Engagement Fund ;)

Sunday, 29 January 2017

Separuh dan Sepenuh Masa?

2017 membuka lembaran baru dalam hidupku. Alhamdulillah, Kak I tawarkan kerja dekat pusat tuisyen, bolehlah teruskan hidup di zaman yang mendesak ni. Sebelum ni pun memang mengajar dekat situ, cuma tahun ni bekerja sepenuh masa dengan Kak I. 

Dah kata sepenuh masa, maka setiap harilah kena datang ke pusat tuisyen walaupun tak ada kelas. Jadual tahun ni pun okey je cuma hari Sabtu penat sikit sebab kelas 4 jam terus lepas tu mengajar budak-budak sekolah rendah. Memang penat lain macam. Sebabnya budak-budak sekolah rendah ni banyak ragam dan banyak pertanyaan, maka kenalah hadap semua-semua tu sambil mengajar. Budak-budak, biasalah kan? Kau pun dulu macam tu jugak. Hahaha..

Selain tugas-tugas mengajar, tugas perkeranian pun aku uruskan juga sikit-sikit. Ada lagi tugas lain iaitu menghantar dan mengambil pelajar-pelajar yang ambil pakej pengangkutan dan juga membersihkan premis. Dekat rumah pun tak rajin macam ni. Hehehe..

Alhamdulillah, syukur ada sumber pendapatan walaupun tak lumayan sementara mencari yang lebih baik. Selebihnya, masih boleh duduk di rumah tengok-tengokkan Nenek. Waktu bekerja pun dah tak normal; orang balik aku baru nak masuk kerja. 

Kalau dulu, seram lain macam bila kena kunci pintu lepas habis kelas malam, Sekarang ni dah biasa dah walaupun kadang-kadang imaginasi liar berlegar dalam otak. Yang penting, jangan pandang belakang; lepas kunci terus turun tangga. 

Salah satu kerja yang diamanahkan, mengambil bayaran yuran. Tahun ni bukan dapat resit je setiap kali bayar tapi kena tunjuk kad untuk diisi butir-butir bayaran sebagai bukti.

No comments: