Engagement Fund ;)

Monday, 11 July 2016

Set Penjagaan dan Kecantikan, Yang Mahal atau Murah?

Selamat hari raya semua. Lama sangat rasa tak borak-borak dekat sini sebab asal masuk bulan ramadhan je mood nak menaip dekat blog takde. Bila dah masuk bulan raya, barulah perlahan-lahan roh rajin menaip tu meresap semula dalam diri.

Tengok dekat FB, ada yang buat dialog pasal duit yang katanya lepas raya ni duit tinggal kenangan. Hahahaharu... Tahun ni seperti yang dimaklumi, memang tak ada beli baju khusus untuk raya pun. Kasut pun tak ada. Tudung pun tak beli. Pendek kata memang tak beli apape pun la yang untuk raya, guna je apa yang ada. Baju buat raya pun hantar je kain sulam yang beli tahun lepas dan nasib baik boleh suai padan dengan selendang pemberian hadiah hari lahir tahun lepas. Kumawo chinggu, saranghey!

Bab duit tinggal kenangan tu, memang betul pun sebab macam aku, sebelum raya haritu dah bajet ngam soi ni dapat beli itu dan ini. Sekalinya bila tiba masa, tak nampak bayang pun. Mana pergi pun tak tau. Isk isk isk... Lepas tu dan dan la semua benda pun nak habis. BB Cream dah tunggu masa je tu, bedak kompak pun tinggal serdak aje. Pelembap pun tiap bila nak pakai kena ketuk-ketuk dulu baru dia keluar secoet. Hazabedah sangat!

Nak tak nak, memang kena beli lah kan sebab nak pakai. Karang masuk kelas muka tak siap, dah tak seronok pulak budak-budak nak belajar. Sekarang ni aku masih lagi pakai Clinique dan kalau boleh nak terus pakai je sebab malas nak pergi selidik jenama lain; alang-alang dah serasi kan? Tapi dah masuk tahun ke-tujuh kot aku dengan Clinique? Memang kipas-susah-mati sangat dengan Clinique ni.

Orang cakap nak beli Clinique mahal, tapi aku cakap mahal dan jimat. Sebabnya sekali beli tu memang pokai tapi boleh pakai lama gila. Bila ada rasa nak tukar jenama, cuba tengok Laneige. Tak ingatlah macam mana boleh kenal Laneige, tapi bila dapat sampel percuma waktu beli lipstick awal tahun 2014, memang best je rasa pakai Waterbank tu; meresap ke kulit dan tak berminyak. Tak jauh beza la tahap keseronokan pakai Clinique dengan Laneige ni.

Harga pun tak adalah lagi mahal, lebih kurang Clinique je. Cumanya waktu buat kajian tu kebetulan Aten bagi dia punya Clinique maka tak jadilah beli. Terus je pakai apa yang ada. Baru ni Ephyra pulak keluarkan produk penjagaan muka yang baru meliputi serum dan pelembap, maka aku pun macam tertarik nak cuba bila tengok testimoni dan kelebihan dia. Lagipun bajet tengah ketat kan, carilah yang mampu milik. Toner dengan cleanser Clinique ada lagi, cuma moisturiser jelah yang kena beli. Nanti aku dah pakai, aku kongsi dekat sini ek kalau rajin.

Tadi pergi Watsons dengan niat nak beli refill mandian Johnsons sebab memang dah berkurun pakai Johnsons dari zaman sekolah lagi, kebelakangan ni je yang kerap tukar jenama lain. Tapi yang lain tu tak boleh lawan kewangian Johnsons la, tu yang kononnya nak cari Johnsons juga. Sampai sana, adik kaunter tu pergi letak refill jenama lain depan mata sebab ada diskaun cun! Siap pergi ambilkan pek biasa sebab nak bagi aku cium bau dia macam mana. Lama jugalah termenung depan tu sebelum termakan kata-kata adik kaunter. Dia ada baca ayat penunduk ke apa? Heeee..

Kaut juga scrubs dengan lip balm. Dah lama nak scrub tapi asyiklah bertangguh, sampai ke sudah tak beli. Tadi kononnya nak cuba SimplySiti tapi ada pulak promoter Safi Rania dekat situ promote scrub Safi Rania pulak. Fikir dan fikir dan fikir, beli jelah Safi Rania sebab murah banyak dari SS. Jimat kekdahnya.

Akhir sekali, kaut lip balm yang memang aku pakai dari tahun 2013 jenama Mentholatum; treatment lip balm. Serasi la untuk aku yang kadang-kadang ada masalah bibir kering dan menggelupas teruk. Harga pun bawah sepuluh hengget, masih jimat lagi.

Selepas apa yang dibebelkan, kesimpulannya bagaimana? Terpulanglah pada individu, beli ikut kesesuaian dan kemampuan. Macam aku ni susah nak berpaling tadah, sekali pakai jenama tu, pakailah sampai sengal barulah cari yang lain. Payah juga jadi orang yang setia ni ek? Tak pasal-pasal kena guna produk yang itu aje. Kalau nak jual barang baik dekat aku, bolehlah cuba. Untung-untung dapat seorang pelanggan tetap kan?

No comments: