Engagement Fund ;)

Saturday, 13 August 2016

Rancangan Masak-memasak Korea, Home Food Rescue

Bila dapat tengok saluran 394 dengan 395 percuma ni, rasa macam nak terus langgan je sebab ada banyak rancangan best terutamanya rancangan masak.

Salah satu rancangan masak memasak kegemaran adalah Home Food Rescue. Bila tengok cara diorang masak, sebenarnya memang senang gila nak masak. Campak campak, gaul, perap kejap, bakar atau rebus atau terus hidang.

Ni yang rasa nak jadi orang Korea ni. Hahahaha... Kalau tengok rancangan ni, lagilah terasa nak cuba apa yang dia buat tu sebab bahan-bahan dia senang sangat dan guna sukatan nisbah yang mudah. Tu yang sambil tengok tv, sambil tangan menaip resepi yang dia ajar. Simpanlah kot-kot kemudian nanti tergerak hati nak cuba.

Paling atas tu adalah chef yang mengendalikan rancangan, Chef baek. Belah kiri yang pegang ikan tu Jung Joon Young; tak kenal siapa dia. Hehehe.. Sebelah tu yang duduk bersila tu kenal sangat sebab menyampah gila dengan dia dalam drama Green Rose; namanya Lee Jong Hyuk. Yang pegang botol lada hitam tu pertama kenal waktu tengok Running Man, Jang Dong Min. Akhirnya yang pakai cermin mata tu selalu juga muncul dalam drama, Kim Guk Jin.

Contoh resepi yang aku salin dari episod 17 adalah Salad Ayam. Kalau rajin nak cuba, boleh ikutlah aturan dekat bawah. Nama dia kaedah cuba jayalah ye sebab aku salin resepi ikut apa yang aku tengok dan ingat dalam otak.


  • Rebus empat keping dada ayam.
  • Hiris halus sebiji timun, gaul dengan garam dan ketepikan.
  • Kemudian, carik-carik dada ayam rebus.
  • Masukkan satu cawan bawang cincang, setengah cawan danmuji, setengah cawan lobak merah.
  • Seterusnya masukkan timun yang telah diperah airnya.
  • Gaul sebati dan masukkan satu sudu cuka dan air perahan dari sebiji lemon.
  • Perasakan dengan garam dan lada hitam.
  • Siap!


Konsep resepi ini adalah menggunakan bahan-bahan yang biasanya ada dekat rumah dan bahan-bahan masakan yang biasa kita guna untuk hasilkan masakan yang agak luar biasa dengan cara paling mudah.

Bagi aku, antara baca buku masakan dengan tengok rancangan masakan, lebih seronok tengok rancangan sebab sambil masak, mesti tukang masak tu akan kongsikan beberapa petua dapur yang selama ni kita tak tahu walaupun petua tu senang kacang je.

Kalau korang minat masak, bolehlah tengok rancangan ni dan bersedia dengan pen serta kertas untuk salin resepi yang senang kacang nak buat. Tinggal lagi nak seru semangat rajin jelah, kalau kau salin tapi sekadar salin, sekian terima kasihlah jawabnya.

No comments: