Engagement Fund ;)

Friday, 4 August 2017

Drama Korea: My Sassy Girl

Annyeong! Bertemu lagi dalam siri ulasan drama Korea. Sebab saya kan berat sebelah dengan drama sageuk, maka kali ni ulasan tentang satu lagi drama saeguk terbaharu. Tak lain dan tak bukan, My Sassy Girl.
Salah satu poster rasmi.

Mula-mula tengok pra-tonton drama ni, kelihatan menarik jalan ceritanya dan pelakon-pelakonnya pun mantap! Pelakon utamanya adalah Joo Won sebagai Gyeon Woo dan Oh Yeon Soo sebagai Puteri Hye Myung. Kalau nak tengok drama sageuk yang tak begitu menyerabutkan dengan jalan cerita yang berliku dan konflik yang melampau, inilah drama yang saya syorkan. Konflik tu tetap ada, cuma tak serumit drama sageuk lain.

Permulaan cerita, banyak babak kelakar dan comel dan plot cerita macam tak ada isi. Tapi bila dah separuh jalan, barulah muncul isu yang tersembunyi di sebalik babak kelakar tu. Bila kata drama sageuk, isu utamanya sama je iaitu cubaan nak gulingkan maharaja dan tamak dengan kesenangan dunia.

Drama ni mulanya fokus semata-mata pada Puteri Hye Myung yang dianggap bermasalah sebab selalu curi keluar dari istana dan tidak menjaga perilaku ketika berada di luar istana hinggakan dia menjadi bahan untuk pihak berhaluan kiri menjatuhkan maharaja.

Gyeon Woo pula pada mulanya cukup tak berkenan dengan Puteri Hye Myung ni sebab perangai dia kasar. Memang bergaduh jelah dua orang ni bila jumpa. Tapi orang-orang tua cakap, kalau asyik bergaduh je, nanti berjodoh. Betullah tu. Akhirnya dua-dua saling jatuh cinta.

Ni waktu Puteri Hye Myung kenakan Gyeon Woo di awal cerita.

Oh ye, satu lagi watak tipikal wajib ada dalam drama Korea adalah watak misteri macam pakcik ni. Nak tahu siapa dia? Sila tonton sampai habis.

Watak comel dalam drama ni adalah adik kepada Puteri Hye Myung, Won Ja.

Bila tonton drama sageuk, mesti ada watak maharaja yang serba salah nak buat macam mana dengan pihak berniat jahat tu, barisan menteri baik, barisan menteri jahat, gundik jahat, maharani, permaisuri yang teraniaya, dan pengawal istana yang setia. MESTI watak-watak ni ada punyalah dan ketua penjahat dalam kalangan menteri MESTI Jwasang! Samalah dalam drama ni pun, Jwasang dia jahat tahap gaban. Jwasang ni kalau bandingkan dengan kabinet moden, peranan macam perdana menteri kot. Tu yang dia rasa berkuasa dan bila-bila masa je boleh buat pakatan untuk gulingkan maharaja.

Satu lagi yang membuatkan drama Korea ni menarik adalah lagu latarnya atau biasa disebut sebagai OST. OST drama ni tak banyak macam sesetengah drama lain yang sampai 20 lagu, jadi senang la nak cari. OST dia sedap dan ada satu lagu yang dinyanyikan sendiri oleh hero, Joo Won. Lagu-lagu lain pula banyak yang dinyanyikan oleh tauke OST drama macam The One, Gummy dan Ben. Kalau nampak mereka ni tersenarai sebagai penyanyi OST drama, memang sah lagu-lagunya sedap.

Perkara utama yang membuatkan saya sangatlah seronok menonton drama ni adalah kebanyakan tempat yang menjadi lokasi penggambaran adalah Korean Folk Village khususnya di Seowon, tempat sama penggambaran Moon Embracing the Sun dijalankan. Ohoi, terus terkenang memori melawat tempat bernama Seowon dengan Radin waktu ke Korea tahun lepas. Rindu! Cuma waktu kami pergi tu tengah awal musim luruh jadi sekeliling kawasan tu rimbun dengan pokok-pokok besar berdaun. Waktu penggambaran ni dijalankan, musim sejuk jadi pokok-pokok togel dah dan boleh terus nampak tasik depan tu.

Empat watak utama dalam drama ni. Sebelah kiri Gyeon Woo adalah watak antagonis perempuan, Jung Da Yun yang merupakan anak kepada Jwasang. Kemana tumpahnya kuah kalau ke nasi bukan? Sebelah kanan Puteri Hye Myung pula watak antagonis kedua, pengawal istana yang setia iaitu Kang Joon Young.

Kesimpulannya, drama ni tak bosan dan boleh masuk dalam senarai untuk ditonton ye. Pelakon-pelakon pun semua pelakon biasa muncul dalam drama. Paling penting, hanbok yang muncul dalam drama ni semua cantik. Warna-warni dan bersulam-sulam. Sebabnya cerita banyak berkisar tentang golongan bangsawan dan kerabat diraja, puaslah cuci mata dengan hanbok yang pelbagai.

No comments: