Engagement Fund ;)

Sunday, 20 March 2016

Semoga Berjumpa Lagi Cameron Highland!

Sebelum pergi Cameron, dah rancang supaya semua orang ambil giliran memandu. Tapi sudahnya aku dengan Aten je yang memandu. Mada dah taja kereta jadi dia tak memandu pun takpe. Ikutkan Radin kata nak memandu waktu balik tapi sebab dia mabuk teruk, maka memang sepanjang jalan dia tidur. Apa pun tak boleh. Hahaha... Sebenarnya kebolehan memandu jarak jauh tanpa menjejaskan tumpuan dan mengantuk adalah satu kelebihan dan tak semua orang mampu nak buat, makanya, sayangilah kawan-kawan anda yang ada kelebihan ni.

Perjalanan balik agak lancar dan tak banyak kenderaan. Dalam perjalanan, anda masih boleh jumpa deretan kedai yang menjual bunga-bungaan dan hasil bumi Cameron yang lain jadi jangan risau kalau tak sempat nak membeli ole-ole dekat atas tadi. Sepanjang perjalanan, ada tiga kali juga kot kami berhenti membeli. Ye, kami memang suka membeli dan mudah menghasut dan terhasut dengan hasutan dari satu sama lain. Hahahaha...

Benda pertama yang paling nak dibeli adalah bunga segar. Bila berhenti dekat deretan kedai, memang taklah ko nak beli bunga je kan? Akhirnya bunga segar, bunga hidup bertanah, semuanya kami borong. Apa pun tak boleh! Selain daripada bunga-bungaan, beli jugalah sikit jajan untuk letak dekat pejabat. Dekat sini popular dengan buah-buahan jeruk. Macam-macam ada! Tinggal lalu dengan lalu je nak makan.
Perhentian pertama, tak begitu banyak pilihan bunga tapi aku beli juga sejambak...

Selepas perhentian membeli terakhir, memang tak ada harapan dah nak tukar pemandu sebab kereta dah penuh sesak dengan pelbagai hasil borongan. Tempat duduk belakang memang muat untuk Radin dengan Mada je duduk. Bayangkan, sampai dekat tempat brek tangan dan gear ada barang, gila tak gila tabiat membeli? Hahahaha... Penuh wei dengan pokok-pokok dan bantal segala.
Pakcik ni tengah mempromosi Sambal Strawberi Abang dekat Mada..aku pun beli juga satu nak rasa bagaimanalah rasanya strawberi bila disambalkan..ini deretan kedai terakhir ye dalam perjalanan dan kalau korang berhenti dan nampak pakcik ni, silalah membeli dengan sesungguh hati; nak beli dekat kedai pakcik ni boleh, kedai lain pun boleh tapi pakcik ni memang peramah gila...macam-macam ada dekat sini..

Sedang tawar menawar untuk membeli pokok hydrangea...sempat lagi kau bergambar kan? Hahaha... terima kasih Mada sebab jadi jurugambar dekat sini..

Inilah dia keadaan tempat duduk belakang..ruang untuk Mada dengan Radin duduk pun sipi-sipi je tu, nasib baiklah diorang ni kecil comel je...hehehehe..ruang depan lupa pula nak ambil gambar tapi penuhlah bahagian tengah tu sampai dekat tempat kaki Aten...

Perjalanan turun memang mencabar dan kalau tak memandu, aku rasa aku mabuk juga sebab selekoh dia memang tajam sungguh! Itu belum lagi bila bertembung dengan bas yang makan jalan orang lain. Berapa kali aku kena hon sebab sikit lagi nak bertembung dengan bas. Hello, aku ikut jalan aku okey walaupun sebenarnya boleh je ke tepi sikit bagi laluan dekat bas tu tapi tak nak mengalah tu, nak juga aku memandu ikut garisan jalan yang ditetapkan. Kecut perut juga sebenarnya tapi tak nak mengalah. Heeee... Orang lain dah pejam-pejam mata dah. Hahaha... Walaupun jalannya menyeramkan, pemandangan sekeliling sangatlah menakjubkan subhanallah... Masih lagi merasai perjalanan yang diiringi kabus.

Sampai je bawah, kami singgah di masjid pertama yang ditemui untuk solat. Jamak qasar asar dan zohor dan tunggu waktu maghrib sekali. Turun dari kereta je, terhuyung-hayang kejap sebab baru terasa pening lalu jalan bengkang-bengkok tadi. Usai solat jamak qasar maghrib isya', perjalanan pulang diteruskan. Asalnya nak cari kedai makan sebelum keluar ke lebuhraya tapi bila dah terlepas simpang, terus jelah sampai ke perhentian Tapah kot. Ramai juga manusia di sini tapi disebabkan masih awal, tidaklah sesak. Akhirnya kami makan di Secret Recipe sebab masing-masing malas nak bersesak tapi nak makan berat.

Gambar penutup Cuti-cuti Malaysia Geng Bilik Prep 2015

Itulah dia kesudahan perjalanan 3 hari 2 malam Geng Bilik Prep. Terima kasih kawan-kawan sebab sudi layankan permintaan kawan korang yang sorang ni nak ke Cameron. Harapnya pelancongan domestik ni jadi tradisi sampai bila-bila. Kurang lebih minta maaf lagi sekali.

No comments: