Engagement Fund ;)

Friday, 30 June 2017

Drama Korea: Signal

Baiklah, satu lagi drama berunsur penyiasatan. Sebenarnya drama ni tahun lepas punya. Terpengaruh nak tengok sebab nampak Lee Je Hoon promosi drama ni dalam Running Man episod berapa entah yang tahun lepas punya. Sebelum drama ni, kenal Lee Je Hoon dalam Tomorrow With You. Tengok-tengok muka, macam hensem. Maka marilah layan drama tahun 2016 ni

Signal ni terbitan TvN yang ditayangkan sempena ulangtahun kesepuluh stesen tersebut.Berbeza dengan Voice, Signal ni ada unsur mengarut sikit sebab Lee Je Hoon (Park Hae Young) ni boleh berinteraksi dengan Jo Jin Woong (Lee Jae Han) yang merupakan detektif pada masa lampau. Cara interaksi diorang ni adalah melalui walkie talkie milik Lee Jae Han yang dalam proses untuk dilupuskan selepas cukup tempoh simpanan. Sebab tulah nama drama ni Signal.

Poster rasmi Signal dari www.koreandrama.today yang menampilkan tiga teraju utama drama ni.

Park Hae Young ni asalnya tak suka dengan polis sebab waktu ada insiden waktu dia kecil-kecil dulu. Tapi akhirnya dia pilih untuk jadi polis sebagai criminal profiler untuk siasat kes berkaitan abang dia kalau tak silap. Disebabkan komunikasi antara Park Hae Young dengan Lee Jae Han nilah kes-kes berat yang tergantung penyiasatannya dapat diselesaikan.

Kes pertama yang Park Hae Young selesaikan adalah kes penculikan dan pembunuhan yang berlaku waktu dia sekolah dulu. Nak dijadikan cerita, dia sendiri saksikan penculikan tu depan mata dia dan dia cuba bagi tahu dekat polis yang diorang mengejar suspek yang salah tapi tak dihiraukan hanya kerana dia seorang kanak-kanak.

Bila Park Hae Young dapat transmisi dari walkie talkie Lee Jae Han ni, dia cuba pergi dekat tempat yang dikatakan dan memang ada bukti yang selama ni penyiasatan tu bukan di jalan yang benar. Asalnya pesuruhjaya polis tak nak mengaku yang polis buat silap dalam penyiasatan. Tapi bila maklumat tu sampai dekat media, terpaksalah penyiasatan semula secara rasmi dijalankan dan akhirnya, pembunuh sebenar dapat ditangkap.

Dari kes inilah heroin, Kim Hye Soo (Cha Soo Hyun) yang merupakan detektif bahagian siasatan jenayah ditukarkan ke unit baru yang hanya tertumpu pada kes-kes yang tidak dapat diselesaikan (Cold-Case Unit) bersama-sama dengan Park Hae Young dan anggota unit asal dia. Semua kes yang diorang siasat adalah kes-kes panas yang mendapat liputan luas media tapi menemui jalan buntu dimana akhirnya siasatan dihentikan tapi kes tak selesai.

Satu persatu kes dapat diselesaikan dengan kerjasama antara Park Hae Young dengan Lee Jae Han sebab kes-kes tu sebenarnya disiasat juga oleh Lee Jae Han pada masa lampau. Macam biasa, dalam drama ni pun ada puak jahat yang tamak dan mementingkan diri sendiri. Bila orang atasan sendiri yang jadi gunting dalam lipatan, kau rasa?

Nak tahu kenapa Park Hae Young boleh dapat transmisi dari walkie talkie lama milik Lee Jae Han dan kemana Lee Jae Han menghilang? Apakah sebenarnya hubungan di antara Park Hae Young dan Lee Jae Han? Silakan layan drama bersiri Signal ni. Acik bagi 5 bintang juga sebab jalan cerita menarik, ada banyak elemen mendebarkan dan tak kurang juga nilai-nilai murni yang ditonjolkan.

No comments: