Engagement Fund ;)

Tuesday, 30 August 2016

Saringan Tb

Dua minggu lepas, diberitakan bahawa ada salah seorang pelajar yang disahkan menghidap tb. Bila diselidik, dia dah pun dijangkiti agak lama cuma tak dapat dikesan sampailah baru-baru ni. Makanya, orang-orang yang selalu dekat dengan dia kenalah buat ujian saringan untuk sebagai langkah berjaga-jaga.

Tanda-tanda yang paling nyata adalah batuk berkahak berterusan. Aku dahlah waktu  tu tengah batuk teruk siap pakej hilang suara. Mahu tak cuak? Sehari sebelum saringan tu siap tak lena tidur tu. Hahahaha.. Okey, tak lawak. Sebabnya aku ada juga mengajar dia sem lepas, takutlah juga kalau kuman tu dah tersebar.

Disebabkan ramai yang kena saring, maka pihak hospital yang datang ke sini dan buat saringan peringkat awal. Setiap orang disuntik dengan sejenis kuman yang tak pasti pula apa namanya. Lepas tu kena tunggu tiga hari untuk tengok tindak balas kuman tu. Kalau timbul gelembung yang berukuran lebih 15 mm, kena pergi saringan peringkat seterusnya iaitu x-ray. Dengan syarat tempat suntikan tu tak boleh kena apa-apa cecair kimia macam sabun dan juga tak boleh digaru.

Alhamdulillah para pengajar subjek umum ni tak perlu sampai kena suntik tu sebab kami berada bersama dia sekejap-sekejap. Cuma mereka yang berada bersama lebih lama sahaja yang kena ikut prosedur tu. Keputusannya, semua negatif rasanya, tak ada yang positif. Nah layan flyers dari KKM berkaitan tb ni.


No comments: