Engagement Fund ;)

Monday, 30 January 2017

SAN 2016 - Episod 22: Mencari Dosirak Halal di Hongdae

Baiklah, ini merupakan entri terakhir untuk hari kelima di Seoul. Sebagai pelancong, sudah semestinya kami membuat kajian dulu tentang tempat-tempat makan menarik yang halal. Salah satu tempat makan yang tersenarai adalah Halal Korean Dosirak by BoA. Kalau nak makan ayam atau daging halal di Seoul, bolehlah ke BoA ni.

Kalau tak silap, asalnya BoA ni hanya fokus pada rumah tumpangan je dan baru-baru ni kot dia mula menjual dosirak halal ni. Kami keluar dari rumah dalam pukul 7.40 malam, lepas solat maghrib. Perjalanan dari Hyehwa ke Hongdae agak jauh juga, tambah jauh bila kami turun di perhentian bas yang salah. Adatlah bila sesat waktu mengembara ni. Selepas beberapa kali bertanya arah, akhirnya sampai juga di tempat yang dituju.
Buku menu

Bila kenangkan balik, gigihnya lahai kami ni pergi cari tempat makan yang merata-rata tu dan boleh tahan jauh dari rumah. Dahlah jauh, kalau tak sesat, tak sah! Tapi tulah, alang-alang dah sampai kan? Bila Radin nampak sepupu dia dekat depan lorong nak ke BoA ni, rasa lega sangat sebab kaki dah lenguh berjalan tak sampai sampai. Hehehe..

Masuk dalam restoran, tak ada orang pun. Bila dah duduk dan pesan, barulah ada pelanggan lain datang. Kedai ni buka sampai dari pukul 2.00 petang sampai 9.00 malam. Pesanan terakhir adalah pada jam 8.30 malam tetapi kalau datang secara berkumpulan melebihi 8 orang, waktu terakhir untuk pesan adalah pada jam 7.30 malam. Tutup pada hari Isnin/ Selasa atau untuk maklumat lanjut, sila ke Facebook mereka yang bernama Halal Korean Food Dosirak, Hongdae of Seoul.

Walaupun menunya tak begitu banyak, tetap juga rambang mata tak tahu nak pilih yang mana satu. Biasalah, orang suka makan memang macam ni. Hehehe... Nak memilih makan apa satu hal, nak makan lebih dari satu jenis makanan satu hal lagi. Sudahnya sorang satu pesan menu utama dan kami pesan ayam goreng dan kimbap untuk makan sama-sama. Sementara menanti pesanan, sakan berborak dan macam-macam topik juga sebab makanan sampai lambat.
Menu muka surat pertama.

Menu muka surat kedua.

Harga untuk keseluruhan makanan ni adalah 75 500 Won. Rasa makanan pula okey-okey aje. Bolehlah buat lepas kempunan nak makan ayam goreng dekat Korea. Kitorang kan banyak sangat tengok drama Korea, jadi terpengaruh la juga dengan makanan-makanan yang selalu muncul dalam drama. Salah satunya adalah ayam goreng ala-ala Korea. Lepaslah hajat tapi kalau nak ke sini lagi, mungkin tak kot. Rasa makanan biasa-biasa aje dan ayam goreng yang diidam-idamkan tak seperti yang disangka; terlalu garing dan macam banyak perasa. Ini tekak kami tau, tekak korang mungkin lain penerimaannya.

Squid dosirak.

Chicken dosirak (kot?)

Siapa yang gigih ambil gambar flat lay ni? Bagus bagus! Ni meja orang tamak namanya. Tapi semua habis, jangan risau.

Jjajangmyeon. Ingatkan yang dekat Dubuyo tu rasa pelik, rupanya rasa dia memang camtu. Mee hailam lagi sedap la.

Ayam goreng! Bolehlah buat lepas kempunan nak makan ayam goreng waktu ke Seoul walaupun seminggu je pun duduk sana. Hahahaha...

Habis makan, terus salam-salam dan berpisah di simpang. Sepupu Radin tuju ke subway, kami tuju ke perhentian bas. Macam biasa, menggagau cari bas dan mujurlah ada bas yang berhenti dekat Hyehwa. Perhentian bas waktu pulang agak jauh dari rumah dan memang kena berjalan melalui satu lorong yang ada macam-macam kedai untuk sampai ke rumah. Jadi, sampai Hyehwa kami berpecah. Aku dengan teman Mada beli barang-barang kiriman kawan-kawan dia, yang lain terus balik rumah.

Kalau korang duduk dekat Bong House, memang tak payah nak beria ke Myeongdong untuk beli kosmetik sebab dekat sini pun bersepah kedai. Nak Laneige pun ada sebab ada Aritaum kat sini. Diskaun pun boleh tahan hebat juga berbanding di Myeongdong. Mungkin sebab sini kawasan universiti kot, maka sasaran pelanggan adalah pelajar-pelajar universiti. Entri diakhiri dengan gambar antara kedai kosmetik yang ada di Hyehwa.
Nature Republik. Mana-mana jenama tengah 'perang' harga topeng muka tu. Orang lain borong habis-habisan, aku tak ada hati langsung nak beli. Tak tahu kenapa.

Aritaum pun ado! Aritaum ni jual kosmetik jenama mahal sikit macam IOPE dengan Laneige. Ada banyak la jenama dalam kedai ni.

Set Laneige ni dia letak luar kedai je ko! O man won katanya. 50 000 Won.

No comments: