Engagement Fund ;)

Saturday, 20 August 2016

Tetamu dari Korea pada Syawal Kedua

Masih lagi kisah raya kedua. Pagi tu Mada bagi tahu nak datang bawa Eonni, aku pun okey je sebab memang tak ke mana-mana pun. Cuma ada tragedi la sikit sebab Mada pergi telefon dan mesej dekat nombor Maxis. Kebetulan pulak Yong buat hal raya kedua tu, tak boleh nak caj bateri. Memang aku hadap jelah Arba untuk tengok mesej segala.

Mula-mula tu pelik juga apa pasallah Mada tak sampai-sampai sebab kalau ikut perkiraan, dah patut sampai pun. Rupanya sesat barat lepas tu tak dapat hubungi aku. Sejam lebih ko Mada pusing cari rumah. Ampun Mada, tak bagi alamat lengkap. Heee...

Sebab Mada memang bagi tahu nak datang, bawa tetamu jauh pula tu, tak seronok pula kalau hidang kuih raya je kan? Kelam kabut aku sarung baju lengkap pergi beli lemang. Nasib baiklah penjual lemang tu buka gerai sepanjang hari. Legaaa... Bukan rombongan Mada je dapat makan lemang, alhamdulillah semua tetamu sebelum tu pun dapat jamah juga lemang dan rendang aku yang pedas tu. Hehehe..

Dengan bantuan Aten yang menjadi Power Rangers Pink dengan misi menyelamatkan Mada yang sesat, dapatlah juga Mada jejak kaki ke rumah. Diorang sampai lepas asar macam tu. Jemput diorang makan kuih raya dulu sambil mengenang kembali memori #kembarakoreamusimbunga2014. Siap bawa keluar photobook lagi. Hehehe...

Kim Eonni adalah pemandu pelancong kami untuk dua hari pertama di Seoul dulu. Beliau adalah seorang muslim tapi lupa pula nama Islamnya. Agak fasih juga berbahasa Inggeris tapi kebanyakan masa berkomunikasi dengan bahasa mudah aje. Hehehe.. Asal dua-dua faham. Kalau terkeluar perkataan Korea tu, tak risau nak faham sebab Mada dengan adik dia yang bongsu tu agak fasih juga cakap Korea.
Sambil makan pun sempat lagi...hehehe..

Lemang Warisan Pak Ali katanya..antara kesukaan Eonni; seronok tengok Eonni makan banyak..

Risau sebenarnya nak hidang rendang daging aku tu sebab pedas. Waktu tengah makan tu, banyak kali aku tanya, okey ke? Boleh tahan pedas ke? Gitulah lebih kurang. Hehehe.. Lain kali kalau ada orang Korea datang rumah, pastikan hidang air kosong je sebab diorang memang sangat kurang minum air manis waktu makan. Lepas makan dan bergambar, terus gerak ke rumah Aten.

Walaupun aku nampak kembang sangat dalam ni, tetap gambar pujaan sebab biasan cahaya mentari tu buat gambar nampak cantik..

Okey, satu lagi sebelum gerak ke Kampung Endah..

Akhirnya, rumah kesukaan bila tiba hari raya sebab rumah dia ni banyak gila biskut raya. Saya suka saya suka. Hehehe...Selain biskut raya, kami juga dijamu dengan bihun goreng, nasi impit beserta kuah kacang ayam dan juga rendang. Seronok la dapat makan masakan orang lain pulak. Kalau tak tu, sendiri masak sendiri makan je.
Kim Eonni dan Mada..sempatlah Eonni merasai suasana raya di Malaysia sebab memang dari ramadhan akhir tu dia dah sampai dekat rumah Mada..

Kami semua, tetamu Aten..

Dekat rumah Aten pun tak lama sangat sebab dah petang. Mada dan rombongan pula ada agenda lain. Maka kurang lebih jam 7, kami pun gerak pulang. Itulah dia kisah raya kedua aku tahun ni. Buat julung kalinya, terima tetamu paling jauh iaitu dari Ampang dan dari Korea. Mada tu aku cakap jauh sebab tak pernah sampai pun rumah kami yang jauh, semedang kami yang ke rumah dia. Kim Eonni tu dah tentulah jauh. Terima kasih atas kunjungan, Mada dan rombongan. Lepas ni boleh datang lagi okey?

Babai...

No comments: