Engagement Fund ;)

Saturday, 25 February 2017

Bila Crime Partner Teringin Nak Makan Gyeran Mari

Bila banyak sangat hadap cerita Korea, kau memang akan teringin yang tak tertahan-tahan nak makan apa yang diorang makan. Gyeran Mari adalah salah satunya sebab makanan ni memang menduduki carta teratas untuk diletakkan dalam dosirak. Waktu bentangkan menu untuk perkelahan haritu, tiba-tiba tak tahu nak masak apa; lebih kepada mim alif lam sin benornya. Hahaha...

Sudahnya, bila Aten cakap teringin nak makan gyeran mari ni, laju-laju aku cakap nak buatkan. Bukan dia jelah teringin sebenarnya, aku pun. Hahaha.. Sebelum ni pernah tengok video Yuko Kinoshita kot nama dia dekat YouTube yang boleh makan banyak gila sekali hadap. Ada sekali tu tengok dia masak telur gulung ni, nampak macam senang kacang je rupanya. Bermula dari saat itu, simpan hasrat nak cuba buat. Simpan hasrat ye, bukan terus masuk dapur cuba buat.

Sebelum hari kejadian, aku cuba-cuba buat guna kuali kecik je dan 2 biji telur sebab orang dalam rumah ni kurang sikit makan telur goreng. Bentuk dia tak jadi empat segi tapi lonjong sebab kuali bulat dan bahan tak lengkap serta kuantiti telur kurang banyak.
Hasil eksperimen kali pertama.

Sehari sebelum nak masak, buka YouTube lagi sekali untuk tengok cara terbaik bagi menghasilkan gyeran mari yang cantik. Rupanya mula-mula kena buat scramble dulu sebelum diketepikan untuk digulung dengan lapisan telur yang seterusnya. Faham ke ni? Kalau tak faham pergi buka YouTube, cari video Gyeran Mari oleh Seonkyoung Longest.

Untuk bahan sampingan, boleh ikut suka hati. Macam aku haritu, guna bawang holland, crabstick, lobak merah dan leek; semua bahan ni potong dadu halus-halus. Aku tumis dulu kejap isi perut gyeran mari ni dan sejukkan kejap sebelum tuangkan ke dalam adunan telur + susu segar + garam + serbuk lada putih. Nak dapatkan hasil yang gebu dan cantik, memang kena letak susu dalam adunan tu.

Nak buat gyeran mari ni memang guna banyak gila telur. Macam haritu, aku dapat 3 gulung dengan menggunakan 12 biji telur. Dua gulung letak inti tumis tadi, satu gulung lapiskan dengan seaweed. Adunan untuk yang guna seaweed tu aku cuma bubuh leek + garam + lada putih. Lagi sedap yang letak seaweed rasanya sebab lebih perisa. Gituuu..

Rupa sebelum dipotong.

Hasil pada hari kejadian. Cantik kan? Masuk lif tekan sendiri. Hahahaha.. Tapi ada bahagian yang kurang masak sebab tak pandai nak agak masa lagi.

Pada hari kejadian, aku guna pemanggang ajaib sebab bentuk dia ala-ala empat segi. Pun begitu, mencabar la juga waktu nak gulung. Sabar tu kena himpun banyak-banyak untuk yang buat pertama kali. Kalau nak mudah, pergilah beli kuali bentuk empat segi dekat Daiso. Lebih senang nak gulung sebab penjuru kuali dia tajam, tak macam pemanggang ajaib ni. Tengok orang lain gulung pakai chopstick, senang je. Aku? Siap chopstick, siap sudip besar, sudip kecil, baru selamat gulungan tu dari terkoyak. Kahkahkah.. Memang noob sangat!

No comments: