Engagement Fund ;)

Thursday, 27 October 2011

Kena Tambah Sabar

Tanggungjawab sudah bertambah apabila semua kelas semester 1 dan 2 diserahkan padaku. Memandangkan minggu ni cuti umum pada hari Rabu, maka masih ada masa untuk aku buat persediaan bagi kelas semester 1. Yang penting, tak nak bagi latihan banyak-banyak macam sem lepas. Juling mata aku nak menanda. Bagi tugasan ajelah. Itu pun ramai yang hantar tak lengkap. Kejap sangat ke aku bagi masa? Rasanya seminggu tu dah lebih dari cukup. Susah sangat ke soalan yang aku bagi? Rasanya cuma perlu isi tempat kosong je. Nota dah bagi siap-siap. Kalau tak cukup nota, perpustakaan ada. Buku-buku rujukan untuk subjek aku ni, boleh dikatakan bagus-bagus walaupun tak banyak. Tak ada masa nak ke perpustakaan? Zaman kan dah maju, dunia dah berubah. Dengan hanya sekali tekan, keluar semua maklumat yang dikehendaki. Tak reti nak guna Google? Aik, kata ambik kos Perisian Multimedia dan Perisian Pengaturcaraan? Mustahillah benda asas macam tu tak tau? Awal-awal dah pesan, kalau ada masaalah boleh jumpa. Tapi tak ada seorang pun yang muncul. Nak nota tambahan? Aku sedia memberi asalkan mereka minta.

Itu baru kelas normal. Budak-budak yang ulang modul pun satu hal. Waktu aku suruh jumpa, tak muncul. Bila aku tak ada, sibuk nak jumpa. Macam hari Jumaat yang aku cuti haritu. Tengah-tengah memandu nak ke Unisel, Kak Ina telefon kata ada budak cari untuk kelas. Mau tak terkejut beruk aku dibuatnya? Jumaat mana ada kelas kan? Memang la setiap Jumaat aku peruntukkan masa untuk budak-budak ulang modul tapi kelas tu dah buat hari Jumaat sebelumnya dan aku dah pesan Jumaat ni aku tak ada.  Maka dengan baik hatinya aku berkata; "Datang jumpa saya hari Selasa depan." Konon-konon nak mengajar dan bagi mana-mana tugasan yang patut la kan. Haram tak jumpa sampai sudah. Jadi, macam mana? Patutkah aku terus bersabar dan bersabar? Atau patutkah aku muntahkan saja apa yang terbuku di hati?

Sabar ajelah. Stress pun tak guna. Dahlah tak kahwin lagi, nanti proses penuaan meningkat dengan cepat, dah tak awet muda. Payah-payah sangat, ugut saja untuk gagalkan subjek tersebut. Cepatlah mereka bertindak nanti. Muahahaha..(gelak jahat) Hari ni pertama kali masuk kelas semester 2 yang 'baru'. Memang bikin sakit kepala. Kenapa?
1. Nota tak lengkap. Cuma ada 3 topik nota walaupun tajuk dah nak habis.
2. Hanya 1 tugasan yang diberi sedangkan silibus dah nak habis.
3. Buku kedatangan dan rekod mengajar TIADA.
Warghhhhh! Memang nak bagi aku muntah hijau ni. Jenuhlah aku nak buat balik rekod kedatangan dan rekod mengajar tu.


No comments: