Engagement Fund ;)

Monday, 25 July 2016

Pau Cendawan Viral, Sedap Ke?

Gitu tajuk dia. Pau Cendawan ni mula menjadi terkenal masa bulan puasa baru ni disebabkan rupanya yang unik dan rasanya yang sedap. Katanya. Baru-baru ni Pau Cendawan ni dah pun selamat tiba di Banting cuma aku je tak ada rezeki nak beli. Pertama kali pergi masih petang, dalam pukul 6.30 macam tu. Dah habis.

Ini pergi kali kedua lepas ngeteh Jumaat lepas. Saja je sebenarnya cuba nasib kot masih ada. Tak menaruh harapan pun sebab waktu tu pun dah nak dekat pukul 10 malam. Sekalinya masih ada. Wow, rezeki! Alhamdulillah, dapatlah merasa pau cendawan viral ni. Sebiji 3 hengget 5 kupang, beli tiga biji jadi 10 hengget. Makanya, boronglah sekali tiga.


Sebelum makan, kena ambil gambar dulu untuk tepek dalam ni. Dari segi rupa, memang sebiji macam cendawan shitake tu. Tarikan pertama dia dapat 10 markah. Kemudian, rasa pula inti dan paunya; kriteria kedua ni kita bagi 9 markah sebab intinya agak masin pada aku. Tapi doh dia lembut dan gebu, sedap!
Keratan rentas pau

Jadi, sedap ke? Pada aku sedap la juga. Kalau korang pernah makan chicken pot pie, camtu lah lebih kurang rasa dia. Sebab aku suka chicken pot pie, makanya aku sukalah pau cendawan ni. Cuma harga dia tu jelah tak menahan. Kalau jenis rajin, gigih, dan pemakan, bolehlah pergi uli doh dan masak inti untuk buat pau sendiri. Kalau nak beli, boleh ke Uptown Banting (berhadapan perhentian Bas SMART) atau ke Restoran Nafih di Banting Baru. Sekian.

No comments: