Engagement Fund ;)

Tuesday, 19 April 2016

Kimchi Lagi

Semalam buat satu lagi batch kimchi untuk mereka yang nak diposkan. Kalau nak pos, memang aku akan buat hari Ahad supaya kimchi tu dapatlah diperam dalam perjalanan sewaktu diposkan. 

Bahan utama yang aku guna..serbuk cili memang guna yang import dari Korea sebab texture dia lain sikit dari yang tempatan dan warna dia lagi merah dan haruslah lebih pedas...

Bila mula jual kimchi ni, kadang tu risau rasa dia lain setiap kali buat sebab walaupun ikut resepi, banyak lagi benda yang aku sukat ikut hati. Ikut hati = agak-agak. Aku suka kalau rasa halia dengan bawang putih tu kuat sikit dan memang macam tulah aku buat pun tapi ada yang komen cakap rasa bawang putih agak kuat. 

Entah, tekak dan lidah aku memang gagal bab-bab merasa ni; bak kata Kak Chik, "Awak punya rasa sedap tu tak boleh pakai!" Hahaha... Sebabnya bagi jelah apa jenis makanan pun, sedap ke tak sedap ke, tetap habis dan sangat sangat jaranglah kata tak sedap. Rezeki tu wei, jangan nak komen lebih-lebih sangat.

Kkakdugi yang rangupnya ngam soi cuma masinnnn...

Kali ni memang aku buat cukup-cukup je untuk yang menempah sebab stok kimchi sendiri ada lagi sikit. Cuma aku cuba buat kkakdugi tapi menyesal sebab ikut cara buat tu betul-betul. Jadi sangat masin dan tak seronok nak kunyah-kunyah begitu saja. Tak tahulah lepas diperam nanti rasa masin dia kurang sikit ke kan, kena tunggu.

Senang je nak buat kkakdugi ni. Potong kiub lobak putih, gaul dengan garam sampai rata dan biarkan selama 40 minit. Lepas tu, aku rasa bilas sikit kot untuk bagi dia kurang masin. Lepas tu gaulkan dengan paste kimchi tu dan masukkan daun bawang. Dah, tu je. Senang kan? Ni sebab alang-alang buat kimchi, aku ambik sikit paste untuk kimchi tu je.

No comments: