Engagement Fund ;)

Wednesday, 31 August 2016

Penang 2016: Menikmati Angin Petang di Kota Cornwallis

Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke-59 semuaaa. Korang buat apa hari ni? Mesti ramai yang keluar cari makan; maklumlah kemain beratur promosi makanan murah dari restoran mahal sempena merdeka ni. Sebab hari ni tak kemana-mana, meh sambung cerita di Penang haritu. Lepas makan, terus menapak ke pintu masuk Kota Cornwallis. Kota ni terletak betul-betul berhadapan laut. Sebelum masuk, kena bayar tiket dulu. RM 10 untuk seorang dewasa dengan My Kad. Lepas bayar, dia bagi gelang tangan tanda kita dah boleh masuk dalam secara halal.

Walaupun tempat ni kecil je dan tak begitu banyak tempat pameran macam dekat muzium, tapi tetap meninggalkan kesan yang mendalam dalam jiwa ni. Sejak dua menjak jadi cikgu sejarah ni, semangat patriotik dan cintakan sejarah tu lain macam sikit.
Boleh nampak jelas menara jam ni dari bahagian atas kota yang menghadap ke bandar..

Lagi satu..

Kawasan kota ni membulat jadi kami mulakan dengan bahagian depan. Selain mempamerkan kesan pertapakan Francis Light di Pulau Pinang, ada juga landskap yang cantik dalam ni. Rentetan sejarah Pulau Pinang suatu masa dulu dicatatkan pada kepingan plastik dan dilekatkan pada tembok. Ada banyaklah nota peritistiwa ni di sepanjang tembok. Cuma kalau dipulihara mungkin lebih menarik lagi sebab kebanyakan maklumat dah kabur.
Haaaii! Teruja sebab dapat jejak kaki ke tempat bersejarah..

Mendalami maklmat yang tertulis..

Paling banyak yang boleh ditemui di sini adalah meriam! Termasuk satu meriam misteri yang diberi nama Sri Rambai. Dah ada meriam, kenalah ada tempat simpan peluru. Maka ada satu bangunan khas yang dibina berdekatan meriam-meriam ni tadi untuk menyimpan segala jenis peluru.

Di bahagian atas yang menempatkan meriam-meriam ni juga ada laluan untuk ke Rumah Api Pulau Pinang. Kalau tak silap, rumah api ni masih berfungsi dan pelancong boleh juga naik dan tengok. Tapi waktu pergi haritu macam berkunci pula pagarnya. Berjalan dekat bahagian atas ni seronok sebab angin laut petang bertiup sepoi-sepoi menemani kami yang ada masanya tenggelam dalam bayangan waktu.

Rumah api

Dapatlah baca hampir kesemua maklumat mengenai serba sedikit sejarah Pulau Pinang dalam ni

Tukang ambil gambar yang berdedikasi

Kami bersama meriam misteri yang diletakkan menghadap laut

Kubu olok-olok yang dibina sebagai salah satu tempat menarik untuk bergambar

Satu lagi

Lagi satu

Habis melihat bahagian atas, kami turun semula. Dekat bahagian bawah, ada satu kawasan yang menempatkan patung Francis Light dan ada juga dibuat satu sudut untuk mengabadikan kenangan di situ. Tak jauh dari patung tadi, ada satu chapel dan depan sikit ada lokap. Kemudian ada juga deretan berek bertentangan dengan patung Francis Light tu. Patutnya ada bahan pameran dalam berek-berek tu tapi waktu kitorang pergi tu katanya sedang diselenggara, maka tak ada benda pun dalam tu.
Acah-acah nak tiru gaya Francis Light; gaya tiruan tak boleh letak sebab kelakar...hahahaha

Landskap di bahagian bawah

Dah habis pusing, maka tibalah masa untuk pulang. Dah lewat pun waktu kitorang sampai tu jadi bila keluar dari sana, nak dekat maghrib dah. Sampai luar, bergambar lagi berlatarbelakangkan Menara Jam Pulau Pinang yang dibina bersempena memperingati Jubli Intan pemerintahan Ratu Victoria.

Selamat tinggal, Kota Cornwallis

No comments: