Engagement Fund ;)

Monday, 29 February 2016

Makanan dan Kenangan

Annyeong! Memandangkan hari yang bertarikh 29 Februari ni muncul empat tahun sekali je, maka kenalah keluarkan satu entri pada tarikh ini. Entri tak serius pun tapi berbahaya sebab kalau tengok gambar boleh jadi lapar. Hahaha...

Bila cerita pasal makan, mesti akan ada cerita di sebalik makanan tersebut dan kadang-kadang ada kenangan yang melekat pada makanan tu. Sebenarnya banyak je makanan yang boleh mengimbau kenangan sebab aku suka makan. Hahaha... Tapi kali ni aku kongsikan yang betul-betul menusuk kalbu je.

Sushi AEON. Biasanya beli sushi kalau merayap sorang-sorang lepas tu mesti beli tako jugak lepas tu beli kopi o kosong dekat kedai yang kendalian AEON. Layannnn...

Aiskrim sedap dekat Mydin Ayer Keroh Melaka. Serius sedap aiskrim ni dan murah juga berbanding kedai aiskrim mahal (padahal aiskrim Nestle je pun). Aiskrim boleh beli dekat kiosk depan escalator turun lepas tu duduk dekat bangku sebelah kiosk tu. Layannn... Pertama kali makan aiskrim ni waktu cari makanan waktu jadi pengiring program budak-budak tahun lepas. 

Rojak Singapura kot eh orang panggil? Yang ni makanan wajib beli waktu kecik-kecik dulu bila pergi pasar malam. Waktu duduk Klang, selalu pergi pasar dekat Port Klang, kawasan rel keretapi ataupun pasar hari Sabtu dekat Taman Seri Andalas.

Terakhir, kuih cantik manis inti kacang dan jem nenas. Paling win sebab ini kuih wajib beli kalau Abah balik pada hujung minggu. Kalau ada kuih ni atas meja makan maksudnya Abah dah baliklah tu. 

Saturday, 27 February 2016

Cameron Highlands: Pasar Malam Brinchang

Lepas solat maghrib, kami keluar semula ke pekan Brinchang dengan tujuan memborong hasil bumi Cameron Highland di pasar malam. Disebabkan kebanyakan blog rujukan tidak memberitahu secara tepat lokasi pasar tersebut, merasalah kami berjalan kaki dari hujung pekan sampai ke hujung pekan.

Ingatkan pasarnya di kawasan pekan, di sebalik bangunan yang tersergam, rupanya nun jauh di sana, bertentangan dengan balai polis. Kalau nak cari pasar malam Brinchang, cari balai polis ye. InshaAllah jumpa. Tapi bukan kitorang aje yang tertipu, ramai juga yang tercari-cari macam kitorang. Sekapal nampaknya kita ye. Hehehe...

Waktu pergi tak ada masalah nak berjalan tapi bila nak balik, seksa hoi! Kiri kanan penuh dengan hasil. Bukan setakat kincam celup tepung je, siap jagung keledek bagai haaa. Pasar Brinchang ni memang besar tapaknya. Macam-macam ada. Dari sayur-sayuran, buah-buahan, pokok-pokok, barangan cenderahati, makanan masak, manisan, dan juga pakaian.
8 paket 10 hengget, mahu tak tamak? Segar-segar pulak tu...baechu tu baechu tu, geram je aku tengok; buat kimchi guna baechu tu memang cantik sangat tapi tak ada masa nak buat jadi aku tak ambik pun

"Untuk kakak-kakak cantik, saya bagi 10 paket untuk 10 hengget.." kata adik penjual kepada kami lalu kami pun memilih sayur dengan bersungguh-sungguh..

Jagung mutiara yang manisnya Subhanallah...3 longgok 20 hengget, selonggok ada 6 tongkol

Jaket tebal-tebal yang macam dekat Uniqlo tu jual bundle je tak sampai 50 hengget pun. Cantik-cantik pulak tu. Aku dengan Mada perati je. Menjadi kami, memang dahsyat sebab memang bersungguh-sungguh memborong. Habis kami pusing pasar tu dari hujung ke hujung.
Kelapa laut pun ado! Tapi dorang cakap penjual ni macam kerek sikit...

Kalau nak beli sayur-sayuran, disinilah tempatnya sebab murah nak arwah! Segar-segar pulak tu. Jagung manis pun bersepah dan boleh rasa kerangupan dan kemanisannya. Sediakan duitnya dan kudrat nak mengangkat aje. Peminat kaktus pun boleh borong kaktus dekat sini sebab harganya jauh lebih murah dan ada banyak pilihan.
Salah satu gerai kaktus

Dari segi makanan pulak, semua ada. Makanan laut pun banyak, makanan darat pun banyak. Harganya bagi aku bolehlah dengan keadaan ekonomi semasa negara. Sayur-sayuran celup tepung dan strawberi celup coklat pun bersepah. Murah pun murah.

Sayur-sayuran celup tepung

Haiwan celup tepung

Hasil tangkapan, nasi lemak ayam + nasi goreng ayam + udang celup tepung + kimcam celup tepung + cendawan dan brokoli celup tepung + strawberi dan pencicah coklat + kelapa laut + goguma...

Selesai memborong, menangislah dalam hati jinjing plastik berisi jagung dan keledek yang berat tu. Hahaha... Kereta kat hujung sana tu wei... Terbakar sikit lelemak yang ada tapi balik je bilik lelemak tersebut diganti semula sebab kemain banyak beli makanan macam tak makan pulak tengah hari tadi. Hahaha... Maka berakhirlah cerita pada hari kedua kami di bumi Cameron. Bersambung...

Cameron Highlands: MARDI Agro Park

Perhentian seterusnya adalah MARDI Agro Park. Waktu sampai, baru sahaja berhenti hujan lebat tapi masih lagi terasa renyai hujan. Malah waktu kami berada di dalam, hujan sekejap-sekejap renyai dan lebat sampailah waktu nak balik.

Sebelum masuk kena bayar dulu. Dah buat bayaran, bolehlah mulakan pengembaraan melihat bunga-bungaan, sayur-sayuran dan tumbuh-tumbuhan yang pelbagai. Kalau tak silap, dekat sini pun ada sesi memetik strawberi tapi waktu kami sampai tu kawasan strawberi tidak dibuka.Yang ada cuma gerai jual aiskrim strawberi sahaja.
Kadar bayaran yang dikenakan

Taman ini dibahagikan mengikut jenis tumbuhan. Ada bahagian yang ditanam dengan bunga-bungaan sahaja, ada yang penuh dengan tumbuhan herba dan ada juga kawasan untuk penanaman sayur dan buah. Semua tumbuhan dilabelkan dengan namanya jadi lawatan ke sini bukanlah satu lawatan yang sekadar mencuci mata tetapi juga mengisi minda.
Terasa macam tengah nyanyi lagu dalam filem hindustan bila duduk dekat kawasan bunga ni...

Ini salah satu spesis kobis kalau tak silap

Landskap di sesetengah kawasan juga sangatlah cantik dan sejuk mata memandang dengan pokok-pokok yang hijau. Nak-nak waktu selepas hujan, layan perasaanlah juga. Hahaha... Dalam ni juga surau dan tempat makan jadi tak risaulah kalau nak solat atau lapar. Taman permainan kanak-kanak pun ada.
Berhenti rehat sebentar di kawasan penjualan pokok

Selain kedai menjual cenderamata dan pelbagai hasil Cameron Highland, ada juga tempat menjual pokok-pokok dan pelbagai jenis kaktus. Dekat sinilah kitorang borongkan kaktus untuk si Dyaz. Bersungguh dia mengirim maka bersungguhlah kami pilihkan sampai menyambung ke pasar malam.

Waktu nak balik, mulai lebat tapi dek kerana landskap yang cantik di bahagian pintu masuk, gigih berhujan semata-mata nak bergambar. Payung nan sekaki yang patutnya menjadi pelindung hujan dijadikan alatan untuk bergambar. Hahaha... Pun bolehlah.

Kulit album
Terima kasih adik comel tolong ambilkan gambar kami

Selesai berhujan bergambar, laju-laju jalan masuk kereta dan pulanglah kami ke tempat penginapan untuk mengejar waktu solat. Bersambung....

Cameron Highland: Restoran Erra

Selepas sekian lama, barulah terasa ada mood nak sambung. Ingat nak peram je buat pekasam tapi sebab dah penat-penat edit gambar, maka gigihlah aku sambung cerita. Sebelum datang, kami ada juga cari info tentang tempat-tempat menarik di Cameron Highland termasuklah tempat makan. Ada satu blog yang menceritakan tentang sebuah restoran yang menyediakan bufet makan tengah hari dengan harga yang pada aku sangat murah.

Maka kami pun menuju ke sana tak ingat berpandukan Waze atau redah je tapi memang senang pun nak cari sebab lokasinya adalah di bangunan kedai tepi jalan utama. Ada Bank Rakyat dekat sebelah restoran untuk panduanlah ye.

Bila nampak je restoran ni, mood masing-masing kembali ceria sebab nak makan. Hahaha... Kami sampai dah agak lewat juga, hampir jam 3 petang tak silap. Masuk dalam menjakun kejap sebab tak pernah sampai kan, tapi pekerja dekat situ mesra pelanggan dan sabar menerangkan cara-cara nak makan dekat sini. Saya suka saya suka.
Bahagian nasi, manisan, dan ulam-ulaman

Bayaran RM 10 seorang dan makanlah sampai muntah. Walaupun dah lewat, lauk masih banyak dan pelbagai sebab mereka akan sentiasa tambah lauk berdasarkan pemerhatian aku sepanjang makan di sana. Lepas kitorang sampai tu, ramai jugalah yang datang untuk makan nasi.

Belah sini adalah lauk-pauk utama..ada ayam masak kicap, kari ikan dan sup ayam

Dapat nasi, semua diam menikmati suapan. Hahaha... Cuma lepas beberapa suapan baru semua bercakap sebab nak komen makanan. Sedap wei lauk-pauk dia! Kari dia paling win sebab nampak cair tapi menepati piawaian kari yang sedaplah. Menu waktu kitorang pergi haritu ada kari ikan, ayam masak kicap, sayur campur, sup ayam, dengan ulam-ulaman dan sambal belacan yang sedap; cukup belacan, cukup pedas. Selain tu ada juga buah-buahan dan kek sebagai pemanis mulut. Air pulak ada air sejuk dan air panas jadi tak perlu risau.
Pusingan pertama, sampai tumpah-tumpah air atas meja dek kerana cranky...hahahaha...

Puas hatilah makan dekat sini sebab masakan sedap, pekerja ramah, persekitaran bersih, dan harga berpatutan. Walaupun bufet, banyak manalah sangat pun boleh telan, tidaklah tamak ambik banyak. Ada jugalah bertambah dua kali kot sebab sedap lauk dia. Waktu ni konsep 'berhenti makan kalau makanan tu sedap' tak jalan ye. Hahaha...

Selepas habis makan, barulah dapat buat keputusan untuk agenda seterusnya. Tak moody dah. Kihkihkih... Akhirnya kami kembali mengikut itinerary iaitu ke MARDI Agro Park. Cerita di sana bersambung....

Friday, 26 February 2016

Drama Korea: The Moon That Embraces The Sun

Permaisuri pakatan jahat, hero, heroin dan juga kesatria hitam heroin iaitu abang maharaja yang juga kawan baik abang kepada heroin

Drama ni adalah salah satu drama saguk yang best walaupun geraaammm je tengok menteri-menteri jahat tu. Pelakon semua bagus dan terbaik! Walaupun drama ni dah lama dan dah ulang tayang banyak kali dekat tv, tapi aku baru je habis tengok tahun lepas sebab mula-mula tengok macam tak best tapi bila dah tengok eh eh eh, best pulak.

Cerita ni berlatar masa zaman Joseon dan terbahagi kepada dua peringkat; satu peringkat kanak-kanak dan satu lagi peringkat dewasa. Pandai diorang cari pelakon sebab muka pelakon kanak-kanak lebih kurang je dengan pelakon dewasa.

Image result for the moon that embraces the sun
Ini pelakon zaman kanak-kanak...

Bila ada maharaja, mestilah ada pakatan untuk rampasan kuasa. Semua cerita saguk pun macam tu. Kerana hutang budi dan nyawa kepada mak heroin, heroin dapat diselamatkan waktu nenek putera mahkota nak singkirkan heroin daripada jadi puteri mahkota. Malangnya lepas dibangkitkan semula, heroin hilang ingatan.

Pun begitu, bila hero dan heroin bertemu semula, mereka jatuh cinta sekali lagi dan peristiwa yang lebih kurang sama berulang kembali. Tapi akhirnya mestilah yang baik menang kan? Makanya, kisah ni adalah berakhir dengan bahagia selamanya.

Pelakon-pelakon mantap dan bersahaja. Walaupun jalan cerita agak serius, tapi masih ada bahagian yang kelakar. Paling kelakar adalah bila sida-sida putera mahkota kena marah dan kena hukum berdiri menghadap dinding. Hahaha... Dari zaman putera mahkota sampai dah jadi maharaja, macam tulah gayanya. Apa pun yang belum tengok, boleh cuba tengok ye.

Masak

Bila Nenek tak ada kat rumah, kadang-kadang masak kadang-kadang tak masak tapi banyak tak masak la sebab Abah biasanya makan yang ringkas-ringkas aje. Tak pun, aku tapau makanan siap-siap untuk Abah.
Ni Nenek nak balik dah, kenalah biasakan masak semula. Tapi tak hari-hari juga kot dapat masak sebab kalau tuisyen memang tak dan. Ini lauk semalam, ikan goreng tomyam dengan kubis cina tumis.

Ikan goreng tomyam ni mula-mula lumurkan dengan garam dan kunyit sikit lepas tu lumurkan pes Tomyam Adabi. Biar kejap dan masak dengan minyak yang minimum dan api perlahan.

Bosan asyik makan ikan goreng biasa je, aku buatlah cara ni. Kalau masak lain memang tak termakan sebab orang lain tak berapa layan lauk ikan berkuah macam kari atau asam pedas.

Cara hidang pun tak payah nak pakai mangkuk bunga-bunga bagai; letak terus dekat pinggan dan mangkuk yang boleh digunakan untuk tujuan pemanasan semula. Selesai.

Monday, 22 February 2016

Tunggang Langgang

Semenjak dua menjak ni hidup tunggang langgang disebakan banyak benda. Satu, jadual tuisyen dah berubah banyak. Daripada hanya mengajar pada hari Isnin petang dan Selasa malam, terus mengajar berderet dari Sabtu sampai Selasa.

Sebelum ni memang pernah suarakan nak cari lagi kelas tuisyen untuk menambah pendapatan tapi tak jangka pulak sekelepuk datangnya. Alhamdulillah, rezeki juga. Cuma tengah dalam mood penyesuaian. Penat tu, penat jugalah sebab aku kalau mengajar memang tak boleh duduk sebab dah diterapkan sejak kat U lagi bahawa ketika mengajar, tiada istilah duduk.

Makanya, hari Isnin kelas dari pukul 6.30 petang sampai 10.00 malam. Selasa pukul 8.00 malam sampai 10.00 malam. Sabtu pukul 2.00 petang sampai 4.00 petang dan Ahad, pukul 9.00 pagi hingga 11.00 pagi. Kalau tengok, tak adalah padat sangat pun tapi masih juga terasa penatnya.

Dua, rentetan serangan anai-anai yang 3 bulan lepas tu, masih belum selesai lagi sebab rupanya memang penuh satu bilik. Habis semua karpet, tikar getah kena buang sebab penuh dah terowong dia bawah tu. Streess! Ada satu almari berlaci tu memang aku nak buang je sebab memang dah penuh dia punya terowong dalam tu; rak buku aku pun dia dah masuk jugak tapi dekat bahagian tepi je sikit.
Sebahagian daripada ruang bilik yang dah diletakkan dengan tikar getah baru; no more carpet! Sebelum bentang ni aku sembur lantai dan dinding tu dengan ubat anai-anai dengan doa supaya mereka pergi buat terowong dekat pokok-pokok yang ada di kebun..

Sebab aku ni tak reti sangat nak mengemas, maka memang makan tahunlah. Hahaha... Bilik tu memang kenangan sangat sebab aku pindah masuk beberapa bulan sebelum mak meninggal. Kebanyakan perabot dalam tu mak suruh beli sendiri jadi memang nostalgialah bilik tu. Mula-mula pelik bila mak kata beli sendiri tapi sebab duit PTPTN pun dapat banyak, maka aku pun belilah dengan ditemani mak sendiri. Pilih katil, tilam, dan rak buku. Rupanya tu petanda mak nak pergi dan kena berdikari untuk masa akan datang.

Isi kandungan rak buku yang buat aku menyesal sikitlah dengan hobi membeli buku untuk dibaca..tapi menyesal kejap jelah sebab masih lagi pergi beli buku..hahaha...novel melayu, novel omputih, Reader's Digest, buku bacaan umum, buku agama, buku teks dekat U, semua hempuk dalam rak ni...

Makanya, dalam minggu ni kena paksa juga siapkan mengemas sebab Nenek akan balik dalam masa terdekat. Pasal apa, penuhlah satu rumah dengan barang dari bilik aku. Nangislah nak simpan balik. Lepas ni kena beli perabot dari plastik jelah nampaknya.

Thursday, 18 February 2016

A Man Called God

Tahu tentang cerita ini bila Encik Penjual memasukkan satu episod ke dalam DVD yang aku beli sebagai promosi. Waktu tengok episod pertama tu, aku rasa hero dia hensem. Tapi bila dah mengadap, tak adalah hensem mana pun. Tapi kalau kita mengiakan kata dia hensem, maka jadilah dia hensem. Kahkahkah... Boleh gitu? Salah satu penarik untuk menonton drama atau filem, tentulah hero yang hensem dan heroin yang cantik, bukan?

Image result for a man called god

Hero dalam cerita ini adalah hero lama dan jarang-jarang dilihat di kaca TV di Malaysia iaitu Song Il Gook. Heroin pulak selalu juga muncul dalam drama yang pernah ditayangkan dan merupakan heroin dalam cerita Sassy Girl Chun Hyang; Han Chae Young. Cerita ni tentang dendam si hero pada pembunuh-pembunuh mak ayah dia. Dalam pada dia nak balas dendam tu, dia terjumpa dengan heroin yang merupakan wartawan yang nak bongkar rahsia penyelewengan salah seorang pembunuh ayah si hero.

Cara hero ni balas dendam agak berhemah jugak sebab dia tak terus bunuh orang-orang tu. Mula-mula dia suruh diorang buat pengakuan tentang pembunuhan yang dilakukan. Bila diorang tak nak mengaku, baru dia bunuh orang-orang tu. Tapi biasalah, orang jahat kan susah nak mati. Nak dijadikan cerita, yang jahat-jahat tu bukan calang-calang orang. Ada ahli perniagaan, leftenan tentera dan menteri. Mereka ni ada anak dan anak-anak pun sama jahat macam bapak.
Image result for a man called god
Bila nak jumpa dengan geng-geng jahat tu, dia akan pakai topeng ni dan guna alat untuk ubah suara untuk sembunyikan identiti sebenar

Apa yang menarik dalam cerita ni adalah aksi-aksi berlawan yang menarik dan bergaya. Maka dengan ini aku memutuskan bahawa berlawan dengan mengenakan kot adalah bergaya. Hehehe... Kemahiran berlawan hero pulak bukan calang-calang. Segala mak nenek seni pertahanan dia tahu dan segala neka tipu daya dan peralatan canggih dia ada. Benda alah nilah yang buat cerita ni menarik. Dalam pada dia nak balas dendam, dia terjumpa balik adik kandung dia yang terpisah waktu kejadian pembunuhan berlaku.

Mula-mula adik dia tak nak percaya dan tak boleh terima hakikat hero ni adalah abang dia. Sebabnya, adik dia ni polis, tapi abang dia adalah penjenayah antarabangsa. Mau nak ngaku? Tapi akhirnya bila dia tahu kebenaran, barulah dia boleh terima hakikat. Yang hampehnya, adik dia mati pulak akhirnya dan abang dia pun nampak macam dah mati bila anak leftenan letupkan kereta yang dia naik.

Tapi agak tak logik jugak bila pada pengakhirannya dia tunjukkan Encik Hero ni masih hidup. Keseluruhannya, pengakhiran cerita ni memang hampeh! Walaupun hampeh, aksi berlawan dalam cerita ni memang A+ dan layannn...

*Bila tengah mengantuk, masuk blogger dan kelebek draf; maka jumpalah entri bertarikh 8 Julai 2011. Nah kasi tampal dalam blog selepas lima tahun terperap dalam ni. Hehehe... 

Cara Bayar Saman PDRM

Rentetan kisah kena 'tembak' dengan bapak polisi selepas susur keluar SKVE tu, maka aku kenalah menanti duit jatuh dari langit nak bayar saman. Pertama kali kena saman selepas 10 tahun memandu, buruklah rekod peribadi.

Orang cakap, tunggu surat sampai rumah tapi sampai sudah tak nampak suratnya. Disebabkan memang aku nampak depan mata kena 'tembak', tak payah nak tunggu surat sangatlah; boleh semak melalui SMS untuk pengesahan saman. Caranya adalah dengan menaip
POLIS SAMAN No. ICNo. Kenderaan
atau
POLIS SAMAN No. Kenderaan
dan hantarkan ke 15888

Abang Paiz cakap bayar dekat balai boleh tahu berapa banyak yang terlebih lajunya tu tapi sebab aku pergi haritu kelam-kabut, lupa nak tanya. Aku pergi waktu rehat hari Isnin  sudah. Cuak-cuak la masuk dalam kawasan IPD tu sebab tak pernah sampai. Kalau ke IPD Kuala Langat, cuma pergi ke bangunan paling depan tu. Turun dari parking, boleh terus ke sebelah kiri bangunan untuk ke Bahagian Trafik.

Waktu operasi kaunter pada hari bekerja adalah dari jam 8.30 pagi hingga 4.30 petang dan hari Sabtu, kaunter dibuka hingga jam 12.00 tengah hari. Kalau tak silap tengoklah ye sebab aku tengok sekali lalu je dekat situ.

Pertama kali semak, saman aku RM150 tapi beberapa hari sebelum nak bayar saman tu, aku semak lagi tiba-tiba dah jadi RM300. Aikkk? Memang duit bonus habis bayar saman jelah ni.

Bila aku tanya dekat kaunter, rupanya panjang ceritanya. Haaa, begini. Dalam tempoh 14 hari selepas kena saman, surat pemberitahuan akan sampai ke rumah dan saman perlu diselesaikan dalam tempoh sebulan dengan amaun yang dikenakan. Selepas dari tempoh tu, kadar saman akan meningkat. Kadar peningkatan tu tak pasti tapi mengikut Encik yang jaga kaunter tu, begitulah ceritanya. Tu yang tak pasal-pasal aku kena bayar sampai RM 300. Ciss sangat!

Selepas bayaran dibuat, satu resit rasmi akan diberikan dan dengan ini, diisytiharkan bahawa rekod saman Taejang dengan PDRM telah pun bersih. Yeay! Lepas ni kenalah lebih berhemah bila memandu; kalau ada lori macam siput sedut pun kat depan, tabah jelah ikut belakang sebab tak nampak apa yang depan lori tu.

Akhir kata, hutang wajib dibayar dan kalau dah buat salah, akuilah kesalahan. Begituuu. Sekian.

Monday, 15 February 2016

Pelupa Bersiri

Cerita hari Ahad yang kelam kabut. Kisahnya, aku tak ingat langsung bermula minggu lepas, aku kaut kelas tuisyen Sabtu dan Ahad. Serius aku tak ingat persetujuan baru yang dibuat Isnin lepas; yang aku ingat perbincangan minggu sebelumnya iaitu kelas hanya pada Sabtu petang. 

Makanya, malam Ahad tu bantai la tengok Korea sampai pukul 3 pagi sebab konon esoknya tak ada kelas, bolehlah lajak tidur siap pakej Allah Bagi Cuti. Telefon dengan tab memang aku tutup dua-dua sebab memang perangai dari dulu macam tu. Hehehe... Sekali, Abang aku telefon suruh pergi tuisyen. Eh? Tak puas tidur, terus cranky pakej menguap sampai keluar air mata dan mata merah. Yelah, tak cukup tidur kan? 

Jadi aku cuma ngajar satu kelas ajelah semalam. Habis kelas dah lapar tahap gaban sebab tak sempat nak minum air pun pagi tu. Teruslah singgah kedai mamak pilihan yang ayam goreng dia sedap dan tak ramai orang lelaki lepak. Makan nasi kari, kari campur sendiri. Pun sedap jugak!

Nasi separuh + kuah campur + ayam goreng + daging goreng 3 ketul + peria tumis = RM 5.80

Lepas tu terasa nak pergi menenangkan diri dari kekalutan dan tidak puas hati sebab bangun tidur terkejut. Ke mana? Terus halakan Taejang ke AEON Bukit Tinggi. Bolehlah lepak dekat Popular cari buku kerja sebab banyak yang berubah untuk tahun ni jadi kena cari buku baru yang gunakan silibus dan format terkini. Alang-alang tu terus baharui kad keahlian selepas setahun mati; terus ambik tiga tahun, senang. 

Lama gila dalam tu pusing satu kedai, belek satu-satu walaupun tak nak beli pun.  Sebenarnya sebab dia pasang CD Yiruma, terus rasa tenang gila dan perlahan-lahan kekusutan fikiran terlerai. Gitu. Pergi kedai buku pun boleh jadi terapi, senang kan jadi seorang Farahin? Kihkihkih... 

Pergi belek aksesori komputer. Tengok-tengok barang untuk kraf. Pusing-pusing rak alat tulis. Pegang CD dan semestinya paling lama dekat bahagian buku sekolah sebab memang nak cari buku kan. Malangnya, untuk tingkatan 5 punya buku tak ada lagi yang silibus baru punya. 

Maka aku beli je satu buku rujukan untuk penulisan sebab dah lama gila tak update buku rujukan lepas tu ambil satu buku latihan untuk UPSR. Itupun punya lama aku kelebek buku dari beberapa penerbit sebab semua pun menarik dan harga pun tak lari jauh. Kalau ikut tamak, kaut je semua. Hahaha... Tapi tak payah tamak sangatlah! Satu cukup.

Habis pilih buku sekolah, pergi dekat bahagian novel sebab nak cari sambungan cerita Laksamana Sunan. Rupanya dah dua novel aku ketinggalan untuk siri Laksamana Sunan. Tapi, cuma ada Sunan Nanggroe Sang Kembara je, Sunan Cinta Nan Sakti tak ada. Habislah semua tempat novel melayu aku kelebek, memang tak ada. Terus pasrah tak dapat beli. Tapi tengok dekat tangan, dah banyak buku aku kaut ni, banyak nau duitnya kan? Terus berkata dalam hati untuk simpan hasrat beli novel tu dekat pesta buku nanti.

Hasil tangkapan yang hampir seratus hengget juga

Dari Popular, pergi ke Lovely Lace nak beli pewangi kegemaran. Kali terakhir beli harga dia 14 hengget 90 sen seketul, semalam dah naik jadi 18 hengget 90 sen. Sekali naik, ambik ko, tak main singgit dua, empat hengget terus! Kemain kau ye. Tapi kaut jugalah dua bekas sebab beli dua percuma satu walaupun itu cuma taktik je tu.
                             
Kopi susu jenama Pokka

Ingat nak ngopi sebelum balik tapi bila dah terhabis duit banyak dekat Popular dengan Lovely Lace, tak payah nak minum-minum sangatlah. Caj perkhidmatan dah berapa? Cukai lagi? Tapau sushi sikit, beli kopi dalam tin je; baru seringgit sembilan puluh sen. Jimat. Tu jelah cerita stress hari Ahad sudah.

Friday, 12 February 2016

Ipoh: Pusing-pusing Sekitar Ipoh dan Mood Republik

Kebetulan waktu ke Ipoh, Mood Republik membuat siri jelajah Ipoh. Aku pun saja pancing-pancing Kak Chik untuk terjebak ke situ. Hehehehehe... Tengok dalam FB, bila Mood Republik ni buka kedai, gila sesak dan berasak orang dalam tu. Apa yang best sangat?

Aku alergik sikit tempat sesak-sesak ni. Malas nak berebut dan berhimpit-himpit. Memandangkan kali ni bermusafir, gagah dan gigih juga kami cari lokasinya. Kali ni dia buat dekat Amanjaya Convention Centre, jauh sikitlah dari hotel kami. Ada sesat-sesat sikitlah tapi akhirnya selamat sampai.

Sebelum masuk kena daftar dulu; isi borang sikit dan tangan akan dicop macam nak masuk fun fair..lepas tu pergi beli jubah Kak Chik dulu..hehehe


Kitorang sampai sana betul-betul lepas azan maghrib makanya memang lengang sungguh! Wuhhuu! Puas jugalah pusing dalam dalam tu tengok-tengok mana yang cantik dan sesuai. Harga bolehlah kata murah daripada kedai online. Kak Chik beli jubah, aku beli tunic. Sebenarnya nak beli warna lain tapi warna lain dan design lain tu potongannya tak selesa. Akhirnya dapat juga sehelai.

Orang tengah beratur panjang nak masuk makanya dekat kawasan ni lengang; bergambarlah dengan sakan kami di sini..

Aku perhati, habis waktu maghrib, orang mula berpusu-pusu datang. Dalam pukul 8.30 tu dah berasak-asak. Kuasa pulak aku nak menyelit-nyelit tengok baju dan tudung segala. Dah dapat satu, jom balik. Lepas tu tapau piza je makan dekat bilik.
Dalam sebulan mesti kena sekali makan pizza; waktu ni cuba pizza empat segi Pizza Hut yang baru tu...aku lupa pulak Kak Chik tak makan keju, makanya akulah kena makan 85% daripada piza ni...lain kali kalau nak suruh Kak Chik makan piza tak boleh beli yang peperoni sebab rasa keju dia kuat; kena beli yang ada sos untuk topping dia...

Esoknya konon-konon nak check-out awal sebab nak jalan-jalan dekat Ipoh cari tempat menarik tapi lewat juga keluarnya. Hehehe... Aku la yang lewat, Kak Chik awal-awal dah siap. Rancangnya nak cari mural yang popular tu tapi mural tu bersepah dan memang kena turun jalan kaki kalau nak tengok. Dengan tengah panas, memang takde moodlah kan; cuma jumpa satu aje yang gambar kapal terbang kertas.

Lepas tu konon-konon nak makan nasi kari, tapi pusing punya pusing tak jumpa jugak. Lagilah pemalas aku nak fikir. Sudahnya, patah balik menuju jalan pulang dan berhenti makan dekat kedai nasi ayam yang bagi aku best!

Kedai dia tepi jalan utama je dan terletak selepas balai polis dekat kawasan Rapat Setia. Kedai lama tapi suasananya seronok; pemiliknya ramah dan murah dengan senyuman. Bila pelanggan masuk, automatik dia bagi salam dan persilakan duduk. Sejuk hati. Menunya pelbagai juga dan menu istimewa adalah nasi ayam tapi ada juga nasi itik dan makanan ringan selain nasi.

Senarai menu yang menarik sebab ada gambar...harga pun berpatutan..

Keadaan dalam kedai

Nasi itik panggang, sedap!

Lepas makan, terus menuju ke Kellie's Castle sebab alang-alang dah sampai sana. Tak jauh sangat dari susur keluar lebuhraya tu. Lokasinya dekat tepi jalan je tapi kalau dah terlajak, jauh juga nak cari tempat pusing. Nak masuk kena bayar dan disebabkan waktu sampai tu matahari kemain terik memancar dan dah penat ukur jalan, makanya kami bergambar dekat bawah saja; depan tulisan Kellie's Castle yang popular tu. Buat syarat Kak Chik kata sebab nanti bila orang tanya 'Dah pernah pergi Kellie's Castle?', bolehlah jawab sudah dengan bangga. Hahaha...
Sedikit sejarah Kellie's Castle

Gambar cantik sebab cuaca panas lit lit..

Teringin nak masuk dan tengok sendiri binaannya tapi aku pun malas nak menapak. Cukuplah dah pernah sampai; inshaAllah lain masa nanti. Sebenarnya elok untuk tahu sejarah sebab kita akan lebih banyak berfikir dan lebih banyak mencari maklumat dan membaca sekaligus menambahkan pengetahuan. Untuk cerita lanjut, boleh Google ye.

Selesai melawat, terus menuju pulang dan mereput dekat lebuhraya sebab jalan sesak sampailah keluar dari lebuhraya. Pasrahhh... Sekian, tamat sudah cerita jalan-jalan di Ipoh.

Ipoh: Hotel Hillcity

Sementara rajin sikit, meh sambung cerita dekat Ipoh waktu kenduri Ainsifi tahun lepas. Urusan menempah hotel aku yang buat tapi ada juga tanya Kak Chik kot-kot dia tak setuju. Memandangkan bulan tu berderet-deret peristiwa yang memerlukan aku menginap di hotel, maka aku cari hotel yang tak mahal sangat. Lagipun nak tidur je kan.

Lepas keluar masuk booking.com membandingkan harga dan ulasan serta lokasi, maka aku pilih Hotel Hillcity. Lokasinya memang dekat sangatlah dengan rumah Ain dan mudah nak cari sebab tepi jalan besar.

Biliknya biasa je tapi bolehlah kan dengan harga 90 hengget satu malam. Hotel ni hotel lama jadi susun atur dan perabot dalam tu pun perabot lama. Selesa juga cuma dekat bilik air tak ada shower dan berkarat sikit dekat tub mandi dia. Belasah je asal boleh mandi. Heee... Nah layan gambar.

Ini bahagian tv; tv dah naik tarat jadi flat screen dan dalam almari tu ada peti sejuk mini..yang ini cool! Sebabnya sekarang ni susah nak jumpa hotel yang ada peti sejuk mini ni..dalam bilik tak ada cerek tapi dia ada bagi bekas untuk isi air panas dan jug untuk air sejuk; boleh ambik air dekat water dispenser...

Pandangan bilik dari pintu masuk..luas juga bilik dia; ada ruang yang selesa untuk solat cuma kepam sikit sebab tak ada pemandangan..

Laluan dari pintu masuk..yang ada pintu kayu warna coklat cair tu adalah built-in wardrobe dan sebelah kiri dekat sandal aku tu, bilik air dia..

Bilik air dia okey sebab ada hos dekat sebelah tandas tu dan ada bagi gayung lagi dan agak luas juga; nak basuh baju pun boleh cuma tak ada shower je..sabun, syampu dan shower cap pun ada disediakan..

Keseluruhannya memuaskan la hotel ni cuma terkejut sikit sebab dari tiga malam berkampung dekat hotel moden tetiba datang sini suasana dia antik. Kemain kau, nak yang moden aje! Hehehe...

Wednesday, 10 February 2016

Bila Masuk Kerja Tiba-tiba Hari Rabu...

Hari ni adalah salah satu hari yang memenatkan dan memanaskan hati.
Pagi-pagi dah kena makan hati sebab kelas tak buka lagi.
Malas cerita banyak, aku redah je buat kelas dekat bilik pameran.
Lagipun cuma pembentangan, takde hallah nak duduk bersila sambil menilai pembentangan budak-budak sem 2.

Habis kelas pukul 1 lebih sikit.
Lepas tu kelam-kabut bungkus kimchi untuk dipos.
Pukul 1.30 gerak ke Poslaju.
Sampai sana barisan panjang sampai pintu.
Isi borang penghantaran tapi salah isi borang sebab tak yakin itu borangnya sebab sebelum ni borang dia warna kuning tapi tahun ni dia tukar jadi warna coklat.
Dah dekat sampai giliran baru tahu salah isi.
Keluar baris dan isi semula borang.
Beratur balik semula.
Nangis dalam hati.
Nasib baik petugas kaunter sangat ramah dan membantu.
Akak bagi 🌟🌟🌟🌟🌟 dekat kau dik!

Dari Poslaju, singgah bank nak bayar ansuran Taejang.
Duit tak cukup tapi tak kuasa nak singgah bank cucuk duit.
Terkorban sehengget enam sen sebab guna Meps.
Alang-alang sampai dan tengok tak ada orang sangat, ambik nombor.
Nak minta geran Taejang sebab nak baharui cukai jalan dan insurans.
Tapi ada orang potong barisan.
Patutnya tak payah duduk lama-lama.
Tapi dekat sejam juga duduk situ.
Sampai kaunter, cakap nak ambik geran.
Dia minta ic dan sahkan identiti.
Lepas tu tandatangan borang akuan.
Kemudian kena bayar sepuluh hengget enam puluh sen termasuk GST untuk prosedur.
Sekali lagi, mujurlah petugas kaunter 13 agak ramah dan membantu.
Saya bagi awak 🌟🌟🌟🌟 je sebab awal-awal berurusan muka tak senyum.

Habis urusan dah lewat.
Mujur dah isi borang kebenaran keluar.
Singgah tapau nasi tapi perut tetiba tak lapar.
Padahal dari pagi cuma makan roti bawang putih Giant dengan kopi Radix.
Tak lama tu, lapar pulak.
Tapi segan nak makan sebab dah bukan waktu makan.
Akhirnya tak makan.
Pukul 5.55 petang tadi baru makan nasi.
Dia punya tak ada mood tu, jangan tegur.
Sebabnya dari semalam tak makan nasi.
Mood pun ke laut.

Tak ada faedah pun entri ni.
Cuma nak catat perjalanan hidup hari ni.
Dan ingatkan diri sendiri bahawa bayar hutang itu lebih penting.
Bukan buat simpanan juta-juta (rupiah).
Akhir kata, terima kasih.

*Ditaip menggunakan Yong*

Thursday, 4 February 2016

12

Isnin baru ni, ada program derma darah dekat pejabat. Dapat tahu hari Khamis lepas. Terus Google apa yang boleh dibuat sebelum derma darah. Dari segi pemakananlah sebab biasanya cara pemakanan mempengaruhi hb. Syarat biasa macam kena tidur melebihi 6 jam tu, dah biasa dengar.

Kalau Google, akan keluarlah apa yang disarankan untuk bakal penderma. Meh aku kongsikan sikit.

  • Makan makanan rendah lemak macam bijirin, roti gandum penuh, sayur-sayuran, buah-buahan dan daging yang tidak berlemak.
  • Makan makanan yang mengandungi zat besi yang tinggi. Untuk zat besi, boleh dibahagikan kepada dua:
    • Heem - sumber zat besi dari haiwan dan paling cepat diserap oleh badan kita. Contoh makanan dari sumber heem ni adalah daging lembu, hati ayam, ayam, ikan sardin, tuna, salmon, kerang, tiram, dan kepah.
    • Nonheme - sumber yang diperoleh dari tumbuhan. Contoh makanan dari sumber ini adalah kekacang, bayam, kurma, delima dan kismis.
  • Elakkan minum minuman berkafein beberapa hari sebelum menderma kerana kafein boleh meningkatkan kadar degupan jantung sekaligus meningkatkan tekanan darah.
  • Amalkan gaya hidup sihat dengan bersenam.
  • Beberapa jam sebelum menderma, jangan lakukan aktiviti berat dan lasak.
  • Minum banyak air kosong terutamanya sebelum menderma.

Kadar hemoglobin normal untuk lelaki dan perempuan adalah berbeza.

  • 14 ke 18 mg/dl untuk lelaki dewasa
  • 12 ke 16 mg/dl untuk wanita dewasa


Apa kaitan 12 dengan entri? 12 tu bacaan hb aku Isnin lepas. Kadar layak untuk derma darah adalah 12.5 untuk perempuan. Makanya, please try again next time. Kalau dah biasa derma darah, kita sendiri akan tahu hb kita tu rendah atau normal sebaik saja darah keluar selepas jari kena cucuk sebab boleh nampak darah tu cair atau pekat.

Sebelum ni memang niat nak derma darah setiap 3 bulan sekali. Dulu-dulu alhamdulillah walaupun tak dapat 3 bulan sekali, dalam setahun tu mesti pergi lebih dari sekali. Dua tiga tahun kebelakangan ni yang ada masalah hb. Tahun lepas pun dapat sekali je. Jadi, apa masalahnya? Gaya hidup mungkin. Badan pun makin berat lepas tu dah jarang senam. Insaflah wei!

Itulah sedikit info dari Pakcik Google dan terima kasih sebab sudi baca bebelan. Hehehe... Bagi yang muslim, solat pun kena jaga sebab bila kita nak menderma ni, biarlah kita bagi yang terbaik. Kalau tak derma darah pun, solat tetap kena jaga. Peringatan untuk diri sendiri juga ni yang kadang-kadang .........

Kecewa jugalah bila tak dapat derma darah kali ni. Kecewa sampai stress sampai terus lapar. Hahahaha.... Tak insaf jugak tu! Pergi kiosk, beli nuget tempura dengan roti bilis Gardenia. Makan sambil bersulam Kopi Tarik Wonda yang baru tu. Hilang stress dan kempunan kopi selepas 3 hari tak minum kopi. Hehehehe...
Kopi Tarik Wonda pemberian partner in crime...tapi bun bilis tu tak makan pun sebab dah kenyang pulak makan nuget dua ketul...