Engagement Fund ;)

Monday, 22 August 2016

Drama Korea: Doctor Stranger

Gara-gara W, terulang tengok Doctor Stranger sebab heronya Lee Jong Suk juga. Hehehehe.. Macam tak pernah buat ulasan lagi kan pasal drama ni? Nah layan karangan panjang ni.

Pelakon utama Doctor Stranger


Seperti tajuknya, dah tentulah cerita ni pasal doktor dan perubatan. Tapinya, kalau tak ada konflik melampau dan rumit, bukan drama Korea namanya. Kisah bermula bila ayah kepada hero, Professor Park Cheol terlibat dalam satu kes saman melibatkan kesilapan sewaktu pembedahan dimana dia sukarela nak jadi saksi bahawa kesilapan itu adalah sebab kecuaian doktor.

Bagi mengelakkan nama hospital terjejas, pihak hospital sedaya upaya halang Park Cheol ni daripada beri keterangan. Waktu nilah campur tangan politik berlaku. Kebetulan pihak Korea Utara perlukan seorang pakar jantung untuk buat pembedahan pemerintah tertinggi diorang, maka akhirnya Park Cheol dihantar ke sana.

Patutnya bila dah selesai dia boleh balik semula ke Seoul tapi disebabkan campur tangan politik tadi, dia tak dibenarkan balik dan terpaksa jadi doktor dekat Korea Utara. Disebabkan ayah hero ni doktor maka anaknya, Park Hoon, pun ikut jejaklah jadi doktor juga. Atas tunjuk ajar ayah dia, Park Hoon berjaya jadi seorang doktor yang sangat hebat lebih-lebih lagi bila kerajaan pilih dia untuk jadi salah seorang doktor di pusat kajian perubatan.

Dekat situlah kemahiran dia diasah sebab diorang dipaksa buat macam-macam kajian menggunakan manusia hidup. Dalam masa yang sama, dia terpaksa rela duduk situ sebab nak cari makwe dia, Song Jae Hee, yang kena tangkap sebab ayah dia dituduh memberontak dan menentang kerajaan.

Akhirnya, Park Hoon jumpa balik Song Jae Hee. Itupun sebab pihak atasan nak jadikan Jae Hee dengan ayah dia bahan eksperimen dan Park Hoon yang kena buat pembedahan tu. Eksperimen tu adalah bertujuan untuk tunjuk kepada pelabur luar kehebatan doktor Korea Utara bagi mendapatkan dana untuk pusat kajian tu. Disebabkan kes ni, ayah Park Hoon mati kena tembak sebab nak selamatkan dia dari terus terpenjara dekat pusat kajian tu.
Salah satu babak sedih, waktu ayah dia kena tembak..sobs

Walaupun pembedahan berjaya, sekali lagi Park Hoon dan Jae Hee terpisah. Lepas dari peristiwa tu, Park Hoon kembali ke Seoul dan buka hospital kecil. Kalau tengok gaya dia yang selekeh tu, memang orang tak yakin dia doktor. Satu hari ni, dia kena hantar botol air untuk mesin minuman dekat Hospital Myung Woo dan terlibat dengan satu kes.

Ni permulaan Park Hoon boleh terlibat dengan pembedahan dekat Myung Woo, sebab nak hantar air..

Pesakit tu dah terlalu tenat dan perlukan pembedahan segera tapi tak ada doktor pakar yang boleh buat pembedahan serta merta. Makanya, dia pun masuk bilik pembedahan dan buat pembedahan tu. Semua orang kagum dengan dia punya kemahiran sebab kerja dia kemas dan cepat. Dari sinilah segalanya bermula. Panjang lagi ni kisahnya, lap peluh!

Sekali lagi, berlaku campur tangan politik dan orang-orang yang terlibat adalah orang-orang sama yang terlibat dalam kes saman dan kes penghantaran Park Cheol ke Korea Utara.

Kali ni, Perdana Menteri tengah cari hospital terbaik untuk buat satu pembedahan jantung dan Myung Woo ni adalah salah satu hospital yang tersenarai. Cumanya, dekat sini tiba-tiba ada dua pakar hebat dan Park Hoon adalah salah seorangnya.

Maka, perlawanan siapa paling hebat diadakan untuk pilih doktor yang akan mengetuai pembedahan. Waktu nilah Park Hoon tunjuk kemahiran dia sebagai seorang pakar bedah jantung dengan cemerlang. Bila hero drama ni hebat lain macam, dah tentulah ada musuh-musuh yang tak senang hati dengan kehebatan dia. Macam-macam bendalah musuh dia ni buat untuk halang hero jadi pemenang.

Park Hoon dengan orang yang bertanggungjawab membawa dia masuk ke Myung Woo, Dr. Moon Hyung Wook..

Tapi, dah nama hero, mestilah dia juga yang paling hebat walaupun ada banyak halangan. Ada sekali tu siap tangan dia luka sebab kena pisau dari penggerudi tulang dan cederakan tangan kanan dia waktu pembedahan. Selamba je dia guna tangan kiri untuk teruskan pembedahan. Hero kan? Semua pun boleh.

Lepas tu hero ni boleh tahu penyakit jantung jenis apa yang pesakit tu ada dengan hanya meletakkan tapak tangan dekat dada. Banyak lagilah kehebatan hero ni kalau nak cerita. Korang pergi tengok sendirilah kalau belum tengok. Apa yang dia tunjuk tu memang nampak sangat sama dengan yang sebenar.

Watak Lee Jong Suk dalam ni tak adalah serius atau skema tapi dia jenis doktor yang sengal. Kira tak adalah nak kerut dahi je sepanjang masa tengok adegan serius. Pak lawak jugalah Lee Jong Suk ni dengan ada satu watak sampingan tu. Kalau tengok, ramai juga pelakon sampingan dia pernah berlakon dekat Master's Sun sebab pengarah kedua-dua drama ni adalah sama. Keseluruhannya, boleh layan cerita ni.

No comments: