Engagement Fund ;)

Monday, 29 August 2016

HT: Persiapan untuk Pengembaraan Seterusnya

Outing pada hari Sabtu, adalah perjumpaan rasmi terakhir untuk bincang perkara-perkara yang patut untuk Kembara Korea Musim Luruh Cik Fara dan Geng Bilik Prep. Rancangan mengembara paling gila pernah dibuat sebab tiba-tiba je dah beli tiket ke sana. Tak percaya lagi ni.

Kali ni memang tak guna khidmat pemandu pelancong, semua rancang sendiri. Alhamdulillah 70% perkara berkait dah selesai. Pasport pun dah buat bulan lepas gara-gara khabar angin tu. Nasib baik ada duit terselit sebab cadangnya nak buat pasport bulan ni.

Waktu outing tu mula-mula beli bantal leher dekat Yubiso sebab 6 jam penerbangan tu sebenarnya lama dan cukup untuk buat tengkuk sakit. Ada bantal ni harap-harap bolehlah lelap dalam kapal terbang nanti. Murah banyak daripada beli dekat Lazada dan warna pun banyak. Rambang mata.

Lepas tu cari kasut sebab kali ni memang dijangka akan lebih banyak berjalan berbanding yang dulu. Nak beli kasut pun kecoh sebab bila dah bertiga bergabung, riuh rendah. Mula-mula jumpa Dr. Cardin, masing-masing dah macam nak angkut je. Tapi harga dia tak sepadan dengan bajet semua orang tapi nak. Hahaha.. Sebabnya kasut dia sangat selesa dan jurujual dekat situ sangatlah ramah dan murah dengan senyuman. Mau tak tertarik nak beli?

Takpe takpe, kita jalan dulu depan sana. Jalan punya jalan, masuk Bata. Jumpa kasut yang rekaan dia lebih kurang dengan yang tadi dan keselesaan pun nak dekat sama. Lama membelek dan mencuba. Terus buat keputusan beli yang ni je sebab harga dia mestilah lagi murah kan? Separuh daripada harga Dr. Cardin. Jimat jimat jimat, nak guna duit lagi banyak nanti.

Sudahnya semua beli rekaan yang sama tapi warna berlainan. Ada warna merah jambu, biru dan hijau turquoise. Aku mestilah nak hijau tapi takda saiz. Sob..sob..sob.. Mada pula nak biru tapi tak ada saiz dia. Sudahnya aku ambik biru Mada ambik hijau. Pun bolehlah.

Waktu bayar, ada satu kasut yang dapat diskaun 20% tapi tak pasti kasut siapa. Sebab kasut aku yang paling akhir diletak atas kaunter tu, aku rasa macam kasut aku tapi tak pasti. Lepas tu tamak tak bagi orang lain tengok resit. Hahaha.. Akhirnya diorang kata, "Ala, kita bahagi tiga jelah dari jumlah keseluruhan." Hahaha... Pun boleh. Penjimatan berganda. Bila semak resit, rupanya kasut Aten yang ada diskaun tu. Tapi sebab tadi dah setuju nak bahagi tiga, maka semua orang dapat berjimat. Kumawo chinggu, saranghey! Dapat satu shopping bag percuma juga untuk pembelian melebihi 100 ke 150. Sebab Aten dah murah hati nak kongsi diskaun, beg tu bagi ke dia. Hehehe...
Kasut ada, pasport ada, ayuh!

Kemudian aku terbeli pewangi jenis sembur. Mula-mula saja nak tengok-tengok je, sekali tu bila acah-acah bau beberapa wangian, tertarik pula dengan Forbidden Rose. Teruslah beli satu untuk travel ni nanti. Botol kecil je dan jenis sembur, senang nak bawa.

Habis pusing dekat IOI, pergi rumah Mada untuk bincang secara serius mengenai perjalanan kami. Alhamdulillah, banyak benda dapat diselesaikan dalam tempoh kurang lebih 3 jam perbincangan tu. Dari menyenaraikan tempat-tempat yang akan dikunjungi, sampailah ke kos perjalanan dari satu tempat ke satu tempat sepanjang berada di sana. Siap bentang peta, muat turun aplikasi subway dan buka peta Google.
Bentang terus peta Seoul yang diperoleh waktu tuntut kupon dan kad T-Money di KTO Kuala Lumpur

Sekarang ni masih dalam fasa memperkemas rancangan perjalanan sebab bila tengok balik, ada yang nak ditambah dan ada yang kena ubah. Nak cari tempat makan pun pening. Guna khidmat pakcik Google, memang dapat banyak info tapi bila dah banyak, jadi tamak. Semua pun nak pergi kan? Hahahaha...

Dalam masa terdekat ni kena tukar duit dah sebab naik pulak dah nilai tukaran. Sakitnya tuh! Tak dapatlah nampaknya nak borong cenderahati nak bagi satu pejabat. Semput kumpul duit ni pun akan dirasakan sampai hari berangkat kot sebab memang tiba-tiba sangat buat keputusan ni. Semoga perjalanan Cik Fara dan Geng Bilik Prep dirahmati dan dipermudahkan hendaknya.

No comments: