Engagement Fund ;)

Wednesday, 26 October 2016

Drama Korea: Goodbye Mr. Black

Demam marathon drama Korea masih berterusan nampaknya. Kalau tengok senarai entri, dua tiga bulan kebelakangan ni yang paling banyak ulasan drama. Memang senget! Tertengok cerita ni sebab poster dia asyik melintas dekat laman utama DoramaX jadi terdetik dalam hati mungkin drama ni best. Tengok genre pun, menarik; gabungan tema ketenteraan, keluarga, cinta, persahabatan dan perniagaan.


Mula-mula tengok poster, tak adalah hensem mana pun hero dia tapi heroin dia cantik. Bila tengok drama Korea, aku tak fokus pada muka hensem hero dan muka cun heroin je tapi jalan ceritanya. Kalau hero hensem dan heroin cun macam drama ni, bonus bonanzalah.

Drama ni aku habiskan sebelum terbang ke Korea haritu. Memang marathon habis sebab tak nak episod tergantung. Selepas sekian lama, drama ni yang aku macam pasrah je kalau pengakhiran dia sengal pun sebab tanda-tanda hero nak mati dalam episod kedua terakhir tu dah nampak jelas.Memang dah pasrah habis dah ni kalau hero mati pun. Lepas tu tiba-tiba heroin pun nak mati juga? Dah kenapa? Tapi, mati ke tidak mereka ni? Nak tahu, kenalah tengok. Kuikuikui..

Hero dan heroin pada permulaan cerita

Jalan cerita dia walaubagaimanapun, penuh berliku bermula dari episod satu lagi. Paling geram dengan watak protagonis kedua; dahlah dia tu dijadikan anak angkat oleh ayah hero lepas tu tak sedar diri pula. Serius geram dengan protagonis kedua tu.

Cerita dia terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama menceritakan bagaimana semua konflik dan masalah ni bermula dan kebanyakan penggambaran dibuat di Thailand. Cha Ji Won(hero) waktu tu dihantar ke Thailand untuk latihan ketenteraan dengan tentera-tentera dari negara lain. Dalam masa yang sama, kawan baik dia yang protagonis kedua ni, Min Sun Jae terjebak dalam satu konspirasi jahat secara tak sengaja. Disebabkan sifat tamak dia, ayah hero terbunuh dan barulah cerita sebenar bermula.

Waktu dekat Thailand juga Cha Ji Won jumpa dengan Kaya(heroin) dan dengan pertolongan heroin jugalah dia berjaya hidup dan kembali semula untuk siasat punca sebenar kematian ayah dia dan orang-orang yang terlibat. Drama Korea memang tak sah kalau tak ada kaitan diantara satu sama lain; sama macam drama ni, rupanya dia ni berkait dengan orang tu dan orang tu pulak rupanya penyebab dia ni jadi macam ni.

Protagonis kedua yang tamak dan lupa diri, semua harta hero dia nak sapu, sekali dengan tunang hero dia ambil

Ini hero dengan heroin selepas mereka bertemu semula

Secara keseluruhan, drama ni jatuh dalam kategori mesti tengok. Selain hero dan heroin yang ada rupa, jalan cerita juga berisi dan ada banyak juga babak-babak yang tidak terjangka. Acik bagi 4.5 bintang untuk drama ni.

Nota Kaki: Sekarang tengah terjebak dengan Scarlet Heart Ryeo sebab aku syak jalan cerita dia sama dengan satu drama cina kegemaran bertajuk Palace. Sebelum ni, marathon Love in the Moonlight sebab tertengok trailer dia waktu melawat KBS On haritu. Terminat Park Bo Gum pulak. Kau dah kenapa comel sangat Bo Gum oi? Hahahahangau.. 

No comments: