Engagement Fund ;)

Friday, 8 April 2016

It's Okay, That's Love

Sekarang ni orang tengah sibuk angau dengan Song Joong Ki dan Song Hye Kyo, aku baru sibuk-sibuk nak tengok drama lakonan Jo In Sung dengan Gong Hyo Jin. Aku dah tahu kenapa Descendants of the Sun tu menjadi kegilaan sangat; selain pelakon yang serasi, tentulah OST dia yang best. Penyanyi OST dia semua tauke OST, haruslah sedap lagu-lagu dia terutamanya Gummy dengan K.Will. Eh, ni nak cerita yang mana satu ni?

Gambar dari Pakcik Google

Okey, kembali ke pangkal jalan. Cerita ni dah sedut lama dah tapi tak ada mood nak tengok. Radin kata dia terfikir nak jadi psychiatry lepas tengok cerita ni jadi ada rasa ingin tahu jugalah macam mana cerita ni boleh mempengaruhi orang. Genre drama ni adalah komedi, romantik dan perubatan yang fokus pada masalah mental. Masalah mental ni ada banyak cabang jadi bila tengok drama ni bertambah sikitlah pengetahuan pasal istilah-istilah sakit mental yang digunakan dalam bidang perubatan.

Mula-mula tengok macam tak faham sangat siapa dia ni, apasal dia ni macam tu dan dia ni dah kenapa? Logik la kan tak faham, baru episod satu kot! Hahaha... Tapi jalan cerita dia taklah berbelit-belit dan tak lembap; macam, tiba-tiba je dah habis satu episod? Episod satu sampai episod sembilan tak ada adegan sedih tapi mula episod sepuluh, baru terbongkar sikit demi sikit masalah yang dihadapi oleh hero dan mulalah adegan air mata.

Kerana trauma waktu kecil, hero ni sebenarnya menghidap skizofrenia tapi dia tak sedar. Dia rasa orang dan situasi tu wujud walhal semuanya ilusi yang sebenarnya adalah memori dia masa kecil. Ilusi tu wujud sebab dia rasa bersalah sangat-sangat dekat abang dia yang dihukum penjara sebab dituduh bunuh ayah tiri diorang. Selain daripada masalah ilusi tu, dia hidup macam orang normal, ada kerjaya dan bergaul dengan orang lain macam biasa. Mula episod tiga belas kot sampai habis memang sedih tahap mengalir air mata. Sampai bengkak-bengkak mata menangis. Hehehehe...

Tapi pengakhiran cerita ni adalah comel sebab hero dan heroin akhirnya kahwin. Comel. Cara diorang bercinta pun comel je, tak adalah cheesy sangat. Selain cerita tentang hero dan heroin, ada juga cerita tentang kawan serumah diorang yang berkaitan dengan masalah mental juga. Kalau belum tengok, korang tengoklah ye. Tak silap cerita ni tengah tayang dekat TV 9 pukul 6.30 petang.

No comments: