Engagement Fund ;)

Wednesday, 26 July 2017

Menjakun di Plaza Korea Kuala Lumpur

Disebabkan baaaru je dapat gambar kejadian tahun lepas ni dari Mada waktu beraya tempoh hari, maka barulah boleh nak cerita tentang kunjungan kami ke Plaza Korea pada tahun lepas. Tak ingatlah pula sama ada dah pernah cerita sikit dalam blog ni ke belum tapi rasa macam pernah tunjuk gambar dengan Joong Ki dulu. Ni sebab tak boleh buka laman web subscene.com je ni, tu yang tak boleh sambung tengok drama baru. Tak tahulah kenapa tak boleh buka. Cuba dekat Yong pun, tak boleh. Cuba dekat PC tuisyen pun tak mahu. Mereputlah jawabnya.

Okey, kembali ke pangkal jalan. Sebenarnya tujuan utama ke Plaza Korea tahun lepas tu adalah sebab nak tuntut buku kupon dan kad T-Money percuma. Memang tiap tahun kerjaan Korea Selatan ada buat promosi macam ni untuk rakyat Malaysia sebagai salah satu cara nak tarik pelancong datang ke Korea sana.

Sebelum nak tebus buku kupon ni, kena daftar dulu jadi ahli Kaki Korea Club dekat www.visitkorea.com.my. Nanti lepas daftar akan dapat kod untuk penebusan kalau tak silap dekat email. Waktu nak tebus, kena tunjuk kod dari email tu, kad pengenalan dan itinerary flight yang ada nama sendiri. Kalau tak silaplah ye, sebab dah setahun berlalu, ingatan tu dah samar-samar.

Alang-alang nak keluar rumah untuk berbuka bersama petangnya, maka berbondong-bondonglah kami berempat  keluar awal pagi untuk ke Menara Hap Seng demi barang percuma. Alhamdulillah, perjalanan ke sana lancar dan kereta pun tak banyak atas jalan. Kejap je dah sampai rasanya. Bila sampai sana lagi bahagia sebab tak ada orang langsung woi! Puas hatilah menjakun dalam Plaza Korea tu. Hahahaha..

Maaf, terpaksa letak gambar dalam tandas ni sebab tandas dia bersih sangat dan cantik. Cermin besar dan banyak. Puaslah sawan kamera dalam ni. Kahkahkah...

Pemandangan dalam ruang utama Plaza Korea dari pintu masuk

Tu dia, Song Joong Ki yang tak lekang dengan senyuman. Salah seorang staf dekat situ cakap, dia baru je sampai KL beberapa hari lepas.

Kaunter untuk urusan penebusan dan juga sekiranya ada apa-apa pertanyaan nak ditanya.

Kami pergi berempat dan tolong tebuskan untuk Hani sekali sebab dia baru je nak terbang balik dari Sabah pagi tu. Selain menebus buku kupon dan kad T-Money percuma, kami juga kaut segala jenis pamphlet dan peta yang difikirkan berguna untuk masa depan. Tamak kan? Semua dikautnya. Hahaha.. Staf yang bertugas dekat kaunter tu pula ramah bukan main, seronoklah kami tanya macam-macam dekat dia. Siap bagi panduan lagi nak pergi Yeouido Park ke apa yang akhirnya tak sempat nak pergi sebab hujan lebat pada hari kejadian. Hadui, rindu pula dekat Korea.

Rindu waktu-waktu merancang perjalanan ke Korea. Rindu ikat perut sebab nak cukupkan bajet belanja waktu di Korea. Rindu nak menghadap laman web berkaitan untuk rujukan perjalanan di sana. Rindududuuuu... Tahun lepas, waktu macam ni tengah kalut la ni fikir macam-macam. Eish, ni ada yang keluar entri pasal Korea karang ni. Tapi kalau nak melancong ke luar negara ni, memang kena hidup seadanya saja. Tahun lepas, baju raya pun tak ada sebab nak jimat punya pasal. Sobs.. Hahaha..

Marilah bergambar berjemaah dengan Joong Ki. Tak ada orang kan, memang riuh suara kami je.

Kkakdugi! Ini pameran tentang makanan Korea

Ini juga.

Ini pun sama. Nampak samgyetang tu, teringat dekat samgyetang Muree.

Hiasan kepala dan aksesori wanita untuk dipadankan dengan hanbok.

Ruang pameran untuk pakaian tradisional.

Deretan pakaian tradisonal Korea yang ada. Lepas guna jangan lupa kembalikan pada keadaan asal.

Nak sarung hanbok malas, kita bergaya dengan topi askar zaman Joseon jelah.

Ada macam-macam jenis topi.

Mereka berdua ni pula pakai topi yang biasa dipakai oleh orang-orang lelaki zaman Joseon. Muka nak serius je kan?

Anda dan anda yang merancang untuk melancong ke Korea, bolehlah datang ke Plaza Korea ni untuk dapatkan benda percuma ni dan juga kutip maklumat berkenaan Korea. Selain tu, tempat ni macam muzium mini jugalah kurang lebih sebab ada dipamerkan maklumat mengenai budaya dan negara Korea tu sendiri. Duta pelancongan Korea pun ada dekat sini. Waktu kami pergi tahun lepas, Song Joong Ki baru je selamat sampai dari Korea. Tahun ni tak pasti siapa yang jadi dutanya. Kalau nak cuba pakai hanbok pun ada juga dekat sini. Lengkap serba-serbi okey! Untuk maklumat lanjut, bolehlah terus pergi ke laman web rasminya ye.

Gambar terakhir dalam Plaza Korea sebelum berangkat pulang.

Dekat luar ni ada disediakan bangku dan bingkai tertulis I ❤ Korea.

Okey okey, ni yang terakhir. Punyalah susah nak diajak balik tu. Hahaha..

No comments: