Engagement Fund ;)

Wednesday, 15 March 2017

Drama Korea: The Time We Were Not In Love

Lepas sekian lama tak demam, drama ni buat aku demam. Marathon dua hari okey! Terminat nak tengok drama ni sebab tersampuk dengan Lee Jin Wook dan sebab ada Ha Ji Won. Suka tengok Ha Ji Won berlakon sebab apa watak dia pegang, memang menjadi.

Jalan cerita drama ni biasa-biasa je tapi comel. Hero dengan heroin tak payah la cakap, memang kacak dan cantik dan gandingan dua orang ni nampak serasi. Lee Jin Wook, simpan sikit ye hensem tu. Cerita ni tentang Choi Won dengan Oh Ha Na yang merupakan sahabat karib yang memang dah berkawan dari remaja lagi.

Nak kata karib tu, memang rapat sungguh sampai masing-masing dah tahu nak buat macam mana kalau salah seorang ada masalah atau sedang berduka. Sekali pandang, macam bercinta pun ada tapi tak. Dalam drama ni ada banyak babak imbas kembali waktu diorang dekat sekolah menengah untuk bagi jelas dengan situasi semasa.

Sebenarnya diorang ni suka sama suka dari sekolah lagi tapi ada satu insiden yang menyebabkan hero cakap dekat heroin; "Saya tak akan pernah jatuh cinta dengan awak." Dek kerana satu ayat tu, heroin pun tak adalah luahkan perasaan suka dia dekat hero tapi diorang kekal berkawan sampailah umur dah meningkat.

Kalau nak ulas jalan cerita dia, memang karangan 8 muka surat ni. Korang pergi tengoklah sendiri drama ni sebab ada banyak nilai kekeluargaan dan persahabatan yang ditonjolkan. Ada juga beberapa babak yang memang menusuk ke kalbu sungguh; salah satunya adalah babak Oh Ha Na dengan mak dia luangkan masa satu malam dekat hotel sebab dia rasa down sangat dengan masalah yang datang bertimpa-timpa. Kalaulah Arwah Mak masih ada, seronoklah aku nak kongsi masalah dan luah perasaan juga macam Oh Ha Na buat.

Selepas pelbagai rintangan, masalah dan salah faham, dua orang ni kahwin juga. Kalau tengok, yang paling bertimbang rasa dan tabah adalah Choi Won sebab dia layan je Ha Na yang banyak kali kecewa sebab cinta walaupun dia sendiri sebenarnya ada perasaan dekat Ha Na. Boleh je senyum dan buat muka selamba depan Ha Na walaupun dalam hati...

Babak paling comel adalah dalam episod akhir dimana walaupun dah hampir 20 tahun bersahabat baik, bila status hubungan bertukar jadi suami isteri, tetap ada banyak lagi benda dan perangai masing-masing yang baru kelihatan. Ada sekali tu diorang gaduh sebab benda kecil je pun tapi Ha Na ni merajuk sampai bungkus baju dan terus balik rumah mak ayah dia sebab sebelah menyebelah je pun rumah diorang ni. Hahaha... Babak paling comel dan lawak la bagi aku. Mak ayah Ha Na ni pun dah kenal sangat dengan perangai diorang dua orang ni dan perhati jelah. Tak lama lepas Ha Na masuk bilik dia, Choi Won dah sampai dah nak pujuk dan lepas tu terus diorang turun balik sambil seret beg nak balik rumah sendiri sebab dah tak jadi merajuk. Hahaha...

No comments: