Engagement Fund ;)

Wednesday, 2 August 2017

Saya dan Kimchi

Sedar tak sedar, dah masuk tahun kelapan saya buat kimchi sendiri. Daripada buat guna cara paling ringkas, sampailah sekarang ni guna cara yang 95% orang Korea guna. Tahun ni merupakan tahun ketiga saya menjual kimchi secara serius dan tahun pertama kimchi saya diberi nama.

Bila dah sering buat kimchi ni, memang tak boleh tak ada stok kimchi dalam peti walaupun ada masanya tak lalu dah nak tengok kimchi buatan sendiri. Tapi bila makan dekat restoran Korea, kemain bersungguh makan kimchi yang dihidangkan. Hahaha..

Agasshi Kimchi dalam balang besar. Sempena meraikan hari lahir bulan lepas, saya buat promosi percuma 100 gm untuk setiap pembelian.

Nak makan kimchi dengan apa? Sebagai peminat tegar makanan Korea, cicah lemang dengan kimchi pun layaaann. 

Isnin baru ni, selesai buat kimchi untuk kali yang kesembilan bagi tahun 2017. Alhamdulillah, ada pelanggan yang sudi nak beli walaupun tak adalah menderu tempahan masuk. Tapi bila buka tempahan tu, memang ada je akan tempah dan ada je pelanggan baru. Sebenarnya buat kimchi ni kadang ikut nasib. Ada masa, sedapnya lahai. Ada masa, rasa macam apakah yang terkurang ni? Bila buat guna sukatan agak-agak, beginilah jadinya. Hehehe...

Tengok juga resepi tapi ada la beberapa bahan yang diubah-ubah mengikut kuantiti kobis yang digunakan. Macam batch yang lepas, kobis terlebih masin. Jenuh la fikir dah kenapa masin lain macam kobis ni? Waktu tengah nak garamkan kobis untuk batch baru ni, baru teringat yang saya guna garam halus. Patutlah! Kalau guna garam halus, tak boleh perap lama sebab garam tu cepat hancur. Hadoi..

Ni nak kena senaraikan beberapa peringatan ni supaya tak lupa di masa hadapan. Macam baru ni, ada pelanggan yang minta nak kurangkan bawang putih. Disebabkan dia tempah sampai 4 balang, maka permintaan ditunaikan sebab boleh buat pes dia asing cukup-cukup untuk kuantiti 4 balang tu. Masalahnya, saya terlupa yang kali ni kobis tu lagi banyak dari biasa sebab nak lebihkan 100 gram setiap balang kan? Lepas tu bila dah siap gaul kimchi yang permintaan khas tu, tiba-tiba kimchi yang adunan biasa macam tak cukup pes. Hahaharu..

Tak lawak ye sebab tak sempat dah nak keluar cari bahan nak buat pes. Makanya, saya tawakal buat pes baru dengan kekurangan bahan. Pes baru tu tak ada Korean pear dan tak ada epal merah sebab memang tak ada bendanya. Belasah letak epal hijau separuh, bawang Holland suku, bawang putih seulas kecil, satu camca cencaluk, setengah camca minyak bijan dan tiga sudu besar gochugaru. Dalam hati berdoa banyak-banyak supaya rasa dia kekal sedap.

Alhamdulillah, rasa dia tak lari malah lebih sedap dari biasa. Heeee.. Tapi memang tau, kalau ada kejadian tak cukup atau terkurang bahan, kimchi tu jadi lebih sedap dari biasa. Dah kenapa? Kepada yang rasa nak cuba buat kimchi sendiri, bolehlah korek entri lama dalam blog ni untuk resepi kimchi olahan saya.

No comments: