Engagement Fund ;)

Friday, 31 December 2010

10 Minit

Salam pertemuan.. Seminggu tak menconteng di sini. Dalam beberapa minit lagi, 2010 akan menjadi sejarah kerana 2011 bakal menjelma. Secara tiba-tiba, teringat pasal pertandingan yang di buat oleh Cik Fairy Lily tentang "peranan nombor dalam hidup anda". Dah nak tarikh tutup ni. Kena taip laju-laju. Hehehe...

Sebenarnya nombor memainkan banyak peranan dalam hidup aku walaupun aku tak berapa serasi dengan nombor. Kalau melibatkan matematik yang sudah pastinya adalah NOMBOR, memang gagal. Banyak juga kisah menarik yang berlaku di sebabkan nombor ni. Memandangkan ini entri terakhir untuk tahun ini, maka aku nak coret sikit tentang pentingnya 10 minit dalam hidupku.

Bila ku imbas kembali, aku sebenarnya sangat bernasib baik dalam banyak perkara pada tahun ini. Disebalik nikmat yang diberi, aku terus-terusan berfikir kenapa Allah sering memudahkan urusan ku walaupun apa yang aku dapat tu bukanlah apa yang aku jangkakan. Ternyata disebalik semua nikmat itu, terlalu banyak hikmahnya dan aku akan terus mencari. Bermula dengan insiden berikut.

Pertama; tempat praktikal yang sangat dekat dengan rumahku di Klang. 10 minit saja dari rumah. Kalau terlambat pun masih sempat punch card pada waktunya.
Kedua; tempat kerja yang juga dekat dengan rumahku kini, Banting. Mengambil tempoh 10 minit juga untuk sampai ke destinasi.

10 minit bukanlah angka besar tapi peranannya sangat besar padaku. Dengan hanya sepuluh minit, aku dapat tiba ke destinasi yang ku tuju pada masanya. Mudah-mudahan rezeki berpihak padaku dan semoga ku dapat hadiah comel dari Cik Fairy Lili dengan entri yang ku tulis tak sampai 10 minit ni. Hehehe..Selamat Tahun Baru buat semua pengunjung.

Friday, 24 December 2010

Tokojut Den..!

Di saat jari-jemari ku menaip patah-patah perkataan ini, daku masih lagi dalam keadaan terkejut dan tidak percaya. Ceritanya, seorang sahabat yang sama-sama menuntut di Hamidiah dulu menelefon ku petang tadi. Mujurlah aku perasan ada panggilan masuk sementelah kedua-dua telefon ku sakit tenat sampai yang satu tak berbunyi dah, yang satu pulak mati bila ada panggilan masuk. Waktu tu, aku sedang mencari aiskrim perasa vanila untuk dibeli di Econsave. Bila ku angkat, si pemanggil memberi salam dan terus memanggil; "sazoh.!" Ah, sudah...siapa pulak ni? Suaranya tak kenal. Main teka teki kejap, baru la si pemanggil berkata; "Hawa la ni..Hawa Dolkafle." Oh, Hawa ke? Suara dah matang + dah bertahun-tahun tak dengar suara. Terus ku tinggalkan tempat aiskrim tanpa membelinya. Hahaha...

Pelik bila dia telefon tiba-tiba. Kemudian, cepat-cepat ingat yang dia pernah cakap akan pulang ke Malaysia hujung tahun ni (sekarang la). Inilah antara inti pati perbualan antara kami;

Hawa: Sazoh, lapang tak esok?
Sazoh: Erk, tak pasti lagi. Kenapa ye?
Hawa: Macam ni, kita nak nikah esok. Jadi nak jemput datang.
Sazoh: Haaa??? Nikah? Esok? Tipulah....Ko dah ada kat Malaysia ke?
Hawa: Iye, kita nak kahwin dah. Jemput la datang.
Sazoh: Erm..InsyaAllah..Eh, biar betul ni We. Esok? 25 haribulan?
Hawa: Iyyee, esok 25 haribulan. Dari pagi sampai petang. Nikahnya pukul 11. Kalau nak tengok nikah, datang la pagi tu.
Sazoh: Nikah lepas tu terus majlis ek? Sehari je? Buat kecil-kecilan ke? Kenapa tak bagi tau awal-awal?
Hawa: Hari tu tak confirm lagi sebab nak berurusan dengan JPA semua. Ni dah confirm, baru kite bagi tau. Ha, sehari je. tapi malam ni ada kenduri doa selamat. Kalau sempat datang, boleh datang jugak.
Sazoh: Owh...
Hawa: Lepas tu nak mintak tolong, ada tak nombor kawan-kawan kita yang lain? Tak dapat nak contact la, ramai yang dah tukar nombor.
Sazoh: Ada la jugak.
Hawa: Kalau macam, tolong panjangkan jemputan ni kat diorang ye? Datang la wei, dah lama tak jumpa korang. Boleh kumpul-kumpul esok.
Sazoh: InsyaAllah, nanti kite panjangkan jemputan ni.
Hawa: Datang ye..

Anda berjaya membuat kami semua terkejut. Tahniah Hawa..! hahaha.. Mau tak terkejut? Tiba-tiba je telefon kata nak nikah esok sampai aku siap kata tipu lagi tadi + temu ramah dalam telefon. Adoyai, maaf la We, terkejut punya pasal. Cik Hawa ni sedang melanjutkan pelajaran di Mangalore, India dalam bidang perubatan dan sudah bertunang awal tahun ni kalau tak silap. Waktu balik Malaysia tempoh hari, ada ura-ura nak berjumpa sesama kami tapi tak sempat. Bila dia kata akan balik lagi hujung tahun nanti, aku ada syak jugak entah-entah nak langsung dah. Rupanya betul... Inilah pertama kali dapat jemputan bidan terjun macam ni. Memang terkejut habis. Ikut perancangan, esok nak rewang rumah makcik ku. Tapi aku datang hari Ahad je la gamaknya sebab esok nak ke Sijangkang. Jadi anda yang mengenali Hawa Dolkafle, jemputlah datang ye. Aku tolong jemput bagi pihak je. Hehehe...

Thursday, 23 December 2010

10 Ribu Setahun?

Baiklah, aku tak sanggup lagi nak menunda kerja rumah yang dah tertunda hampir 2 minggu. Seperti yang dijanjikan, ku mahu menulis tentang majlis resepsi Andak. Eceh, resepsi.... Sekali sekala guna istilah moden. Hehehe... Sehari sebelum, aku sibuk bertanya siapa yang akan datang ke majlis ini. Ramai (lebih dari seorang) yang kata akan datang dan ramai juga yang tak dapat datang. Dalam kepala dah fikir; mesti seronok kalau ramai kawan yang datang sebab dah lama tak jumpa mereka. Gembira ni... Esoknya, aku bertolak dari rumah hampir tengah hari kerana kesengalanku sendiri. Tiba di rumah Kak Chik, ahli rombongan dah berkumpul. Ada Sue, Che Pah dengan Kak Rem (bukan nama sebenar). Bila Kak Chik masuk je kereta, beliau kata Faris nak ikut sekali. Tapi tidak berkumpul di situ. Kami akan 'kutip' di Klang. Maka bermulalah perjalanan kami ke rumah Andak.

Memandangkan ini kali pertama ke rumah Andak, harus la sesat sikit. Bila aku salah jalan, yang lagi 2 kat belakang pun mengikut je. Kitorang dalam kereta dah gelak kuat-kuat sebab macam lucu pulak bila semua ikut je padahal sesat ni. Nasib baik konvoi 3 kereta. Kalau konvoi banyak kereta? Tak pasal-pasal ada kesesakan lalu lintas pulak sebab rombongan Cik Kiah sesat. Hahaha.. Lepas berpusing di kawasan perumahan bersebelahan, akhirnya jumpa jugak rumah Andak. Tahniah, anda berjaya! Hehehe... Sampai je, pengantin tengah makan. Kami pun makan la jugak. Nak tunggu pengantin habis makan mesti lambat. Jadi isi perut dulu. Sambil makan, sambil gosip. Sambil gosip, sambil mengira. Sambil mengira, sambil berbincang. Lama sungguh tak kumpul macam ni, teringat waktu kat universiti dulu. Kami jadi rapat sebab semuanya terlibat dengan Program Pidato Piala Merdeka pada tahun 2007. Faris masih lagi sengal macam dulu. Borak dengan dia, memang penat weh. Penat gelak... Nasib baik tak tersembur nasi dalam mulut. Dalam pada borak-borak, sempat pulak dia kira kos perbelanjaan kahwin dan meleret-leret sampai entah mana-mana. Siap bagi tau, zaman sekarang kalau nak kahwin paling-paling kena ada 10 ribu dalam akaun. Kalau lelaki pulak, kena ada lebih dari tu. Tu yang dia cakap nak simpan 10 ribu setahun. Selamat menyimpan ye Encik Faris. Dah penat gelak, kami cari pengantin. Nak bertegur sapa gitu. Lama jugak la kat sini. 2 jam ada kot. Agaknya kalau dah solat zohor, mau kami tolong kemas. Hehehe.. Sebelum balik, wajiblah bergambar dengan pengantin. Kenangan gitu.

 Dah nak balik pun sempat lagi bergambar.

 Rombongan Cik Kiah...Cik Kiah yang pakai tudung merah jambu..hehehe

Yang berdiri sebelah Andak itu adalah Encik Faris..

Pengantin..Andak macam tak ikhlas je pegang lapik tangan tu..

Sekian saja laporan bergambar dari saya. Lepas ni, giliran siapa? Oh ye, tahniah diucapkan kepada Sue yang bakal mengikat tali pertunangan Sabtu ini. Semoga selamat semuanya... Maaf kerana tidak dapat hadir. InsyaAllah walimahnya nanti saya datang ye Sue...

Wednesday, 22 December 2010

25 Facts About Cik Farae

"Once you have been tagged, you are supposed to write a note with 25 random things, fact, habits, or goal about you. At the end, choose 25 people to be tagged. You have to tagged the person who tagged you. If I tag you, its because i want to know more about you."



Saya nak isi masa senggang (masa senggang?*berfikir*) dengan buat tag ni boleh? Dah lompat beberapa blog yang ada tag ni dan mereka kata, siapa yang baca ni kena buat. Bukanlah wajib pun. Tapi saja nak buat.

1. Dilahirkan pada tanggal 5 Julai 198_ di Klinik Damo, Klang dan membesar di sebuah kampung yang terletak dalam jajahan Kuala Langat.

2. Anak ke 3 daripada 3 orang adik-beradik.

3. Satu-satunya wanita di dalam rumah selepas emak kembali ke rahmatullah setahun yang lalu. Masih tetap bergenang air mata bila ada yang menanyakan tentang mak.

4. Banyak nama panggilan melekat selain nama sebenar. Bermula di Hamidiah, kawan-kawan panggil nama penuh kecuali Nur. Tapi selalu perasan sebab ada lagi seorang kawan nama sama jugak hinggalah masuk tingkatan 3, kami ditempatkan dalam dorm yang sama. Terbitlah nama 'Ayin' tapi cuma kawan kembar nama je yang panggil nama tu.

5. Lepas kem SOLEH, dapat nama baru. Ustazoh. Melekat nama tu sampai sekarang (tapi dipendekkan kepada "sazoh") sebab dulu cita-cita nak jadi ustazah tapi end up jadi cikgu BI. Hehehe..

