Engagement Fund ;)

Saturday, 25 February 2017

Bila Crime Partner Teringin Nak Makan Gyeran Mari

Bila banyak sangat hadap cerita Korea, kau memang akan teringin yang tak tertahan-tahan nak makan apa yang diorang makan. Gyeran Mari adalah salah satunya sebab makanan ni memang menduduki carta teratas untuk diletakkan dalam dosirak. Waktu bentangkan menu untuk perkelahan haritu, tiba-tiba tak tahu nak masak apa; lebih kepada mim alif lam sin benornya. Hahaha...

Sudahnya, bila Aten cakap teringin nak makan gyeran mari ni, laju-laju aku cakap nak buatkan. Bukan dia jelah teringin sebenarnya, aku pun. Hahaha.. Sebelum ni pernah tengok video Yuko Kinoshita kot nama dia dekat YouTube yang boleh makan banyak gila sekali hadap. Ada sekali tu tengok dia masak telur gulung ni, nampak macam senang kacang je rupanya. Bermula dari saat itu, simpan hasrat nak cuba buat. Simpan hasrat ye, bukan terus masuk dapur cuba buat.

Sebelum hari kejadian, aku cuba-cuba buat guna kuali kecik je dan 2 biji telur sebab orang dalam rumah ni kurang sikit makan telur goreng. Bentuk dia tak jadi empat segi tapi lonjong sebab kuali bulat dan bahan tak lengkap serta kuantiti telur kurang banyak.
Hasil eksperimen kali pertama.

Sehari sebelum nak masak, buka YouTube lagi sekali untuk tengok cara terbaik bagi menghasilkan gyeran mari yang cantik. Rupanya mula-mula kena buat scramble dulu sebelum diketepikan untuk digulung dengan lapisan telur yang seterusnya. Faham ke ni? Kalau tak faham pergi buka YouTube, cari video Gyeran Mari oleh Seonkyoung Longest.

Untuk bahan sampingan, boleh ikut suka hati. Macam aku haritu, guna bawang holland, crabstick, lobak merah dan leek; semua bahan ni potong dadu halus-halus. Aku tumis dulu kejap isi perut gyeran mari ni dan sejukkan kejap sebelum tuangkan ke dalam adunan telur + susu segar + garam + serbuk lada putih. Nak dapatkan hasil yang gebu dan cantik, memang kena letak susu dalam adunan tu.

Nak buat gyeran mari ni memang guna banyak gila telur. Macam haritu, aku dapat 3 gulung dengan menggunakan 12 biji telur. Dua gulung letak inti tumis tadi, satu gulung lapiskan dengan seaweed. Adunan untuk yang guna seaweed tu aku cuma bubuh leek + garam + lada putih. Lagi sedap yang letak seaweed rasanya sebab lebih perisa. Gituuu..

Rupa sebelum dipotong.

Hasil pada hari kejadian. Cantik kan? Masuk lif tekan sendiri. Hahahaha.. Tapi ada bahagian yang kurang masak sebab tak pandai nak agak masa lagi.

Pada hari kejadian, aku guna pemanggang ajaib sebab bentuk dia ala-ala empat segi. Pun begitu, mencabar la juga waktu nak gulung. Sabar tu kena himpun banyak-banyak untuk yang buat pertama kali. Kalau nak mudah, pergilah beli kuali bentuk empat segi dekat Daiso. Lebih senang nak gulung sebab penjuru kuali dia tajam, tak macam pemanggang ajaib ni. Tengok orang lain gulung pakai chopstick, senang je. Aku? Siap chopstick, siap sudip besar, sudip kecil, baru selamat gulungan tu dari terkoyak. Kahkahkah.. Memang noob sangat!

Thursday, 23 February 2017

SAN 2016 - Episod 26: Tempat Ngopi Menarik di Myeongdong

Baiklah, kali ni sambung cerita hari keenam lagi. Terima kasih crime partner sebab ingat nama tempat makan tu, Eommoni Jib. Memandangkan tujuan ke Myeongdong untuk kali kedua ini untuk membeli belah, maka memang tak ada gambar sewaktu kejadian membeli belah sebab masing-masing lupa dunia bila dah masuk kedai. Diorang la, aku keluar masuk kedai tengok-tengok je sebab memang tak cadang nak memborong pun. Kalau ikut jadual asal yang mana misi membeli-belah di Myeongdong dan Namdaemun dilakukan pada hari sama, aku rasa tak dapat nak membeli dengan tenang sebab kejar masa.

Dekat sini diorang gigih memborong topeng muka sampai beratus keping lepas tu borong gel aloe vera lagi, tak cukup dengan dua benda, borong semburan lembapan muka. Paling lama diorang bertapa, dekat Nature Republic sampai aku yang keluar masuk kedai berkali-kali yang katanya tak nak beli apa-apa, terbeli seketul lip tint sebab bosan tunggu. Maka tengok-tengok dan cuba-cuba jugalah produk yang dipamerkan.

Kalau membeli belah dekat Myeongdong, boleh tunjukkan pasport untuk tax refund. Hampir kesemua kedai gunapakai cara ni. Kalau tak, kemudian nanti korang kena kumpul resit dan isi borang dekat lapangan terbang untuk tax refund. Tapi rasanya ada nilai minimum untuk kaedah tunjuk pasport. Aku pun tak pasti sebab beli sikit-sikit je, tak guna pun.

Lepas penat memborong dan melangkah, ada yang nak ke tandas la pula. Maka kenalah cari tandas. Tengah-tengah mencari, ternampak satu kedai kopi swag berdekatan dengan satu hotel tapi tak ingat nama hotel tu. Nampak pula ada jual pat bingsu, terus semua sepakat nak pergi makan pat bingsu dekat sini. Nama kedai kopi ni Beans Bins. Memang best gila hoi suasana dalam ni! Balik kampung tahun depan nak lepak lama-lama dalam ni sambil baca buku atau tengok lautan manusia dekat bawah. Oh ye, kedai ni dekat tingkat satu. Kalau dekat sana, memang banyak je kedai makan dekat tingkat atas.

Hasil borongan 3 orang da belian seorang. Aku punya yang beg plastik merah jambu tu je, selendang.

Tak cukup jinjit dekat tangan, sangkut dekat bahu ye. Hehehe..

Dahlah suasana best, besar yang amat pulak tu! Boleh pilih nak duduk dekat kerusi jenis apa, dekat bahagian mana. Tak ramai orang pun waktu kitorang dekat situ. Dekat sini kitorang makan satu mangkuk bingsu guna duit Sampul Ajaib sebab bingsu termasuk dalam senarai makanan wajib makan waktu di Korea. Disebabkan waktu tu dah musim luruh nak ke musim sejuk, ada kedai yang ada menu bingsu tapi tak jual bingsu sebab tak ramai kot orang makan ais waktu cuaca sejuk.

Selain bingsu, ada juga waffle dan sebenarnya dalam kalangan pelancong, menu waffle dekat sini lebih terkenal. Bila tengok gambar, memang tergoda juga tapi sebab perut macam penuh lagi dengan nasi dan makanan laut tadi, kitorang cuma beli bingsu dan ngopi. Tak semua beli air, cuma aku dengan Radin je kot yang beli minuman. Aku macam biasalah, Americano. Tapi kali ni tambah perasa Hazelnut dan macam biasa, tak nak gula. Radin punya minuman aku tak ingat apa dia. Beli dan kongsi.
Radin kena paksa berlakon. Hahaha..

Gambar menu dia memang menggoda!

Dah buat pesanan, macam biasa dapat benda alah ni.

Lagi gambar menu.

Mix Fruit Bingsu. Dap!

Hasil borongan Hani kalau tak silap.

Bingsu lagi.

Hazelnut Americano dan Mix Fruit Bingsu. Sedap woo kopi dia! Rasa kopi. Hahaha.. Okey, tak lawak. Pencinta kopi fahamlah kot maksud aku tu. Bingu tu cuma satu, tapi sebab dia watak utama, kita letak gambar dia tiga kali.

Walaupun membeli dekat sini cuma beberapa menu, tetap terpaling lama jadi tempat lepak sebab waktu ni dah tak bergerak secara berkumpulan. Ada yang nak jalan sendiri dan ada yang bertukar-tukar geng. Kiranya Beans Bins ni adalah tempat persinggahan untuk rehat pada hari tersebut sebab tak larat nak angkut hasil borongan dekat Nature Republic tadi. Memang lama gila duduk dalam ni. Sebabnya, lepas dia ni pergi membeli, dia dan dia pulak ambil giliran. Lepas dia tu kembali dan cerita tentang promosi atau harga murah produk, dia, dia ni dan dia tu pulak turun beli. Hahaha.. Pengaruh rakan sebaya.

Satu benda yang semua orang terpengaruh adalah Magic Cushion Missha hasil saranan Hani yang mula-mula beli. Rasanya kitorang masuk tiga kedai Missha berbeza untuk beli sebab ada kedai yang dah habis stok. Paling banyak borong dekat Myeongdong ni adalah Mada; dari produk penjagaan kulit sampai ke beg sampai ke baju. Kitorang layankan ajelah. Dah dapat semua benda, moh le balik. Hari pun dah gelap. Kalau tak cukup, boleh sambung beli dekat Hyehwa. Dengan berakhirnya cerita di Myeongdong, maka berakhirlah kisah pada hari keenam. Cerita hari ketujuh sambung esok esok pulak. Daaaa~

Taiyaki dengan pelbagai inti. Taiyaki ni beza daripada bunggeopang sebab kalau bunggeopang tu dia macam kaya ball sikit, macam bahulu sikit adunannya. Tapi taiyaki ni dia guna puff pastry. Bolehlah.

Berderet Drama Saguk

Annyeong! Dah lama tak borak-borak pasal drama Korea kan? Hari tu lama juga berhenti marathon drama sebab macam dah tepu sangat. Ada beberapa drama yang orang kata wajib tengok, aku bo layan je sebab memang tak ada mood nak tengok. Baru-baru ni mula balik marathon. Mula-mula haritu ulang tengok Medical Top Team sebab rindu dekat Kwon Sang Woo. Eh?😍😍😍

Tapinya, tengok separuh jalan je sebab tak sanggup nak tengok politik hospital yang mengalahkan politik pejabat. Lepas tu tengok Goblin sebab sana sini orang cerita pasal Goblin sampai Abang aku pun suruh letak dalam pendrive yang memang tercucuk dekat tv nun. Hahahaha.. Terpengaruh jugalah tu. Okeylah cerita Goblin tapi tak ada withdrawal syndrome yang dahsyat pun macam beberapa drama sebelum ni, biasa-biasa je. OST dia pun macam tak ada yang tersangkut sebab tak cari langsung pun.

Habis Goblin, layan Hwarang pula. Episod satu dengan dua boleh tahan best la, jalan cerita dia cepat berkembang. Tapi bila dah makin banyak episod, jalan cerita dah mula lembab dan akhirnya aku berhenti dekat pertengahan episod 9. Tak boleh pergi dah. Lepas tu cuba muat turun drama lain. Sambil-sambil tengok sementara tunggu Weighlifting Fairy Kim Bok Joo. Kak Chik pun boleh tahan dah sekarang dia punya marathon drama Korea. Ni sebab Kak Chik dengan Aten la ni cakap Kim Bok Joo tu best, terus aku marathon. Memang best pun. Jalan cerita dia ringan dan cepat berkembang, tak meleweh macam Hwarang. Dan hero dengan heroin comel! Bercinta tapi tak gedik. Tiba-tiba nak terminat dengan Nam Joo Hyuk.

Hwarang. Sebenarnya tak gemar sangat dengan hero dan heroin dia, tu mungkin jadi faktor aku berhenti sekerat jalan. Nasib baik ada Choi Min Ho, gigih jugalah tengok sampai sekerat.

Lee Sung Kyung dengan Nam Joo Hyuk memang sepadan sangat dalam drama ni. What?! Swag.. Hahaha.. Dua perkataan yang berjaya dikutip. Sebab tengok drama ni jugalah, teringin nak makan ayam goreng macam dekat Bok Chicken. Esok nak pergi cari ayam singgitlah! Murah banyak berbanding KFC.

Sekarang tengah layan drama yang sedang ditayangkan di Korea secara runcit. Ada tiga drama yang sangkut: Introverted Boss, Voice, dengan Saimdang. Introverted Boss sebab hero dia kelakar, Yeon Woo Jin. Setakat ni okeylah, boleh terima. Jalan cerita santai tapi geram dengan kawan baik hero. Voice tu marathon sampai episod 5 dah. Cerita dia ala-ala Criminal Minds; boleh tahan ngeri jugalah jenayah-jenayah yang dipaparkan hingga membuatkan jantung berdegup kencang. Hero dia Jang Hyuk pulak, memang layan la.
Tak sabar nak tunggu episod akhir sebab nak tahu siapa pesalah yang disembunyikan pihak atasan tu. Drama dekat Malaysia tak boleh ke buat macam drama-drama Korea yang gini? Asyik drama gedik-gedik je, sesekali cubalah buat drama aksi yang berisi macam ni.

Seterusnya, Saimdang. Dapat tahu drama ni dari IG pelakon drama W, dia letak video sidang akhbar. Terus laju-laju tunggu episod satu keluar dan muat turun. Tapi tak terus tengok pun sebab memang nak kumpul banyak episod dulu baru mula tengok. Setakat ni berhenti dekat episod 2 dan jalan cerita tak lembab dan tak menggeramkan. Setakat ni. Tapi bila tengok preview episod 3, macam dah mula nak muncul konflik yang dahsyat. Takpe takpe, kita tunggu dah sampai episod belas-belas nanti baru sambung tengok. Teruja nak tengok sebab heroin dia adalah Lee Young Ae. Siapa layan Jewel in the Palace, mesti minat dekat dia. Lama juga dia tak berlakon drama dan kali ni dia berganding dengan Song Seung Hoon.

Lee Young Ae yang tetap cantik, sama macam waktu Jewel in the Palace.

Sementara nak tunggu drama-drama yang sedang ditayangkan ni habis, layan dulu Joseon Gunman. Drama ni dapat dari Mada tahun lepas tapi tak jadi tengok sebab ada episod yang tak ada sari kata. Waktu tu tak pandai lagi nak cari dekat mana, maka simpan je dulu dalam harddisk. Nasib baik juga aku tak padam terus sebab bila dah bijak hal ehwal memuat turun drama dan sari kata, jumpa sari kata lengkap. Maka, sekarang layan dulu Lee Joon Ki dengan Nam Sang Mi. Kalau rajin nanti aku buat ulasan drama-drama yang dah ditonton. Kalau tak rajin, wassalam.

Lee Joon Ki yang hensem kalau berlakon drama saguk je. Kalau berlakon drama moden tak minat dekat dia sebab macam jambu sangat penampilan dia.

Bila tengok senarai drama baru untuk tahun 2017 ni, dah kenapa sampai tiga drama saguk sekali tayang ni? Tahun lepas punyalah kena tunggu giliran nak tengok drama saguk. Tapinya, kalau nak ikut arus drama Korea ni, memang membuang masa sebab lepas satu, satu, tak habis-habis. Pandai-pandai bahagikan masa okey?

Wednesday, 22 February 2017

Jadi Lagi Sibuk?

Aten cakap, aku bertambah sibuk dan susah dihubungi sejak jadi cikgu tuisyen sepenuh masa ni. Bukan dari dulu ke aku susah dihubungi? Hehehe.. Bila lagi banyak duduk rumah, memang tak hairan dengan telefon pun. Kadang-kadang bos telefon pun tak perasan sebab tak perasan letak telefon dalam silent mode. Arba lagi la, cepat nau bateri dia mati. Bila tengok telefon, 17 missed cal?!. Laju-laju telefon balik kot-kot ada kecemasan ke apa. Biasanya hari yang sahih tak ada kelas, memang lagi tak kisah pun dengan telefon.

Satu lagi yang buat 'lagi sibuk' adalah jadual tidur yang tak menentu. Lagi banyak tidur siang dari tidur malam sebab tak boleh tidur ikut waktu biasa dah. Biasanya kalau dah lewat sangat, lajak sampai subuh dulu. Tu yang susah nak dihubungi kan sebab orang berjaga, aku pula tidur. Bila ada keperluan untuk berjaga waktu siang, barulah sedaya upaya jadi normal balik walaupun tak normal sangat.

Kadang sampai rumah dari tuisyen pun dah lewat sebabnya berpusing hantar budak-budak tuisyen balik. Itu tak campur masa menunggu sampai semua budak-budak selamat dijemput oleh ibu bapa atau penjaga dari tempat tuisyen. Kadang dah pukul 10.30 pun ada yang tak berjemput lagi, kena juga tunggu sebab waktu malam dan kawasan situ macam tak berapa nak selamat. Sejak ada restoran mamak ni, meriah la sikit.

Sekarang ni tengah sibuk nak siapkan fail untuk SKM dengan DKM. Bila dah dekat nak kena hantar, banyak rupanya benda nak kena lengkapkan dan selesaikan. Tak susah, tapi leceh lagi-lagi bahagian isi borang. Ingatkan boleh hantar dah borang hari ni tapi bila semak-semak balik, tak boleh nak lengkapkan lagi sebab nak kena jumpa penyelia lagi untuk semak beberapa benda. Selesai dengan fail ni, kena fokus dekat projek akhir pula. Harap dipermudahkanlah semuanya.

Untuk tuisyen pula, dah boleh sesuaikan diri dengan suasana dan kerenah budak-budak tahun 2017. Alhamdulillah, untuk sekolah menengah okey je budak-budaknya walaupun budak-budak tingkatan 3 kali ni boleh tahan banyak cakap. Cikgu subjek lain pun cakap macam tu tapi masuk kelas aku, korang nak bercakap, mari kita tukar peranan. Cikgu duduk awak bagi penerangan. Itu salah satu cara la nak kurangkan keinginan mereka bercakap selain kata-kata perli nasihat yang diberikan sepanjang kelas. Waktu awal-awal kelas dulu, terlebih pasif pulak sampai macam cakap dengan meja dan kerusi sebab bila tanya soalan, tak ada reaksi langsung.
Buku untuk WOTD tahun ni. Kali ni beli jenis ni walaupun mahal sikit dari jenis buku biasa tu sebab ni lagi tebal dan lebih senang nak selak.

Air kotak. Dekat rumah tak layan pun sangat air kotak tapi dekat tuisyen, rasa air kotak ni jadi lagi sedap bila tengok budak-budak minum. Mudah terpengaruh betul! Tapi tak adalah selalu sebab tinggi kandungan gula walaupun air ni tak rasa manis macam air kotak perisa lain.

Bulan ni dah mula kelas untuk tingkatan 2, makanya memang tak ada masa lapang langsung untuk kelas malam sebab kena ajar 2 jam berturut. Budak tingkatan 2 ni pula, terlebih rajin tanya soalan sampai aku kena siap sedia lebih untuk jawab soalan-soalan yang diajukan. Bagus bagus. Tu jelah nak cerita untuk bacaan di masa senggang di kemudian hari nanti.

Monday, 20 February 2017

SAN 2016 - Episod 25: Menikmati Makanan Laut di Tengah Kota

Sambungan kisah hari keenam di Kota Seoul. Dari pusat membeli-belah bawah tanah, kami naik ke permukaan. Waktu sampai di Myeongdong, boleh kira masih awal sebab penjaja kecil-kecilan di lorong-lorong sekitar Myeongdong baru nak buka kedai. Seperti yang telah pun diceritakan pada episod-episod yang lalu, Myeongdong adalah syurga untuk makanan jalanan dan ada banyak juga makanan yang memang halal dimakan dan juga makanan yang selamat untuk dimakan. Boleh rujuk entri dengan label Korea 2016 untuk cerita makan-makan di Myeongdong.

Susunan peristiwa di Myeongdong ni dah tak ingat sangat. Waktu mula-mula sampai tu, macam pergi borong topeng muka dulu dekat Nature Republic baru cari makan. Tapi macam pergi makan dulu baru sambung membeli-belah. Belasah la ye, janji ada catatan.

Entri ni kira cerita pasal makan la dulu sebab rasanya pergi makan nasi dulu baru sambung ukur kedai-kedai dan lorong yang ada sebelum ngopi pula. Nama kedai makan ni dah lupa, tapi dapat tahu pasal kedai makan ni dari Have Halal Will Travel tak silap. Nak cari kedai ni agak mencabar juga sebab lokasinya bukan di jalan utama tapi kena masuk celah lorong.

Jenuh juga berpusing tengok nama jalan, tengok nombor kedai, dan cari petanda sebelum akhirnya kami bertanya kepada staff KTO yang memang ada di merata-rata tempat untuk membantu pelancong yang hilang arah. Dia kata jalan terus lorong ni, nampak kedai Apple, masuk lorong sebelah tu. Akhirnya, sampai juga.

Kedai ni ada dua pintu. Kira besarlah dan tipikal kedai makanan laut segar macam yang selalu muncul dalam drama - ada akuarium berisi hidupan laut dekat luar kedai. Tak pasti memang dia ambil haiwan-haiwan laut tu dari situ untuk dimasak atau cuma hiasan untuk tarik pelanggan.

Masuk dalam, macam biasa dia bagi buku menu dan hantar gelas beserta air kosong. Dekat sana memang air kosong diberi percuma sebab ambil dari mesin je pun. Tengok menu, rambang mata dibuatnya. Tapi dekat sini, kami cuba makan apa yang dah disenaraikan awal-awal. Salah satu menu wajib makan adalah nakji bokkeum. Kunjungan pertama dulu pun nakji bokkeum termasuk dalam menu wajib makan. Waktu tu tak ambil tahu sangat sebab pemandu pelancong yang uruskan semua.

Dekat kedai ni, untuk hidangan makanan laut utama ada pilihan saiz - besar, sederhana, kecil. Selepas berbincang, kami pesan haemul jeongol (stew makanan laut) saiz sederhana, satu nakji bokkeum (sotong goreng pedas) saiz kecil, satu haemul pajeon (lempeng kucai dan makanan laut) dan empat mangkuk nasi. Kalau tak silap perkiraan la sebab cari gambar menu, jumpa satu je.

Dah bertenang semua, bergambar sekeping sebelum sambung telaah buku menu

Haemul Jeongol sebelum masak.

Sementara tunggu stew masak.

Haemul pajeon. Orang Korea makan lempeng cicah kicap cair tu. Boleh tahan besar juga pajeon ni.

Stew dah mula menggelegak.

Bila stew dah masak, nanti pelayan kedai datang tolong guntingkan sotong spesies kurita supaya mudah dimakan. Cool!

Flat lay sebahagian makanan yang ada. Banchan dekat sini ada empat jenis; yang hijau tu daun kucai, sebelah dia tauge, depan tauge kimchi, sebelah kimchi adalah hirisan kek ikan. Dua kali tambah jugalah banchan tu sebab sedap! Hehehe.. 

Nakji bokkeum saiz kecil. Walaupun saiz kecil, tapi mencukupi untuk 5 orang makan.

Selepas. Licin. Tak baik membazir.

Jumlah keseluruhan untuk makan hari tersebut adalah 89 000 Won. Kalau nak makan atau membeli di sana, mohon jangan buat perbandingan dengan ringgit Malaysia sebab nanti sakit hati lepas tu tak jadi beli lepas tu menyesal di kemudian hari. Gitu. Disebabkan kami guna konsep Sampul Ajaib, makanya tak adalah rasa rabak sangat dompet tu bila nak bayar sebab memang dah tentukan jumlah untuk makan setiap hari. Terlebih 19 000 tapi bolehlah tambah dengan baki duit belanja dari hari yang lepas-lepas sebab ada waktu yang kitorang tak guna pun keseluruhan bajet 70 000 Won untuk makan.

Tentang pembahagian duit belanja ni pun boleh cari entri bawah label Korea 2016. Memang disarankan untuk buat kaedah ni kalau melancong secara berkumpulan. Lepas habis makan, duduk bertenang dulu sebelum meneruskan misi. Tiba-tiba ada pelayan dia datang bawa 5 botol Yakult; "Servisimida." Percuma katanya. Apa lagi, cucuk straw, sedut sampai habis. Hehehehe.. Ada satu lagi entri untuk cerita hari keenam sebelum mula cerita hari ketujuh.

Yakult percuma.

Kami dan Ahjumma yang disyaki Tuan Kedai sebab gambar kartun dekat menu dan dalam restoran menyerupai beliau. Tugas ahjumma ni duduk depan kedai dan tarik pelanggan.

Sunday, 19 February 2017

Ngopi Lepas Kenduri Aqiqah Nuaim

Berderet cerita pasal makan ha. Ini cerita tahun lepas, kejadian lepas dari kenduri aqiqah Nuaim. Kisahnya, nak ambil gambar-gambar waktu dekat Korea haritu dari Mada. Maka, kenalah cari tempat yang ada sumber elektrik untuk hidupkan laptop.

Sebab tak tahu nak ke mana, akhirnya pergi ke Tesco yang tepi lebuhraya tu dan lepask dekat Pak Hailam Kopitiam. Pak Hailam Kopitiam ni salah satu kedai kopi kegemaran juga sebab menu macam lagi best dan pelbagai berbanding kopitiam lain.

Walaupun macam kenyang lagi sebab bersungguh makan nasi kenduri tadi, bila dah nampak gambar makanan dalam buku menu, tamak juga masing-masing. Hahaha.. Punya lama menelaah buku menu sebelum membuat keputusan. Akhirnya kami pesan makanan dalam kategori hidangan sampingan je.

Wantan Goreng dengan Sotong Kangkung. Sotong Kangkung dia boleh tahan sedap! Dah dekat nak sama rasa dengan sotong kangkung Padang Kota.

Pau Gandum Penuh, salah satu menu wajib beli kalau datang sini. Ada beberapa jenis inti, yang ini inti kastad dengan apa entah satu lagi, lupa sudah.

Pesan juga roti bakar. Apalah maknanya datang ke kopitiam kalau tak makan roti bakar kan?

Kami.

Kami lagi. Kalau lepak ngopi, memang muka-muka ni jelah sebab ini je yang #gengbujang. Orang lain dah ada laki, dah kelek anak. Payah sikit nak lepak macam ni.

Lama juga lepak sini sebab sambil makan sambil borak, sambil tengok gambar, sambil pindahkan gambar dalam pendrive. Proses dia makan masa sebab saiz setiap gambar boleh tahan besar-besar. Tapi tak rasa bersalah sangatlah lepak lama pun sebab kedai tak penuh.

Family Mart Dah Jadi Kedai Kegemaran

Ini cerita bulan lepas. Waktu tu memang dalam hati macam nak ajak crime partner pergi AEON Bukit Tinggi untuk teman cari buku-buku latihan untuk budak-budak tuisyen. Dalam hati jelah. Tak sempat terjemahkan hasrat dalam hati kepada bentuk mesej, crime partner dah hantar mesej dulu ajak ukur jalan sebab tengah stress. Hehehe.. Jom!

