Engagement Fund ;)

Wednesday, 12 October 2016

SAN 2016 - Episod 1: Persiapan Sebelum Mengembara

Macam banyak je benda nak kongsi untuk kembara ke Korea kali ni. Lebih kepada catatan kenangan untuk diri sendiri dan mereka yang terlibat sebenarnya. Tapi kalau ada maklumat yang boleh membantu awak dan awak tu, alhamdulillah.

Sebelum tu, peringatan untuk yang mungkin mencari maklumat secara terperinci mengenai selok belok jalan dan arah tujuan di sana, mungkin catatan aku kurang membantu. Silakan rujuk di blog-blog pengembara lain ye.

Kembara kali ini memang sepenuhnya diuruskan sendiri oleh kami berlima. Paling banyak bertungkus lumus adalah Cik Pengerusi yang sesungguh hati membuat kajian tentang tempat yang akan kami lawati dan seterusnya menyiapkan buku skrap yang mengandungi maklumat lengkap mengenai perjalanan kami.

Semua orang ada peranan masing-masing. Aten selaku Pengerusi, fokus pada pengumpulan maklumat sebelum pergi. Aku selaku bendahari, memastikan duit tabung terisi setiap bulan dan duit belanja mencukupi sepanjang berada di bumi Seoul. Hani, memainkan peranan sebagai pencari arah menggunakan internet tika kami hilang arah di sana. Mada pula diperlukan untuk menterjemah apa yang diperkatakan oleh jurujual di kedai-kedai yang dikunjungi atau ketika bertanya arah pada orang di jalanan sebab dia boleh cakap Korea dan faham. Radin selaku maknae, selalu kena basuh kuali lepas makan dan kemas dapur dan tempat makan. Macam kena buli je kedengarannya si Radin ni? Hehehe...

Ni muka depan buku skrap kami; buku sebenar tidak diketahui nasibnya sekarang..


Semua orang memainkan peranan walaupun kecil sebenarnya. Perancangan kali ni memang dibuat dalam masa yang singkat, tak macam yang dulu. Semuanya berlaku dalam tempoh 6 bulan. Semput nak kumpul duit wei! Konsep kumpul duit kali ni adalah melalui kutu dan nilainya pula naik setiap kali perbelanjaan dibincangkan. Stress je masing-masing bila kejap-kejap kena tambah duit kutu. Hahaha...

Hasil tabungan selama enam bulan itulah yang membuatkan percutian kami seperti ditaja terutamanya waktu makan. Tema percutian kali ni memang makan jadi bajet untuk makan wajib ada dan banyak. Berdasarkan tentatif harian, aku asingkan siap-siap duit untuk tiket masuk ke tempat-tempat yang kena bayar, tambang selain daripada yang guna T-Money dan bajet untuk makan. Hasil tambah tolak bahagi darab, dapatlah satu sampul untuk kecemasan. Memang guna waktu cemas pun sebab aku lupa nak asingkan tambang bas ke Incheon waktu balik. Hahahaharu...

Sampul-sampul mengikut hari dan peranan

Kutu bermula pada bulan Mac tanpa arah tujuan dengan nilai serendah 70 hengget. Lepas tu naik jadi 150 hengget dan lepas tu naik lagi jadi 250 hengget. Bila kira-kira jumlah duit terkumpul beberapa minggu sebelum pergi, kena tambah lagi 100 hengget untuk duit pengangkutan dan 20 hengget untuk bekalan makanan dari Malaysia. Ini bajet kami secara keseluruhannya:
  • Tambang kapal terbang (MAS) = RM 1292 (Hani punya mahal sikit sebab dia beli asing)
  • Kos sara hidup di Korea (Penginapan + Tambang Bas/Subway + Makan + Sesi Ngopi Sekali + Tiket Masuk) = RM 1390
  • Duit Poket = RM 800 ++
  • Jumlah Besar = RM 3500 ++

Pening jugalah waktu isi sampul ni sebab kena semak betul-betul keperluan duit mengikut hari

Kelancaran kembara kami bergantung kepada empat perkara utama:
1. Buku skrap Cik Pengerusi - maklumat dikumpul dari pelbagai sumber melalui carian Google. Tiap kali teringat dekat buku skrap ni, mesti aku ketawa sorang-sorang sebab ada insiden lucu dekat KTO. Hahahaha..
2. Kebolehan berinteraksi dan membaca tulisan hangul Mada
3. Sambungan internet prabayar Hani - Hani beli internet prabayar 'olleh' kalau tak silap; 10 000 won untuk 4 hari. Capaian olleh ni memang sentiasa ada dimana-mana jadi, disarankan.
4. Tempat penginapan yang agak strategik - terletak tidak jauh dari kawasan tarikan pelancong dan dekat dengan perhentian bas serta laluan keluar subway

Lepas ni aku kongsikan cara nak dapatkan kupon diskaun ke tempat-tempat tarikan pelancong dan juga cara menukar duit yang mudah. Semuanya sudah dialami oleh kami sendiri dan sebarang perubahan tertakluk kepada keadaan semasa.

Ini baru cerita persiapan, dah panjang berjela. Acane? Korang rajin, korang baca ek. Tak rajin tak payah baca sebab cerita ni dicatatkan untuk bahan bacaan sendiri di kemudian hari.

No comments: