Engagement Fund ;)

Monday, 23 January 2017

SAN 2016 - Episod 20: Selamat Tinggal Nami..

Okey, janji, ini entri terakhir yang berkisar tentang Pulau Nami. Sebelum nak sampai semula ke jeti, sempat lagi melencong ke padang rumput yang terletak bersebelahan dengan laluan ke pintu masuk. Waktu ni matahari tegak atas kepala dan panas berdenting. Sebenarnya padang rumput ni juga adalah salah satu tarikan juga di Pulau Nami sebab kalau perhati, ramai je yang duduk berkelah di kawasan ni. Tapi diorang berkelah dekat kawasan redup la bawah pokok, kitorang je yang berjemur tengah panas. Hehehe..

Terima kasih korang sebab terpaksa rela berjemur tengah panas untuk bergambar. Tapi tak adalah berjemur sangat pun sebab dekat tengah-tengah padang tu ada satu pokok poplar yang akhirnya menjadi tempat kami berteduh sambil bergambar. Bila bergambar di kawasan yang terang pencahayaannya, gambar akan jadi sangat cantik! Cumanya kalau guna kamera telefon tu, kena agak-agak dan pasrah dengan hasilnya sebab waktu nak tekan butang kamera tu tak nampak apa-apa sebab silau sangat. Hahaha.. Nah layan gambar.


Tengah padang, tengah panas. Radin punya ayat waktu tolong ambilkan gambar ni adalah, "Zoh, aku main tekan je ni sebab tak nampak skrin. Silau sangat" Hahaha.. Nasib baik masuk dalam frame.

Pokok kesukaan kami. Hehehe..

Ni bawah teduhan bayang pokok juga, tapi selepas edit bagi cerah, nampaklah jelas sikit orang yang berteduh tu.

Tengah padang, bawah terik mentari, berteduh di sebalik bayang pokok.

Salah satu tempat wajib bergambar, poster Winter Sonata.

Wefie terakhir sebelum meninggalkan pulau

Habis bergambar di padang rumput dan kawasan sekitarnya, teruslah kami kembali ke pangkal jalan. Itu pun aku dengan Radin terpisah dengan diorang bertiga sebab tak puas-puas ambil gambar. Hehehe.. Sambil jalan, sambil berhenti bergambar; siap sempat tulis nota kenangan lagi walaupun cuak takut kena tinggal feri.

Di laluan cebisan kenangan. Kalau rajin dan banyak masa, bolehlah baca satu-satu mesej atas daun tu. Patutnya tinggal nombor telefon kan haritu? Manalah tahu jumpa jodoh ke kan? Kihkihkih..

Gigij ikat daun ni pada ruang yang disediakan.

Nota kenangan Seoul Autumn Noob 2016

Manusia yang sama-sama nak keluar dari Pulau Nami

Atas feri. Gigih sangatlah kitorang menahan silau semata-mata nak bergambar dengan bendera Malaysia tu Hiks...

Ini keluarga orang salji simen berdekatan pintu gerbang beli tiket.

Dekat laluan masuk untuk beli tiket dan seterusnya, naik feri.

Dari Nami, kami naik teksi je untuk ke Stesen Gapyeong. Tambang balik ni dengar cerita dari Mada yang peramah berborak dengan pakcik pemandu teksi adalah 4000 Won satu teksi, tak lebih tak kurang. Sampai stesen, beli tiket dari mesin layan diri juga. Boleh pilih nak berlepas pukul berapa dan sama juga macam perjalanan datang tadi, boleh pilih gerabak dan nombor kerusi.

Sementara menanti keretapi datang, macam biasa, sawan mesin minuman pun berlaku. Hahahaha.. Kalau duduk lama lagi dekat Korea tu, memang potong kakilah jawabnya sebab asal nampak mesin minuman je nak beli air. Kali ni beli air gas pula sebab nampak air yang pernah keluar dekat Master's Sun. Memang pengaruh drama sangat ni.

Dan sawan mesin minuman pun terkena pada Jurugambar ni. Kehkehkeh..

Semangat masukkan duit nak beli air tin.

Dalam keretapi, semua letih je dan sempatlah lelap kejap. Sampai di Stesen Cheongnyangni, kami cari subway untuk ke Gwangjang. Misi membeli-belah wajib dilaksanakan, sebab tu sanggup pendekkan masa dekat Nami. Waktu inilah satu lagi tragedi berlaku. Sebelum keluar dari stesen, macam biasa, kena sentuhkan kad T-Money pada mesin. Sentuh sentuh, penghadang tu tak terbuka. Sentuh sentuh, bunyi 'teeettt!' dekat mesin. Ah sudah! Kebetulan, dalam masa yang sama, ada sepasang suami isteri yang sudah berusia juga mengalami masalah yang mungkin lebih kurang sama dan ada seorang lelaki yang baik hati tolong panggilkan pegawai bertugas untuk bantu pasangan tu dan kami juga.

Mula-mula pegawai tu selesaikan masalah atuk dan nenek tu barulah dia datang dekat kami. Bila dia periksa kad kami pada mesin dia, dia cakap kami duduk dalam stesen subway ni lama sangat sampai melebihi had masa yang ditetapkan. Itu yang mesin pengimbas tak dapat nak kesan kad kami berlima. Akhirnya masalah diselesaikan dengan bayaran denda yang ditolak dari kad kami berlima. Makanya tuan-tuan dan puan-puan, waktu beli tiket ke Gapyeong untuk ke Pulau Nami, jangan lupa jenguk mesin yang ada dekat sebelah mesin tiket tu untuk buat proses pertukaran laluan atau nama pendeknya, transit.

No comments: