rasa straweberi yang dipetik tadi tak cukup untuk dibawa pulang, boleh beli dekat sini..sebekas aku tak ingat berapa dan kat sini jugalah tempatnya strawberi yang dipetik tadi dipek dan kalau nak makan produk berasaskan strawberi, beratur dekat sini juga...



Strawberi berkrim...sedap juga, manis-manis masam dan berlemak..

Misi seterusnya adalah mencari nasi. Mula-mula nak ulang makan dekat Restoran Erra tapi dari jauh dah nampak orang ramai berasak-asak depan kedai. Jadi, sekian terima kasihlah nak makan dekat situ. Mungkin sebab waktu tu betul-betul waktu makan tengah hari maka orang pun bertumpu dekat situ.

Jadi kitorang terus sampailah dekat pekan Tanah Rata. Kalau tak silap waktu tu macam hujan jadinya kitorang cari tempat yang senang nak parking dan tak begitu sesak. Akhirnya berhenti dekat medan selera yang belakangnya ada sungai kecil ke parit besar ke, aku pun tak tahu. Tapi macam tulah. Kitorang makan dekat Kak Yan Corner. 
Keadaan kedai yang agak sesak..

Nasi kami, orang lain dah cekut nasi, aku je yang gigih ambil gambar...diorang muka tak ada perasaan, lantak ko lah Sazoh ko nak ambil gambar, kitorang dah lapar...hahaha..

Macam-macam lauk ada. Kalau nak goreng-goreng pun ada juga tapi kitorang semua makan nasi berlauk. Lepas tu jeling meja sebelah, nampak sedap betul nasi ayam dia. Aku nak buang tebiat dah ni nak pesan nasi ayam pulak. Nasib baik tak tamak haloba sebab kalau pesan memang tak termakan kerana kekenyangan. 

Habis makan, jalan-jalan dekat bangunan tu dan singgahlah terus beli ole-ole dekat kedai-kedai kecil yang berderet di bahagian depan bangunan. Harganya tentulah jauh lebih murah daripada yang ada dekat tempat tumpuan pelancong dan ada baaaaanyak pilihan. Tamak haloba juga nak beli itu dan ini, tak sedar dah terlebih belanja tu. Hehehehe...
Antara ole-ole yang dijual...aku belikan fridge magnet untuk Geng Makan dan diri sendiri..nak belikan strawberi, tak cukup bajet dah...

Bagi peluang Radin masuk dalam blog..dekat sini dia beli t-shirt untuk anak-anak buah terpilih...

Selesai membeli ole-ole, terus halakan kereta ke destinasi seterusnya iaitu Ladang Teh Bharat. Waktu ni masih lagi hujan dan sekejap renyai sekejap lebat. Cerita di lokasi seterusnya bersambung...

No comments: