Engagement Fund ;)

Tuesday, 6 June 2017

Bebola Nasi Kuasa Dua

Kali ni cerita tentang makanan. Kenapa ada kuasa dua dekat tajuk tu? Sebabnya dah buat dua kali baru entri ni sempat ditaip. Kehkehkeh.. Kali pertama buat, aku cuma potong dadu je timun dengan lobak merah lepas tu terus gaul dengan nasi panas yang dah dicampur dengan satu sudu teh minyak bijan. Ini bebola nasi gaya Korea sebab bubuh minyak bijan. Tapi belum cukup Korea lagi sebab sayur tu aku tak masak. Kalau Korea totok punya cara, sayur tu kena tumis kejap baru campak dalam nasi.

Pertama kali buat kan? Jadi main belasah jelah bahan dia dan buat pun main redah je tak tengok resepi ke apa. Bolehlah, berasa la juga cuma macam tawar sebab aku tak letak garam langsung; hanya bergantung pada rasa masin rumpai laut berperisa. Selain sayur mayur, aku masukkan juga sosej rebus yang juga dipotong dadu dalam jumeok bap kali pertama ni.

Bebola nasi ataupun orang Korea panggil Jumeok Bap buat julung-julung kalinya dari dapur cik farae. Hampir kesemuanya aku makan sebab orang lain tak makan dekat rumah; Abah je la pun yang makan dua ketul.

Kali kedua buat bebola nasi ni, untuk berbuka minggu lepas. Kali ni memang ikut cara Korea totok. Sayur-sayur dia aku tumis dulu kejap baru gaul dengan nasi. Lepas tu terlebih rajin, siap buat inti daging lagi. Kebetulan ada sepotong daging dalam peti, kasi habislah buat inti. Untuk daging tu aku masak bulgogi. Nanti aku tepek resepi malas dekat bawah.

Waktu buat ni ala-ala kelam kabut juga sebab berkejar nak ke tuisyen. Sebelum pergi tuisyen aku siapkan sayur dengan bulgogi. Balik tu baru masak nasi guna beras sushi tu sebab nak gaul nasi tu kena waktu dia panas-panas. Lagi 5 minit nak buka baru kelam kabut kepal jumeok bap. Hahaha... Nasib baik sedap. Eh, terpuji masakan sendiri pulak. Heee.. Sedap la untuk tekak ahli rumah ni. Nah, resepi Juemok bap

Daging Bulgogi


Bahan-bahan

  • Daging lembu (hiris nipis)
  • Sos tiram
  • Bawang putih (cincang)
  • Leek (hiris halus)
  • Minyak bijan
  • Lada hitam tumbuk


Cara masak:
Gaul semua bahan dekat atas dan perap sekejap. Kalau nak sedap, perap semalaman dalam peti tapi sebab nak cepat, asal perap sudah. Lepas perap, masak dengan sedikit minyak sampai air daging kering. Ketepikan.

Jumeok Bap

Jumeok Bap kali kedua. Lebih berperisa sebab ada capsicum dan sayurnya ditumis. Kali ni buat banyak sebab semua orang ada dekat rumah lepas tu tak ada makanan berat lain, maka semua orang terpaksa makan. Hahahaha..

Bahan-bahan

  • Nasi sushi (satu cawan beras dimasak dengan dua cawan air)
  • Capsicum (potong dadu)
  • Timun (potong dadu)
  • Lobak merah (potong dadu)
  • Seulas bawang putih (cincang)
  • Sedikit leek (cincang)
  • Minyak untuk menumis (aku campur sikit dengan beberapa titik minyak bijan untuk mengharumkan lagi tumisan)
  • Garam secukup rasa
  • Satu sudu teh minyak bijan
  • Rumpai laut secukupnya


Cara buat:
Tumis sayur-sayuran sekadar dipinggiran; cukup untuk layukan dia je. Angkat dari kuali dan campurkan dalam nasi. Gaul sebati nasi dan sayur dan tambahkan minyak bijan. Gaul lagi dan masukkan rumpai laut. Aku guna rumpai laut yang beli dari Korea tahun lepas. Belum tamat tempoh lagi tapi hampir nak tamat. Hehehe.. Gaul lagi sampai nasi dan bahan lain sekata. Ambil nasi dan kepal. Letakkan hirisan daging di bahagian tengah dan padatkan. Siap!

Ha, bolehlah cuba buat Jumeok bap untuk buka puasa esok. Barulah internasional gitu! Sekali-sekala tukar angin Korea kekdahnya. Oh ye, kalau ada cendawan shitake, boleh juga masukkan sekali. Potong dadu dan tumis sekali dengan sayur lain. Berkhasiat, mudah, sedap. Sukatan, sila agak-agaklah ye sebab aku main campak je ikut hati. Sekian.

No comments: