Engagement Fund ;)

Thursday, 27 July 2017

Drama Korea: Ruler: Master of the Mask

Drama saguk kegemaran yang menjuarai carta setakat ini adalah Moon That Embracing the Sun dan tiada lagi yang boleh diletakkan sebaris dengannya hinggalah Ruler: Master of the Mask muncul. Disebabkan tahun ni berderet-deret drama saguk, kena pilih juga mana yang macam best jalan ceritanya, mana yang jalan ceritanya sedih. Pertama kali tengok iklan drama ni, dekat Fan Page FB Oh!K Asia. Tengok hero hensem, heroin cun, jalan cerita pun macam okey, layaaann.

Poster rasmi drama ni

Lee Sun marhaen dan juga Hwa Gun, cucu kepada Dae Mok

Cerita ni tentang kuasa di sebalik kuasa dan terbahagi kepada dua bahagian. Satu bahagian adalah konflik masa maharaja masih hidup dan putera mahkota masih belum matang lagi; satu bahagian lagi adalah cerita lima tahun kemudian, selepas maharaja dibunuh dan putera mahkota dewasa. Nampak tak? Plot cerita dia macam Moon That Embracing the Sun juga.

Cerita bermula bila Maharaja Yeongjo buat keputusan untuk menentang Kumpulan Pyunsoo dengan menyembunyikan identiti Putera Mahkota Lee Sun (Yoo Seung Ho). Pada dia, bila orang tak kenal siapa Putera Mahkota, maka dia boleh halang Kumpulan Pyunsoo ni daripada paksa Lee Sun untuk sertai Kumpulan Pyunsoo. Sebabnya, bila mana-mana pemerintah buat perjanjian dengan Kumpulan Pyunsoo, automatik pemerintah tu hanya pada nama, bukan pada peranan.

Jadinya, Lee Sun ni dari kecil memang dipakaikan topeng; tak ada siapa yang tahu rupa sebenar dia kecuali maharaja, mak dia dan juga pengawal kepada maharaja. Bila Lee Sun meningkat remaja, dia mula tertanya-tanya kenapa dia kena pakai topeng sedangkan dia tak ada penyakit pun walaupun ayah dia cakap dia pakai topeng sebab ada penyakit pelik dari kecil.

Waktu dia tengah cari kebenaran tu, dia curi-curi keluar dari istana dan waktu nilah cerita jadi rumit. Sebab semua orang tak pernah nampak muka dia, maka bila dia menyamar jadi rakyat biasa, tak ada sorang pun kenal. Masa nilah dia dapat tahu tentang Kumpulan Pyunsoo dan juga kesusahan rakyat yang terpaksa bayar duit untuk dapatkan bekalan air yang dimonopoli oleh Pyunsoo. Waktu ni juga dia jumpa dengan heroin, Han Ga Eun (Kim So Hyun) yang merupakan anak kepada majistret Han kalau tak silap. Kira ayah Han Ga Eun ni pegawai kerajaan baik la sampai akhirnya dihukum bunuh kerana campur tangan Pyunsoo.

Babak ni comel. Hihihihi..

Tengok cara Lee Sun tu menjawab? Love at the first sight kekdahnya. 

Lepas dari kejadian ni, Lee Sun jadi tak keruan sebab ada orang yang terbunuh kerana dia yang tersilap langkah. Dalam masa yang sama, dah sampai masa untuk Lee Sun masuk dalam Kumpulan Pyunsoo seperti yang termeterai dalam perjanjian diantara maharaja dan Dae Mok. Tapi sebab maharaja tak nak Lee Sun terlibat dengan Pyunsoo, dia cari orang lain untuk ganti Lee Sun.

Kebetulan pula waktu Lee Sun ni menyamar jadi rakyat biasa, dia jumpa dengan kawan pertama dia, yang namanya Lee Sun juga. Tapi Lee Sun marhaen ni memang miskin dan hidup susah la dan disebabkan itu, dia setuju nak ganti tempat putera mahkota waktu upacara pertabalan ahli baru Pyunsoo.

Kalau tengok, Kumpulan Pyunsoo ni memang jahat sebab waktu upacara ni, dia bagi dadah dekat ahli baru tu supaya diorang ketagih dan terpaksa ikut telunjuk Pyunsoo untuk dapatkan stok dadah. Bila dah ketagih, nak tak nak, kena tunduk juga sebab memang Pyunsoo je yang boleh bekalkan dadah ni. Tapi, rancangan maharaja untuk ganti putera mahkota dengan orang lain tak berjaya bila Ketua Kumpulan Pyunsoo, Dae Mok, dapat tahu yang Lee Sun waktu upacara tu ialah palsu. Dan dan tu jugalah diorang serang istana dan bunuh maharaja.

Tapi, Putera Mahkota Lee Sun sempat larikan diri dengan pengawal peribadi dia dan waktu dia larikan diri dari istana, orang-orang Kumpulan Pyunsoo sempat kejar dan dia terjatuh dari tempat tinggi. Waktu dia jatuh tu, cucu Dae Mok yang dah jatuh cinta dengan Lee Sun ni ada di tempat kejadian dan berjaya selamatkan Lee Sun dengan memalsukan kematian Lee Sun. Bila Dae Mok sampai dekat tempat kejadian dan periksa nadi Lee Sun, dia yakin yang Lee Sun dah mati. Makanya, berdondang sayanglah dia tabalkan Lee Sun marhaen jadi maharaja. Maharaja pada nama, bukan pada kuasa.

Lima tahun kemudian, barulah cerita sebenar bermula. Bermulalah perjuangan sebenar Putera Mahkota Lee Sun. Waktu ni dia dah matang dan bijaksana la berbanding lima tahun lepas.Sebelum ni Kumpulan Pyunsoo cuma berkuasa ke atas bekalan air je, kali ni dia nak monopoli pula aliran mata wang Joseon. Kalau tengok drama ni, memang boleh nampak macam mana korupsi dalam kalangan menteri menyebabkan rakyat sengsara. Yang senang makin senang, yang susah makin susah.

Okey, budak kecik ni memang pandai berlakon. Comel je dan menjiwai watak sungguh! Ini Kko Mool, adik kepada Lee Sun marhaen. Waktu ni dia pertama kali jumpa dengan Chun Soo.

Ini dah episod 30 lebih tak silap, waktu Dae Mok dapat tahu Lee Sun ni masih hidup. Terus kena paksa minum Poppy Wine yang akhirnya 'meragut nyawa' Lee Sun sebab terlebih dos.

Terpaksa minumlah sebab diacukan pedang pada cinta hati.

Ni waktu Lee Sun hidup balik dan jumpa ladang popi serta tempat penghasilan pil popi.

Pun begitu, Putera Mahkota Lee Sun ni memang berjiwa rakyat dan tempoh lima tahun dia hidup secara sembunyi ni berjaya membentuk dia menjadi seorang pemimpin yang mendahulukan rakyat dan berjaya meraih kepercayaan dan pengaruh dari rakyat. Selain itu, Lee Sun ni juga dikurniakan orang-orang yang setia dan sanggup membantu dia untuk menentang Kumpulan Pyunsoo.

Macam-macam la halangan dia kena tempuh sebelum berjaya nak dapatkan balik takhta yang dirampas tu. Ni baru ulasan sampai episod 8 ni, episod seterusnya korang tolong tengok sendiri ye sebab ada lagi 32 episod nak cerita. Kahkahkah.. Kalau nak cerita sebiji sebiji, mereput.

Empat wajah Putera Mahkota Lee Sun. Gambar dari FB Oh!K Asia.

Nah belanja satu lagi gambar Lee Sun.

Kesimpulannya, drama ni wajib tonton untuk tahun 2017 sebab hero dia hensem, jalan cerita tak bosan, dan pengakhiran yang mantap. Acik bagi lima bintang untuk drama ni! Walaupun latar masa drama ni adalah Joseon, jangan risau sebab tak bosan dan senang nak faham. Macam biasa, ada banyak elemen dalam drama ni termasuklah persahabatan, percintaan, komedi, kesetiaan, keadilan, dan juga kekeluargaan. Tiba-tiba je ulasan berat sebelah sebab tergantung suku jalan kan? Hahaha.. Tak ada idea nak pendekkan cerita sebenarnya. Nak puas hati, silalah tonton sendiri ye.

No comments: