Engagement Fund ;)

Thursday, 29 June 2017

Drama Korea: Voice

Baiklah, demi memenuhkan kuota sepuluh entri sebulan sekurang-kurangnya (selepas dua bulan tak capai sasaran), marilah buat satu ulasan drama Korea yang telah ditonton. Kali ni nak ulas tentang satu drama yang disiarkan di OCN. Kalau tengok, drama-drama dekat OCN ni semua cerita penyiasatan atau cerita yang tak bersangkut-paut dengan cintan-cintun.

Tertarik nak tengok drama ni sebab ada Jang Hyuk. Tapi nampak dah tua benor Jang Hyuk dalam ni. Jang Hyuk( (Jin Hyuk) adalah watak utama dalam drama ni dimana dia merupakan seorang detektif yang kehilangan isteri di tangan seorang pembunuh bersiri. Heroin drama ni, Lee Ha Na (Kwon Joo), juga mengalami nasib yang kurang lebih sama dengan Jin Hyuk kerana ayah dia yang juga merupakan seorang anggota polis mati dibunuh oleh pembunuh yang sama.

Poster rasmi Voice dari soompi.com. Watak jahat tak boleh letak gambar sebab nanti korang tak boleh teka siapa sebenarnya penjahat psiko tu.

Bila cerita penyiasatan, memang tak boleh lari dari debaran dan misteri. Ada pelbagai kes yang dipaparkan dalam drama ni dan dari situ, bolehlah nampak bahawa manusia ni boleh jadi sangat kejam bila keadaan terdesak ataupun bila mental sakit. Dalam drama juga ditunjukkan bahawa musuh dalam selimut itu wujud walaupun dalam organisasi yang sepatutnya integriti itu adalah perkara utama.

Cerita sebenar bermula beberapa tahun selepas pembunuhan isteri Jin Hyuk dimana dia bertemu semula dengan Kwon Joo yang baru saja tamat pengajian dalam voice profiling di US. Sebenarnya Kwon Joo ni ada anugerah istimewa iaitu dia sangat peka dengan bunyi yang orang biasa tak boleh dengar. Bila dia balik, dia ditempatkan di Unit Panggilan Kecemasan dan kemudiannya bekerjasama dengan Jin Hyuk dalam unit baru yang ditubuhkan iaitu Golden Time Unit.

Sepanjang diorang ni bekerjasama, banyaklah kes yang dapat diselesaikan. Ada kes dera, kes penculikan, kes balas dendam, kes hendap dan obsesi melampau, dan macam-macam lagi. Dalam masa yang sama, dua-dua ni senyap-senyap menyiasat balik kes pembunuhan isteri Jin Hyuk dan ayah Kwon Joo sebab diorang percaya yang pembunuh sebenar masih bebas.

Adakah mereka berjaya menemui pembunuh sebenar? Mengapakah pembunuh tersebut begitu kejam dalam melakukan pembunuhan? Apakah sebab yang menjadikan pembunuh itu seorang pembunuh? Silakan tonton drama ni. Acik bagi 5 bintang untuk aksi dan kebijaksaan mereka menyelesaikan kes-kes yang muncul. Sebab drama ni memang ada banyak debaran, tak boleh ulas dengan terperinci sebab nanti korang tak berdebar dah bila tengok. Hehehehe.. Selamat menonton.

No comments: