Engagement Fund ;)

Thursday, 14 July 2016

Berbuka di Kelab Golf Seri Selangor

Hari ni dah Syawal ke-9, tapi belum nak cerita kisah raya lagi. Entri ni nak kongsi cerita berbuka dengan Geng Makan pada 13 Ramadhan yang lalu.

Alhamdulillah tahun ni dapat berkumpul sama-sama lagi sekali dan waktunya awal sikit daripada tahun lepas. Tempat pun nak yang gah aje, kemain kan berbuka dekat kelab golf; tahun lepas berbuka dekat restoran biasa je tapi konsepnya masih sama iaitu bufet. Kata, Geng Makan, mestilah fokus nak makan.

Kali ni aku kena cari tempat. Syaratnya kena bufet dan harga yang mampu milik. Asalnya cadang nak ke BGR tapi BGR agak mahal kalau nak bayar untuk satu keluarga; aku takpe, solo je jadi tak payah fikir sangat. Lepas tu Kak D bagi tengok beberapa promosi dari Groupon, maka akhirnya cari dekat Groupon. Nak pilih tempat pun bercinta wei sebab nak murah tapi nak menu best tapi nak murah. Camane tu?

Selepas perbincangan serius dalam WhatsApp, maka kami sebulat suara memilih untuk beli kupon KGSS dari Groupon. Waktu tu ada pakej untuk seorang, dua orang dan empat orang; harga pun lain-lain. Kami beli pakej empat orang lima set; sorang kena bayar 40 hengget saja daripada harga asal 60 hengget++ bila dah campur cukai. Kanak-kanak 6 tahun dan kebawah tak payah bayar.

Waktu nak beli dekat Groupon tu, dugaan sungguh sebab kad visa aku tak laku! Choi! Lebih sepuluh kali aku cuba, siap dah telefon bank segala, pun tak dapat gak. Aku syak sebab aku baru tukar kad, maka setting kad tu lari dan nak kena set balik semula. Kuasa pulak aku nak telefon pusat panggilan BIMB lapan puluh juta kali kan? Dah la sekarang ni kalau telefon kemain susah dia nak angkat. Akhirnya Kak D yang belikan kupon pakai kad dia. Selesai satu hal.

Pada hari kejadian, aku tumpang Kak R dari rumah. Kalau pergi sendiri pun mungkin tak sesat sebab tak adalah susah sangat nak cari tempat dia tu. Sampai sana awal dala pukul 6 lebih, tapi orang dah ramai juga sebab aku syak ada syarikat tempah dewan untuk acara diorang.
Gambar berkumpulan sebaik saja tiba; memang cun lokasi meja kitorang sebab betul-betul dekat backdrop

Sampai-sampai je makanan dah 95 peratus siap hidang, tinggal nak ambil je. Sementara orang tak ramai sangat dan masih belum boleh ambil makanan, mari buat perangai seorang blogger. Muehehehe... Segan juga dok ambil gambar dari hujung sini sampai hujung sana, tapi naluri seorang blogger tu meredakan keseganan. Cececece... Dapatlah ambil gambar makanan dekat semua tempat dan tunjuk dekat korang ni ha. Sebelum tunjuk gambar hidangan yang disediakan, layan dulu gambar banner dan pinggan tuan tanah.

Banner promosi

Meja kami sebaik saja misi mengaut makanan selesai

Pinggan tuan tanah

Tempat hidangan dibahagikan kepada beberapa tempat; ada bahagian hidangan utama iaitu nasi dan lauk-pauk beserta ulam-ulaman dan segala mak nenek sambal. Lepas tu ada gerai sate dan suku sakat dan diikuti dengan kambing golek, roti john, ikan bakar dan goreng-goreng macam jemput-jemput, keledek, suku, keladi dan tak ingat dah. Hehehehe... Oh ye, ada juga mee goreng mamak dan char kuey teow. Yang ni kira sederet la dia letak.
Sate dan kambing bakar

Pisang goreng dan suku sakat beserta kuey teow dan mee goreng mamak

Pilihan lauk pauk

Pelbagai sambal dan pencicah, ulaman serta kerabu

Nasi bukhari dan gulai kawah..aku tak rasa sebab perut dah kenyang tapi diorang kata sedap

Kena jalan depan sikit dan jumpa gerai lontong, lemang dan suku sakat, mee berkuah yang aku dah tak ingat mee apa, otak-otak dan juga bubur-bubur manis. Dah sampai hujung, bila patah balik boleh singgah ambil ABC. Aku tak sempat ambil pun sebab dah kenyang tahap gaban tapi tengok dia punya isi dalam ABC tu kemain meriah!
Meja ABC dan ais krim Malaysia

Gerai lontong dan lemang dan mee berkuah

Pilihan bubur

Habis ronda bahagian bawah, boleh naik atas tengok bahagian atas pula. Belah kiri ada makanan barat macam pasta dan salad. Belah kanan ada kuih muih, kek, biskut dan juga buah-buahan pemanis mulut. Macam-macam betul menu dia, berbaloi sangat dengan harga yang dibayar. Air pun ada banyak jenis cuma tak ada kopi je. Sobsobsob... Sebab takde kopi, aku layan teh tarik dia yang ummpphh! Sedap gila jugak sebab pekat tapi tak manis sangat.
Buah-buahan tempatan

Pilihan manisan yang pelbagai

Salad dan kentang lenyek beserta pasta bolognese

Selesai cerita pasal makanan, meh nak bagi tahu suasana dia pula. Tempat makan dibahagikan kepada beberapa bahagian dan ada juga dewan yang berhawa dingin cuma mungkin dewan tu lebih kepada tempahan berkumpulan yang besar. Susunan meja pun tidaklah terlalu rapat dan selesa untuk pengunjung bergerak. Lepas waktu maghrib dalam pukul lapan lebih kot, ada persembahan band. Layan jugalah dengar lagu-lagu yang didendangkan tu.
Band

Sesi selepas buka

Budak-budak comel

Sebelum pulang, posing lagi sekali

Kitorang lepak sampai pukul 9.30++ juga sambil makan dan borak dan makan dan borak dan makan. Keseluruhannya, berbaloi sangat beli kupon berbuka KGSS ni sebab makanan sedap dan pelbagai, kemudahan tempat letak kereta yang luas, surau yang selesa dan pemandangan yang mendamaikan. Cuma lain tahun kalau nak buka di sini, lebih baik bawa telekung sendiri sebab telekung terhad. Sekian, cerita berbuka berjemaah yang pertama.

No comments: