Engagement Fund ;)

Saturday, 26 November 2016

Seoul Autumn Noob 2016 - Episod 8: Menjadi Pembaca Berita di KBS On

Sambungan kisah hari kedua di Korea. Dari Itaewon, kami baik subway untuk ke KBS. Ada dua cara, satu adalah turun di Yeouido dan kena jalan dalam 15 minit dari stesen nak sampai ke KBS. Dua, kena tukar laluan tak silap dari Yeouido dan berhenti di National Assembly dan jalan kaki dalam 4 minit untuk sampai sana. Kalau tak silap, kami pilih cara kedua sebab tak payah jalan lama-lama sebab kaki dah penat.

Pemandangan sebaik saja keluar dari stesen subway bawah tanah.

Bangunan utama KBS yang kelihatan sewaktu berjalan dari stesen tadi.

Keluar dari stesen, boleh nampak ada papan penunjuk arah untuk ke KBS On. Maka, menapaklah kami dalam hujan sambil menahan kesejukan kaki sebab kasut dah basah lencun. Mula-mula akan jumpa bangunan utama KBS yang tidak dibuka untuk kunjungan awam. Disebabkan macam tak nampak bayang pintu masuk, kami tanya pada pengawal keselamatan KBS. Alhamdulillah, dia tak garang walaupun nampak macam garang. Hahaha.. Dan, agak fasih juga berbahasa Inggeris. Dia kata, jalan terus dan belok kanan; nanti ada nampak maskot warna kuning depan bangunan. Okey, terima kasih.

Lepas meredah hujan selama beberapa minit lagi, sampailah kami di KBS On tu. Kalau dari bangunan utama KBS, pintu masuk adalah dihujung sana. Pintu masuk pertama adalah ke kafe dan ada tempat duduk untuk bersantai. Memandangkan hujan dan memang pengunjung yang ke sini semua berpayung, sebelum masuk ke dalam bangunan tu kena tutup payung dan masukkan dalam plastik yang disediakan dihadapan pintu masuk. Dekat Malaysia tak pernah jumpa, jadi aku jakun kejap. Hahaha.. Ada dua jenis plastik; satu untuk payung panjang dan satu lagi untuk payung pendek. Bukan dekat bangunan je, dekat stesen subway pun ada juga.

Dekat sini, Hani tak nak ikut masuk sebab nanti dia tanya soalan; "Yoo Si Jin who?" Hahahaharu.. Nak kata, antara kami berlima, Hani yang paling tak minat bab-bab K-Pop ni. Jadi dia duduk lepak dekat bahagian kafe tu sementara kami berempat menjelajah bahagian pameran.

Maklumat waktu lawatan yang tertera di pintu masuk

Disebabkan kami sampai agak lewat, maka dah tak orang pun dalam tu. Seronok juga sebab tak payah nak segan-segan bergambar atau berebut tempat baca berita dengan orang lain. Hehehe.. Pada pendapat aku, tempat ni salah satu tempat yang tak rugi dimasukkan dalam senarai kalau ke Seoul. Sebelum masuk, aku rasa tak perlulah nak letak harapan tinggi pada tempat ni. Tapi, selepas habis menjelajah, rasa sangat seronok dan berbaloi datang ke sini.

Apa ada dekat sini? Masuk je ke dalam lobi dewan pameran, dah ada Kapten Yoo Si Jin tunggu. Yelah, DOTS kan drama paling meletup awal tahun haritu, wajiblah watak dia tercongok dekat situ mengalu-alukan kedatangan pengunjung. Lepas tu ada juga beberapa sudut untuk bergambar dan ada satu skrin besar yang memaparkan trailer drama terkini terbitan KBS. Waktu nilah aku tersampuk dengan drama Love in the Moonlight.
Aku dan Yoo Si Jin

Berlatarbelakangkan skrin besar di lobi

Dekat dalam pula, susunan maklumat yang dipaparkan ala-ala dekat muzium dan dibahagikan kepada beberapa bahagian. Ada bahagian yang fokus untuk drama, filem, rancangan realiti, rancangan sukan, berita dan lain-lain. Semuanya disusun ikut tahun. Selain tu, ada juga tempat untuk acah-acah jadi pengacara rancangan tv. Ini yang menarik sebenarnya sebab tak pernah jumpa kan? Boleh juga acah-acah jadi pembaca berita dan deejay radio atau alami sendiri macam mana suara direkodkan untuk rancangan kartun. Selebihnya, terdapat pameran mengenai sejarah dunia penerbitan serta perkembangan alat-alat yang digunakan dari dulu sampai sekarang.

Revolusi kamera yang digunakan untuk rakaman

Perubahan rupa radio dan televisyen

Tempat rakam suara untuk rancangan kartun KBS. Dialog semua disediakan tapi sebab dalam hangul, jenuh nak mengeja. Hahaha.. Buat dialog sendiri sudahnya.

Kawasan skrin biru, tempat semua orang naik sheikh! Bolehlah perasan jadi pengulas kaji cuaca atau rancangan hiburan. Dekat belah kiri tu ada satu skrin untuk pilih kita nak jadi pengulas atau pengacara rancangan apa. 


Ini salah satu hasil yang terpapar pada skrin.

Ini di kawasan konti radio. Bolehlah acah-acah jadi deejay kejap

Salah satu laluan dalam dewan pameran

Acah-acah jadi pembaca berita. Tempat ni pun merupakan salah satu tempat kegemaran kami di sini. Ada satu skrin yang memaparkan teks berita tapi macam biasa, dalam hangul. Mada bolehlah juga baca teks tu tapi sangkut-sangkut juga. Kalau aku yang baca, memang ke laut sebab bukan baca, tapi eja. Akhirnya, buat berita sendirilah sebab nak tunggu eja baca teks, sampai esok pun berita tak habis. Kahkahkah..

Lagi satu gambar dari sudut lain. Nampak tak kamera gabak tu?

Belah kiri tulah teks berita yang diberikan. Pendek je pun.

Satu-satunya gambar berempat dalam KBS On

Ini dekat kawasan rancangan hiburan yang diterbitkan KBS. Walaupun tak tengok 1 Day 2 Nights, tapi aku kenal la dengan Cha Tae Hyun tu.

Okey, deejay baru nak mulakan tugas.

Action!

Kurang lebih satu jam juga dalam tu; kami selesai menjelajah je waktu melawat pun tamat. Sementara menanti hujan reda, kami duduk melayan perasaan di pintu masuk sambil berkira-kira bagaimana mahu pulang atau terus dengan rancangan asal. Akhirnya, rancangan untuk ke Banpo Bridge ditangguhkan kerana kami risau hujan berterusan. Kalau tak silap, kami cari jalan pulang menggunakan Pakcik Google. Pilihan utama dah tentulah bas. Kalau ikut petunjuk, kena jalan jauh pusing taman depan KBS untuk sampai perhentian bas yang ada bas 162 sebab bas tu akan lalu di Hyehwa.

Sementara menanti hujan reda, mari duduk dan bergambar di bangku comel ni.

Dekat sebelah bangku comel tadi, ada tempat bergambar dengan patung hero dan heroin drama yang sedang ditayangkan ketika itu iaitu Love in the Moonlight yang mana heronya adalah Park Bo Gum. 

Jalan punya jalan, macam tak bertemu penghujung jalan dan hujan makin lebat. Maka kami pun berpatah balik dan menapak menuju perhentian bas yang ada betul-betul di depan bangunan KBS tu. Waktu nak melintas, ada pula bas 162 berhenti dekat situ. Apalagi, masing-masing terus lari-lari anak kejar bas dalam hujan. Boleh buat video muzik Hindustan dah gayanya sebab berlari dalam hujan. Rupanya ada je bas 162 lalu depan tu. Kelam kabut kejar bas sampai ada yang tergelincir. Jalan licin.

Laluan untuk bas 162

Alhamdulillah, bas kosong. Makanya dapatlah duduk sampai ke Hyehwa. Jauh juga perjalanan, kalau tak silap nak dekat sejam juga. Biarlah lama asalkan tak payah turun naik tangga atau tukar-tukar subway. Memang kami lebih selesa naik bas sepanjang di sana. Konsep naik bas kami adalah cari dan cuba-jaya. Kalau perhentian bas yang ini tak ada bas yang kami cari, jom melintas tengok perhentian bas seberang tu. Kalau tak ada juga, marilah jalan ke depan sana untuk cari bas yang dikehendaki. Gitu. Baik berjalan dipermukaan rata daripada mendaki tangga. Hehehe..

Sebelum masing-masing melelapkan mata, bergambar dulu sekeping dalam bas 162 ni.

Dalam bas, mata kuyu dah masing-masing. Maklumlah cuaca sejuk dan seharian berjalan, syok sangatlah layan mata. Tambahan pula perjalanan jauh, memang ada masa nak lelap kejap. Tapi aku tak berani lelap lama-lama sebab takut terlepas stesen. Sampai dekat Hyehwa, penat terus hilang bila nampak kedai-kedai yang meriah di sepanjang jalan nak balik ke rumah. Dasar wanita kaki membeli-belah sungguh! Hahaha..

Tuesday, 22 November 2016

Seoul Autumn Noob 2016 - Episod 7: Mencari Samgyetang di Itaewon

Annyeong! Ini sambungan cerita hari kedua di Korea. Cuaca hari kedua suram dan sejuk. Pun begitu, pengembaraan wajiblah diteruskan. Tentatif untuk hari ini dimulakan dengan menyusur kedai dan jalan di Hyehwa iaitu kawasan kejiranan kami. Tapi disebabkan hujan, maka tidaklah kami jalan jauh-jauh; cuma menghabiskan masa di Daiso membelek barang yang ada dan kembali kepada niat asal iaitu membeli payung.

Habis membelek dan melihat barang-barang yang ada, kami terus menuju ke stesen subway untuk ke Itaewon. Memandangkan hari ini adalah hari minggu, maka keadaan di dalam subway lengang dan tidak perlu biarkan beberapa gerabak berlalu pergi dek kerana terlalu padat hingga tak boleh nak menyelit pun.

Ada dua cara untuk sampai ke Itaewon dari Hyehwa. Kalau tak silap, kami ada bertukar laluan sekali. Drama pertama bermula sebaik saja sampai di stesen Itaewon dimana eskalator tidak berfungsi. Ya ampun, mintak nyawa mendaki tangga untuk sampai ke permukaan! Berdasarkan pemerhatian, tangga di sinilah paling tinggi. Habis sengal-sengal betis peha semua. Lepas tu berlagak tak nak berhenti kejap ambil nafas waktu mendaki tu kan? Kahkahkah.. Padan muka.

Itu baru drama pertama. Drama pendakian diteruskan lagi waktu nak sampai ke Muree. Kawasan Itaewon ni memang berbukit-bukit keadaan muka buminya lebih-lebih lagi laluan untuk ke Seoul Central Mosque. Mendakilah lagi sekali. Dekat kawasan Itaewon ni memang baaaaaaaanyak kedai halal. Bukan hanya restoran, malahan juga kedai keperluan harian dan juga bakeri.

Dekat depan Muree

Dari Exit 3, memang akan lalu Salam Bakery dulu sebelum jumpa simpang nak ke Muree. Tapi tak singgah pun sebab memang nak makan nasi dulu. Waktu sampai dekat Muree, cuma ada satu meja je berpenghuni. Mungkin sebab masih awal, jadi kedai lengang lagi. Seperti biasa, duduk je dia terus bagi gelas dan air kosong sementara nak pilih makanan untuk dipesan. Macam biasa juga, bila ada buku menu, semua jadi rambang mata dan tamak haloba. Itu nak, ini nak, eeehh, nak semualah! Hahaha.. Itu yang lama nak buat keputusan tu.
Sebelum buat benda lain, macam biasa kena bergambar berlima

Okey, tiba masa update status. Internet dimana-mana.

Sekarang, bincangkan apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Sementara menanti makanan sampai, macam-macam aktiviti kami buat. Mula-mula bergambar pelbagai gaya dan posisi. Lepas tu hadap telefon sebab internet laju dan percuma. Lepas tu barulah menghadap muka orang dan mula berbual sambil membincangkan apa yang perlu dilakukan selepas makan memandangkan tiada tanda-tanda hujan akan berhenti. Mengikut rancangan, lepas berlegar di Itaewon kami akan terus ke Yeouido untuk melawat KBS On dan bersantai di taman awam berdekatan KBS sebelum meneruskan perjalanan ke Banpo Bridge.

Bincang punya bincang, takpelah, kita makan dulu baru otak boleh berfungsi dengan sempurna. Hahaha.. Agak lama juga menanti makanan tapi berbaloilah masa menunggu tu sebab bila sampai semuanya sedap. Pada akulah. Orang lain ada juga komen kekurangan pada beberapa hidangan.

Tak menyabar nak ambil gambar bulgogi Hani, nampak kelabu jelah. Hahaha..

Samgyetang Tuan Tanah punya. Menggelegak lagi ko!

Radin dan Mada beserta pesanan masing-masing. Mada pesan galbi tang kalau tak silap. Kalau orang Malaysia cakap, sup tulang.

Kimchi jjigae Radin.

Dak galbi Aten

Samgyetang Tuan Tanah. Memang dari kunjungan dua tahun lepas lagi teringin nak makan sup ni tapi tak dapat. Kali ni wajiblah kena makan. Diorang cakap ini makanan kegemaran Joong Kook. Rasa sup dia beza sikit dengan sup kita; sup dia jernih dan tak berminyak sangat serta tidak rasa rempah. Sedap la pendek katanya. Jenuh nak perabis sebab ayam dia separuh.

Banchan sedap. Ada kimchi, eomuk dan sambal ikan bilis.

Orang lain dah habis makan, tinggal aku jelah gigih nak habiskan suku lagi ayam tu. 

Jumlah makanan untuk hari tersebut adalah yang paling tinggi sepanjang kami di Korea iaitu 92 000 Won kalau silap untuk lima orang. Mana taknya, setiap orang pesan satu set hidangan beserta air minuman, memang mahal jadinya. Kalau cuma minum air kosong, boleh murah lagi. Tapi takpe, sebab boleh ambil duit dari sampul yang dilebihkan duitnya untuk tampung bajet.

Habis makan, kami terus ke masjid untuk solat dan melepaskan penat. Tandas paling selesa di Korea adalah di masjid ini sebab ada tandas cangkung dan juga paip air dalam tandas. Nikmat! Tempat wudhuk perempuan terletak di bahagian belakang masjid jadi kalau sampai ke sini, boleh buka kasut dan stokin dulu di pintu masuk ke tempat solat dan pakai selipar yang disediakan untuk berwudhuk. Tempat solat wanita pula di bahagian atas dan ada disediakan telekung. Agak lama juga kami di sini; Hani siap sempat tidur lagi sementara tunggu semua siap solat.

Ruang solat wanita di tingkat atas. Bila ke sini, mesti aku teringat dekat Masjid Unisel sebab reka bentuk dalamannya sama macam ni cuma yang ni, kecil sikit ruang solatnya

Tempat wajib untuk bergambar, depan masjid. Gigihlah berdiri tengah jalan dalam hujan yang semakin melebat. 

Ini pula dekat laluan masuk ke kawasan masjid. Dari pintu pagar utama nak sampai ke masjid kena daki laluan yang agak curam. Tapi bila dah sampai kali kedua ni, takde rasa curam pun.

Masih di tempat sama, tapi posisi berbeza. Belakang sana tu adalah jalan yang menempatkan deretan kedai.

Semua dah segar balik, marilah kita bergerak ke lokasi seterusnya. Tapi sebelum tu singgah beli roti dulu dekat Salam Bakery untuk bekalan ke Korean Folk Village esoknya. Masuk dalam bakeri pun masalah juga sebab semua nampak sedap belaka. Tapi tak adalah ikut nafsu pun beli apa yang nampak sedap di mata. Cuma beli sebuku roti untuk bekalan dan dua jenis manisan. Nama manisan, jangan tanya sebab dah tak ingat. Satu manisan daripada kulit pastri dan ada kekacang dekat atasnya, satu lagi ala-ala donat teksturnya tapi rupa dia macam churros dan disira gula.
Masing-masing tengah tamak teruja tengok roti dan manisan yang pelbagai.

Boleh tahan banyak juga pilihan roti di sini. Yang belah kanan tu adalah manisan tradisi masyarakat timur tengah yang pelbagai. Kalau tak kuat iman, memang terbeli juga haritu. Beli sebab cantik.

Habis membeli, terus jalan ke stesen subway untuk ke destinasi seterusnya. Tapi sebelum tu aku dengan Aten berhenti kejap dekat satu kedai tepi jalan nak beli cermin mata hitam. Tak sempat nak beli dekat Malaysia sebab tak jumpa yang murah. Cerita untuk destinasi seterusnya kena tunggu entri lain. Babai..

Sunday, 20 November 2016

Sasaran Aktiviti Membaca 2016


Haritu jalan-jalan blog orang lain dan terjumpa poster ni. Menarik sungguh cabaran ni sebab memang rasa tercabar. Tahun ni memang boleh kira berapa buah buku aku baca walaupun ada banyak buku bersusun dekat almari tu yang masih tak terbaca.

Kalau novel Melayu, laju mencicit aku baca. Tapi kalau novel Inggeris lambat sikit la nak hadam. Hehehe.. Satu lagi perangai adalah, baca satu buku tu sikit, lepas tu lompat ke buku lain. Sudahnya, memang jadi tukun tak habis baca.

Sekarang ni sasarannya nak habiskan dua buah buku yang tergendala separuh jalan dari tahun 2011 lagi. *Mohon jangan tiru tabiat ni ye adik-adik* Lepas tu nak mula baca satu buku yang memang dah lama berazam nak baca tapi tak terbaca-baca sebab aras bahasa dia bukan aras biasa-biasa. Kena ada Kamus Dewan dekat sebelah.

Thursday, 17 November 2016

Marah, Jangan Sampai Benci

Baru-baru ni, banyak betul isu tentang cikgu dibangkitkan dalam media sosial. Memandangkan aku tidaklah mengajar di sekolah, tak boleh nak komen lebih-lebih. Lebih molek kiranya bertanya kepada orang yang mengalaminya. Berhenti kejap entri ukur jalan dan sukat tanah dekat Korea, hari nak coret sikit tentang kerja. Mungkin ini coretan terakhir sebelum dunia baru muncul.

Sesi pengajian kali ini pun dah hampir sampai ke penghujungnya. Sekarang ni kalau nak ikutkan kena habis silibus dah dan alhamdulillah, kali ni cepat pula aku habis silibus. Cuma tinggal nak tanda kertas-kertas tugasan yang berbaki dan masukkan markah ke dalam sistem nanti.

Kali ni, aku tukar strategi untuk sem 1 iaitu aku mula dengan bab yang biasanya ambil masa dan agak rumit. Jadi, minggu ni masuklah topik kemahiran mendengar. Gigihlah aku sediakan aktiviti selain terangkan nota yang disediakan. Kalau setakat dengar aku je cakap, memang tak layanlah.

Aktiviti pertama dengar lagu dan seronok-seronok dulu borak-borak pasal lagu tu. Patutnya lepas tu ada aktiviti lagi berkaitan lagu tu, tapi bila dah habis ulang lagu dua kali, baru perasan yang aku salah pasang lagu. Hahahaharu.. Patutnya lagu lain sebab latihan yang disediakan tu berdasarkan lagu satu lagi. Takkan nak cakap, "Alamak, saya salah pasang lagu rupanya. Patutnya bukan lagu ni." Tak profesional namanya. Walaupun gelabah, aku teruskan je dulu dengan penerangan nota.

Ngam soi habis terangkan, tamatlah separuh masa pertama. Bagilah diorang rehat 5 minit sebab kebetulan minggu ni aku ambil dua slot kelas. Tak rehat kang, merudum tumpuan diorang kang. Waktu rehat tulah aku pergi masuk pejabat, pindahkan lagu yang betul. Berjayalah aku menjalankan aktiviti yang dirancang. Tapinya, dua-dua pendrive yang ada telah selamat dijangkiti virus short-cut yang memang berleluasa dekat pejabat tu. Choi! Sebab laptop yang aku pinjam tu ladang ternakan dia, memang tak boleh tidak, terjangkit sekali. Nasib badan. Sesi pengajaran untuk sem 1 berjaya ditamatkan tanpa sebarang insiden tragis yang kelihatan di mata kasar.

Esoknya, kelas sem dua pula. Seperti yang dimaklumi oleh semua pengajar yang pernah dan sedang mengajar sem dua, mereka ni kurang usaha dan selalu ambil mudah perkara berkaitan pelajaran. Semester ni aje, berapa kali dah kena bebel dalam kelas aku. Diorang ni bukan tak boleh buat, cuma kena lebihkan usaha. Sepanjang sem, dua kali diorang kena ulang buat tugasan yang diberikan sebab bila disemak, memang rasa nak koyak dua je kertas tu sebab tak nampak langsung usaha nak lengkapkan tugasan tu. Padahal dah bagi contoh, dah bagi sumber untuk rujukan dan terangkan langkah demi langkah. Memang menguji kesabaran.

Cuma, untuk tugasan terakhir yang merupakan pembentangan berkumpulan ni, aku memang kagum dengan perubahan dan usaha yang ditunjukkan. Dari mula masuk kelas, dah nampak diorang bersedia nak bentang dan memang jelas perubahan dari segi kesungguhan nak lengkapkan tugas tu. Berbunga-bunga dalam hati ni sebab walaupun nak berubah tu ambil masa nak dekat setahun, tapi akhirnya ada kemajuan. Maknanya, walaupun penguasaan bahasa tu mungkin agak lemah, tapi bila banyak buat rujukan dan bersedia dari awal, boleh je buat pun kan? Sebagai pemangkin semangat supaya mereka terus jadi rajin macam ni, memang kena puji banyak-banyak walaupun sebelum ni jarang sangat nak dapat pujian tu.

Setiap sem, mesti akan ada tak kurang dari dua orang yang tanya perkembangan budak-budak yang ambil subjek umum. Biasanya aku akan jawab, kena tengok budak. Sebabnya prestasi cemerlang atau tidak seseorang pelajar tu bukan bergantung sepenuhnya pada cikgu tapi bergantung pada pelajar. Berdasarkan pengalaman, budak-budak kemasukan Julai lebih tekun dan minat nak belajar berbanding yang kemasukan Januari. Itu pentingnya untuk menganalisis anak murid masing-masing.

Kalau nak tengok perangai diorang satu satu, memang kadang tu urut dada dan berasap telinga juga. Tak dinafikan, ada saatnya memang diorang kena bebel dan kadang-kadang kena marah juga. Cumanya sebagai pendidik, kena berpada-padalah nak marah pun. Waktu marah, kena kawal emosi juga; bimbang nanti asalnya nak menyedarkan tapi pengakhirannya jadi benci. Kena pasak dalam otak, marah untuk mendidik.

Betul, kalau ikut geram, memang sampai sudahlah rasa sebal tu tertinggal dalam hati dan kesannya, bukan hanya pada pelajar tapi pada kita juga. Beza sangat budak-budak zaman sekarang dengan waktu kita budak-budak dulu, tak boleh sentiasa nak samakan keadaan. Lepas marah, kena ambil hati balik dan paling penting, jernihkan suasana semula. Kalau asyik nak menjerit dan tunjuk yang kita ni betul, memang lama-lama rasa hormat mereka pada kita hilang. Itu yang bahaya.

Friday, 11 November 2016

SAN 2016 - Episod 6: Misi Makan dan Makan di Myeongdong Bermula

Okey, ini episod akhir untuk hari pertama. Sebelum nak mula baca, eloklah korang bertenang dulu. Pergi ambil Mister Potato dulu ke atau bolehlah masak Maggi dulu sebab sambil baca sambil makan sebab entri panjang. Hehehe..

Dari KTO, kami bergerak ke Myeongdong pula. Asalnya Myeongdong ni dimasukkan dalam jadual untuk membeli belah sahaja tetapi disebabkan Myeongdong adalah salah satu tempat terbaik untuk merasai makanan tempatan, maka kami masukkan Myeongdong dalam jadual untuk hari pertama. Kalau pergi waktu siang, tak dapatlah merasa suasana pasar malam Korea.

Pemandangan di salah satu lorong di Myeongdong. Makin malam, makin ramai.

Bila dah balik sini, antara soalan panas yang ditanya adalah; "Makan dekat sana macam mana?" Jangan bimbang ye tuan-tuan dan puan-puan semua, kami terlebih makan waktu di sana. Walaupun negara asing dan makanan halal tidak mudah untuk ditemui, rajin-rajinkan diri untuk membuat kajian dan tambahkan ilmu. Tapi kalau di Seoul, tak perlu risau sangat sebab boleh dikatakan mudah juga nak cari tempat makan halal.

Nak jumpa logo halal Malaysia memang tak dapeklah. Logo halal Korea pun tak banyak; hanya di kawasan-kawasan tertentu sahaja. Cumanya bila berjalan di tempat asing, kena peka, rajin bertanya dan yakin. Kalau tak yakin tak boleh makan. Kebetulan beberapa hari sebelum berangkat, Halal Korea di FB berkongsi satu kad yang boleh membantu para pelancong untuk tahu isi kandungan dalam makanan yang dijual. Sungguh sungguh berguna kad itu pada kami.

Kad Makanan dari laman Facebook Halal Korea. Sebelum beli, tunjukkan pada pekedai dan mereka akan cakap samaada makanan tu selamat atau tak selamat untuk dimakan. Alhamdulillah mereka pun faham dan terus terang cakap kalau ada unsur-unsur yang tak selamat.

Tujuan ke Myeongdong kali pertama memang nak makan. Memang beli makanan sesaja. Ke ada juga yang beli benda lain ek? Lupa sudah. Sampai je, terus teruja dengan deretan gerai yang menjual pelbagai jenis makanan jalanan termasuklah tteokboki. Tapi kami tak beli tteokboki di sini sebab ada campuran soondae. Beli makanan dari gerai-gerai di Myeongdong ni guna duit sendiri. Macam biasa, seorang beli satu jenis makanan dan kemudian kongsilah beramai-ramai; rasa sorang sikit.

Kentang goreng. Tak beli pun sebab dekat pasar malam Malaysia pun banyak.

Scallop Berkeju Bakar. Ini Hani beli. Sedap juga tapi gaya yang tukang jual macam gangster. 

Lempeng Pisang dengan Nutella. Ini Faten yang beli tak silap. Sedap tapi manih letting.

Sotong Kering Bakar. Ini aku beli sebab aku memang suka sotong kering. Ada lebih dari empat jenis sotong kering untuk dipilih dan harga sebungkus adalah 6000 Won. Bila kita dah pilih nak sotong yang mana, dia akan panggang semula. Syarat nak makan, kena makan panas-panas sebab kalau dah sejuk dia bukan sotong tapi selipar. Hahaha.. Liat oi!

Keledek Goreng Sira Gula. Ini Radin yang beli, pun sedap. Tapi kena makan waktu panas juga sebab bila sejuk kemanisan dia begitu terserlah dan jadi muak bila makan.

Gambar gerai jus Mada je tak jumpa dalam simpanan. Kitorang semua beli makanan, Mada beli jus asli yang memang 100% diperah dari buah sebenar tanpa campuran gula. Selain nak merasa makanan ala-ala pasar malam, sebenarnya nak cari Chungmu Kimbap. Jadi sambil membeli dan makan, sambil mencari arah ke Chungmu Kimbap. Tapi dalam pencarian tu, terjumpa dulu Hello Kitty Cafe. Makanya, kami singgah ngopi dulu di kafe terkenal ni. Bagi aku, kafe ni jadi luar biasa sebab bertemakan karakter Hello Kitty.

Hiasan dalaman kafe ini agak meriah dan ada sudut khas untuk para pengunjung bergambar dengan Kitty. Kalau korang memang peminat Hello Kitty ni, bolehlah beli cenderahati yang dijual. Macam-macam barang ada; dari patung sampailah ke pemegang kunci. Syarat nak lepak di sini adalah setiap orang kena beli satu jenis makanan atau minuman. Kalau nak beli buat syarat, belilah minuman paling murah iaitu latte kalau tak silap. Jangan beli Americano pulak sebab nanti tak ada muka Kitty dekat permukaan air.
Nampak tu? Satu orang, satu cawan.

Lepas buat pesanan, dapatlah seketul button badge tu dan buzzer.

Pesanan kami: ada dua cawan kopi, satu cawan air perisa keledek (nama sebenar tak ingat) dan yang ada sudu tu aiskrim perisa keledek kalau tak silap. Hani je tak beli apape dekat sini; okeylah tu kan sebab dah ada empat cawan atas meja, tak adalah nampak sangat masuk sini sebab nak melepak.

Gambar penuh ehsan orang meja sebelah. Agaknya dia kesian tengok kitorang berusaha gigih cari sudut terbaik untuk memuatkan lima muka dalam kamera dengan cara wefie, terus dia bangun dan sukarela nak tolong ambilkan gambar. Terima kasih banyak-banyak.

Ini sudut bergambar yang disediakan.

Okey, jom sambung cari Chungmu Kimbap

Selesai ngopi, sambung pencarian Chungmu Kimbap. Mengikut maklumat dari blog-blog lain, ada dua cawangan Chungmu Kimbap di Myeongdong ni tapi dah lupa kami pergi yang mana satu. Chungmu Kimbap ni adalah salah satu kedai wajib pergi. Menunya cuma nasi yang digulung dengan rumpai laut, sotong pedas, dan kkakdugi. Setiap orang akan dapat juga sup kosong panas yang menjadi talian hayat untuk yang tak tahan pedas.

Nak cari kedai ni, macam mudahlah juga sebab warna tema kedai ni meriah iaitu kuning. Cumanya kebanyakan kedai dekat Seoul ni memang kecil-kecil dan sempit-sempit belaka. Kenalah pandai-pandai bawa diri ketika berada di dalam kedai. Jangan sampai terseret kerusi orang lain pula sebab tak perasan tali beg tersangkut. Heee.. Kedua-dua kedai Chungmu Kimbap di Myeongdong ni dua tingkat, jadi boleh pilih nak duduk bahagian atas atau bawah. Macam kitorang, naik atas terus dan pilih meja dekat tingkap; sambil makan sambil jeling kedai-kedai mana nak terjah lepas makan. Mari layan gambar.

Pemandangan di hadapan kedai

Huiyo, meja dia ada laci! Dalam laci ni ada garfu, chopstick dan tisu. Pandai-pandailah ye.

Lif untuk menghantar makanan ke tingkat atas

Dua set chungmu kimbap untuk kami. Satu set kalau tak silap harganya 7000 Won, ada 10 ketul kimbap. Mula-mula ingatkan satu pinggan ni untuk satu set, kitorang dah berpandangan sesama sendiri sebab banyaknya! Rupanya dia kasi satu pinggan terus untuk kedua-dua set.

Now you see..

..now you don't!

Perut kenyang, muka ada senyum

Cuba kalau belum makan, memang taklah nak senyum lebar macam ni; grumpy je masing-masing. Kahkahkah..

Selesai makan, kami menyinggah juga kedai-kedai yang dilalui untuk mencari kenderaan pulang ke rumah. Kalau tak silap, kami menaiki subway untuk kembali ke Hyehwa pada hari pertama tu. Dalam perjalanan nak cari laluan ke stesen, terjumpa satu gerai jual bungeoppang. Salah satu street food wajib makan ni, maka berhenti kejap dan beli. Intinya adalah kacang merah dan harganya kalau tak silap, 1000 Won untuk dua ketul.
Ahjumma dengan ahjussi nilah satu-satunya gerai yang kami jumpa ada jual bungeoppang. Selain tu dia ada juga jual gyeranppang tapi tak belilah sebab perut dah penuh.

Bungeoppang

Dari Myeongdong nak ke Hyehwa, kami naik subway dan dalam perjalanan, wajiblah singgah convenient store beli susu pisang yang wajib minum tu. Fuhhh, siap juga cerita hari pertama di Seoul. Cerita hari kedua sambung tahun depan. Kahkahkah.. Okey, tak tak. InshaAllah akan dikongsikan dalam masa terdekat ni juga. Terima kasih kerana sudi membaca. Entri diakhiri dengan halwa mata ketika berada dalam convenient store dan juga sebotol susu pisang.

Sebagai seorang pencinta kopi, aku isytiharkan bahawa ini adalah pemandangan terindah dalam kedai serbanika di Korea.

Susu pisang sedap. Wajib minum hari-hari waktu di Korea. Tapi bila tengok bil dalam RM, pengsan! Lima hengget sebotol.