Engagement Fund ;)

Thursday, 12 May 2016

Nasi Daging Berkurun Lamanya dan Salad Lobak Merah Ala Morocco

Azam nak buat nasi daging ni sejak pergi kenduri kahwin Nab Nadz dulu. Lama gila kan? Anak dia pun dah umur setahun lebih, barulah muncul nasi ni dekat dapur. Hahahaha... Sampai sekarang teringat-ingat kesedapan nasi daging Nab Nadz tu. Sedap gila hoi!

Waktu buat ni rasanya Nenek dekat rumah Bibik sebab Nenek tak makan daging, jadi kalau masak waktu Nenek ada, kena juga masak lauk lain. Resepi nasi daging ni rasanya aku ikut dari blog Kak Jaja sebab tengok cara dia buat air asam tu macam sedap aje. Korang boleh ke sana ye kalau nak resepi nasi daging tu.
Air asam pedas

Ayam masak merah

Salad lobak merah ala Morocco

Nasi daging berkurun lamanya

Nasi daging ni aku lawankan dengan ayam masak merah dan salad lobak merah ala Morocco. Gigih buat salad lobak merah tu pun sebab teringat-ingat lauk waktu makan malam dekat salah satu restoran makanan antarabangsa dekat Korea dulu. Tak ingat restoran berasaskan makanan negara mana tapi macam negara belah Timur sana.

Macam terasa-rasa lagi keenakannya sebab salad tu ringkas je pun tapi macam tak sangka pulak boleh rasa sesedap itu. Gila kentang tak ingatan tu? Hahaha... Tapi memang sedap sebab Za yang tak makan sayur sangat tu pun kaut salad tu masuk pinggan.

Resepi salad ni aku rujuk dekat sini tapi bahannya ikut apa yang ada dekat dapur dan kuantitinya pun agak-agak je.

Salad Lobak Merah Ala Morocco.


1 batang lobak merah (saiz besar)
2 sudu minyak zaitun
2 ke 3 sudu jus perahan lemon
2 ulas bawang putih (dicincang)
1 camca jintan putih (ditumbuk kasar)*
Sedikit daun ketumbar (dihiris halus)
1/2 biji cili hijau (didadu halus)
Garam secukup rasa

Cara membuatnya
1. Sagat lobak merah dan ketepikan.
2. Dalam satu mangkuk besar, gaulkan semua bahan sampai sebati.
3. Masukkan lobak merah yang telah disagat dan gaul sekata.
4. Simpan dalam peti sejuk selama 1 hingga 2 jam supaya rasa jus meresap.
5. Hidangkan dengan nasi.

*Jintan putih tu aku bakar kejap dalam oven toaster supaya bau dia lagi wangi. Kalau takde ovan toaster, sangan atas dapur, ok?

Bagi aku, serasi sangat salad lobak merah ni makan dengan nasi daging dan rasa dia ada iras-iras rasa salad asal yang aku makan dekat Korea tu. Kalau nak cuba buat, silakan. Tapi resepi aku bagi ni resepi agak-agak tau, kalau tak yakin, boleh tengok resepi asal. Sekian.

No comments: