Engagement Fund ;)

Tuesday, 12 July 2016

Buldak Bokkeum Myeon yang Menjadi Buruan

Wah, tajuk tak nak kalah! Mee segera keluaran syarikat Korea iaitu Samyang ni dah lama dah viral. Tak pasti macam mana dia boleh jadi begitu terkenal cuma aku je tak kisah sangat pada mulanya. Tapi bila dah sana-sini cerita tentang kepedasan Buldak Bokkeum Myeon ni, teringin juga nak tahu, pedas sangat ke?

Selain terkenal kerana kepedasannya, ada isu lain juga yang melibatkan ramyun ni iaitu status halalnya. Selepas semua kemusykilan mengenai status halal beliau diselesaikan, barulah aku sibuk cari mee ni. Aten kata dekat Giant ada maka pernah cuba nasib kirim dekat dia tapi tak ada rezeki. Tentang isu halal Buldak Bokkeum Myeon ni, silalah Google ye.

Nak dijadikan cerita, waktu keluar hantar pesanan kuih raya orang, terjumpa dekat AEON Bukit Raja. Apa lagi, terus terkesima depan susunan mee segera tu dan automatik tangan ni mencapai dan membelek. Hahahaha...

Tanya Aten, mana satu lagi okey kalau nak beli, dalam cawan atau yang paket? Dia pun bagi tahulah pendapat dia; akhirnya aku beli yang paket. Mee segera dari Korea ni pek dia memang besar-besar, kalah mee segera Malaysia. Kapasiti perut aku sekarang dah la separuh paket je sekali makan, siapa nak makan banyak-banyak ni? Takpe, yang penting beli je dulu.

Bunyi tulisan hangul tulah Buldak Bokkeum Myeon. Buldak tu adalah nama sejenis hidangan Korea iaitu ayam berapi kalau diterjemahkan secara terus. Bul = api; dak = ayam. Nak kata hidangan tu memang pedas gila berapi la. Maklumat semua dari Pakcik Google ye, tak payah nak kagum sangat. Hahahahade ke yang kagum?

Pertama kali nak masak, tekun aku baca arahan. Cara masak dia macam masak mee segera versi goreng. Ikut je arahan dan tadaaa, siap! Semangat aku masak guna periuk ramyun(seperti yang tertulis pada kotak) dapat percuma waktu beli peti sejuk dulu. Sebab dia ada penutup, boleh rasa perasaan makan mee segera yang dikaut dari periuk dan dipindahkan ke penutup. Gu Jun Pyo buat, kau pun nak tiru kan? Layankan.
Rupa mee dalam periuk; rupa sebenar lagi merah tapi sebab kesan pencahayaan, dia tak nampak merah

Makan gaya Gu Jun Pyo - gunakan penutup periuk sebagai alas

Komen? Pedas tu memang pedas, tapi pedas lagi cili potong dekat kedai tomyam yang guna cili padi merah jenis kilat tu. Mula-mula makan, okey je. Lama-lama kepedasan tu muncul. Jenis pedas dia tak menyengat sangat; kalau cili padi merah tu pedas dia sampai terasa ke ubun-ubun. Yang ni takat pedas dekat mulut je. Tapi tetap keluar air mata air hidung segala. Bagi aku, tak adalah pedas mana pun, masih boleh tahan lagi.

Walaupun ramuan perencah dia ada campuran cili dan lada hitam, alhamdulillah perut aku boleh tahan. Sebabnya rata-rata komen yang aku baca, ramai cakap sakit perut lepas makan ni. Cili + lada hitam = pedas dan panas. Siapa tak tahan pedas sikit pun, jangan makan. Sakit perut kang merana diri.

Bila makan ni, teringat rabuki yang kitorang makan waktu dekat Korea dulu. Mee dia kenyal dan pedasnya pun nak dekat sama. Cuma masa tu, ada jeruk lobak putih sebagai peneman jadi bolehlah potong sikit rasa pedas tu. Aku rasa lepas ni kalau nak makan Buldak Bokkeum Myeon ni kena ada jeruk jugalah.

2 comments:

nisachik said...

sazoh..chik pun nak cari jugak la ramen ni.. nak try tahap kepedasan dia cemanaaa.. dari gaya sazoh cite mcm sodappp jerr ..hehe

farae al-farafisya said...

Carilah chik, dekat AEON or Giant terpilih..kira kalau kuat pedas cam kita ni, memang syok la makan! Hehehe...