6. Dah masuk U, dapat lagi nama baru yang aku guna dalam dunia blogger ni; Farae. Sebutannya bukan "fara e" tapi "fare" ('a' yang akhir tidak dibunyikan dan 'e' disebut macam 'e' dalam perkataan emak). Nama yang diilhamkan oleh Izie dan Mimynn.

7. Selepas beberapa tahun di U, berjodoh pulak dengan seorang insan bernama sama sekali lagi. Serumah dan seangkatan dalam persatuan. Bila kami berjalan bersama dan ada yang memanggil nama tanpa disertakan nama ayah, kami cuma buat pandai dan teruskan berjalan.

8. Seorang yang pendiam tapi banyak cakap dengan orang-orang yang rapat. Diam bukan bererti sombong ye tapi lebih baik mendiamkan diri daripada bercakap perkara yang tak berfaedah dan menyakitkan hati orang lain.

9. Tulisan tangan aku sangatlah tak cantik sampaikan seorang teman di SKKD dulu cakap, kena banyak tulis cerpen untuk membaiki tulisan. Sampai sekarang tulisan masih tak cantik jugak walaupun telah berlatih dengan cara menulis surat kepada sahabat pena bertahun lamanya. Kesian kat mereka sebab kena baca tulisan buruk ku. Hehehe...

10. Pernah mempunyai sahabat pena sewaktu di Hamidiah dulu yang mana beliau mula mengutus surat sejak gambar kirimanku sewaktu Merentas Desa di Wetland Putrajaya tersiar di Dewan Siswa dan kerap juga berutus surat dengan seorang sahabat yang telah berpindah dari Maahad sewaktu di tingkatan 2. Rindunya nak menulis surat macam dulu-dulu. Sudah tidak berhubung lagi dengan mereka sekarang ni. Tak ingat kenapa terputus hubungan. Kena korek kotak ajaib untuk mengetahui puncanya. Ada yang nak menjadi sahabat pena saya?

11. Sangat-sangat suka memasak dan mencuba masakan baru. Tapi kalau ribut malas melanda, aktiviti itu dicampak jauh-jauh..

12. Suka menonton rancangan masakan sejak kanak-kanak lagi. Kalau dah mengadap rancangan masakan, orang lain tak boleh kacau. Semua aku sapu, Chef Wan ke, Chef Florence Tan ke, Chef Zaidah ke, mahupun Chef Ismail, belasah je. Rancangan masak antarabangsa pun disapu sekali. Suka tengok Jamie Oliver sebab dia masak main campak-campak je. Memberi motivasi kepada orang yang menonton mengenai mudahnya untuk memasak.

13. Lebih suka beli sendiri bahan-bahan masakan dan kalau membeli sayur, tidak merancang sayur apa nak dibeli. Dah sampai pasar, baru fikir menu sambil tawaf gerai penjual sayur beberapa kali. Lebih seronok sebenarnya.

14. Sangat tidak berbakat dalam ilmu tanaman dan berkaitan tumbuhan. Terus putus asa bila cuba menjaga kaktus yang sepatutnya mudah dijaga, tapi kaktus tu mati dalam jagaan.

15. Geli pada cicak sampai sanggup tak masuk tandas bila kebetulan ada cicak tanpa ekor mencicit lalu di tepi dinding bila lampu bilik air dibuka. Sebab? Sah-sah la ekor dia tertinggal kat mana-mana dalam tandas tu. Geli...Mungkin sebab pernah lenyek cicak dengan tapak kaki sampai lunyai tanpa sedar bahawa yang aku lenyek itu adalah bukan getah tapi cicak.

16. Suka menggunakan kedua-dua bahasa Melayu dan Inggeris. Seiring dan sejalan katanya sebab walaupun ilmu berbahasa Inggeris banyak, masih juga perlu kuasai bahasa Melayu dengan bagus kerana itulah bahasa ibunda dan keduanya saling bergantung. Masih ingat kata-kata Abang Su suatu waktu dahulu; walaupun menceburi bidang baru, jangan abaikan bidang yang sepatutnya kita kuasai sebelum menguasai bidang baru itu.

17. Senang menyelak kamus Dewan mahupun Oxford sekiranya tak pasti dengan makna mahupun ejaan. Kenapa nak malu sebab selak kamus? Yang penting tak salah guna bahasa.

18. Sangat suka telefon bimbit jenis lipat kerana nampak lebih bergaya selain terpengaruh dengan drama Korea yang pelakonnya sering menggunakan telefon bimbit jenis lipat. Bercita-cita untuk memiliki LG Lollipop suatu hari nanti kerana setakat ini itulah telefon bimbit yang ada warna hijau dengan harga yang dalam kemampuan.

19. Hijau merupakan warna kesukaan. Kalau boleh semua benda nak cari warna hijau tapi agak-agak la weh, tak semua benda sesuai berwarna hijau.

20. Membaca merupakan salah satu hobi dan kesukaan tapi kebelakangan ini aku bukan lagi membaca tapi mengeja kerana mengambil masa berminggu lamanya untuk menghabiskan sebuah buku. Apakah?

21. Terlalu ingin bercuti ke mana-mana tempat yang damai dan menenangkan di Malaysia tanah airku. Langkawi, Bukit Tinggi dan Cameron Highlands tersenarai di tempat teratas. Sedari, jom cuti-cuti Malaysia.

22. Tidak mempunyai keberanian dan pengetahuan untuk menggunakan pengangkutan awam. Mula menggunakan pengangkutan awam ketika berada di universiti dan mesti berteman. Tapi tidak mengapa kalau diberi sebuah kereta untuk ke mana-mana lokasi yang tidak pernah dijejak. Lebih rela memberanikan diri memandu daripada menaiki kenderaan awam dengan senarai nombor bas yang perlu dinaiki atau nama-nama stesen komuter yang perlu dijejak untuk sampai ke satu-satu lokasi.

23. Mempunyai lesen motorsikal yang sah tapi tak pernah menunggang motorsikal di jalan-jalan utama. Penakut punya pasal! Setakat merayau dan merayap di kawasan kampung saja.

24. Berazam untuk menjadikan diri ini lebih baik dari sebelum ini berpandukan senarai semak di sini. Azam ni boleh juga diumpamakan macam kereta. Lepas enjinnya dihidupkan, kena masuk gear supaya kereta bergerak. Jadi, lepas berazam, kena cari cara untuk menjadikan azam itu satu kenyataan.

25. Berharap agar dapat menunaikan janji yang dibuat dengan orang-orang terdekat secepat mungkin. Menanti masa yang sesuai. Baru saja berjaya mengotakan janji pada Kak Chik yang dibuat beberapa tahun lepas kerana kekangan masa. Masing-masing sibuk nak melawat tanah jajahan sampai tak ada masa nak buang masa. Eh, kenapa saya buat janji tu dengan awak ek? Lupa dah. Hahaha... Teruk betul

Itulah dia fakta pelbagai tentang Tuan Tanah. Tak nak la tag siapa-siapa. Siapa rasa nak buat, silakan. Tapi teringin nak tahu dengan lebih terperinci tentang mereka yang tersenarai di bahagian Pieces of Me. Anda tahu siapa anda...

Malaun

Apa khabar orang kampung? Lama tak conteng-conteng kat sini. Kalau waktu praktikal dulu, bila aku jarang-jarang bercerita tentang kehidupan sebagai seorang guru di sekolah atau asyik letak gambar makanan, ada yang akan bersuara; "Akak, saya nak baca pasal budak-budak tu. Kenapa akak letak banyak gambar makanan?" Ngehngehngeh...Hai orang tu! Jangan marah ha, akak tak letak nama kali ni. Sebenarnya, aku tak harap orang jadi kipas-susah-mati blog ni. Cuma kalau ada yang membaca, tinggallah jejak. Kot-kot anda juga ada blog, boleh kita main terjah-menerjah. Kunjungan balas gitu. Aku pun suka jugak baca blog orang lain. Sangat banyak sampaikan tak tersenarai di sini. Kehidupan adalah novel yang tidak ditulis bak kata Kak Chik dan kita dapat belajar banyak benda daripada kehidupan.

Aku pun tak faham kenapa aku susah nak cari masa untuk mengemaskini blog ni macam bulan-bulan sebelum ini. Mungkinkah kerana sudah disampuk slot Best of The East di 8TV? Hurrmmm...*berfikir* Baik, berbalik kepada tajuk. Beberapa hari lepas, aku mengalami gangguan panggilan-rindu daripada nombor yang tidak dikenali. Apa kes? Dah telefon tapi bila diangkat ko letak pulak? Dah lama tak kena. Dulu pernah la jugak kena waktu kat U dan semua nombor tu aku simpan dengan nama Sengal atau Samdol. Hambik..! Siapa suruh kacau orang? Dari Sengal 1 hingga Sengal 9, semua ada. Sebab Sengal dan Samdol dah penuh, yang kali ni aku letak Malaun pulak. Ha, kacau orang lagi. Tak pasal-pasal kena panggil Malaun. Jadi kawan-kawan yang bertukar nombor baru dan berniat dan kacau-kacau, lupakanlah atau anda akan mengisi tempat Malaun 2 dan seterusnya. Mahu?

Sumber: Pakcik Google

10 Tabiat Merosakkan Otak


1. Tidak mengambil sarapan pagi

    * Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan

    * Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok

    * Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit ‘Alzheimer’.

4. Penggunaan gula yang berlebihan

    * Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara

    * Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur

    * Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur

    * Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.


8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat

    * Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimaginasi

    * Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir

    * Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.

Friday, 17 December 2010

Sibuk Ke?

Berjaya meluangkan sedikit masa untuk mencoret sesuatu di Atas Nama Cinta. Rasa macam penat je minggu ni dan malas dah nak bukak laptop bila dah sampai rumah. Nak merepek pasal kenduri Andak pun belum sempat lagi. Sepanjang minggu ni agak-agak sibuk jugak menyiapkan kerja yang bertarikh akhir 31 Disember ni, mengawas peperiksaan, dan menanda kertas peperiksaan akhir mereka. Budak-budak semua dah selamat pulang ke rumah. Cutilah kamu ye 3 minggu ni. Jangan lupa datang balik 10 Januari nanti.

Selalunya, aku yang jadi calon. Kali ni jadi pengawas pulak. Cuma peperiksaan subjek umum je yang dijalankan di Dewan Besar. Peperiksaan subjek teras semuanya dikendalikan di Bengkel masing-masing. Tugas mengawas sebenarnya cuma sehari iaitu Rabu memandangkan hari tersebut adalah subjek Bahasa Inggeris. Tapi Encik Raihan minta bantuan untuk menggantikan tempat beliau pada hari Selasa kerana beliau terlibat dengan 3P. Setakat jalan-jalan, ushar-ushar, dan ngantuk-ngantuk je dalam Dewan Besar tu. Hahaha... Ngantuk rupanya ye jaga periksa ni. Kebetulan aku jaga tu waktu subjek Pendidikan Moral sekali dengan Pendidikan Islam, bila jalan je, ramai pulak yang nak tanya. Tanya soalan tak faham, tak apa jugak. Ini tanya jawapan. Cet, hape lah kamu ni. Mentang-mentang saya bertudung labuh, ingat saya ustazah ke? Walaupun aku tau jawapannya, tidak ku berikan pada mereka. Ketua Pengawas tu dah jeling-jeling je sebab ramai sangat yang angkat tangan waktu aku jalan. Takut gak kan. Dah la Ketua Pengawas tu bukan dari sini. Kot-kot dia jenis yang skema tahap gaban, habis dia suruh Pengawas Peperiksaan pulak keluar. Haru jadinya. Hahahaha...

Teringat waktu periksa dekat UNISEL dulu. Datang-datang je kena tengok kat pintu dewan, nombor tempat duduk untuk subjek dan kelas kita. Pastikan warna kertas jawapan kita apa dan kemudian berasak-asak depan pintu dewan tu sebelum dipanggil masuk. Bila dah boleh masuk, berebut pulak nak tempat duduk yang selesa. Kalau kat Dewan Besar, dulu-dulu tak semua guna meja, yang bahagian belakang guna kerusi yang ada meja tu. Kurang selesa la sikit kan sebab meja tak besar. Lepas tu, kena isi slip kedatangan sebab Pengawas Peperiksaan akan kutip sebaik saja periksa bermula. Paling penting sekali, kena pastikan kad pengenalan, kad matriks dengan slip peperiksaan ada kat atas meja tu. Kalau tak, balik tido jelah. Di sini, mereka tak dibenarkan memakai jaket sewaktu peperiksaan. Mungkin ada kes meniru agaknya. Tapi di UNISEL, alamat bekulah ko kat tempat duduk tu kalau tak bawak jaket masuk dewan. Sejuk sungguh...! Kalau nasib kena jawab periksa dekat Dewan PKP atau IPIS, lagi la haru kuasa dua. Berpanas kat dalam tu. Tapi semua tu dah tinggal kenangan je. Kenangan yang boleh buat aku senyum sendiri bila teringat peristiwa-peristiwa yang terjadi pada hari peperiksaan.

Hari Rabunya, barulah tugas sebenar. Pertama kalinya aku datang awal dari biasa. Eh, kedua kali. Kali pertama waktu mula-mula masuk dulu. Hehehe... Kena la datang awal, nak edar kertas soalan. Soalan untuk budak-budak Semester 1 sangat la mudahnya. Tapi aku berdebar jugak sebab kalau senang, mereka akan cuai. Raj cakap; "I jaga budak U, U jaga budak I." Tapi akhirnya tak jugak sebab dia asyik jalan kat kawasan budak-budak dia. Tak apalah, sama je pun. Pantang aku buat rondaan, semua nak tanya. Yang mana tanya jawapan tu, aku bagi senyuman je. Banyak cantik? Buat sendiri...

Petangnya baru giliran Semester 2. Bila tengok soalan, aku jadi tambah risau. Agak susah soalannya. Tengok masing-masing pun termenung je. Maaf la ye, memang tak dapat nak tolong. Ada sesetengah soalan yang tak terdapat dalam silibus macam Idioms. Banyak pulak soalan berkaitan Idioms tu. Tengok soalan-soalan sem lepas-lepas, tak banyak sangat soalan Idioms. InsyaAllah semester depan kena selit jugak Idioms yang selalu digunakan walaupun tak ada dalam silibus. Bila kertas dah dikumpulkan, masing-masing mengeluh jugak. Tak apa, mana yang saya boleh tolong, saya tolong. Habis je periksa, jumpa diorang kejap sebab dah janji nak bagi sesuatu untuk yang berjaya mendapatkan banyak markah bagi Pengucapan Awam. Sebab tak tahu nak beli hadiah apa, aku beli je coklat untuk diorang. Senang tak payah nak balut cantik-cantik sebab akak tu dah letak dalam kotak cantik dan ikat riben sekali.
 Lebih kurang macam ni rupanya.Tapi aku punya ada 3 bentuk, 4 segi, hati dan ros.Bila akak tu tanya nak warna apa, aku kata tak kisah. Sekali semua warna jambu daaa. Nasib la ye mana-mana budak lelaki yang dapat coklat warna merah jambu tu.

Friday, 10 December 2010

Pada Suatu Petang....

Pada suatu petang, seorang budak sedang bersiap-siap untuk memulakan semula kerjanya selepas kembali dari waktu rehat, tiba-tiba, telefon bimbitnya berdering. Tertera perkataan 'Pos Laju' pada skrin dan terjadilah perbualan di bawah;

Pakcik Pos Laju: Assalamualaikum...ini dari Pos Laju la.
Budak: Waalaikumussalam...haaa,ye.
Pakcik Pos Laju: Omah kue nang ndi yo? Seng eneng pokok randu yo?
Budak: Ermm..a'ah, seng eneng pokok randu.
Pakcik Pos Laju: Kuwi lah, wes suwi orak tekan, mbok si salah umah. Mau tengah hari wes tekan, tapi orak eneng wong. Angger eneng, wes di kek ke.
Budak: Oh..ha..
Pakcik Pos Laju: Angger sempet, nyong mareng meneng iki sore. Angger orak, yo ngesok wae.
Budak: Yo keneng.
Pakcik Pos Laju: Ok, terima kasih. Assalamualaikum..
Budak: Waalaikumussalam..

Tu dia, Pakcik Pos Laju cakap Jawa. Hehehe... Perkara yang dapat dibongkar daripada perbualan di atas:
1. Pakcik Pos Laju tersebut adalah seorang Jawa dan budak itu juga.
2. Nampak sangat Pakcik ni selalu kena hantar barang ke rumah budak ni sampai si budak dah simpan nombor Pakcik dalam telefon dia.
3. Pakcik ni kuat ingatan. Bagus...bagus..sebab si budak ni memang gagal dalam hal-hal tunjuk arah.

Lagi, kalau ada yang nak membongkar, boleh bongkar di ruangan komen. Erk, kejap.. Anda fahamkah butir bicara Pakcik dan Budak? Buat-buat faham lah ye. Hehehe... Kalau anda perasan, Budak tu membalas sepatah-sepatah. Tak padan dengan apa yang Pakcik tu cakap panjang berjela. Sebab?? Budak tu blurrr nak balas dengan apa. Itulah dia padahnya bila jarang-jarang cakap Jawa. Kan, dah lupa. Jadi, ada sesiapa nak berkomunikasi menggunakan bahasa Jawa dengan si Budak? Supaya lain kali kalau Pakcik tu telefon, boleh la si Budak tunjuk skill. Ahaks..

Wednesday, 8 December 2010

Duduk Diam-Diam Sana!

Assalamualaikum w.b.t... Selepas bercuti sehari, rasa macam tiba-tiba nak hari Jumaat dah. Cepat betul masa berjalan. Dan tadi akhirnya, dapat 'surat cinta' ketiga dan mesej PENTING kedua untuk bulan ni. Alhamdulillah, rezeki... Hari ini juga berjaya melabur duit di Tupperware. Hish, pantang betul. Pantang tengok! Nasib baik dapat harga ahli. Kira murah la jugak. Bila aku fikir-fikir balik, aku lebih kurang sama dengan arwah mak; suka Tupperware. Gedik nak beli sebab tengok warna dia cantik dan menarik. Gunanya, entah bila. Padahal kat rumah ni dah bersepah-sepah Tupperware. Takpe, benda tak basi. Hahaha..

Hari Ahad lepas, selamat mengukur Jusco Bukit Tinggi dengan Kak Chik. Tapi tak puas ukur pun sebab pergi lambat. Kesian Kak Chik, penat-penat balik program, kena 'paksa' ukur Jusco + paksa makan Pizza. Dekat sana pun aku berjaya meleburkan sejumlah duit. Memang pakar sungguh bab-bab melebur ni. Bahaya..bahaya..Itu pun nasib baik Kak Chik tahan aku daripada membeli secara berlebihan. Kalau tak, pergi kerja jalan kaki la gamaknya. Tak sanggup den! Walau bagaimanapun, terima kasih kepada Kak Chik kerana sudi mengukur jalan bersama saya. Tapi hutang yang tertunggak dari tahun bila entah, masih belum berjaya dibayar. Sedari, Ahad ni ek. Kita ukur Plaza Shah Alam. Eh, nak pergi mengukur lagi?

Jadinya, sekarang ni TAK BOLEH keluar mengukur pusat membeli belah, TAK BOLEH bukak laman web yang menjual barang, TAK BOLEH buat senarai nak-kena-beli. Gi duduk sana diam-diam...! Benda terakhir yang patut dibeli adalah external hard disk sebelum nak mula merawat Permataku ni. Aku tahu, sesuatu yang buruk bakal berlaku bila dia kejap-kejap bengong. Sebagai langkah berjaga-jaga, kena buat salinan semula semua fail yang ada. Takut-takut jadi macam peristiwa ni. Serius, menangis tak berlagu dibuatnya. Tapi, apa pasal nak kena beli external hard disk baru pulak? Sebab Permataku ni laptop zaman batu yang kapasiti cakera kerasnya tak segah laptop zaman sekarang. Eh, walaupun laptop zaman batu, Permataku tetap hebat tau!

Monday, 6 December 2010

Silih Berganti


Salam pertemuan. Dalam masa beberapa jam lagi, 1431 akan digantikan dengan angka baru. Bila tahun bertukar, maka umur juga bertambah. Bagaimana dengan amalan kita? Bertambah atau berkurang? Muhasabah amalan ni, bukan waktu tahun nak bertukar je, hari-hari pun kena buat. Sejak menjadi seorang Blogger, aku suka menjelajah dari satu blog ke satu blog yang lain. Seronok membaca kisah hidup orang lain yang pelbagai. Dalam seronok menjelajah, aku terjumpa satu blog yang memaparkan senarai semak untuk diri sendiri buat dan ingat setiap hari. Menarik dan tertarik. Senarai itulah sebenarnya yang diterapkan waktu aku duduk di Hamidiah dulu. Indahnya zaman persekolahan, ramai yang mengingatkan bila alpa. Aku sertakan senarai semak yang buat aku tersentak...
Senarai Semak untuk Saya dan Anda Semua...

# ~ Menutup aurat sepenuhnya
# ~ Beristighfar apabila buat benda lagho
# ~ Bersyukur dengan ucapan Alhamdulillah
# ~ Membaca al-Mulk dan witir sebelum lena
# ~ Mendoakan orang lain
# ~ Memaafkan kesalahan orang lain
# ~ Membaca Al Ma'tsurat selepas subuh dan asar
# ~ Membaca dan menghayati al-Quran setiap hari
# ~ Taat pada suami & ibu bapa
# ~ Bersabar mendidik anak
# ~ Mengingati mati sekerap mungkin
# ~ Merasa diri hina dan buruk dihadapanNYA
# ~ Berfikir tentang kekuasaan Allah
# ~ Bangun qiam sekurang-kurangnya seminggu sekali
# ~ Berpuasa 8 kali sebulan
# ~ Solat 5 waktu di awal masa
# ~Berfikiran positif dan gembirakan diri dan orang lain
# ~Berbaik sangka, jauhi berduka & akui kelemahan diri
# ~Berusaha memperbaiki diri
# ~Jaga makan, minum dan lakukan senaman
# ~Jaga mata, lidah dan hati
# ~Jaga pergaulan
# ~Senyum selalu & gembirakan orang sekeliling

Senarai semak yang mungkin nampak ringan, tapi semua yang disenaraikan itu adalah apa yang patut kita lakukan setiap hari. Aku tak tambah dan kurangkan senarainya langsung, sama seperti yang tertera di blog Kitchen Colours.  Semoga tahun baru yang bakal menjelma, dipenuhi hari-harinya dengan perkara yang tersenarai diatas. Selamat menghadapi hari baru dengan semangat baru. Jangan lambat-lambat hari ni, bersedia di atas sejadah seawal 6.30 petang untuk doa akhir tahun dan doa awal tahun. 

Saturday, 4 December 2010

Good Luck!



Wishing all the best to my students in their final exam. 

Do the best and let Allah take care the rest...

Wednesday, 1 December 2010

Hadiah Untuk Pengantin

Salam pertukaran bulan. Hari ini dah pun masuk ke bulan baru yang juga merupakan bulan terakhir di tahun 2010 ni. Kerja untuk hari ni, adalah menyambung penterjemahan modul. Bila agak-agak otak pun beku, aku menebeng kat sini kasi dia cair balik. Hahaha... Alasan ah ko. Okey, berbalik pada tajuk. Hadiah untuk pengantin. Terasa nak buat entri pasal ni sebab:
  1. Terbaca tentangnya di sini.
  2. Aku akan menghadiri banyak majlis perkahwinan selepas ini.
Selalunya, kalau yang berkahwin tu adalah kenalan rapat, aku lebih suka nak bagi hadiah, bukan salam kaut bak kata Andak. Kenapa ye? Mungkin sebab...entah. Masing-masing ada sebab masing-masing. Ini antara cadangan barang-barang yang sesuai untuk dijadikan hadiah pada pendapat akulah ye.

Buku - Ini mungkin jarang orang buat. Tapi tak tahulah kalau sekarang dah ramai yang buat. Macam yang aku baca dalam novel Lantera Mustika, Dr. Mustika lebih cenderung sekiranya buku dijadikan hadiah kerana buku memberi ilmu baru kepada yang membacanya. Mungkin anda boleh beri buku yang mungkin jadi kegemaran si pengantin atau buku-buku tentang ilmu rumahtangga. Buku masak pun boleh jugak. Lebih bermakna bila yang menerima hadiah tu suka memasak. Dia boleh merujuk pada buku yang diberi untuk menyediakan menu setiap hari. Kalau hari-hari buat telur teplok masak kicap atau ikan goreng berlada, boleh muntah dibuatnya. Hahaha...jawa pulak. Telur teplok ni macam telur mata la. Dipanggil teplok sebab dipecahkan telur sebiji demi sebiji dalam kuah kicap yang mendidih dan tunggulah dia masak. Kalau dapat buku-buku tulisan Jamie Oliver, masyuk gak ni. Ahaks....
 Buku yang mahal dan susah nak dapat


Perkakas rumah - Ini pun paling biasa orang buat. Dari peralatan elektrik hinggalah perkakas dapur. Hadiah biasa macam seterika, periuk nasi, cerek elektrik, set pinggan mangkuk dan lain-lain. Bagi ini boleh, tapi kadang-kadang ada 2 ke 3 hadiah sama. Betul tak pengantin? Jadi, kalau tak nak sama dengan orang lain, bagilah benda-benda pelik macam pinggan Corelle atau mesin pengadun Kenwood. Hahaha..demand kau ye nak benda-benda mahal.
 Set pinggan Corelle dengan corak terbaru yang berharga paling murah RM360 satu set

Cadar - Pasti akan digunakan kalau bagi cadar ni. Mana ada orang tidur atas tilam tak bercadar? Tilam bayi pun bercadar tahu. Satu perkara yang bagus adalah cadar ni tahan lama. Buktinya, cadar yang diberikan sebagai hadiah perkahwinan abah dan mak dulu, masih elok keadaannya hingga kini. Rasanya cadar ni mahal harganya sebab mesti nak bagi yang berkualiti kan kat orang? Jadi, bolehlah kongsi-kongsi dengan kawan-kawan lain.
Dapat cari cadar yang dah siap bungkus dengan reben, lagi sonang


Tuala - Kalau yang ini, nak bagi sampai 2 helai pun mampu rasanya. Murah je kan. Kadang-kadang dekat pusat membeli-belah, ada yang dijual dengan sulaman ucapan Selamat Pengantin Baru. Boleh juga beli yang itu. Haruslah digunakan kalau dapat hadiah ni. Korang mesti mandi kan hari-hari? Sah-sah la nak guna tuala untuk keringkan badan.
 Macam-macam warna ada!

Hamper makanan- Rasanya takkan ada yang menolak kalau diberi makanan percuma, apatah lagi dijadikan hadiah. Makanan boleh juga dijadikan alternatif untuk hadiah. Zaman sekarang ni, ramai orang yang tak akan menolak bila dihadapkan dengan kek cawan yang dihias dengan cantik dan menarik. Rasa geram je nak makan kan. Selain daripada kek cawan, anda boleh juga bagi coklat yang digubah menjadi hamper atau dibungkus dengan bungkusan yang menarik. Tak payah susah-susah cari di kedai. Boleh saja beli dalam talian, macam yang aku selalu buat. Caranya? Pergilah ke blog peniaga, lihat produk yang ditawarkan, runding harga dan cara penghantaran, bayar dan tunggulah produk tu sampai. Contoh-contoh blog yang menawarkan produk tersebut ada disenaraikan sedikit di bahagian Cute and Adorable dalam blog ini.
 Antara pembungkusan coklat yang ditawarkan di Gorgeous Homemade Chocolate

 Kek cawan yang dihias comel di Anissya Cakes

Itulah saja pendapat yang terlintas di otak ni. Mungkin ada lagi barang lain yang anda rasa sesuai dijadikan hadiah. Ada yang nak kongsi, boleh saja tambah di ruangan komen. Peringatan: tulisan ini 'tiada kena mengena' dengan kehendak penulis. Kehkehkeh.... Marilah sambung buat kerja ye.

    Monday, 29 November 2010

    Kahwin...Bersediakah??

    Cuti sekolah dah bermula. Maka tibalah musim melangsungkan perkahwinan bagi yang dah sampai seru. Sejak mula bekerja, sudah beberapa orang bertanya status dan bilakah mahu berkahwin? Ingat bila nak kahwin ni semudah macam bila nak keluar makan tengah hari kah? Kalaulah jawapannya mudah macam jawapan bila nak keluar makan tengah hari, dah lama dah jawab...Hahaha... Belum sampai jodoh. Bak kata Kak Chik, "Tunggulah nanti sampai ayah awak bersedia nak lepaskan awak. Macam tu jugak saya, tunggu mak saya bersedia nak lepaskan saya."

    Perkahwinan bukanlah semudah yang disangka. Perlu persediaan. Tapi kalau jodoh dah depan mata, jangan bertangguh. Tanggungjawab lepas kahwin akan bertambah. Kalau waktu bujang, fikir diri sendiri je. Nak makan ke, tak nak masak ke, malas nak basuh baju hari-hari ke, lantak situ. Dah kahwin, kena jaga-jaga. Kalau dapat yang cerewet, habis la. Kalau dapat yang boleh kawtim, bagus jugak. Macam aku ni, dah la tak berapa rajin nak mengemas, nak masak pun kadang-kadang malas. Minggu lepas, berapa kali je dapur berasap. Selebihnya singgah pasar atau kedai makan beli lauk. Sungguh pemalas... Eh, toi..toi..toi..kantoi.

    Kepada adik-adik yang tak lama lagi nak bergelar 'Puan', jangan risau dan ragu-ragu. Sungguh pun anda muda, yakinlah bahawa takdir anda untuk memikul tanggungjawab sebagai isteri sampai pada usia muda dan anda mampu memikulnya. Cuma, perlulah melebihkan persediaan. Boleh dapatkan nasihat daripada orang-orang berpengalaman atau baca buku-buku tentang perkahwinan yang berlambak-lambak di pasaran sekarang.

    Semalam juga, aku menghadiri majlis pernikahan seorang lagi sepupuku belah Abah. Baru melangsungkan pernikahan, majlis resepsinya bulan 12 nanti. Tiba agak lewat juga dan sampai-sampai sudah selamat. Sekali lafaz rasanya. Tahniah buat Kak Had kerana sudah bertukar status kini. Sempat juga bergosip-gosip berborak-borak dengan Makcik ku tentang persiapan perkahwinan. Ambil perhatian, bagi yang mahukan majlis mengikut adat, perkara ini juga perlu difikir dan dipertimbangkan. Daripada urusan hantaran, sampailah perjalanan majlis nanti. Dalam zaman siber dan canggih ni, boleh buat rujukan di internet. Contohnya, untuk persiapan perkahwinan, boleh baca catatan Puan Xora di Dia Terima Nikahnya. Serba serbi dia catat dalam tu. Sangat la membantu. Senang cerita, mengadakan majlis perkahwinan ni sama macam mahu mengendalikan program. Perlu ada organisasi dan kertas kerja dan sudah pasti akan berhadapan dengan masalah dan krisis. Banyak lagi sebenarnya yang kami gosipkan, tapi itu adalah rahsia kerajaan antara kami yang terlibat.Hehehe...
    Ini pengantinnya...cuma ambik sekeping gambar ni je sebab semalam aku segan nak klik..klik macam selalu. Nak jadi jurugambar kena tebalkan muka dan yakin. Jadi, kena bertukarrrrr! Sebab semalam tak bertukar, maka ni ajelah yang ada. Ehehehe..

     Ini hantaran dari pihak perempuan. Seperti yang dimaklumkan, kesemuanya ada 15 dulang.

    Rusa Masuk Kampung

    29 November 2010. Isnin yang tak sempurna. Sebab tak minum Kopi Radix pagi tadi. Selalu kalau sarapan di kafe ku bancuh Kopi Radix dan nikmati dengan makanan yang dibeli. Tapi hari ni Kak Yati buat makan-makan. Jadi cuma sarapan di pantri saja dengan hidangan spagetti dan sate. Sarapan sate kau.. Hehehe..

    Lepas sarapan, terus sibukkan diri semula dengan tugasan yang dihantar pada minit-minit kecederaan. Selasa ni mereka mula periksa. Jadi kena masukkan semua markah dalam sistem. Markah semua ada pada pensyarah yang mengajar. Cuma peratus kedatangan kena mintak dengan Ketua Bahagian. Maka tadi aku menjelajah la dari bengkel ke bengkel untuk mendapatkan peratus kedatangan. Secara jujurnya, ini kali pertama aku masuk bengkel-bengkel tu. Macam rusa masuk kampung la pulak. Hahaha... Dulu waktu di bawa melawat untuk mengajar, Cik Amira cuma bawa kami melawat ke tempat kelas akan diadakan. Jadi pertama kalilah aku menjejak kaki ke bengkel CADD Mekanikal, IT Rangkaian dan Multimedia. Nasib baik jumpa orang mahu ditemui. Hehehe..

    Lepas tu, diberitahu bahawa SPC yang lama ada masalah pulak. Tertekan di situ sebab markah semua dah masuk dalam SPC yang dikatakan salah. Jadi, ku minta format SPC baru dari Cik Dayana. Benarlah bagai dikata. Sistem lama tu bermasalah. Adoyai..! Patut la ramai benar yang tak layak masuk peperiksaan akhir sebab carry marks tak cukup. Serius pelik bila dah masukkan semua markah, tiba-tiba sangat ramai yang markahnya tak cukup. Nasib baik la aku buat balik. Kalau tak, naya je... Sabar je la..

    Friday, 26 November 2010

    Memang Sah..!

    Adoi la, capek pulak melihat kertas merah jambu ni. Hantar lambat satu hal, jawapan sama pulaknya. Korang ni meniru ke, membuat secara berjemaah? Sabar je la. Mentang-mentang kelas korang tak sampai 10 orang, boleh pulak nak salin-menyalin. Kan, bila satu salah semua salah. Nasib la ye...

    Thursday, 25 November 2010

    Berdebar

    Assalamualaikum w.b.t... Tuan Tanah sibuk dan serabut untuk minggu ni dan mungkin berlarutan hingga pertengahan Disember. Sebab? Biarlah rahsia. Hari-hari pun susah hati. Hari-hari pun risau. Hari-hari jugak berdebar-debar. Entah apa yang disusahkan, dirisaukan, dan didebarkan pun aku tak tahu. Tapi itulah keadaan aku sejak dua menjak ni. Kalau ikut kitab perubatan HPA, berdebar-debar tu tanda-tanda awal penyakit jantung. Mungkin juga... Harus berjaga-jaga kerana aku ada sejarah berkaitan ini dan pernah didiagnosis oleh Herbalis HPA bahawa ada sedikit masalah berkaitan itu.

    Seronok bila dah lama di sini. Bersyukur juga kerana dapat pelajar-pelajar yang AGAK mendengar kata dan menghantar tugasan walaupun pada minit-minit kecederaan. Kalau kat U, senang je. Tak hantar pada masa yang ditetapkan, bagi je telur ayam. Kat sini kena tolak ansur banyak sebab sistem di sini tak sama macam universiti.

    Okeylah, esok-esok kalau rajin tulis lagi di sini. Ini pun masih lagi berada di pejabat. Menyiapkan kerja-kerja yang ada. Jangan mengeluh, jangan gusar. Allah sentiasa bersama kita.

    Bila matahari terpancar di permukaan laut
    Saya mula merindui kamu
    Bila rembulan bersinar di permukaan tasik
    Saya mula merindui kamu
    Bila debu bertiup dari jalan
    Saya akan nampak bayang kamu
    Malam di lorong gelap, berjumpa orang asing
    Terasa nampak bayang kamu
     
    Nota: Sajak di atas tiada kena mengena dengan sesiapa pun dan bukan hasil nukilan Tuan Tanah. Kalau bijak, cari la mana Tuan Tanah dapat sajak ni. HEhehe..

    Monday, 22 November 2010

    Rahmat Tetamu

    Minggu lepas merupakan minggu paling banyak cuti sejak mula bekerja. Jadi kemalasan menjadi-jadi. Ingat nak sambung bermalasan sampai hari Ahad sebab hari Sabtu tu buang tebiat beli CD Korea. Maka nak habiskan la tengok cerita tu. Sungguh buang tebiat rasanya sebab kali pertama masuk dalam Speedy dan keluar dengan membawa sesuatu. Inilah akibatnya kalau tengah bercelaru. Membeli-belah telah dibuktikan keberkesanannya mengubati kecelaruan atau kemurungan oleh SAYA ye. Hahaha....

    Sebab tengah hari Ahad Abah nak pergi kondangan, maka aku bercadang malas memasak untuk tengah hari. Yang lain tu kalau nak makan, pandai-pandai la nak hidup. Tiba-tiba Abang Mad telefon tanya ada daun sur ke tak? Nak datang ambik daun sur untuk masak. Stok memang sentiasa ada sebab aku jarang sangat petik. Malas nak meredah kebun mencari daun sur. Datang-datang je Abang Mad dengan Kak Yah kata nak lepak dapur je. Tak lama tu, Abang Mad cakap teringin nak makan kat sini. Jadi aku terpaksa menukar mood kemalasan kepada kerajinan tahap gaban. Lauk kampung je pun sebab mereka berdua mengidam nak makan lauk kampung. Belasah je. Maka menu kami tengah hari semalam adalah jangan bening daun sur + pucuk ubi rebus + sambal tumis ikan bilis + ikan masin a.k.a gereh + telur dadar. Rahmat tetamu, mengusir kemalasan dan membawa kerajinan. Rasanya ini pertama kali masak sambal dengan kadar segera. Selalu tu siap tinggal-tinggal tengok TV nak bagi dia masak. Hahaha... Lagi lama masak, lagi sedap kan sambal ni. Oh, jangan tu adalah perkataan jawa yang membawa maksud gulai. Jadi orang bukan jawa, kalau terkahwin dengan orang jawa, bila pak mertua perkenalkan lauk pauk atas meja dengan menggunakan perkataan jangan, bukan bermaksud pak mertua anda tak bagi anda makan. Tapi dia nak kenalkan nama lauk pauk tu pada anda. Cerita ni diceritakan oleh salah seorang penceramah waktu di kursus pra perkahwinan dulu dan bukan cerita dongeng.

    Waktu makan, Abang Mad mengimbau zaman dulu-dulu, waktu arwah nenek dan arwah mak ada. Memang selalu kami makan ramai-ramai dan selalunya lauk macam kat atas nun la. Nostalgia tau menu ni. Kalau sesiapa yang tertanya-tanya macam mana la rupa daun sur ni, nanti aku letak gambar pokok sur kat sini ye.

    Saturday, 20 November 2010

    JEMPUTAN KE MAJLIS PERNIKAHAN ANDAK

    Peringatan: Ini adalah entri versi GAM UHU. Untuk entri baru, sila lihat di bawah. 

    Semalam secara sengaja menegur Andak di Yahoo Messenger. Dan hasil teguran itu, Andak memesan untuk mengkhabarkan tarikh pernikahannya bersama pilihan hati. Jadi, kepada yang mengenali Saudara Muhammed NorHezri Bin Baharudin, anda dijemput hadir ke


    Semua yang kenal pun boleh datang. Kad jemputan kenduri akan diedarkan kemudian. Aih, dah jadi macam S/U si Andak pulak dah. Hahaha.. Takpelah sebab Andak bos paling best...! Bos-bos lain jangan terasa pulak ye. Encik Presiden, lain orang lain caranya kan..kan..kan.. hehe..Oh, kalau nak tahu nama bakal isteri Encik Andak, silalah datang pada hari kejadian ye.

    Friday, 19 November 2010

    Budaya Kerja 5S

    Tertarik dengan artikel yang terlekat di papan kenyataan yang tergantung di luar bilik mesyuarat ni, maka aku kongsikan disini.

    5S permulaan kesihatan, keselesaan dan kehidupan produktif untuk semua orang di tempat kerja. Hal ini adalah perkara asas peningkatan produktiviti. Bila berjaya dilaksanakan 5S akan membawa banyak perubahan. COntohnya semua item yang tidak diperlukan dibuang dari tempat kerja, hanya yang diperlukan berada dekat dengan tempat kerja dan mesin dan kelengkapan jadi bersih dan bersinar.

    5S DALAM 5 PERKATAAN JEPUN

    SEIRI - SISIH
    SEITON - SUSUN
    SEISO - SAPU
    SEIKETSU - SERAGAM
    SHITSUKE - SENTIASA AMAL

    Pada masa ini 5S adalah alat peningkatan produktiviti yang popular di Jepun, dan menjadi popular juga di negara lain kerana alasan berikut:
    • Tempat kerja yang bersih dan lebih tersusun.
    • Hasilnya nyata kepada semua - orang luar atau dalaman.
    • Hasil nyata meningkatkan lebih banyak idea baru
    • Semua orang akan berdisiplin.
    • Operasi di pejabat dan kilang lebih senang dan selamat.
    • Menjadi kebanggaan semua kerana tempat kerja yang bersih dan tersusun.
    • Meningkatkan imej dan perniagaan syarikat / orang.
    Setakat ini yang aku tahu, budaya 5S ni sudah dipraktikkan di beberapa institut di bawah KSM seperti ILP, ADTEC dan CIAST dan program ini dijalankan secara berperingkat.  

    Bila Bos Tak Ada...

    Hari ni masih lagi dalam mood beraya. Pejabat juga lengang kerana ramai yang bercuti. Kafe pun tutup kerana tidak ramai makhluk di ILP ni. Cuma bilik kewangan je yang meriah macam biasa. Siap kedengaran suara orang menyanyi dari kejauhan. Hehehe... Bos besar dah balik kejap tadi. Ada hal mungkin. Maka ramai pulak yang ikut jejak. Bukan aku pastinya kerana aku masih diam di meja kerja ni. Selepas bercuti dua hari, rasa macam bengong-bengong je. Sebab? Duduk rumah tak buat apape melainkan bermalas-malasan walaupun hakikatnya aku perlu merapikan rumah tu supaya jadi lebih kemas dan teratur.

    Cadangnya, hari ni nak habiskan menanda tugasan budak-budak ni. Kali ni mereka cemerlang kerana semuanya berjaya menghantar tugasan pada masa yang ditetapkan. *Tepuk tangan* TAPI... Aku jadi keliru bila mengadap tugasan mereka tu. Apakah? Inilah fungsi latihan diberi. Boleh tahu mereka faham ke tak dengan apa yang diajar. Kesimpulannya, aku kena letak tepi dulu tugasan-tugasan tu dan balik rumah korek nota + assignment dari pensyarahku dulu untuk kepastian. Tunggu-tunggu budak-budak TESL dalam Facebook tadi, tak ada pulak yang muncul. Kalau tak, boleh jugak buat perbincangan dengan mereka macam tempoh hari. Kali ni, tugasan untuk topik Reading Comprehension. Dulu aku belajar benda ni waktu Tahun Asas, subjek apa ek? Hilang ingatan pulak.Mr. Lim yang ajar.  Lepas tu waktu dah masuk degree belajar jugak pasal ni dalam subjek Academic Writing, Mr. Siva yang ajar. Apa yang pasti, aku memang kurang gemar topik ni sebab lambat sikit nak faham. Banyak kekeliruan di situ. Tapi sebab nak mengajar, kena fahamkan dulu betul-betul. Belajar balik guna buku teks yang digunakan dulu. Alhamdulillah, dah faham dah. Yang ajaibnya, bila mengadap je tugasan budak-budak ni, aku jadi kabur balik. Hahaha... Tunggu buat rujukan balik, baru boleh tanda tugasan ni. Kalau didapati ramai yang buat silap dalam tugasan ni, maknanya mereka tak faham apa yang diajar. Maka, WAJIB buat kelas tambahan untuk mereka. Cikgu-cikgu, mengajar bukan setakat habiskan silibus, tapi nak bagi mereka faham. Itu yang utama. Ingat ye...

    Thursday, 18 November 2010

    Pandanglah Ke Arah Matahari

    Rentetan dari penyakit berjangkit yang ubatnya cuma pada ada diri sendiri, nak ulas sikit dekat sini. Sebenarnya, dah lama aku cari CD drama yang satu ni. Merata-rata aku cari. Waktu kat Klang tempoh hari, semua kedai CD yang ada aku masuk dan tanya tajuk cerita ni. Ye, aku tau la cerita ni tak segempak Winter Sonata (yang aku tak pernah tengok sebab cerita dia macam lembab), tapi takkan la tak ada langsung kedai yang jual CD ni? Apa pun, terima kasih kepada satu kedai ni yang bersungguh-sungguh carikan CD tu dalam kedai dia + telefon cawangan lain kalau-kalau ada stok. Tapi...tiada. Ada jugak Google, jumpa dalam Amazon.com tapi harga dia tahap boleh beli handphone baru sebijik. Membazir. Kot ye pun fanatik, toksah la membazir kan. Jadi, pencarian diteruskan sampai la aku jumpa satu mamat ni dalam satu forum kat mana ntah, tak ingat dah. Dia jual CD 'cetak semula' dan cetak baru. Aku tanya la kat dia, ada ke cerita ni? Dia kata tak ada, tapi dia akan tolong cari. Jadinya, lepas raya aritu, dia email aku kata dah jumpa cerita tu. Wallah, suka... Walaupun kualiti gambarnya kureng, tapi jadi la kan. Hahaha... Oh, nama cerita ni adalah Into The Sun. Keluar tahun 2003. Pertama kali tengok, kat TV berapa ntah, waktu cuti sekolah tahun bila pun aku tak ingat dah. Tentang cerita ni;
    1. Ambik berat tentang keluarga anda walau sesibuk mana pun anda dengan kerja anda.
    2. Kalau nak kan sesuatu, usahalah hingga berjaya.
    3. Benda yang dah lepas tu, sudahlah. Tak elok nak ungkit-ungkit sangat.Sesekali ingat, tak apa.
    4. Jangan lah tipu orang kesayangan anda kalau anda mahukan dia jadi teman hidup anda.
    5. Sila terima hakikat kalau cinta si dia bukan untuk anda.
    6. Kalau anda cintakan si dia tapi dia tidak ditakdirkan untuk anda, silalah redha.
    7. Banyak mana pun cara kotor anda gunakan untuk menipu dan menutup kesalahan anda, kebenaran tetap akan terbongkar juga suatu saat nanti.
    Keseluruhannya, ada elemen kekeluargaan, komedi dan cinta dalam drama ni.

    Tuesday, 16 November 2010

    Selamat Menyambut Aidiladha


    Salam pertemuan...pejam celik, pejam celik, dah raya balik. Raya yang ini bukan sekadar raya. Renung-renungkan peristiwa di sebalik sambutan Aidiladha ni ye. 

    Sunday, 14 November 2010

    Dia Buat Hal Lagi...

    Jumaat lepas, mencuba nasib dengan menekan nombor Atin pada N2610 yang antik itu. Pelik sebab mesej yang dihantar tidak terhantar dan bila telefon je, bunyi engage. Bila Atin telefon balik, dia kata; "Asal aku hantar mesej banyak kali tak dapat?" Dengan rasa tak bersalahnya, aku jawab; "Ko ada hantar mesej kat aku ke? Asal bila aku call ko asyik engage?" Hahaha..sengal sungguh. Pertanyaan dibalas dengan pertanyaan. Cik N2610 ni memang tau, suka buat hal. Kalau dah berhari-hari tak ada mesej masuk(macam la ada orang nak mesej kan), kena off kan dia, cabut bateri dan simkad kemudian on balik. Baru la ada mesej masuk (dari Celcom je pun). Macam dah nak kena tukar je. Tapi sayang duit pulak. Dari beli telefon, baik beli tudung ke baju ke.. Heeeeepppp...! Baju dah tak muat almari pun nak beli baju lagi? Ok, beli almarilah kalau macam tu. Hahaha... Takdelah, tengok la keinginan dan keperluan. Kalau dah perlu sangat, baru beli. Sebab N2610 ni aku guna untuk nombor Celcom yang dikhaskan untuk keluarga dan sahabat terdekat. Untuk urusan rasmi, guna nombor Maxis. Kalau nak beli pun, macam nak beli yang lipat jugak. Macam yang ini.




    Sebab?
    1. Dia lipat.
    2. Dia buatan Korea (demam Korea tak baik-baik)
    3. Dia ada buat warna hijau.
    4. Dia segak dan nipis.
    5. Dia lipat.

    Biarlah orang lain nak beli telefon skrin sentuh ke, beri hitam ke, aku nak yang lipat jugak. Tapi mana nak cari ek? Kat Banting ni tak pernah nampak pulak.

    Maaf, Abang Poslaju..

    Tajuk kontroversi pulak. Seperti yang tertulis dalam entri sebelum ni, duduk rumah pun tak selamat dari segi keinginan untuk membeli-belah. Jadi, aku telah TERbeli sesuatu dari Maratussolehah Muslim House. Dah lama dah tengok-tengok benda alah yang satu tu. Tapi selalu boleh je tahan. Kali ni tak boleh tahan dah... Hahaha.. Maka TERBELIlah sehelai abaya yang dah tinggal satu tu je. Dapat diskaun lagi. Suka..suka.. Satu perkara yang seronok membeli-belah di MMH adalah dia suka bagi diskaun untuk barang-barang dikategorikan sebagai 'Penghabisan Stok'.



    Belinya hari Rabu, jadi dalam hari Jumaat sampai la. Tapi bila balik rumah petang tu, tak ada lagi. Maka aku sangkakan hari Isnin nanti la kot. Tetiba semalam petang dengar hon kat luar. Eh, Encik Poslaju..! Abah yang keluar sebab Abah duduk kat depan. Dia tanya, kenapa telefon tak dapat? Maaf ye Encik Poslaju, telefon I dalam bilik, I duduk kat dapur. Tak dengar. Hehehe... Ingatkan tak datang sebab dah petang. Tunggu gak dari pagi. Nasib baik jumpa rumah I ni. Alhamdulillah, sepanjang berurusan dengan MMH tak ada masalah. Dah banyak kali jugak beli baju dekat MMH. InsyaAllah akan datang membeli lagi. Eh, Kak Chik, macam mana dengan pertemuan anda dengan Encik Mundar Mandir? Selamatkah duit atau terkorban duit anda?

    Friday, 12 November 2010

    Siapa Kata Duduk Rumah Selamat?

    Hari tu borak-borak dengan bos pasal gaji masuk awal. Kakitangan kerajaan kan dah gaji bulan ni sebab nak Raya Haji. Perempuan dengan perempuan, bila borak-borak santai ada jugak terselit pasal membeli dan membelah. Ada orang, yang minat dekat satu benda je macam baju-baju contohnya. Atau ada yang minat dengan peralatan dapur macam nak beli periuk nasi yang paling canggih dan terkini ke, kuali tak melekat teknologi terbaru ke atau sebagainya. Aku? Semua benda pun suka. Hahaha.. Bahaya. Baju ke pinggan mangkuk ke barang kemas ke, belasah suka. Eh, tapi kena la kawal. Kalau nak borong semua sekali tiap kali dapat gaji, gi kerja jalan kaki la gamaknya sebab dah tak ada duit nak isi minyak kereta.

    Kesimpulan dari perbualan pendek tu, aku cakap kat bos; "Kalau nak selamat, tak boleh keluar. Nanti nampak tu nak beli, nampak ni nak beli. " TAPI... kat rumah pun tak selamat jugak. Masih boleh membeli-belah dalam talian macam yang tukang taip buat. Cet...bahaya betul. Habih duitku membeli barang dari rumah. Puan-puan, kalau nak selamat, duduk rumah jangan cucuk sambungan internet anda ye. Itu barulah selamat. Hehehe..

    Tolong La Hantar

    Assalamualaikum w.b.t... Lama pulak rasanya tak mencoret sesuatu di sini. Perjalanan hidupku macam biasa, cuma setiap hari akan ada perkara berbeza yang berlaku. Sekarang ni tengah sibuk nak tanda semua tugasan yang diberikan. Risau sebenarnya sebab silibus tak habis lagi dan kelas asyik tak ada. Untuk semester 1 boleh tarik nafa s lega sebab kuota tugasan dah cukup dan hari ni sepatutnya hari terakhir hantar markah tugasan dalam SPC. Tapi untuk semester 2 tak cukup kuota lagi. Camano? Risau sangat dengan budak-budak semester 2 ni sebab silibusnya lebih berat berbanding semester 1. Kena buat kelas tambahan la gamaknya. Kalau tak memang sempat habis silibus tanpa kelas tambahan tapi disebabkan peperiksaan diawalkan seminggu dan banyak program dan cuti jatuh pada hari mereka ada kelas, maka berlaku masalah disitu.

    Satu perkara yang menggeramkan adalah, mereka tidak menghantar tugasan yang diberi. Ko ugut la camane pun, ada diorang kesah? Masalahnya bukan tak bagi masa. Bagi banyak masa tu, tapi tak cukup jugak. Adoyai... Nak bagi kosong, tak sampai hati walaupun diugut akan dapat kosong kalau tak hantar pada masa yang ditetapkan. Tolong la hantar semua tugasan yang diberi. Markah awak tu tau tak? Belum tau lagi waktu peperiksaan nanti boleh jawab semua ke tak. Jadi markah ni la untuk tambah mana yang lompong. Ini baru kes tak hantar tugasan.

    Kes seterusnya, hantar tugasan tapi serupa macam tak payah buat. Memang la, untuk mereka cuma belajar benda asas. Tapi benda yang paling asas pun salah jugak, camano? Raj cakap; "Nak bagi markah kat diorang ni pun tak tau macam mana." Tu la, macam mana tu Raj? Sebab musabab kami patut untuk tidak bagi banyak markah:
    1. Dah bincang banyak kali topik tu. Langkah demi langkah lagi.
    2. Dah bagi contoh dan dibenarkan tiru format dalam contoh yang diberi.
    3. Dah bagi masa lama untuk buat.

    Sabar jelah. Kalau kita je yang nak tolong diorang tapi diorang tak nak tolong diri sendiri, tak guna jugak. Bila dah lama sikit duduk sini, barulah faham kerenah budak-budak ni. Waktu mula-mula dulu semua nampaknya macam bagus. Rupanya banyak jugak masalahnya. Dekat mana-mana pun sama jugak kan? Kat universiti dan kolej lain pun aku yakin mesti ada masalah yang sama. Seingat aku, dulu waktu kami jadi pelajar, tak pernah derhaka hantar tugasan lambat. Kalau pensyarah kata nak esok sebelum pukul 5, semua dah kelam kabut nak hantar. Siap berkampung depan pejabat pensyarah tu sebab nak hantar tugasan kan Mimynn?? Nostalgia sungguh. Sekarang? Aku yang berkampung kat pejabat ni tunggu diorang hantar tugasan. Apakah?

    Sunday, 7 November 2010

    Dapur Baru

    Tiada yang penting pun dalam entri ini. Eh, tapi penting jugak sebab nak buat pengumuman. Disebabkan macam banyak resepi dalam Atas Nama Cinta ni dan susah nak cari balik resepi-resepi yang dikehendaki, maka aku memutuskan untuk membuka dapur baru. Sesiapa yang sudi, boleh la datang bertandang ke dapur baruku ye.

     
    Anda dibenarkan menyalin semula resepi-resepi yang terpapar dan digalakkan mencubanya sebab kadang-kadang ada yang rajin salin je tapi tak cuba. Macam aku la bila datang ribut malas. Salin je lepas tu tak buat-buat sampai sudah. Hahaha.. Sila jangan ikut tabiat buruk ni ya. Sudi-sudilah menjengah dapur baru ku yang tak cukup aksesori lagi. 

    Thursday, 4 November 2010

    Tak Nak..!!!!


    Ini cerita minggu lepas. Tapi nak tulis jugak. Kalau tak nak baca, sila tinggalkan tempat ini sekarang. Baiklah, sambung. Pada suatu petang, ada seorang budak ni berhajat nak buat piza. Memandangkan keluar pejabat pun dah pukul 6, maka si budak pun tak nak buat piza yang kena uli. Buat piza segera saja. Maka pergilah si budak ni ke pasaraya E******* dengan harapan semua bahan yang diperlukan ada. Malangnya, bahan utamanya iaitu roti pita tak ada di sini. Dicubanya singgah ke pasaraya M**** yang terletak tidak jauh dari situ. Alhamdulillah, ada pun roti pita yang sejuk beku punya. Capai la sebungkus. Cuma itu saja yang dibeli di pasaraya tersebut. Sewaktu di kaunter pembayaran, budak ni cakap siap-siap dekat juruwang tu; "Dik, tak nak plastik ye." Setakat sebungkus roti, boleh bawak macam tu je, tak payah la nak plastik-plastik kan. Tiba-tiba si juruwang ni macam teragak-agak dan tangannya dah mencapai plastik nak isi roti tu. Maka si budak pun ulang lagi sekali; "Dik, tak payah plastik." Tetapi si juruwang ni tadi bersuara; "Tak boleh la kak, kena jugak ada plastik." Budak ni terkejut beruk bila juruwang tu cakap cenggitu. Heh, I ni pelanggan U tau.(dalam hati je) "Tapi masalahnya akak tak nak plastik. Setakat nak isi sebungkus roti, membazir la." Si Budak dah mula bengang. "Tak apa kak, kita bagi jugak plastik. Tak kena bayar pun." Kebengangan si Budak dah kritikal bila dengar ayat juruwang tu. "Memang la tak kena bayar. Tapi sekarang ni akak tak nak plastik. Akak ada hak kan untuk tak nak plastik tu? Akak bayar barang ni dan ada resit. Kalau orang nak syak akak mencuri, akak ada bukti barang ni akak beli dan awak letak la sticker PAID tu kat barang akak ni. Susah ke?" Si juruwang terkulat-kulat kat situ tapi tetap masukkan roti tu dalam plastik. "Tak apa kak, akak ambik je plastik ni. Kita memang kena bagi plastik. Takut jadi macam kes semalam." Agaknya ada kes orang mencuri kot semalam. Tapi, Si Budak tak nak kalah gak. "Habis tu, hari Sabtu macam mana?" "Hari Sabtu pun kita bagi plastik macam biasa." Selepas si budak dapat baki duit dan resit, dia terus pergi dengan hati yang bengkek. Hape la, hangat-hangat tahi ayam. Waktu mula-mula kempen tanpa beg plastik dulu, bukan main sokong. Sekarang??? Hampeh.. Nak tunggu jadi macam gambar ni ke baru nak insaf?
     Memang la, buang sampah dalam plastik gak. Tapi kalau dah banyak sangat beg plastik kat rumah ni, tak ke menyemak namanya? Tak diguna dan akhirnya jadi rumah lipas dan dibuang begitu saja sebab dah bau lipas dan tak boleh digunakan untuk isi benda lain. Setakat guna untuk buang sampah, berapa helai la sangat. Pikir la sendiri...

    Nak Beli?

    Mula-mula nak letak gambar dulu.










    Esok cuti. Yiiiiihhhaaa... Tapi tak boleh jugak nak cuti bagai nak rak. Kena intai-intai kerja yang perlu disiapkan. Cadangnya nak menerjah kedai yang menjual peralatan membuat kek untuk beli benda alah kat atas nun. Semua ni adalah jenis-jenis nozzle tips yang wujud untuk menghias kek atau kek cawan. Kesemua gambar di atas adalah diambil dari sini dan sini. Ini cap Wilton yang mahal tu. Cikgu kata, sebiji tips boleh mencecah harga RM 9. SEBIJI ok, bukan satu set. Harap-harap la dapat beli supaya boleh digunakan untuk melatih tangan ni disamping memahat kukuh ilmu yang dipelajari. Ehhehe.. Dan nak beli jugak aksesori lain macam:
    Ini adalah coupler. Fungsinya untuk kunci nozzle supaya tak tercabut atau memudahkan anda untuk menukar corak nozzle yang dikehendaki. Contohnya, anda letak buttercream warna hijau dalam piping bag. Dengan warna hijau, kita boleh hasilkan corak rumput dan daun. Contoh la. Jadinya, tak perlu nak buat piping bag berisi krim warna hijau banyak-banyak. Gunakan coupler saja dan anda boleh tukar-tukar nozzle yang dikehendaki.

    Ini disposable piping bag. Sebab krim adalah renyah untuk dibersihkan selepas diguna, maka guna saja benda alah ni untuk memudahkan kerja.

    Ini dipanggil spatula. Kegunaannya adalah untuk menyapu krim pada kek.

    Ok, yang dah mahir tahap boleh hias kek sambil pejam mata, anggap la ini sebagai ulangkaji ye. Saya budak baru belajar. Jadi, siapa nak ikut saya menerjah Jusco Bukit Tinggi kedai menjual alatan membuat kek? Tinggalkan pesanan di 012 xxxxxxx atau 019 xxxxxxx. Haha..

    Tuesday, 2 November 2010

    Tempat Lepak Baru

    Laman web ni memang best....!! Silakan menjengah ye.

    TADIKA UNIVERSAL SMART JUNIOR TALAMIZ

    Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.. Eceh, macam nak baca berita pulak gayanya. Tak ada makna weh. Alhamdulillah rezeki melimpah-limpah hari ni. Pertama; pagi-pagi tadi waktu nak bayar makanan sarapan, kebetulan bos besar pun nak bayar sekali. Aku pun beratur dan tunggu giliran. Tiba-tiba Raj kata bos dah bayar sekali. Allah, dah la ambik makanan mahal hari ni. Haritu tu pun macam tu jugak. Waktu ambik makanan mahal la ada orang tolong bayarkan. Macam serba salah pulak. Terima kasih banyak-banyak...Hehehe.. Tak apa, rezeki jangan ditolak. Kedua; kira-kira jam 10 ++ tadi Kak Fiza dengan Kak Mohas menjamu laksa pulak sempena hari lahir mereka. Burrpp...kenyang.. Alhamdulillah.. Jadinya sempena kemurahan rezeki hari ni, aku nak bantu seorang sahabat mempromosi perniagaan baru beliau dan kakak beliau. Mula-mula, tahniah diucapkan kerana berjaya merealisasikan impian anda berdua. Semoga usaha anda berdua diberkati Allah hendaknya. Umie, kurangkan tidoq naa. Satgi anak-anak murid hang dok berpesta dalam kelas. Hehehe.. Okey, mari kita tengok iklan dan brosur mereka. Zasss....



    Sila tekan pada imej untuk paparan lebih jelas ye. Sekian terima kasih..

    Monday, 1 November 2010

    Laporan Tidak Bergambar

    Memang sah kena reject kalau hantar ke HEP. Sebab ini bukan nak hantar ke HEP, ada aku kisah? Hehehe... Laporan ni tentang apa yang berlaku lepas balik dari kelas menghias kek cawan tu. Mula-mula singgah beli kuih kat depan Abiz Mart(kedai runcit yang wujud sejak zaman kanak-kanak lagi) sebab nak ke pejabat Kak Chik + lapar. Lepas tu singgah rumah sebab Abah pesan suruh tengok surat dan aku juga nak ambil barang-barang yang tak muat masuk dalam Mrs. Kanc waktu pindah haritu. Dari kejauhan ku lihat pokok mangga nan sebatang yang ditanam oleh Abah dah makin togel. Ini tak lain tak bukan mesti kerja *********. Okey, tenang dulu. Tapi bila dah sampai depan pagar, terus hilang ketenangan bila selonggok sampah diletak di depan rumah. Haish... agak-agak la weh, memang la Tuan Rumahnya tak duduk situ tapi kawasan tu masih lagi kawasan Tuan Rumah. Cuba kalau aku longgok sampah depan rumah kau, apa perasaan? Sabar je la weh.. Waktu aku duduk situ dulu pun masih ada yang berani buang sampah merata-rata. Ah, semua pun ada akal, fikirlah sendiri. Nak bebel banyak-banyak pun bukan diorang baca blog aku ni.

    Lepas dah punggah barang-barang semua, terus menuju ke bangunan LZS, tempat kerja Kak Chik. Beberapa kali pusing jugak baru dapat parking. Lepak kejap dalam tu tunggu Kak Chik habis kerja. Lepas tu, sementara nak tunggu masa 'mesyuarat' dengan Bos sampai, dok fikir nak lepak mana. Tiba-tiba terasa nak ke Jusco Bukit Raja. Maka merayap la kami dalam tu. Kebetulan ada warehouse sale pulak kat situ. Apalagi, usha la. Kak Chik terkorban duit beli baju untuk anak-anak buah. Aku pulak, cuma mampu bersabar melihat beberapa pasang ***** yang cantik dan berpatutan harganya. No money no talk okay! Dapat tengok je la kan. Kemudian tibalah masanya. Selepas bertegur sapa, kami terus ke KFC. Kata Bos nak belanja haritu kan? Moh..moh..Punya la ramai kat KFC tu. Mujur masih ada tempat kosong. Agak lama jugak menghabiskan hidangan yang bersulamkan perbualan. Sebelum bersurai, Andak menyerahkan kad jemputan perkahwinannya pada kami. Cantik..! Wangi pulak tu. Andak kata; "Ini pengantin sendiri yang bagi ni, kalau tak datang ni tak tau la." Lawak ke, serius ek? Apapun InsyaAllah kami datang bawak hadiah. Tapi takde la bawak peti sejuk. Eden tak mampu...

    Perhimpunan

    Pagi tadi, ada perhimpunan bulanan untuk para pelajar. Jadinya ke dewan besar lah kami tepat jam 8.30. Staf dan pengajar tak ramai hari ni. Masih ada yang berkursus dan ada juga yang cuti. Seperti biasa, kalau perhimpunan, mesti ada nyanyian lagu patriotik. Negaraku wajib ada. Diikuti lagu Wawasan 2020 dan Lagu JTM. Dua lagu ni aku memang belum hafal liriknya. Makanya cuma ikut-ikut saja. Tidak selancar aku menyanyikan lagu SKKD atau menasyidkan Ya Maahadi. Kehkehkeh..

    Pehimpunan bulanan staf dan kakitangan pulak minggu lepas. Lagu-lagu tu ada jugak cuma Wawasan 2020 ditukar dengan lagu Perkhidmatan Awam. Ini pun tak hafal lagi. Agaknya bila dah nak keluar dari situ kot baru hafal. Hahaha.. Tak adalah, kena ingat jugak lagu ni untuk kemajuan diri sendiri. Boleh pulak ek. Marilah sama-sama kita menyanyikan lagu JTM ni.

    Peneraju Pembangun



    Peneraju Pembangun

    Tenaga Mahir Negara

    Jabatan Tenaga Manusia

    Kami Cekal Berhemah

     

    Khidmat Cekal Berkualiti

    Menjadi Amanat Semua

    Malaysia Terus Terbilang

    Di-Mata Dunia

     

    C/S

    Mendukung Misi Bersama

    Membangun Sumber Manusia

    Itulah Janji Pada Negara

    Malaysia Berjaya.

     

    Lagu : Othman Masri

    Lirik : Ramziah Md Noor

    Sunday, 31 October 2010

    Kelas Asas Menghias Kek Cawan

    Alhamdulillah, berjaya menghadiri kelas ni Sabtu lepas. Dimulakan tepat jam 10.00, kami diajar tentang cara-cara membancuh adunan kek cawan secara teori dan beberapa tips tentang kek. Rupanya soda bikarbonat tu berfungsi untuk memanjangkan jangka hayat kek. Selama ni tertanya-tanya jugak fungsi soda bikarbonat ni apa sebab kalau terletak banyak, kek akan rasa macam pahit. Ok, dah tau dah. Kemudian, kami juga diajar bagaimana nak membancuh coating untuk disapu atas kek dan juga penyediaan topping kek. Selain itu, kami juga diberitahu bagaimana nak menjaga kedua-dua adunan supaya tahan lebih lama pada suhu bilik.

    Akhirnya, tibalah pada saat yang dinanti. Mula-mula, kena sapu coating dulu sebelum boleh dihias dengan corak-corak yang dikehendaki. Cara nak letak coating pun ada teknik jugak. Kemudian, cikgu memperkenalkan jenis-jenis peralatan yang akan digunakan seperti piping bag, jenis-jenis nozle, ros stand, dan banyak lagi. Mula-mula, bancuh adunan topping dengan warna yang dikehendaki. Cuma warna-warna yang mudah saja dan untuk mendapatkan warna merah, bancuhan perlu dibiar selama 3 hari kalau silap barulah ia bertukar jadi merah. Kalau tak, ia cuma akan menjadi warna merah jambu. Mula-mula, belajar buat ros. Tak mudah tapi tak susah jugak. Terketar tangan nak menekan piping bag tu. Hehehe.. Lagi satu, nak main dengan benda ni, tangan memang kena kuat sebab adunan krim tu tak lembut seperti yang disangka. Belajar buat corak bakul, rumput dan beberapa corak lagi. Walaupun kita nampak corak tu ringkas, tapi nak membuat tu bercinta weh. Gambar di bawah adalah hasil keras tangan Tuan Tanah. Hehehe..

    Paling senang nak buat adalah yang ditengah-tengah. Cuma guna nozle corak macam semperit, pusing dan tarik. Kemudian hias dengan bunga atau apa-apa hiasan comel. Ros merah jambu tu ros pertama yang aku buat. Lebih menjadi daripada ros yang kuning. Kemudian bunga Selangor. Yang warna merah tu adalah jeli. Boleh cari yang dah siap di kedai dan kemudian bancuh saja dengan warna yang dikehendaki. Sebelah, edible image Ben 10. Imej tu memang ada jual yang dah siap kat kedai. Tapi corak terhad. Kalau nak corak sendiri, kena tempah la ye dan edible image ni sensitif pada udara. Kalau terdedah lama, gambar akan pudar. Sebelahnya, ros kuning dipagari rumput-rumput. Kemudian, corak anyaman bakul. Yang ni pun bercinta jugak nak buat. Corak pagar tu pulak namanya open star. Kemudian, corak yang agak senang iaitu errkk, lupa pulak nama dia. Agak ringkas la. Untuk bagi nampak menarik, letak la apape kat atas dia. Macam yang ni aku letak m&m. Akhir sekali yang ada ros ungu tu. Bawah dia corak rumput. Ros ungu tu diperbuat daripada fondant. Cuma untuk hiasan dan tak boleh dimakan sebab mengandungi bahan kimia yang pelbagai kecuali hiasan fondant yang dibuat sendiri. Bak kata cikgu, nak buat hiasan fondant ni lebih la bercinta sebab nak tunggu dia kering pun makan masa 2 ke 3. Senang cerita, beli saja yang dah siap di kedai.

    Ros pertama yang menjadi jugak la

    Itulah serba sedikit ilmu yang dapat dikongsikan. Lepas ni harus la aku berkampung dekat Pasaraya 2 Ply tu nak membeli peralatan buat cupcake ni. Hahaha... Habis la kena borong. Benda-benda macam ni kena selalu buat untuk mengelakkan daripada lupa.

    CAP SYABAS - Jalan-jalan Cari Bocor

    Hari ni hari terakhir dalam bulan Oktober. Dah nak habis dah tahun 2010 kan? Sebenarnya macam banyak benda nak conteng, tapi macam malas nak cari masa untuk menulis. Mari mula mengupas tajuk di atas. CAP bukan merujuk kepada topi tetapi adalah Consumer Awareness Program yang dianjurkan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor. Diadakan pada Jumaat lepas, jam 3.00 hingga 5.00 petang di Bilik Seminar Pusat Sumber ILPKLS. Baru je ingat nak sudahkan pengiraan markah budak-budak ni, alih-alih semua staf DIWAJIBKAN pergi. Tapi tak semua pun datang sebab kebanyakan pensyarah yang ada kelas di bengkel teruskan dengan kelas. Peperiksaan akhir dah makin hampir, tak boleh main-main dah. Ada jugak staf di bahagian pentadbiran yang tak hadir. Mungkin ada kerja yang perlu diselesaikan segera. Aku pun ada kerja jugak, tapi disebabkan aku kan skema, maka datang je la. Duduk depan lagi. Hehehe...

    Bermula agak lambat dari jadual sebab masalah teknikal. Mula-mula ceramah, agak boring. Tapi masih boleh diterima. Banyak juga la info baru kami dapat. Contohnya macam berapa kadar pengiraan untuk kadar pH dalam air, kekeruhan yang dibenarkan dan kandungan klorin dalam air yang dibenarkan. Kami juga diterangkan tentang peranan dan kuasa SYABAS dalam pengurusan air di Selangor. Sekiranya anda mempunyai masalah berkenaan bekalan air, boleh terus hubungi PUSPEL dan tindakan akan diambil dalam masa 1/2 jam untuk beberapa kes. Kepada yang gunakan tangki simpanan air, rajin-rajin la cuci tangki anda sebelum ia menjejaskan kualiti air dan kalau sesuatu berlaku dengan bekalan air ke rumah anda, SYABAS hanya bertanggungjawab hingga meter air di rumah anda. Saluran lepas daripada meter adalah hak privasi pengguna. Contohnya macam rajah di bawah:
    Nak tengok lagi jelas, tekan pada gambar la ye. Kepada yang menggunakan penapis air, pastikan penapis anda diselenggara pada tempoh masa yang ditetapkan kerana sekiranya tidak diselenggara, kemungkinan penapis air anda akan berlumut dan menyebabkan pembiakan bakteria. Lagi satu, sila jangan mandi pada waktu seperti pagi dan petang(dalam dekat-dekat maghrib) sebab tekanan air akan menjadi rendah. Jika anda tak mandi pada waktu tersebut, maka pengaliran air tidak banyak dan tekanan air akan kekal tinggi. Ini membolehkan rumah saya mendapat air yang banyak. Hahahaha... Fahamkah? Maksudnya, waktu tu la semua orang pun nak mandi. Tu yang air jadi kecik tu. Cuba kalau mandi waktu lain, mesti air tak jadi kecik.

    Kemudian, SYABAS juga ada program Jalan-jalan Cari Bocor. Tujuan? Sudah tentulah nak cari paip yang bocor. Ia dilakukan secara manual ye. Dalam erti kata lain kakitangan SYABAS yang terlibat akan menyusuri saluran paip sambil berjalan kaki untuk mencari bahagian yang bocor. Malas nak cerita panjang-panjang, korang klik la sini untuk info lanjut ye. Akhirnya, sebelum keluar dari Bilik Seminar, kami diberi goodies bag  yang berisi pelbagai benda. Tak cukup dengan itu, ada lagi jamuan di kafeteria. Makan percuma lagi... Alhamdulillah, rezeki... Hehehe..

    Tuesday, 26 October 2010

    Lambat

    Rasa macam aktif pulak aku memenuhkan entri Atas Nama Cinta ni. Biarlah, asal ku bahagia. Pagi tadi aku lambat. Lambat yang betul-betul lambat. Waktu punch, jam punch tu dah menjerit-jerit. Maknanya dah pukul 8.00. Adoi, kali pertama ni lambat. Sebab? Pagi-pagi dah sengal. Bangun pagi memang macam biasa. Gosok baju pun macam biasa. TAPI... pagi tadi sesuatu telah berlaku. Waktu dah nak habis menggosok tu, baru perasan ada kekotoran BANYAK pada baju tersebut. Memang nampak jelas. Ini mesti kes air kotor waktu basuh dalam mesin. Terus aku termenung kejap depan iron board. Memikir. Lepas tu, cepat-cepat pergi cari baju lain dalam almari. 3 ke 4 kali jugak dok belek-belek baju yang berlainan. Lepas tu boleh lagi termenung pikir baju mana yang senang gosok. Boleh?? Tu yang buat lambat. Ini adalah kali pertama dan terakhir aku lambat tahap gaban. Banyak baju, susah. Tak ada baju pun, susah. Haish.. Kesimpulannya, lepas ni kena gosok baju untuk seminggu terus. Senang kerja.

    Dah datang lambat, maka aku balik lambat. 5.40 kot baru keluar pejabat. Kerja pun berlambak sebenarnya. Semalam bila dapat takwim untuk prosedur pemarkahan dan bla..bla..bla, baru kelam kabut nak kemaskini data. Markah-markah semua pun tak masuk dalam SPC lagi ni. Ish.. Nasib baik kerja penterjemahan kena hantar hujung tahun ni. Tapi tak boleh juga melambatkan kerja sebab tak tahu apa yang akan terjadi pada masa akan datang.

    Lepas keluar pejabat, terus ke bank, buat bayaran. Habis la, angin membeli belah dalam talian sudah kembali. Hahaha... Kalau dah namanya kaki membeli dan belah, dalam talian ke, luar talian ke, sama aje. Dah sudah urusan, terus ke Pasaraya 2 Ply. Masuk dalam ni lagi la kelabu mata. Tapi tahankan je sebab tujuan utama nak cari cream cheese dengan pastry brush. Oh ye, pasaraya ni hanya menjual bahan-bahan mentah untuk kek dan biskut serta segala neka alatan untuk memasak. Betul kata Asma, bila masuk sini rasa macam nak beli semua je. Tapi tawaf jugak satu kedai tu hinggalah ada suara dalaman yang menjerit;"KO PERGI BAYAR APA YANG NAK DIBELI TU SEKARANG AND GET OUT FROM THIS PLACE BEFORE YOU BUY UNNECESSARY THING..!!" Baik..baik..beli apa yang diperlukan, bukan apa yang dikehendaki. Fuh..selamat duit.. Hehehe.. Dan malam ni berjaya membuat Carrot Walnut Cake With Cream Cheese Topping. Rasanya boleh tahan dekat tekak ni, tapi lepas ni kalau buat lagi, malas dah kot nak letak topping sebab jadi comot. Kepada yang nak resepi, boleh tekan kat label resepi dan carik la sampai jumpa ye... Kepada yang nak merasa, marilah datang ke rumah sementara stok masih ada. Hehehe...