Mula-mula tuju ke Popular AEON Bukit Tinggi dulu cari buku sebab dekat situ ada banyak pilihan dan boleh dapat harga murah sikit sebab ahli. Punyalah ramai manusia dekat bahagian buku-buku sekolah. Yelah, sesi persekolahan 2017 baru bermula, jadi budak-budak sekolah pun nak beli buku baru juga. Lama juga pilih buku untuk tuisyen dan sempatlah beli novel terbaru kisah Laksamana Sunan. Kalau elaun dah masuk, memang lagi banyak buku aku borong sebab dah lama tak beli buku untuk bacaan santai.

Dari AEON, terus tujukan kereta ke KLIA 2 selepas mengambil kira beberapa faktor. Alang-alang dah keluar katanya. Sampai KLIA 2, dah lewat dan belum solat. Tapi mula-mula singgah Family Mart dulu tengok apa yang ada. Kali pertama masuk, kaut roti dengan kek beserta onigiri. Konon nak makan buat alas perut sebelum beli oden dan lepak makan dekat situ. Selesai bayar, terus naik ke surau dekat atas tempat pelepasan.
Onigiri inti salted salmon dengan grilled salmon, sorang satu. Seketul 5 hengget tak silap.

Nak sampai ke surau, kena lalu depan Mamak. Restoran mamak yang bernama Mamak. Bila perut kosong, lapar tahap gaban, aku pandang Aten, Aten pandang aku. Hahahaha... Tak kuat iman bila nampak nasi sebab belum makan nasi seharian. Tengok jam, okeylah sempat lagi nak makan sebelum solat. Masuk makan nasi dulu. Banyak-banyak kedai dekat situ, mamak jugak kau tuju?

Gigih sangat ambil gambar depan Mamak.

Pinggan Aten dan Tuan Tanah. Gambar semua ehsan dari Aten. Kumawo! Komen? Kedai mamak marhaen lagi best la nasi kari dia selain harga murah banyak berbanding Mamak KLIA 2 ni.

Habis makan, solat dulu baru turun balik ke Family Mart untuk pusingan kedua. Walaupun dah makan nasi, nak juga makan oden. Disebabkan tempat duduk terhad dan sentiasa penuh, terpaksa beli bungkus. Waktu nak bayar, dia cakap penutup mangkuk untuk tapau tu dah habis. Kitorang pun cakap, takpe jelah tak ada tutup pun. Terus cashier tu tanya; "Kerja dekat sini ke?" Hahaha.. Nampak tak, lepas kau, kau lagi yang beratur dekat kaunter tu. Kali kedua ni beli oden dengan aiskrim matcha.

Aiskrim matcha sedap! Manis dia manja-manja dan rasa matcha dia tak terlampau. 

Dua set oden; satu kuah asli, satu lagi kuah tomyam. Dua-dua sedap! Kuah perasa asli tu macam kuah eomuk dekat Hyehwa. Ada banyak juga pilihan bebola, korang baca dekat kaunter ek, ada cara-cara nak pesan.

Tuan Tanah punya, kuah asli.

Kami. Kalau keluar ngeteh, memang dengan crime partner ni jelah. Abah pun tak payah tanya dah keluar dengan siapa kalau cakap nak pergi ngeteh. Jauh ngeteh sampai KLIA 2? Hahaha..

Isi perut onigiri.

Lepas makan, singgah Jaya Grocer cari kopi sebelum balik rumah. Perut kenyang tapi perjalanan jauh kan nak sampai rumah? Harapnya sempatlah hadam sebelum masuk tidur. Hehehe.. Ini pusingan pertama ke Family Mart. Pusingan kedua boleh tunggu beberapa hari lagi, muncullah ceritanya nanti.

Friday, 17 February 2017

SAN 2016 - Episod 24: Apa yang Menarik di K-Style Hub? (Bahagian 2)

---------sambungan dari bahagian 1---------

Bila dah dekat pukul 2, terus naik semula ke tingkat 5. Tak lama pun tunggu sebelum kaunter dibuka semula. Sementara tunggu, bolehlah kalau nak beli cenderahati atau produk buatan Korea untuk buat buah tangan sebab di tingkat yang sama, ada ruang jualan untuk produk-produk Korea daripada makanan sampailah pakaian. Harganya pun boleh tahan, tak adalah mahal sangat untuk barang-barang yang biasa-biasa. Tapi kalau barang yang eksklusif, memang mampu tengok jelah.

Kalau ke Korea, tak lengkap kunjungan sekiranya tidak menyarungkan pakaian tradisional ni. Walaupun dah kali kedua, tetap juga jakun nak pakai hanbok. Kali ketiga nanti ada harapan beli sepasang terus kang. Hehehe.. Kali pertama dulu kami pakai hanbok di Namsangol Hanok Village dengan bayaran sebanyak 5000 Won kalau tak silap. Kali kedua ni percuma.

Komen? Lagi puas hati di Namsangol Hanok Village sebab ada banyak saiz besar dan ada banyak sudut cantik dan menarik untuk bergambar. Dekat K-Style Hub ni tak banyak saiz besar dan pilihan corak hanbok. Hiasan kepala dan aksesori lain pun agak terhad selain hanya ada satu sudut bercirikan Korea untuk bergambar. Tapi sebab percuma kan? Bolehlah buat syarat. Cuma kalau yang berbayar tu lagi puas hati dan layanan pun istimewa sikit walaupun bayar murah.

Kami berlima, gambar penuh dengan bantuan staf KTO.

Penterjemah dan Jurucakap kami.

Maknae.

Pengerusi merangkap setiausaha.

Penunjuk arah, pembaca peta.

Bendahari.

Kisahnya, baru perasan Mada susun huruf-huruf hangul ni jadi nama kitorang bila pilih gambar nak edit. Terharu. Ada peristiwa kelakar waktu ni. Kahkahkahkahkah.. Gelak dulu sebab memang kelakar. Tempat huruf-huruf hangul ni dekat tepi eskalator dekat tingkat 3 ke 4. Lepas tulis nama untuk slot hanbok, Mada ni khusyuk betul main susun-susun huruf. Okeylah, biarkan dia dengan dunianya. Bila dah siap solat semua dan naik balik ke tingkat 5, dari jauh aku nampak ada gulungan kertas warna jingga dekat salah satu kotak yang ada. Macam kenal. Bila ambil gulungan kertas tu, memang sah kenal. Buku Skrap kami! Hahahaha... Dahlah ada nama penuh masing-masing dekat muka depan buku skrap tu, kalau tertinggal dekat situ, memang popular la jawabnya. Punya khusyuk susun huruf hangul, sampai lupa nak ambil balik buku tu.


Gambar terakhir sebelum keluar dari K-Style Hub. Ini dekat antara dua tangga.

Selesai pakai hanbok, maka,  selamat tinggal K-Style Hub. Bila taip ni, sebak pula terkenang itu saat terakhir berada di situ selepas selang sehari berkunjung ke bangunan yang terletak bertentangan dengan Cheonggyecheon tu. Sob..sob..sob.. Dari K-Style Hub, kami turun ke Cheonggyecheon. Kiranya, ini juga merupakan lawatan rasmi biarpun sebelum tu dah sampai ke sini. Nasib baik masa suntuk, kalau ada banyak masa, mahu juga pujuk diorang masuk dalam galeri yang menceritakan sejarah Cheonggyecheon secara terperinci. Cikgu Sejarah kan?

Bangunan yang menempatkan K-Style Hub

Keadaan masih lengang waktu ni sebab baru pukul 2 lebih. Kalau dah petang-petang lepas waktu pejabat, ramai orang jalan-jalan atau duduk-duduk dekat tepi terusan ni. Teringin nak celup kaki, tapi tak nampak orang buat. Jadi simpan jelah hasrat dalam hati.

Kami.

Selesai bergambar, terus mara ke depan untuk misi mengukur jalan dan lorong di Myeongdong buat kali kedua. Dari Cheonggyecheon nak ke Myeongdong, tak ingat naik apa. Macam naik bas lepas tu turun dekat seberang jalan dan kena melintas ikut laluan bawah tanah untuk sampai ke Myeongdong. Laluan bawah tanah tu pula bukan sekadar laluan, tapi adalah Pusat Membeli-belah Bawah Tanah Myeongdong. Dekat sini ada air-cond jadi kalau tak nak berpanas, bolehlah melontar di sini. Harganya kalau dibandingkan dengan tempat-tempat lain, macam agak mahal. Mungkin sebab tumpuan pelancong, maka harganya berbeza.

Kalau nak beli beg tangan kulit, boleh cuba beli dekat sini. Ada beberapa kedai yang hanya jual beg tangan yang diperbuat daripada kulit burung kasawari. Harganya dah tentulah mahal tapi kalau memang nak cari beg yang ada label Made in Korea, agak berbaloi beli di sini sebab rekaannya memang cantik dan unik. Aku beli selendang je dekat sini sebab tak cukup bajet nak beli beg kulit. Tak menyesal pun beli selendang tu sebab labuh dan sedap kainnya. Hasil tangkapan nanti dekat entri lain. Bahagian kedua hari keenam bersambung tahun depan kemudian.