Engagement Fund ;)

Saturday, 28 December 2013

Dari Terang, Sampai Bertukar Gelap

Okey, bila banyak sangat cerita tertunggak, aku dah tak tahu nak mula dari mana. Tarikh kejadian pun dah lupa; cuma boleh harapkan galeri gambar di telefon jelah gamaknya untuk imbas balik saat-saat yang dah terjadi tu. Lain kali kumpul lagi cerita banyak-banyak sampai boleh buat novel. Kahkahkah... Sebelum ni gambar duduk dalam Nota 8 je, bila dah pindah ke laptop terus blurr nak taip entri sebab banyak sangat gambar. Satu persatu la ye...

Ini cerita selepas menghadiri walimah Ain Sarip dan singgah di rumah terbuka Mimynn. Maaf Mynn sebab kejap sangat kat rumah you. Ada perkara yang tak dapat nak dielakkan maka terpaksa bersegera di rumah beliau. Disebabkan tuan rumah rumah seterusnya tak ada dirumah, maka kami melencong ke Setia City Mall. Pergi sana sebab apa eh asalnya? Lupa sudah.

Alang-alang dah sampai sana, singgah makan Seoul Garden sebab dah jalan-jalan lepas tu dah lapar balik. Waktu tu dalam pukul 6 kot jadi ngam soi la untuk makan malam. Seperti yang dimaklumi, konsep Seoul Garden ni adalah rebus dan bakar. Sebenarnya teringin sangat nak makan kimchi je kat situ sebab konon-konon restoran komersil, mesti kimchi dia ada rasa kimchi Korea kan? Sekali bila aku makan, terdetik dalam hati 'Ek eleh, macam kimchi aku buat kat rumah je?' Maknanya kimchi buatan tangan aku tu setaraf asli la ek? Kehkehkeh..
 Kimchi...teringat-teringat sampai sekarang. Nak buat sendiri, tak rajin maka kenang dia dalam kenangan jelah..

 Percubaan memakan kimchi

Masak-masak pulak

 Teman jenayah sedang gigih memanggang

 Meja kami semasa kejadian

Pusingan akhir sebelum balik

Meja kami sebelum dikemas

Aiskrim

Buat yang pertama kali macam kami, mula-mula kena ke kaunter dia dulu untuk bayar. Bayaran adalah untuk bufet dan juga minuman. Lepas tu boleh pilih nak kuah apa untuk stimbot. Ada banyak juga pilihan tapi kalau tukar kuah yang lain, kena tambah duit sikit kalau tak silap. Tambah itu, letak ini, seorang dalam RM 55++ untuk dinner buffet. Gulp! Aku pandang resit, lepas tu tengok Aten. Mahal camni? Hahaha... Takpe, dah bayar kan? Jom masuk dalam, melantak sampai kembung. Lepas bayar, akan ada orang tunjukkan meja. Mula-mula meja kitorang sebelah meja sekumpulan jejaka. Macam tak berapa nak selesa sebab tak boleh borak kuat-kuat. Kebetulan waktu pelayan dia tengah setkan meja, orang meja hujung pun siap makan. Aten yang berani pun mintak nak duduk meja hujung. Ha, barulah aman nak melantak dan berborak. Nak keluar masuk pun senang sebab hujung sekali, maka tak mengganggu orang meja sebelah sebab susunan meja adalah rapat-rapat. Ibarat kalau kau gosip dengan orang depan, orang meja sebelah pun boleh tumpang sekaki tambah fakta atau buat cerita auta berdasarkan topik yang dipilih.
Dahhhh, jom balik!

Daripada cuaca cerah sampai dah gelap, baru kitorang bangun. Ada la tiga jam kot dalam tu. Makan, borak, makan, borak, makan, ambik gambar, makan, borak lagi.. Bayar mahal kan? Nak-nak dua-dua tak solat, lagi syok la lepak dalam tu. Pilihan makanan agak banyak dan perapan untuk bahan-bahan bakar adalah sangat sedap! Serius, sedap! Terasa rempah-rempah perapan dia. Udang dan sotong dia pun segar dan besar-besar. Nyumsss! Paling suka radish kimchi dia. Krup krap bunyinya dan menjilat chopstick. Hehehe.. Makanan untuk rebus dan bakar memang terbaik. Cuma makanan masak dia kureng sikit. Puas hati la walaupun bayar mahal. Sekali-sekala, boleh layan. Kalau selalu, kopak juga weh. Sekali sudah, 'sekala'nya bila pulak ni Aten? Hehehe...

Cerita Raya

Selepas sekian lama, sampai Aidiladha dah menjelma, Deepavali pun dah lepas, dan semua peraayaan kat Malaysia ni dah selesai, barulah ada kekuatan nak abadikan kisah raya 2013. Nak letak satu entri cadangnya jadi sah-sah entri akan jadi paaaannjang. Kalau malas nak baca, sila klik 'X' di penjuru kanan. Tak marah pun. Hehehe...

Okey, raya tahun ni sedikit beza berbanding tahun lepas. Pertama, nenek dah tak duduk kat rumah jadi tak adalah sesi berkumpul di rumah nenek. Kedua, Wak Mis dah tak ada dan tempatnya sudah diganti dengan yang baru. Memang berbeza sangat rasanya bila beraya rumah beliau dengan kemunculan orang baru. Rasa sangat lain. Sebelum ni, kalau datang sana tapi Wak Mis tak ada kat rumah pun, kitorang masih lagi selamba nak tumpang solat ke, nak angkut gelas bawa masuk dapur ke, atau nak kena buat air sendiri. Maklum Wak Lanang, kekadang dia suruh je aku masuk dapur buat air sendiri kalau dia sorang-sorang kat rumah tu. Tapi kali ni memang perasaannya tak sama; rasa tak mesra. Ketiga, buat pertama kalinya aku tak buat biskut raya langsung semenjak pandai buat biskut raya sendiri. Keempat, tak ada gambar keluarga yang lengkap sebab Abang An kena kerja tahun ni. Jadi susah sangat nak cari masa yang sesuai untuk bergambar sekali.
Tahun ni, ramai juga yang datang bertandang. Kira tiap minggu penuh je jadual. Tak aku yang pergi beraya, mereka yang datang beraya. Memenuhi jemputan walimah pun selit sekali untuk setiap hujung minggu. Tuisyen pun cuti lama maka 'beronok-ronok' la kan. Letak gambar je aci kan? Hehehe...

Ini antara hujung minggu yang paling sibuk. Anak-anak murid Abah awal-awal dah bagi tahu nak datang beraya dalam lima keluarga, maka Abah pun suruh masak-masak sikit. Hari yang sama jugak, Syafaf kahwin jadi kelam kabut sikit sediakan makanan dan berlari ke kenduri Syafaf. Sempatlah bawak balik 3 orang dara pingitan tu beraya. Terima kasih korang, sudi datang. Tak lama lepas diorang balik, baru anak-anak murid Abah sampai. Waktu tu pun tak siap masak lagi, masih goreng ayam kat dapur. Aku cuma keluar salam, lepas tu duduk dapur. Gambar yang akhir tu, kalau ada bau, memang aku berbau ayam goreng, head to toe. Hahaha...

Ini menu untuk minggu seterusnya, waktu anak-anak murid aku datang pulak. Sebab minggu sebelumnya dah masak nasi impit, kali ni buat Western. Spaghetti, garlic bread, mushroom soup dan trifle pudding untuk dessert. Patutnya garlic bread guna baguette, tapi boleh pulak baguette habis? Stress! Dah la kelam kabut pergi beli barang lepas kerja sebab malamnya ada jamuan raya untuk staf, maka aku belasah ambik roti wholemeal cap Gergasi yang teksturnya kasar dan keras sikit supaya tak lari sangat daripada rasa garlic bread sebenar. Mushroom soup tu pun pertama kali buat ikut resepi itu dan ini. Kira belasah habis la. Nasib baik menjadi.

Dah makan, dah borak-borak, tiba masa nak balik. Sebelum balik, si Adli dok cakap-cakap; "Miss, tangan saya gatal la. Macam nak dapat sesuatu." Maaf, awal-awal aku dah cakap tak ada duit raya sebab tak sempat nak sediakan. Hehehe... Lepas tu entah macam mana terborak pasal mangga pulak dan kebetulan kali ni pokok mangga depan rumah tu berbuah dengan lebatnya, maka aku pun menyuruh mereka kait sendiri buahnya kalau hendak. Aku bagi plastik je, galah semua diorang yang cari sendiri. Hehehe... Banyak gak la diorang dapat. Rezeki diorang la...


Gambar kenang-kenangan sebelum berangkat pulang. Majoriti budak Rangkaian tapi ada juga budak Pengaturcaraan dengan Cad Mekanikal. Terima kasih datang beraya rumah saya. Tahun depan, jemput datang lagi ye..

 Ini sambutan Merdeka-Raya kat pejabat pulak. Sebelum masuk dewan, ambik gambar dulu.

 Pentas

Kuih raya

Pengajaran daripada raya kali ni;
1. Tak payah beria sangat punggah pinggan mangkuk untuk hidangan tetamu. Kau sorang buat semuanya, lepas tu stress sampai migrain nak uruskan, nak mengemas lagi.
2. Kalau nak kemas rumah, buatlah sebelum bulan puasa.
3. Cili giling segera adalah tak sesuai untuk dibuat sambal dalam kuantiti banyak sebab dia MASIN. Sila rajinkan diri untuk kisar cili kering sendiri.
4. Kalau dah tahu kena buat semuanya sendiri, tak payah suruh orang lain tolong sebab diorang takkan tolong. Sila buat dari awal supaya tak stress.
5. Kalau aku dah diam tak menjawab pertanyaan mudah, baik jangan tanya lagi sebab itu tandanya kalau aku bukak mulut akan ada yang terluka.

Raya patut gembira kan? Tapi ada masa aku berduka sebab penat uruskan rumah sorang-sorang. Dulu mak ada, makan saman sikit abang-abang aku ni kalau disuruh tolong buat apa-apa. Sekarang nan hado! Penyelesaian terbaik, kau larat kau buat. Kau tak larat kau biar jelah. Tak payah fikir sampai sakit kepala. Buat merana diri sendiri je. Sekian, cerita raya saya. *Lap peluh...*

Tuesday, 24 December 2013

..........

Kids nowadays, they are so into technology until they forgot to differentiate between formal and informal situation. They even use sms language in the exam! Ggrrrr..... If they are infront of me right now, I would love to ask them to spell the word letter by letter . Other than that, we'll learn what lower primary students learn which is 'the correct usage of punctuation'. When to use capital letter, what to do if the words are shortened and so on. Marking their exam papers can be fun but most of the time, it is stressful. Sabor jelah....

Saturday, 21 December 2013

HT#3: Lagi Empat Bulan

Sementara mood tengah gelabah ni, kasi naik satu entri Hanguk Tour. Awal-awal aku cakap, entri ni bosan sebab panjang dan tak ada gambar. Seperti yang dimaklumi, hujung-hujung tahun ni sana sini buat jualan murah. Pening kepala mak incik. Dah kenapa pening pulak? Pening mikir nak beli itu dan ini yang katanya murah. Tapi lepas tu pusing-pusing je kat tempat murah tu, tak beli pun sebab rasa macam mahal. Hahaha...

Waktu rancang nak pergi awal tahun haritu, rasa macam, 'Betul ke aku ni?' Tak percaya dan tak yakin nak buat. Akhirnya kami tawakal je uruskan ikut rujukan sana sini. Macam banyak je benda nak kena beli. Beg terutamanya. Mula-mula nak pakai hiking bag Abang aku je sebab dia kata muat je dia sumbat baju dan segala mak nenek dalam tu waktu ke Sabah dulu, siap ada ruang kosong lagi. Lepas tu aku fikir-fikir balik, tenung-tenung beg tu, terus aku cakap, "Confirm tak muat!" Alasan ko nak beli beg baru kan? Kan? Kan? Heh, fikir logik kejap boleh?

Dia lelaki, banyak manalah barangnya pun. Perempuan ni lain, serba-serbi kena lengkap. Baju lelaki dengan perempuan tak sama. Lepas tu aku pergi ni seminggu, negara lain pulak tu, mesti beza punya. Beg sedia ada ni tak berapa nak besar. Takat saiz nak bawak masuk kabin je, memang semputlah nak sumbat semua benda dalam tu. Tengok corak perjalanan kami yang menggunakan sepenuhnya pengangkutan awam, lagilah perlu dibataskan beg yang dibawa. Memang kena bawa satu je beg besar yang boleh sumbat semua benda dalam tu, dan satu beg sandang untuk kegunaan bersiar-siar. Eceh, bersiar-siar.  Hehehe...

Banyak benda tak selesai lagi ni; bahasanya belum dipelajari, persediaan fizikalnya belum dibuat, dan duitnya belum cukup. Macam main-main pun ada. Pasport pun tak pergi buat lagi. Takpe, takpe, masuk je tahun 2014 kang aku laju-laju pergi bawa diri ke imigresen untuk buat pasport. Dalam otak dah terfikir sikit-sikit benda-benda wajib bawa. Antaranya:
1. Losyen Mustajab Extra Hot - mesti lenguh-lenguh punya nanti dok berjalan ke hulu ke hilir. Setakat ni, losyen ni yang serasi untuk redakan lenguh.

2. Sambal Tumis Segera - makan kalau tak pedas, rasa macam tak makan. Kena bawak ni, wajib! Macam kat sana tak ada cili kan? Aku memang boleh makan cili tapi kalau kena buat 'ulam', tak ngam dengan anak tekak pulak. Paling koman kena hiris-hiris dan gaul dengan nasi. Takkan nak bawak pisau pulak kan?

3. Baju panas (ke baju sejuk?) - memandangkan musim waktu tu inshaAllah baru je beralih dari Winter ke Spring, dijangkakan suhu masih lagi ditahap sejuk. Tapi tak perlulah berbungkus tebal kot, setakat ada baju nak bagi perangkap haba. Pasal apa baju macam tu semua mahal? Kau nak yang vogue, memang mahallah mak incik! Eh? Hehehe

4. Telekung travel - walaupun dekat rumah ni dah banyak telekung, tapi macam lagi mudah kalau ada yang travel ni. Ringan dan tak memakan ruang. Masih mencari yang harganya dalam kemampuan dan berwarna hijau.

5. Extension plug dan travel adapter - extension tu memang perlu bawak kot. Mana nak caj telefon besar, mana nak caj telefon kecik, karang nak caj bateri kamera lagi kan? Jadi bawak je. Adapter pun kena beli yang universal punya. Berdasarkan pembacaan, plug dia tak sama dengan Malaysia. Cucuk travel adapter kat plug dia, lepas tu cucuk extension. Bijak tak? Hehehe...

Lain-lain tu macam biasalah kot kan? Diorang dah cakap, " Maggi kena bawak." Okey, tu karang masukkan sekali dalam senarai. Bukan Maggi je kang aku bawak, keropok, kerepek, biskut, minuman 3 dalam 1, semua aku bungkus kang. Hahaha... Penting juga untuk bawa Ephyra sebab dia adalah membantu membekalkan tenaga. Setakat ni, tu jelah kot. Dah dekat nak pergi kang aku senaraikan balik apa yang aku bawak dan kenapa aku bawak. Untuk rujukan akan datang yang entah bila. Bak kata Za, "Kalau asyik kumpul duit melancong, tak kahwin la aku macam ni." Hahaha...okey Za, lepas ni kita kumpul duit untuk kahwin pulak. Heeee...

Thursday, 19 December 2013

Senget Ke Lurus?

Sebenarnya nak tidur dah lepas layan Korea dua pusingan. Tiba-tiba gatal pulak blog-walking lepas tu terdetik dlam hati, 'Macam best je kalau tulis satu entri ni.' Yelah, kadang-kadang sibuk jengah blog orang, lepas tu tak ada entri baru kat blog dia, lepas tu macam, 'Ala, tak ada cerita baru.' Hello, blog sendiri terabai, ada hati nak kata blog orang diabaikan tuannya? Okey, ini tulis laju-laju sebab kena tidur jugak lepas ni sebab pagi-pagi esok kena terpacak dekat pejabat walaupun tengah cuti sebab dapat jemputan untuk ke majlis pra-graduasi budak-budak semester akhir. Makan percuma, takkan nak tolak? Kehkehkeh... Lagipun, raikan tuan rumah yang menjemput. Ini cerita dua minggu lepas, ke tiga minggu lepas?

Selepas dua tahun, barulah angan-angan jadi kenyataan. Selama ni dok cakap  kat Aten; "Ten, jom lepak KLIA." Sepuluh kali cakap, perginya tidak. Waktu nak hantar Za balik lepas pergi walimah Dyaz, tetiba sape entah cakap nak lepak KLIA. Nak dekat sampai rumah Za waktu tu, terus tak jadi belok. Elok-elok nak tumpang solat kat rumah Za, terus solat kat KLIA. Sebab dah lama gila tak ke sana, cuak-cuak je aku memandu cari parking. Dah la pandu kereta orang, lagi la cuak.

Sampai sana, pusing-pusing cari parking. Lepas tu laju-laju cari surau sebab waktu asar pun dah suntuk. Terus tunggu maghrib sekali, baru merayap dalam tu. Tak merayap mana pun, lepak dekat Anjung Tinjau. Lepas tu masing-masing sibuk kemaskini status FB. Lepas tu bila orang komen berdasarkan status yang ditulis;"Pergi mana?", yang menulis status pun membalas; "Tengok kapal terbang parking je. Nak tengok lurus ke senget." Gitulah lebih kurang dialognya. Kahkahkah... Memang tak ada kerja cari kerja. Dua jam lebih juga kat sana ambik perasaan nak terbang bulan April nanti, inshaAllah. Sebelum balik, haruslah berlakon dalam gambar. Terima kasihlah teman jenayah kerana memahami jiwa seorang blogger temanmu ini. *Ciuman terbang*

Entah apa yang ditunjuk, pun aku tak tau

Wednesday, 11 December 2013

Happiness is...

... when you received something unexpectedly. The price does not matter, but the thought that count. Thank you.

***A random post on such a beautiful date; 11.12.13.

Tuesday, 10 December 2013

Roti Cicah Kari

Setiap sem, waktu paling bosan adalah waktu menanti peperiksaan subjek umum berlangsung. Sebab? Dah tak ada kerja nak buat. Semua dah selesai. Rekod pengajaran, rekod kehadiran, dan markah kerja kursus dah siap isi. Makanya, hanya tunggu peperiksaan selesai dan masa untuk menanda kertas. Yang ini boleh bikin pening sebab macam-macam rupa bentuk jawapan yang muncul kang. Kali ni tak tahulah bagaimana rupanya. Tunggu dan lihatlah saja.

Sementara tak ada kerja, mari kemaskini gambar-gambar dalam laptop ni. Dah lama sangat-sangat tak pindahkan gambar dari telefon ke laptop, sekali pindahkan, sampai melimpah ruah. Ambik ko!Lepas tu pening nak bahagikan ikut susunan. Ingat nak edit gambar untuk entri tertunggak blog, sekalinya mata juling sebab tak tahu nak mula dari mana. Nah tengok gambar makanan ni dulu.

Roti cicah kari daging korban dan teh o strawberi Agromas. Waktu ni Wak yang menukang rumah nak datang bincang pasal bayaran jadi Abah suruhlah buat air. Habis tu, nak hidang air kosong je? Tak seronok pulak. Kerepek dan biskut-biskut kebetulan tak ada stok. Tetiba ternampak sebuku roti yang baru dibeli dan terjeling kari daging dalam periuk atas dapur. Tinggggg! Mentol menyala atas kepala. Tanya Abah, okey ke hidang roti cicah kari ni? Bila Abah kata okey je, terus je kelentung kelentang siapkan hidangan.

Roti tu Abah suruh potong jadi bite size, senang nak makan. Baik, saya yang menurut perintah. Lepas tu aku bakar kejap untuk jadikan tekstur dia rangup sikit supaya bila makan tak rasa muak. Dah bakar, susun la bagi cantik sikit. Letak sekali piring kecil sorang satu untuk makan. Siap!

Thursday, 5 December 2013

Jiwa Kacau Ke?

Lepas kerja tadi, laju-laju punch out sebab nak pergi Jusco sempena hari kad J. Sebelum ni memang tak pernah langsung. Bila ada duitnya, masa tak ada. Bila ada masa lapang, duitnya pulak tak mengizinkan. Kali ni aku peruntukkan duit, maka bergegaslah ke sana dengan hanya satu tujuan.

Sebenarnya, dah tengok-tengok dah benda tu 2 minggu lepas dekat cawangan yang lagi satu. Siap pegang dan cuba sangkut lagi! Tapi waktu tu kenapa entah, tak sampai seru nak beli. Lepas tu dah balik rumah dok terbayang benda tu sampai tahap pejam mata pun imej beliau boleh muncul. Dahsyat tak? Hahaha... Memang dah sampai masa untuk tukar pun sebab yang sedia ada ni dah uzur benar nampaknya; tunggu masa nak lerai je.

Sampai Jusco terus terjah kawasan dia. Sebab dah simpan dalam hati nak yang tu jugak, yang lain aku tak berkenan walaupun diskaun dia lagi banyak. Tapi, rekaan yang aku nak tu tak ada! Ohhhhh, hampa dan kecewa... Siap tanya adik tu lagi, kot-kot ada yang lain. Tanya banyak kali kot sebab cara adik tu menjawab teragak-agak. Sebelum ni memang yang jaga tu pernah cakap, satu rekaan hanya ada satu untuk setiap cawangan. Entah betul, entah tipu, aku tak tahu la kan.

Tak boleh terima hakikat jugak lagi tu beliau dah tak ada, doklah depan rak tu tenung kawan-kawan dia yang lain. Ada satu tu, adik beradik dia jugak tapi besar gabak macam kalau nak sumbat laptop aku yang lebar tu pun muat. Dah belek-belek, lepas tu fikir yang benda ni nak guna hari-hari. Pergi kerja bawak dia, pergi jalan pun sama jugak. Kalau beli yang itu, tak praktikal. Pusing tengok jenama lain pun tak berkenan. Nak-nak orang ramai gila, lagilah malas nak layan.

Akhirnya,  merayap tanpa tujuan dan hampir terbeli sesuatu yang tak berapa patut dibeli sebelum ke satu tempat lain. Dah lama jugalah mengintip tempat tu untuk dapatkan produk dia dengan harga yang sedikit murah berbanding harga asal. Masuk situ, nampak tulisan LAST DAY-50%. Tergugat ni. Pusing kawasan tu sambil memunggah sampai banyak kali. Terdengar pulak jurujual tu kata ahli kad J dapat tambahan 10% diskaun. Uish, terus punggah dengan lebih semangat.

Terpegang pulak satu yang rekaannya agak menambat hati. Saiz dia pun dah ngam soi; tak kecik, tak besar sangat. Lama gila aku belek sampai akhirnya paksa diri untuk beli. Boleh cenggitu? Hahaha... Stress punya pasal. Apapun, masih dalam lingkungan bajet untuk benda yang asal maka tidaklah ralat sangat. Lagipun dah lama teringin nak pakai barang jenama tu.

Dah beli, mengadu kat Kak Chik pulak dilema kurang berkenan tu sampai beliau tanya, jiwa kacau ke aku sampai membelasah membeli? Entah ek? Macam ye kot. Stress dengan budak-budak nak periksa tapi kerja kursus ada yang tak lengkap. Panggil suruh selesaikan pun diorang buat pandai je, lepas tu cikgu diorang yang stress. Apakah? Tambah lagi, keadaan bilik yang sedang dijajah oleh anai-anai, menambah stress juga. Habis bersepah satu rumah gara-gara anai-anai tu. Haisshhh.... Nah, teka benda yang aku beli.

Monday, 2 December 2013

H.O.A.R.D.E.R

When I look at my blog, I keep on saying to myself; "Could you please manage the blog lists? You are definitely a hoarder!" Okey, dah lama nak buat benda ni tapi dok la kata esok, nanti dan biarlah. Sudahnya, duduklah bertapa blog-blog yang sudah menjadi hiatus. Sayang katanya sebab yang dah pencen menulis blog tu kawan-kawan jugak. Konon-konon nak pindahkan mereka ke satu lagi blog khas yang menempatkan pautan-pautan blog yang selalu aku terjah. Sampai ke sudah tak jalan. Bukan setakat dalam alam maya je aku jadi hoarder, dalam alam realiti pun begitu.

Koleksi pen merah Cik Farae

Sayang nak buang, lepas tu membebel sendiri kata bekas pensil penuh! Hahaha... Tapi ada kebaikan juga sebab hari Jumaat lepas, tengah syok-syok menanda tugasan budak-budak sem 1, tetiba dakwat pen habis. Menggagau aku korek 'bangkai' pen ni dan ada sebatang yang nyawa-nyawa ikan. Dapatlah capai target untuk habiskan menanda tugasan tu.

Sunday, 1 December 2013

Logik Sikit Boleh?

Tertinggal keretapi. Istilah paling tepat untuk aku yang baru sibuk nak tengok I Lap U Encik Sombong. Waktu orang lain terkejar-kejar tengok di slot akasia, aku rilek je tak heran langsung. Kak Chik yang jarang tengok TV pun boleh tersampuk katanya. Hahaha... Hai Sedari! Cerita adaptasi memang aku kureng sikit, lebih suka baca novel. Lepas baca novel, baru terasa nak tengok. Gigih muat turun ko! Sekarang pulun tengok sampai cerita Korea pun aku hold dulu. Memang berhantu.

Novel dia tak tebal sangat. Kalau pulun sehari, boleh habis tapi sebab kerja aku bukan baca novel je maka sampai tiga hari juga baru habis. Jalan cerita novel dengan drama tak lari jauh cuma aku rasa pemilihan pelakon sangat sesuai walaupun aku cuma kenal mak ayah Zaara dengan mak ayah Irham sebab mereka pelakon lama. Pelakon lain haram tak kenal. Hehehe... Menjiwai wataklah pelakon-pelakonnya dan tak ada yang kaku. Suka tengok Zaara yang pakai tudung dengan kemas sampai aku ingat pelakon tu memang seorang yang bertudung. Kadang-kadang kan kalau perhati pelakon ni, main sauk je pakai tudung. Yang ni tak, siap lilit bagai. Lepas tu waktu diorang lari sampai Penang, boleh perasan tudung si Zaara ni tak kemas dan ada kesan lipatan tanda tak bergosok. Itu realiti. Siapalah yanh melarikan diri sambil bawa seterika? Kalau ada pun, aku kot. Hahahaha....

Sekarang dah sampai episod 24, berhenti kejap sebab tak puas hati. Kenapa? Ingat tak Datin Yam ni kena strok? Cara penyembuhan dia adalah sangat tak logik. Ye, dalam drama kita boleh cepatkan masa atau lambatkan masa. Realitinya 5 minit, mungkin dalam cerita dah 5 bulan. Sebagai seorang yang berpengalaman dengan pesakit strok, cara untuk dia sembuh sangat tak logik. Strok bukan calang-calang penyakit walaupun serangannya minor, tetap perlukan masa dan usaha untuk sembuh. Untuk sembuh, bukan hanya boleh dirawat sesaja. Perlu jalani terapi dan juga ubat-ubatan serta bimbingan pakar selain ikhtiar tradisional seperti berurut.

Untuk terapi pulak, samada ke hospital atau upah profesional datang ke rumah untuk sesi terapi. Dalam drama tu, sangat tak logik sebab dengan hanya bimbingan si anak dan menantu saja, Datin Yam dah boleh berjalan dan bertutur. Sangat tidak logik! Realitinya, terapi untuk strok ni pun bukan hanya dari segi pergerakan malah juga dari segi pertuturan. Bukan apa, sebab dia tunjuk Datin Yam ni lumpuh separuh badan, maka aku rasa dia kena jalani terapi pergerakan dan juga pertuturan untuk sembuh. Pergerakan pulak melibatkan tangan dan kaki. Maksudnya bila buat terapi, sekali untuk melatih pergerakan tangan dan sesi lain nanti untuk kaki pulak. Paling tidak pun, cer tunjuk sekali sesi terapi di hospital ke, baru la logik. Ini berdasarkan pengalaman tau aku cakap.

Kesimpulannya, jangan nak percaya sangat drama TV ni. Auta lagi banyak dari fakta. Tengok boleh, percaya jangan. Apa pun, drama ni antara yang terbaik pernah aku tengok walaupun ada babak yang kurang logik. Layankan aje.... Lagu-lagu dia pun boleh tahan sedap. Okey, nak sambung tengok episod 25 dan 26. Sekian, dari orang tertinggal keretapi.

Friday, 29 November 2013

Motif?

Minggu ni minggu ujian sedunia. Kejar masa di saat-saat akhir sebelum peperiksaan akhir menjelma. Sebelum-sebelum ni rajin aku tempah dewan kuliah utama untuk buat ujian. Disebabkan PIC DKU asyik lambat buka je sampai aku sendiri yang kena buka pintu, cari suis lampu, menggagau hidupkan air-cond, dan paling menyakitkan hati bila kena tunggu sampai masa jadi sia-sia, maka aku buat keputusan untuk guna aje ruang legar pusat sumber. Sahih tempat tu sentiasa terbuka.

Macam-macam ragam budak-budak ni bila buat ujian. Geram, tapi selalu tak jadi marah sebab diorang buat lawak pastu aku nak tergelak. Layankan aje. Yang paling menggeramkan bila aku dah bagi soalan bocor, siap bincang jawapan dalam kelas, pun tak boleh jawab juga soalan waktu ujian. Sabor je la. Ujian satu jam, tapi ada yang 20 minit dah siap. "Miss, I've finished. Can I hand in now?" Amboi, hantar cepat lepas tu nak buat apa? "No, you have to wait until 3.30. If you've finished, put your head on the table and sleep." Bukan boleh percaya budak-budak ni,  lepaskan awal kang merayap ke mana-mana kang.

Jenuh juga meronda nak tunggu sampai habis masa. Kalau ikutkan malas nak ronda sebab kang ada yang asyik nak tanya. Konon-konon tanya dalam bahasa melayu guna ayat belit-belit aku tak perasan la nak minta jawapan kan? Cikgu ko lagi peka tau! Nah ambik senyuman sebagai jawapan. Muehehehe... Ada sekali tu aku duduk dalam kalangan mereka dan tiba-tiba seorang budak ni cakap sambil bisik-bisik.

Dia: Miss, tau tak nama dia ni siapa? (Muka serius  sambil tunjuk budak perempuan depan dia)
Aku: (alamak, tak berapa nak ingat! Gelabah tengok kad matrik dia...hahaha) Kenapa?
Dia: Yang ni pulak? Miss ingat tak nama dia? (Dia tunjuk kat budak perempuan sebelah dia pulak)
Aku: (angkat kening je)
Dia: Ni nama dia Wani, yang ni Natasha, yang tu Munira. Miss ingat nama diorang ni lepas tu nanti tengok kertas jawapan diorang. Tengok sama tak jawapan diorang.
Aku: Ceh, ingatkan apa tadi. (Bangun dan sambung meronda)

Tanya banyak-banyak semata-mata sebab tu kan? Motip? Hahahaha.... Lawak, lawak. Kalau diikutkan, yang bertanya tadi tu yang paling banyak dapat klu untuk jawapan. Budak-budak perempuan tiga orang tu elok je aku tengok jawab soalan diam-diam. Adoi la, geli perut dibuatnya.

Monday, 25 November 2013

Ke Laut

Hari Isnin yang hening. Pejabat seperti dilanggar garuda sebab hampir semua orang pergi kursus di Port Dickson. Aku pun dapat juga tawaran pergi kursus tu tapi tak sanggup. Penat bersambung-sambung dari sukan, konvo lagi, kenduri kahwin lagi. Eh, masuk juga ke kenduri kahwin tu? Hehehe... Minggu sudah berkampung kat PICC hari Selasa dengan Rabu, lepas tu nak kena tuang kelas lagi kalau pergi. Kesian pulak budak-budak sem 1 kalau tuang kelas lagi minggu ni.

Dari pagi cuba nak selesaikan kerja yang perlu diselesaikan, tapi otak tak nak jalan. Mula-mula nak buat soalan ujian, dah tengok-tengok soalan yang lepas tapi idea tak mari. Cuba buat minit mesyuaratlah, pun hampeh gak tak tahu nak tulis apa. Mental block sungguh! Tengok kertas tugasan budak-budak ni bertingkek-tingkek, kalih pandangan ke tempat yang tak ada kertas-kertas tu. Akhirnya, terus mood nak buat kerja masuk ke laut dan tenggelam ke dasar; tak dapat timbul semula sebab dia tak pandai berenang.

Okey, nak lelap mata kejap supaya otak segar sikit. Sakit kepala dah hilang alhamdulillah, selepas bersoal jawab dengan doktor peribadi. Kau hade doktor peribadi? Peribadilah sangat! Geng tingkap je pun. Hahaha... Punyalah malas nak pergi klinik, aku consult dengan beliau di wasap je. Maklum imaginasi aku boleh tahan dahsyat, macam-macam aku fikir bila kepala doklah berdenyut sampai dekat seminggu. Simptom macam migrain, tapi macam bukan migrain. Maka aku pasrah je tahan sakit. Paling penting, rehat secukupnya dan minum air masak banyak-banyak. Doktor suruh rehat, tidur awal, tapi pukul 12.30 malam masih hadap game lagi. Sendiri mau ingatlah kan? Sekian, bebelan mood ke laut saya.

Friday, 22 November 2013

Terpaksa

Selepas merana selama hampir dua minggu menahan sakit akibat kemunculan ulser atau aku panggil mata ikan, akhirnya pergi juga cari ubat. Mula-mula ingatkan nak ke klinik, sekali harung dengan kepala yang berdenyut-denyut dari hari Isnin, tapi malas pulak nak jumpa doktor. Plus, tak ada klinik berdoktor perempuan yang best kat Banting ni. Maka, ke farmasi jelah. Cari ubat untuk ulser dengan bibir kering yang terkopek-kopek sampai berdarah. Auuuwww! Sakit wei!

Ingatkan nak buat pandai je biar dia baik sendiri, tapi dah tak sanggup. Kau bayangkan, sampai tiga ulser dalam mulut ni, mau tak sakit? Habis tu, makan macam mana? Eh, makan tetap makan. Tapi makan sambil kesat air mata la sebab dia keluar secara automatik bila makanan kena kat tempat sakit tu. Makanan sedap depan mata, takkan nak tolak? Belasah juga walaupun nampak macam kena paksa makan sebab keluar air mata bagai. Hahaha....

Esok dengan Ahad ada jemputan kahwin, jadi kena bagi ulser-ulser tu bertenang untuk menikmati nasi kenduri yang selalunya mesti sedap! Hehehe... Dua benda ni memakan kos sebanyak 18 hengget 70 kupang.

Thursday, 21 November 2013

Ting Tong!

Penat..penat..penat..

Keadaan aku sekarang adalah ting tong! Lepas balik sukan hari Isnin, terus sambung bertugas untuk konvo pulak dua hari. Penat jalan jauh tak hilang, tambah pulak penat jalan dekat. Hari Isnin tu dah la sampai lewat sebab aku ikut bas. Yang konvoi kereta pukul 9.30 ++ dah sampai. Biasalah, bila dah ramai-ramai memang banyak kerenahnya. Mula-mula nak minta pengecualian untuk tidak bertugas di konvo tapi fikir-fikir balik nama dah tersenarai dan kesian pula Pengerusi nak cari ganti. Lagipun ada juga yang terlibat dengan sukan tapi datang je bertugas. "Orang lain boleh, pasal apa kau tak boleh?" Ayat motivasi untuk diri sendiri kekdahnya.

Pagi Selasa, subuh sapie aku bangun dengan susah payahnya. Dengan sakit kepala, sakit pinggangnya, gigih juga bangun. Ingatkan bertugas sehari je, sekali kena bertugas juga untuk hari kedua sebab tak cukup orang. Hari pertama bertugas kat dalam dewan, ok lagilah. Hari kedua bertugas menjaga lalulintas; menanti kehadiran VIP dan VVIP di jalan masuk. Kena hafal nombor kereta mereka dan maklumkan kepada bahagian parking supaya mereka masuk ke tempat yang betul. Ambik ko, dah macam berzikir hafal nombor plat kat pondok guard tu. Hahaha...  Pengalaman baru. Dah macam kaunter pertanyaan pun ada jugak. Asal nak tanya tempat je, berhenti depan kitorang."How to go to Ministry of Foreign Affairs?", "Taman blabla ni kat mana ye?", "Where is Ministry of Tourism building?" Ha, sudah! Masalahnya, aku pun tak tahu tempat kat Putrajaya nun. Maka, mari zassss ke pakcik guard PICC untuk jawab soalan - soalan tersebut. Hehehe....

Petangnya tak larat sangat sampai kena telan Actifast sebiji dan pengsan di surau sampailah waktu asar. Baru lega sikit. Malam tadi memang bertampal Panaflex kiri kanan untuk legakan sakit belakang. Mau tak sakit? Duduk dalam bas selama 12 jam dengan posisi yang tak betul, memang sajalah undang penyakit. Pagi ni masuk mesyuarat, seperti di awangan je. Apa orang cakap singgah ditelinga tapi tak masuk otak. Nak tak nak, kena paksa masuk jugak sebab kang nak tulis apa dalam minit? Nasiblah, jadi setiausaha pulak.... Masuk kelas pun macam tak sudi je. Nasib baik bahan-bahan semua ada. Goreng jelah.... Alangkah seronoknya kalau dapat cuti panjang ni. Hurmmm...

Monday, 18 November 2013

RTK #1: Rambang Mata

Alhamdulillah,  selamat sampai ke bumi Selangor kira-kira jam12.30 tengahari tadi. Hampir 12 jam perjalanan dari Kota Bharu nun. Bertolak pulang malam tadi kira-kira jam 1.00 pagi sebaik saja acara penutup tamat. Sekarang masih berada di pejabat menanti Abah menjemput untuk pulang. Mari isi masa lapang dengan mengemaskini blog. Akan ada beberapa siri untuk entri ini yang bertajuk Road to Kelantan. Eceh...

Sepanjang bermusafir di Kelantan selama 4 hari, antara perkara menarik untuk dicuba adalah makan, makan, dan makan. Kali ni cerita pasal makan dulu. Kali terakhir aku jejak kaki di sana adalah selepas PMR, sepuluh tahun lalu. Bentuk muka bumi apatah lagi jalanraya, memang aku tak ingat langsung. Yang aku ingat, sarapan pagi makan nasi pastu murah gile harga untuk sekali makan dengan kenangan makan keropok lekor berkeping-keping sementara menanti bas dibaiki sebab rosak di tengah jalan. Pagi Khamis, sebab sibuk dengan urusan daftar masuk dan sebagainya, memang tak sempat nak terjah kedai makan. Harapakan orang tapau je la. Pagi nasi berlauk ayam, tengahari nasi kukus ayam goreng, malam aku dah tak lalu nak telan nasi, maka pesan makanan selain nasi. Itu pun sampai rumah dah tengah malam dek kerana taklimat yang meleret-leret.

Memandangkan aku kena pantau budak bola tampar sebab pengurus diorang tak ada, maka pada hari pertama perlawanan memang sepanjang hari aku berada di tempat perlawanan dengan mereka. Bab makan, Kak Dahiyah yang uruskan untuk aku. Paginya, nasi kerabu, tengahari nasi berlauk pulak. Kali ni lauk ikan keli, yeayy! Muak dah makan ayam. Malamnya sempat keluar makan lepas jenguk budak-budak badminton. Cuba makan belut pulak walaupun dok fikir "eeewww!" sebab dia licin dan panjang. Hahaha... Rasa dia okeylah, macam ikan keli cuma lebih licin. Bolehlah telan...

Hari ketiga di sana, dah tak banyak acara jadi sempatlah ikut Kak Dahiyah beli sarapan sebelum ke perlawanan akhir bola tampar. Sampai je pasar tu, terus "Omo, omo! This is delicious, that must be tasty, those look yummy!" Gituuuu. Macam-macam makanan ada. Rasa nak makan semua. Tapi sebab pergi dengan orang dan atas urusan kerja, cuba satu dua jenis sudahlah. Nak pusing satu pasar tu pun tak sempat. Makanya, aku wajib pergi sana lagi, atas tujuan melancong. 

Bawah ni dua jenis kuih yang aku sempat cuba. Belah kiri tu nama dia kuih apong. Tanya kat salah seorang pelajar yang berasal dari Kelantan, dia tak tahu. Kak Chik jugak yang jadi kaunter pertanyaan. Terima kasih Sedari. Hehehe... Rasa dia macam apa ek? Tak tau nak cakap. Tapi tengah dia tu macam kastad ada, macam seri kaya pun ada. Sebelah dia tu namanya kuih apam. Tertarik nak cuba sebab dia masak kat situ jugak guna kuali-kuali kecil. Nampak begitu sedap bila tengok kegebuaan dia dan baunya yang semerbak bila dimasak. Jadi, mari kita cuba. Tekstur dia macam apam balik tapi lagi ringan dan rasa dia manis-manis buah dan ada sikit rasa pisang.

Wednesday, 13 November 2013

Saturday, 9 November 2013

Tersampuk la pulak...

Seperti yang dimaklumi, aku adalah sangat jarang dengar radio melayu. Dalam kereta pun memang akan dengar satu stesen tu je, Lite Fm. Alamak, nanti ada yang cakap aku tua pulak dok dengar lagu lama. I muda lagi tau, cuma suka lagu-lagu 'tua'. Hehehe... Bukan apa, lagu moden ni muzik dia lagi kuat dari suara penyanyi. Lepas tu nyanyi main sambung je satu perkataan tu dengan perkataan yang lain. Pening mak incik! Listening to oldies is better as I can listen to what the singer pronounces, clearly. Tapi, tetiba tersampuk satu lagu melayu ni sebab lirik dia comel! Serius comel!

Kan ku curi hatimu
Menyamun senyum mu
Kan ku culik cinta mu
Macam ku larikan lirik mu
Kau tak perasan aku suka kamu
Dari dulu lagi...

Tengok, comel bukan? Bait-bait yang digunakan adalah metafora, dah macam kaji sajak pulak. Kau mampu nak samun senyuman orang? Ha, lagu ni mampu. Maka sekarang dok la ulang-ulang lagu ni banyak kali. Hehehe...

Friday, 8 November 2013

Malu bertanya, rugiiiiii....

Kisahnya, dah mula dari bulan lepas lagi. Kalau aku bertindak awal, lagilah untung. Tapi sebab aku ni kan lambat bertindak, maka untunglah jugak. Tapi keuntungan yang berbeza. Kata kuncinya: TAJAAN. Sebenarnya kalau buat program boleh je minta tajaan daripada mana-mana syarikat gergasi macam syarikat "sungguh enak dimakan begitu saja !" ataupun syarikat "minum Milo anda jadi sihat dan kuat!". Cuma kena tahu cara. Dulu waktu kat U pernah buat tapi macam tak boleh belah je sebab mintak seciput; rugi sebab dia tak berapa nak layan! Nak mintak, kena mintak banyak-banyak. Seratus ke, seribu ke, barulah pegawai tu semangat sikit nak uruskan. Bukan tajaan duit tau, tapi tajaan produk.

Itu cerita zaman dulukala, maka dokumen pun dah bertukar jadi 'artifak halimunan' gara-gara virus yang menyerang laptop. Gggrrrrr! Cuba minta pada S/U saya yang berdedikasi tu tapi sampai ke sudah tak dapat salinan dokumen surat-menyurat yang diperlukan. Hai awak tu *sambil lambai tangan belah kiri*;) Lepas tu aku pun terus lupa nak uruskan sampailah ada orang tanya pasal roti waktu nak solat zuhur tempoh hari. Pap, tepuk dahi! Lupaaaaaa.... Lepas tu cuba la kira-kira harga untuk sekian sekian jumlah roti yang dimahukan. Oh, kalau jumlahnya sebegitu, bisa diatur! Semangat aku keluar masuk laman web dia nak tanya pasal harga - kalau beli banyak, dapat kurang tak? - dan juga cara nak membeli - penghantaran dan pembayaran.

Kerana daku bersuara emas, maka hanyalah email 'berkajang-kajang' ku layangkan; macam orang angau je bila asyik tengok mailbox nak tengok kot ada email balasan. Nan hado sampai sudah! Akhirnya, dengan kekuatan yang bersisa, aku terus je isi borang pesanan di laman web mereka. Situasi yang sama berulang dan sampai sudah nan hado email pengesahan. Kumpul lagi kekuatan dimana aku terus je telefon nombor yang ada pada plastik roti tu. Aku dari dulu memang alergik bila kena berurusan melalui telefon ni sebab kadang-kadang bila cuak, habis hilang ayat yang disusun untuk diluahkan tu. Mula-mula telefon, aku cakap nak tanya pasal tempahan tapi dia sambung ke bahagian lain. Bahagian apa tu? Bahagian nak mintak sponsor! Eh, waktu tak nak ni la dapat kan? Alang-alang dah bercakap dengan pegawai bahagian tu, terus aku tanya prosedur nak mintak tajaan.

Senang je kot! Cara dia bercakap tu pun macam; "Kalau ko hantar permohonan, confirm kitorang bagi tau!" Gituuuu.... Mula-mula tulis surat permohonan. Macam biasalah kan, kena terangkan tujuan dan bagi tau sikit program apa dan tujukan pada Bahagian Pemasaran. Lepas tu email pada email yang dia bagi, terus pada pegawai yang menguruskan. Email tak bolehlah nak tayang kat sini, kalau nak, meh PM Tuan Tanah ye. Lepas tu, tunggu la dua minggu untuk dia proses permohonan. Baiklah mintak dua bulan atau sebulan sebelum nak guna supaya tak terkejar-kejar. Senang je rupanya. Okey, lepas ni ada program apa? Meh kita cuba. Hehehe...

Lepas bercakap pasal tajaan, aku tanya pasal tempahan yang aku buat melalui laman web. Dia bagi satu nombor lain dan nama PIC untuk langkah seterusnya. Jenuhlah aku telefon tak berangkat. Akhirnya, aku telefon lagi tapi tak bagi tau nak cakap dengan siapa; cuma cakap nak tanya pasal tempahan je. Terus dapat! Beriya aku cakap aku dah buat pesanan tapi tak dapat maklum balas, terus dia kata kena periksa dulu dalam database. Lama jugak tunggu, nasib baik beliau kedengaran ramah dan tak sombong. Sekali dia kata, tak masuk dalam data dia. Apakah? Nasib dia cakap boleh je buat pesanan sekarang. Sebelum pesan, tanya dulu boleh dapat diskaun ke tak? Beliau tak jawab terang-terangan sebaliknya tanya berapa aku nak? Ermmmm, 200?

Beliau: Oh, diskaun hanya untuk pesanan minimum 300.
Saya: Ok, saya nak 300. Kalau 300 berapa jumlahnya? (Hahaha... Tamak! Dia tolong darabkan dan yang penting tak lebih bajet.)
Beliau: Ok, nak guna bila ye?
Saya: Rabu depan, 13 haribulan.
Beliau: Kalau hari Rabu, kita ada perasa coklat dan strawberi. Jadi, nak yang mana? Semua satu perasa atau nak campur?
Saya: Erm...errrr...ermm... Bagi semua coklat lah! Eh, taknak. 200 coklat 100 strawberi. (Susah tau nak buat pilihan, nasib baik dia tak marah. Hahaha...)
Beliau: Okey, boleh bagi nama penuh, nombor telefon dan alamat untuk penghantaran?
Saya: bla..bla..bla..(bagi alamat la wei!)

Dah siap order semua, tanya balik lagi butiran order tu sebab kang kalau tak sampai kang, haru jadinya. Nasib baik aku double check sebab beliau boleh tersasul cakap aku order untuk 15 haribulan. Omo, siapa nak bawak  ke Kelantan nun kalau order tu sampai pada 15 haribulan? Rombongan gerak 13 haribulan malam. Terus aku bagi tau dia sampai dua kali nak guna roti tu 13 haribulan dan tanya betul ke dia hantar sampai institut? Hahaha... Cuak punya pasal! Apa pun, terima kasih pegawai yang layan saya ambik pesanan roti tu tadi ye, jangan lupa hantar roti saya 13 haribulan. Hehehe.... Oh, bayaran boleh dibuat waktu penghantaran sampai. Sekian, dah penat menaip. Harap dapat membantu. Harap juga lori "sungguh enak dimakan begitu saja!" muncul di bangunan pentadbiran Rabu depan, 13 haribulan.  C.U.A.K

Thursday, 7 November 2013

Bagai Tikus Baiki Labu

Kerana bahagia dapat pinjam laptop untuk marathon Korea, terus otak pun terlebih bahagia. Situasi ni sesuai sangat dengan peribahasa melayu seperti tajuk di atas. Kisahnya, sedang syok layan Peramal Yang Hebat (The Great Seer), tetiba episod dalam DVD tu dah habis. Maka kenalah tukar DVD baru untuk episod seterusnya. Nak jadikan cerita, DVD tu duduk dalam satu sarung yang sama dan bertindih dengan sekeping lagi DVD. Mungkin waktu mereka dimasukkan dalam sarung, dakwat atas DVD yang tu tak kering lagi jadinya ada kesan dakwat di permukaan DVD lagi satu.
Sadisnya, kesan dakwat tu melekat kat permukaan DVD yang DVD player akan baca. Bila ada tompokan, memang sah la dia akan ganggu maklumat dalam DVD. Memula aku layan je sampailah bila nak dekat habis episod, dia berhenti. Ah, sudahhhh... Dengan bijak pandainya aku terfikir; 'kalau nak padam dakwat marker, boleh guna whiteboard marker. Tulis atas dia dan gosok. Memang hilang kesan dakwat tu.' Aku pun aplikasilah teknik tu kat DVD. Tapi, memang silap besar la wei! Kesan lama tak hilang, tambah pulak calitan baru. Tambah bijak lagi, aku gi gosok dengan thinner dengan harapan boleh la kembali ke asal macam kalau buat kat whiteboard. Jahanam terus DVD aku tu. Sobsobsob... Nasib baik tak berapa nak mahal. Cuma kacau daunlah sebab kena berhenti tengok cerita tu kejap sampailah aku pesan yang baru kang. Takpe, ada lagi dua drama aku boleh layan sementara tunggu episod tu sampai. Tak pasal-pasal tau. Salahkan diri sendiri. Dush..dush..dush!

Tuesday, 5 November 2013

Panaskan Enjin

Sejak mendapat pengakuan dari pembaca setia blog yang senyap-senyap baca blog kite, terus semangat je rasa nak menaip. Hai awak! Hai awak tu! Terima kasih sudi singgah sini. Sedang cuba nak kemaskini blog hari-hari sepertimana permintaan awak tu. Hehehe... Ye la, hari-hari duk sibuk jengah blog orang tapi blog sendiri terabai.

Sebagai permulaan, nak cerita ceriti je santai-santai. Nak dapatkan mood katanya. Sekarang ni tengah dok melayan drama Korea baru atas ehsan laptop orang lain. Laptop sendiri masih terlantar sakit, tak sempat lagi nak hantar ke klinik. Tak ada hati sangat nak layan drama yang ni sebab jalan cerita dia lembap yang amat! Banyak episod pulak tu. Menyesal pulak beli. Dalam pada nak mengalah tu, tiba-tiba jalan cerita jadi best pulak. Tak jadi nak mengalah bila pelakon remaja tiba-tiba bertukar jadi dewasa dan mereka kelihatan hensem dan jelita. Kehkehkeh... Dah episod 9 baru nak muncul, sabor je la. Bercinta la weh nak layan sampai episod 35. Sambil layan Korea, sambil makan kek sedap ni. Memang elok sangatlah tu!

Kek sedap ni beli kat kiosk di Jusco Bukit Raja yang dah berubah wajah tu. Asalnya nak cari kek untuk belanja mereka yang tersayang sempena hari lahir yang dah lama berlalu. Sedap weh! Ada chocolate moist, red velvet, cheesecake,  dan carrot cake. Sayang pulak nak makan. Heee..

Monday, 4 November 2013

Tahun Baru, Cerita Baru

Assalamualaikum blog, dan pembaca blog sekalian. Terima kasih kerana masih sudi singgah ke blog yang hidup segan mati tak mahu ni. Tahun baru Hijrah dah pun menjengah. Azam yang lalu, tertunaikah sudah? Tepuk dada, tanya iman. Sama-samalah kita berazam untuk berubah kepada yang lebih baik. Usaha, dorongan dari sahabat-sahabat serta persekitaran yang positif memungkinkan segalanya. Semoga kerajinan untuk menaip di tahun baru ini tercapai. Eh, tiba-tiba masuk bab menaip pulak! Hehehe...

Wednesday, 30 October 2013

WW #13: Fall in Love with Red

#comfy #cheap #impulsebuy #hot #drop-dead #love

Tuesday, 22 October 2013

Belum Cuba, Belum Tahu

Isnin petang, Kak P panggil aku ke mejanya waktu nak ke tandas sebab kena lalu depan meja beliau kalau nak ke tandas. Singgah la kejap. Lepas tu dia cakap; "Farah, nak order lasagna untuk jamuan lepas meeting boleh? Untuk 15 orang makan." Okey, aku tengok dia, dia tengok aku. Hahaha... Was-was nak setuju sebab tak pernah lagi menjual; sebelum ni buat untuk makan-makan je. "Erm, bolehlah kot." Teragak-agak lagi tu menjawabnya. Dah setuju tu, aku tak boleh nak letak harga sebab dah laaaaaaaammma sangat tak buat lasagna jadi tak dapat nak agak kosnya berapa. Maka aku pun buatlah survey harga pasaran terkini dengan bantuan Pakcik Google.
Disebabkan kat kawasan kampung ni payah benor nak cari aluminium foil bersaiz pujaan hati, maka aku cakap tempahan adalah hanya saiz besar. Itu je yang senang nak jumpa. Bila beliau setuju nak tempah dua bekas bersaiz 10×12 inci dengan harga yang aku tetapkan, aku pun setuju untuk bertanggungjawab membuat tempahan tersebut. Sebab dah laaaaaaaammma tak buat lasagna, maka aku harus bereksperimen sebagai persiapan diri. Waktu beli barang petang tadi, terkejut tahap gaban bila tengok harga daging kisar. Cepatnya naik harga? Tanjat tau!
Lepas maghrib baru mula masak dengan merujuk resepi lama yang ada dalam blog ni; boleh tekan label resepi antarabangsa untuk resepi. Menjadilah hasilnya cuma aku lupa letak garam dalam sos putih. Hahaha.... Nasib baik keju tu agak masin, jadi kira dialah penyelamat. Yang bahan eksperimen ni cuma guna kepingan keju cheddar je sebab tak beli lagi keju mozarella. Mudah-mudahan perancangan esok berjaya dan hasilnya sempurna. Amiiinnn...

Monday, 14 October 2013

Tidur Bertemankan TV

Ini cerita waktu pergi buat soalan haritu. Macam biasa, aku datang awal. Sampai sana ngam-ngam waktu nak check-in selepas berpusing-pusing salah masuk simpang dan sebagainya. Pendek kata, sesat sekejap sebelum jumpa. Itu dah guna Waze dan Google Map tu, pun sesat. Eh, kalau tak sesat sikit, memang bukan akulah kan? Hahaha...

Dah tanya Kak E lokasinya sebelum datang tu sebab sebelum ni beliau buat silibus pun kat hotel yang sama, tapi bila sorang-sorang,  cuak dia lain macam. Asalnya dah masuk ke jalan yang benar, cuma aku tak toleh kiri. Menonong tengok depan sebab nampak hotel lain yanh bertajuk S2. Ingatkan yang tu, tapi dalam laman web rupa depan dia lain. Tengok dekat Google Map, dia kata dah sampai. Tapi, mana hotelnya? Aku pun bantai jalan je terus ke depan. Lepas tu tengok balik Google Map, dia suruh patah balik, beberapa ratus meter je dari tempat aku berhenti tu. Eh? Maka, pusing balik. Dari jauh aku nampak bangunan dia. Choi! Patut aku toleh kiri je tadi. Memang senang je nak cari sebenarnya. Paling penting, Jusco sepelaung je dari hotel. Eh? Hahaha...

Tengok jam, baru pukul 1 lebih. Nak check in macam awal sangat. Maka aku pergi ke kompleks PKNS yang bertentangan dengan bangunan hotel dengan tujuan untuk mengisi perut. Pusing punya pusing, tak ada kedai makan yang best. Dah sampai nogori, haruslah nak cari masak lomak cili padi kan? Tetiba terasa nak Google satu kedai makan yang aku nampak waktu sesat tu. Tempat macam eksklusif, lepas tu orang ramai berduyun-duyun ke situ. Rupanya agak terkenal juga kedai tu. Tengok jam dah 1.30, aku redah je check in hotel dulu. Nasib baik dia bagi. Sebilik dua orang, dan teman sebilik masih belum tiba. Seronoknya datang awal, boleh pilih katil yang best. Ada katil queen dan single. Harus aku pilih yang queen sebab setentang dengan TV. Hehehe... Solat, golek-golek kejap, tunggu telefon bercas, baru aku keluar balik pergi makan.

Ini papan tanda di pintu masuk

Sampai restoran tu, dah tak ada orang. Aman aku nak makan. Kebanyakan lauk berasaskan masak lemak cili padi. Daging salai, telur itik, pucuk ubi, cendawan, etc. etc. dimasak lemak cili padi. Okey, kecur air liur. Aku kaut daging salai, cendawan, kangkung belacan, dengan sambal belacan. Makanlah sambil menikmati tempat dia yang mendamaikan tu. Semua sekali RM12.90 termasuk teh o ais. Aku rasa, okeylah harga dia sebab daging salai tu yang mahal. Dah kenyang, tengok jam awal lagi. Merayap la dulu sebab taklimat mula malam karang. Sempatlah tinjau Jusco, ukur kawasan sekitar, siap jumpa KFC 24 jam dengan Dominos lagi. Hahaha...

Dalam pukul 4 lebih kot aku balik hotel. Dah ramai dah yang sampai. Urusetia pun dah sampai. Golek-golek tunggu roommate sampai kononnya tapi sampai ke sudah beliau tak sampai. Maka, bilik itu aku yang punya. Hahaha.... Orang kata aku berani, tapi tak sangatlah. Tempat asing kan? Ada juga bayangan liar menjelma. Cemana kalau tengah malam kang, aku terjaga dari tidur, tiba-tiba ada makhluk berbaju putih, berambut panjang, bertaring tengah merenung ke arah ku? Cemana? Mujurlah sepanjang 3 malam kat situ, makhluk tu tak muncul. Heeee. Berani tak berani, sebelum nak tidur tu aku biarkan TV terpasang, konon tak adalah sunyi sangat suasana tu. Kiranya, aku setkan TV tu untuk padam sendiri dan lampu pun aku pasang. Malam kedua je aku padam lampu dan tidur dengan lena sebab penat woo! Dari 8.30 pagi sampai 11.45 malam mengadap soalan.

Keseluruhannya, hotel ni okeylah. Bilik kira besar juga dan tempat untuk solat pun luas. Kalau nak berjemaah pun muat. Air-cond sejuk, siaran tv jelas, bilik air pun luas. Cuma pekerja dia hampir 100% orang asing kecuali pekerja di kafe dan kaunter depan. Rasa tak selamat je nak guna lif bila aku sorang-sorang dan mereka berdua dalam lif tu. Makanan biasa-biasa je, tak macam hotel besar. Paling sedap adalah roti bakar, koko crunch, pancake dan sausage with baked bean. Kopi pun tak best. Tapi, telan jelah. Dalam pada tak sedap pun, penuh jugak pinggan aku tiap kali waktu makan. Hehehe...

Keadaan dalam bilik

Bilik air

Makanan paling sedap kat hotel ni...hahaha..

Wednesday, 9 October 2013

Berseri

Kak D: Muka awak berseri-seri la sekarang. Dah nak kahwin ke?
Tuan Tanah: Kahwin? Tak adalah kak, calon pun belum jumpa. Berseri ke?
Kak D: Ha'ah, berseri-seri betul.
Tuan Tanah: Sebab minum Ephyra kot.
Kak D: Ephyra? Apa tu?
Tuan Tanah: Ephyra tu, blablablabla..... (sambil dalam hati ada taman...hahaha)

Friday, 4 October 2013

Tak Reti

Alhamdulillah, sakit yang tidak diketahui punca yang bermula pagi tadi beransur pulih. Aku memang jarang sangat sakit terutama demam. Biasanya sakit kepala ringan-ringan je. Migrain pun dah jarang kena. Cuma pagi tadi tak tahu kenapa, sejuk sampai menggigil satu badan terutama tangan tapi badan macam panas. Sampai dah tak boleh nak pegang pen sebab terlampau sejuk. Nak elak sejuk, aku pergi pusat sumber dan duduk dalam bilik perbincangan. Itu je tempat yang tak ada air-cond. Siap berbalut pashmina pun sejuk menggigil lagi tapi dah boleh pegang pen; bolehlah nak tanda tugasan budak-budak ni walaupun mata berpinar. Sakit kepala pun ye jugak. Itu pun lagi banyak menung tahan sejuk daripada menanda. Dah ingat nak pergi klinik je tadi tapi mengenangkan kena cucuk duit kalau nak ke klinik, malas pulak. Jadi bertahan je sampai pukul 12, terus masuk surau dan baring dengan berbungkus. Sejukkk...

Dalam 1.30, terjaga. Kepala dah ringan sikit dan panas badan pun dah surut. Bangun pergi tandas, basuh kepala dan terus wudhuk untuk zuhur. Alhamdulillah,  reda sikit walaupun kepala masih berdenyut. Sapu minyak angin sikit, barulah solat. Tengok jam, sempat lagi nak makan. Jadi keluar juga cari sup ayam panas + nasi putih dengan milo panas. Macam tak mampu nak habiskan tapi sayang pulak membazir. Jadi, aku 'kira' juga nasi tu sampai lah habis. Istilah kira nasi ni dapat waktu kat asrama dulu; orang yang makan paling lambat akan dikata 'mengira nasi', bukan makan nasi. Sampai ofis, semua orang tanya dah ok ke? Aik, rasanya aku cuma bagi tahu Kak R je aku tak berapa nak sihat, tup tup ramai pulak yang tahu. Pelik! Aku dah la tak reti nak mengadu kat orang kalau sakit. Selagi boleh tanggung sendiri, tanggunglah sendiri. Tapi kalau orang lain nak mengadu sakit kat aku, takpe. Aku boleh layan. Nak suruh masak bubur ke, carikan ubat ke, takde masalah. The pelik side of me. Hehehe...

Monday, 30 September 2013

Idea Doorgift Praktikal

Bila mengantuk tahap gaban mengadap kertas tugasan budak-budak ni, kena cari cara nak kasi hilang ngantuk sebab tak boleh tinggal kerja dan pergi tidur kan? Meh nak kongsi idea buah tangan untuk bakal-bakal pengantin diluar sana. Doorgift ni Abang aku yang dapat waktu kawan dia kahwin tempoh hari. Sebab ia bukan makanan, maka tersadailah doorgift ni atas meja sampailah tukang kemas mengemas meja dan bersusah payah buka balutan kain net yang membaluti salah satu peralatan memasak paling popular di dapur iaitu senduk plastik.

Jakun kejap nampak senduk dijadikan doorgift. Ni pertama kali aku jumpa ni, selalunya sudu dan garfu. Sebelum balutan kain net dibuka, aku tak berapa kagum sangat tapi bila balutan kain net dibuka, terus kagum kuasa dua. Kenapa kagum? Sebab benda yang dibalut dalamnya adalah sepaket sup bunjut! Bernas kan, siapa yang fikirkan idea nak bagi senduk dan sup bunjut? Praktikal betullah idea ni. Bukan saja senduk tu berguna, malah dapat masak sup guna rempah segera lagi. Syabas...syabas... Siapa tak ada idea nak buat doorgift kahwin, boleh guna idea ni.

Wednesday, 25 September 2013

Mencari Sebab

Semenjak diperkenalkan dengan produk Clinique dan berpuas hati dengan hasilnya, semenjak tu sedikit demi sedikit aku cuba pulak produk dia yang lain. Isnin lepas, keluar iklan di FB page mereka yang mengatakan bahawa sebarang pembelian secara dalam talian akan dapat dua barang percuma. Apape belian kecuali aksesori macam berus la kot. Terus gelabah ingat barang mana yang patut restock walaupun sebenarnya tak ada. Siap bukak tutup make-up pouch lagi nak tengok mana yang tinggal saki baki. Kau dah kenapa? Hahaha...
Ini semua nafsu semata-mata ye. Pengaruh iklan sungguh! Dah tu pergi gatal masuk website dia, lagilah nafsu nak membeli tu membuak. Dasar wanita, tak boleh buat apa. Macam sebelum puasa haritu, gatal singgah kaunter dia kat JJ Bukit Tinggi walaupun tak ada tuntutan mendesak. Memula ingat nak beli chubby stick untuk mata tu dengan nak beli lip balm lagi satu warna ceria sikit. Dah consult dengan dia, dah pilih warna pun. Tetiba gatal pulak pusing kaunter tu, gedik pulak kata nak cuba perfume dia. Sekali dia sembur, terpaut pulak dengan Clinique Happy in Bloom yang lembut dan nyaman je baunya. Limited edition pulak tu.
Nak dijadikan cerita penambah rasa, nampak pulak ada set perfume edisi terhad tu yang digandingkan dengan eye shadow, lipstick dan make-up pouch warna hijau. Rentetan peristiwa terhilang make-up pouch akibat kecuaian sendiri sebelumnya, maka aku rasa wajib untuk aku mempunyai beg yang baru. Dasar wanita! Kahkahkah... Lepas lama gila berdiri depan kaunter perfume tu, aku angkat satu set perfume tu dengan lip balm. Chubby stick eye tak jadi angkat sebab dalam set tu dah ada eyeshadow. Masalah betullah sejak pakai kad debit ni, tak ada tunai pun boleh jugak merabakkan akaun. Takpelah, benda boleh pakai lama, bukan kena beli hari-hari pun kan? *ayat-ayat nak sedapkan hati sendiri lepas bajet lari beli benda mengarut* 

Nota Galaksi: Tetiba rasa macam eyeliner ni dah kontot. Macam nak kena beli baru sebelum 13 Oktober ni. Eh?

Tuesday, 24 September 2013

Ramainyaaaa...

Ehem..ehem.. semester baru dah separuh, baru nak gebang kat sini. Lantak, yang penting ada untuk rujukan akan datang. Hehehe... Semester ni, buat kali pertamanya pelajar-pelajar CAD penuh satu kelas besar. Biasanya untuk CAD cuma guna kelas kecik sebab tak sampai 20 orang pun tapi kali ni dekat 45 orang. Pelik kejap waktu pertama kali aku masuk kelas tu. Udahlah perempuan dua orang je, lagilah janggal bila nampak budak lelaki je penuh depan mata. Kalau kelas IT, ramai jugalah pelajar perempuan.

Sebab budak sem 1 ramai, maka pelajar sem 2 digabungkan semua sekali jadi satu kelas untuk subjek umum. Bila dah gabung, satu tempat je sesuai untuk buat kelas iaitu bilik seminar. Tak suka kelas kat situ sebab papan putih kecik, kelas besar gabak(kena cakap kuat) dan jauh dari bengkel. Budak-budak ni dah la datang kelas mengesot, kalau berjalan tak adalah lambat nak mula kelas. Sabar jelah... Lagi satu yang tak seronok kelas besar ni adalah hubungan dengan pelajar-pelajar jadi kurang akrab dek kerana tak dapat nak tumpu sangat pada mereka. Ramai kan, kang kalau asyik pergi kat budak tu je, atau asyik panggil nama budak ni, ada yang kata aku pilih kasih pulak.

Secara keseluruhannya, tak adalah benda pelik berlaku atau ada budak pelik dalam kalangan pelajar tu, cuma kali ni ada beberapa orang yang mempunyai masalah kesihatan jadi silalah simpan lompat bintang yang diperuntukkan untuk denda tu dalam hati. Paling hebat aku boleh bagi adalah 0 untuk kedatangan sekiranya datang 15 minit lepas kelas bermula. Nak denda-denda ni, lagi buang masa aku rasa. Cakap pasal denda ni, cikgu-cikgu sekalian, kalau anak murid tu datang kelas sebab keluar lewat dari kelas sebelumnya, toksahlah denda sampai kena lari banyak pusingan. Diorang tak salah pun, cikgu yang bagi keluar lewat tu yang salah. Sentap ok, tengok budak-budak kena denda depan mata sebab masuk lewat sebab aku bagi keluar lewat! Lewat 5 minit je pun. Serius, sampai sekarang aku emosi ni. Kalau diorang lewat sebab merayap pergi makan aiskrim ke, logik jugak kan nak denda. Sentap lagi sekali.

Orang kata, tak elok banding-bandingkan pelajar ni dengan pelajar tu. Tapi tak boleh tidak, aku terbandingkan jugak diorang dengan senior-senior diorang. Dari segi perangai, boleh tahan juga budak-budak sem 1 ni sampai buat pertama kalinya aku tinggi suara dan membebel hampir separuh daripada masa kelas tu. Penat bila cakap banyak ni tapi tak cakap, lagilah diorang pijak kepala. Boleh beza ye bising berilmiah dengan bising tak hormat guru. Jangan sampai aku nyanyi lagu The Beatles bertajuk Let It Be dalam hati sambil mengajar kat depan, sudahhh. Itu memang tahap aku dah tak kuasa nak layan. Ko nak dengar, ko dengar. Ko tak nak dengar, sudah!

Menjadi seorang aku, biasanya marah tak lama. Nampak tak profesional benar kalau mengajar dengan muka masam. Lepas marah, terpaksa juga sedaya upaya rawat emosi supaya tak mempengaruhi proses P&P. Yang 'kentangnya' budak sem 1 ni, walaupun terlajak tidur sampai kelas dah mula selama 45 minit, dengan muka mamai tu diorang masuk kelas. Usaha tu patut dipujilah sebab senior-senior diorang sebelum ni, kalau dah terlajak tidur sampai 45 minit, minggu depan jelah datang kelas aku. Puji, puji jugak; kedatangan tetap 0 ok. Entri ini diakhiri dengan gambar pelajar sem 1 yang kena nyanyi lagu kanak-kanak dek kerana aku tak ada idea dah nak buat apa untuk bagi kelas menarik dan senang ingat. Nah, nyanyilah korang sambil tepuk tangan dan hentak kaki. Dengan  cikgu sekali kena nyanyi ok! Sebelum suruh orang lain buat, kitalah kena buat dulu. Ye dok?

Saturday, 21 September 2013

Saiko

Alhamdulillah selamat sampai rumah. Patutnya entri tajuk ni keluar malam tadi tapi tak tau pulak kenapa status dia publishing je dari semalam. Jadi taip balik guna tajuk sama. Hahaha.. Memang saiko! Isi masa lapang nak tunggu waktu tuisyen kekdahnya. Kalau letak kepala kat bantal ni, aku jamin tidur tak ingat dunia punya.

Seperti yang dirancangkan, hanya cita-cita nak terjah Jusco je kesampaian semalam, cita-cita nak balik rumah tak kesampaian sebab selesai semuanya pun dah dekat-dekat pukul 7. Memang berazam lepas habis je semua mak nenek ni nak terjah Jusco yang sepelaung je dari hotel tu. Nak makan, makan, dan makan. Apa lagi yang best untuk dibuat bila stress selain makan? Buat kerja tak berhenti pulak tu. Itupun nasib baik aku dah siap sedia dengan soalan sebelum datang, kalau tak memang pecah kepala la nak fikir.
Hari Khamis mula kerja 8 pagi sampai 11.45 malam, berhenti rehat untuk makan dan solat je. Jumaat pulak, mula pukul 8 jugak tapi sampai 6.50 petang je sebab penyemak nak balik awal. Memang kena siapkan semuanya walaupun dalam memo patutnya kena kerja sampai Ahad. Kali ni jugak aku datang dengan persediaan mental dan fizikal. Aku dah tahu, penyemak soalan mesti cerewet gila ikut sebijik-sebijik apa yang dalam buku. Dia kira ko, jarak nombor dengan titik! Kena 0.5 cm. Untuk buat garisan jawapan, kena tekan 15 kali. Tensi! Saiko! Hahaha... Tapi aku dah cool sikit sebab dah ada pengalaman. Ada sorang tu baru pertama kali lalui benda ni, siap bebel-bebel dia sambil menaip tu. Siap menyumpah orang yang wujudkan format lagi. Aku senyum je la. Heeeee...

Buat soalan tak susah mana, tapi tang nak ikut format tu yang boleh pengsan jaga pengsan jaga, pengsan balik. Leceh sangat tau! Yang kali ni format baru pulak, kena ikut JSU yang aku tengok sekali lalu sebab tak faham. Tak pasal-pasal kena buat balik soalan bahagian B. Nasib baik aku terer. Kehkehkeh... Aku bajet bolehlah siap semua pukul 5, sekalinya tengok jam tiba-tiba dah pukul 6. Eh? Bila nak pergi Jusco ni? Hahaha... Yang buat lambat adalah bermula tengahari semalam, laptop urusetia diserang virus. Memang choi orang yang bawak virus tu! Dah la printer ada satu tu je, nak tak nak kena isi benda yang nak diprint dalam pendrive kosong, print dan lepas tu terus format kat situ. Nasib baik jugak laptop tu kena virus sebab kalau tak kerja lagi banyak. Macam jahat pulak cakap macam ni. Kihkihkih...

Tapi memang boleh sakit kepala okey buat soalan periksa ni. Lepas disemak oleh penyemak sebanyak dua kali, baru boleh mula buat skema jawapan. Lepas tu kena semak skema jawapan pulak. Dah takde salah semua, print soalan dan skema. Seterusnya, kena bagi softcopy pada urusetia dalam bentuk Word dan Pdf. Satu kerja lagi nak pergi convert jadi Pdf. Ada hikmah gak la laptop tu kena virus kan? Jadi softcopy semua bagi kat penyemak je biar dia fikir nak buat cemana. Muehehehe... Dah siap semua, isi borang-borang yang sampai 3 helai dengan pelbagai mak nenek tu. Lepas tu semak JSU sama tak dengan soalan. Kena print sekali JSU tu untuk di'seal' bersama soalan. Lepas tu serah pada urusetia. Barulah selesai. Dari takde peluh, sampai keluar peluh, sampai peluh dah kering baru semuanya selesai. Bahagian paling paling paling best adalah, selepas semua jerih perih yang dilalui, belum tentu soalan yang ko buat tu digunakan untuk periksa. Untung sabut timbul la atas meja waktu exam kang, untung batu, tenggelam la soalan ko dalam bank soalan. Sebab? Sekali gubal, memang ada dua set soalan untuk setiap subjek. Maka, pasrahlah....

Sebab dah tensi + stress, afdhol untuk redakan stress dengan makanan. Siap je semua, laju-laju turun basement nak pergi Jusco yang sepelaung je dari hotel tu. Kali ni lokasinya tengah bandar maka ke shopping mall lah kita. Dulu lokasinya tepi laut jadi bolehlah tenangkan otak di pantai. Okey, tujuan utama adalah nak carik kopi, sushi dan tako. Kopi kat hotel ni tak sedap, cair...cair...cair... Nak kata tawar, memang tawar la sebab aku memang minum kopi tak letak gula. Tapi dari segi bancuhan dia tu, kopinya tak berapa nak rasa kopi. Tak macam kalau beli kopi Mekdi, terasa kepekatannya. Gituu...

Disebabkan aku lone ranger dan hari dah gelap dan berada di tempat asing, maka laju-laju aku masuk Jusco. Mula-mula cucuk duit, pastu ronda kejap tengok tempat makan. Tekak kata nak tapi perut kata beringatlah, maka tak jadi makan makanan berat. Memula beli tako. Pastu beli croissant kat Delifrance. Pastu beli sushi. Sampai tempat sushi, jadi kelabu mata kejap sebab dia dah buat diskaun 30% untuk semua sushi. Aku bukan boleh nampak tanda diskaun ni, saiko kejap. Hahaha... Sebab masih waras, aku ambik sebekas je. Pastu tapau bun kat Baker's Cottage. Bukan satu, tapi dua. Pastu beli blended mocha. Perghhh, nyaman je lalu kat tekak dengan rasa kopi yang sebenar! Saiko lagi... Tak sampai sejam pun kat situ, terus balik hotel. Bahaya okey merayap sorang-sorang dimalam hari di tempat asing. Lagipun takut takde parking dah kat hotel. Sampai bilik, laju-laju naik bilik sebab nak kejar waktu maghrib. Pastu barulah makan. Tak makan dekat kafe dia sebab bosan sebab masakan dia kureng. Kat Ancasa dulu, sampai sengkak perut aku makan sebab makanan dia sedap dan pelbagai. Hehehe... Eh, dah jadi esei STPM pulak entri ni. Nah gambar hasil tangkapan orang stress. Sushi sandwich, tako, blended mocha, croissant dan bun. Sekian...

Tuesday, 17 September 2013

HT#2: Dah Jejak Separuh

Sementara angin menaip tengah berhembus sepoi-sepoi bahasa ni, baiklah ditaip entri yang berderet menanti untuk diterbitkan sebelum angin tu hilang. Mengenai perancangan untuk berjalan dengan geng bujang yang dirancang dari awal tahun dulu, sudah mencapai 60% sebaik saja tiket kapal terbang dibeli awal bulan ni. Alhamdulillah, terasa separuh badan dah jejak kat sana.

Sebenarnya aku dok meroyan tunggu email promosi dari MAS sejak bulan Julai lagi. Sebab dah subscribe untuk promosi sejak awal tahun ni, dah boleh agak bila promosi keluar dengan tengok corak promosi dia ke destinasi seluruh dunia. Patutnya bulan Ogos akan keluar lagi promosi ke destinasi yang kami nak tuju. Tapi destinasi tu tak ada pulak tersenarai dengan destinasi lain yang memang muncul sekali tiap kali promosi. Stress dibuatnya! Lepas tu, ada sekali tu aku saja bukak laman web dia tengok-tengok dekat bahagian tempahan. Sekalinya ada harga promosi ko! Terus tak senang duduk. Terus aku telefon geng maklumkan pasal harga promosi. Boleh jimat 300 hengget wei harga promosi tu berbanding harga asal, siapa tak nak kan? Rupanya harga tu adalah harga Matta Fair. Petangnya baru email promosi masuk dalam inbox.

Pung pang pung pang, semua setuju untuk beli terus tiket tanpa bertangguh. Lagipun memang dah target nak beli tiket bulan 9 sebab haritu kan raya, jadi masing-masing nak beraya sakan dulu. Hehehe... Asalnya aku yang kena uruskan tiket pasal Mada dah uruskan ground arrangement tapi sebab beliau nak guna kad kredit, maka beliaulah yang uruskan. Dapatlah beli roundtrip ticket + travel insurance dengan harga tak sampai 1.5k. Ada yang kata naik AA lagi murah tapi harga tiket AA tak termasuk makan dan agak kurang selesa. Lama jugak penerbangan kami nanti jadi mestilah nak yang lebih selesa kan? Ambik MAS senang, dah masuk semua sekali tak payah nak pening-pening fikir. Lagipun untuk golongan pertama kali macam aku ni, afdhol cari yang selesa kan? Hehehe...

Perkara cuak yang terjadi waktu nak beli tiket tu adalah bila dia mintak nombor pasport. Ha, sudah! Masing-masing cuak tahap gaban sebab masing-masing tak buat pasport lagi. Hahaha... Nasib baik bila Mada tanya, dia kata letak je nombor apape kat tempat pasport tu; boleh kemaskini data tu kemudian. Fuh, selamat!  Yelah, nak perginya tahun depan, macam rugi pulak kalau buat pasport awal-awal. Sekarang ni kena kumpul duit laju-laju untuk bayar baki ground arrangement dan juga duit belanja waktu di sana. Doakan kami supaya apa yang dirancang berjalan lancar dan dipermudahkan segala urusan.

Monday, 9 September 2013

Pening Terus

Dapat perkhabaran kena gubal soalan ni dari akhir sem lepas lagi cuma tarikh sebenar masih belum diketahui. Jadi lepas raya haritu baru dapat memo makluman gubal soalan yang sahih. Tarikhnya adalah pada 18 haribulan dan bertempat di Negeri Sembilan juga macam yang dulu. Cuma kali ni bukan di tepi pantai tapi di tengah bandar. Layankan aje asal dapat sekali-sekala bekerja di luar kawasan.

Sejak tahu kena gubal soalan, teruslah buat persediaan sedikit demi sedikit. Selain kena buat soalan yang tidak mengelirukan, format juga kena ikut piawaian yang ditetapkan. Tang format yang menguji kesabaran sebenarnya. Dulu tak tahu apa-apa jadi aku pergi sana macam nak pindah rumah. Segala jenis buku dan bahan rujukan aku bawak sebagai sumber inspirasi. Hahaha... Kali ni aku nak buat soalan siap-siap, sampai sana tinggal betulkan mana yang patut.

Seronok dan serabut sebenarnya bila buat soalan ni. Lagi-lagi bila dah buat separuh jalan, tiba-tiba sampai memo baru yang menyuruh untuk merujuk JSU iaitu Jadual Spesifikasi Ujian terbaharu. Aku dapat memo tu petang Jumaat dikala sedang perah otak nak goreng ayat buat soalan, lepas tu bila tengok spesifikasi yang dikatakan, terus shut down otak aku tak boleh nak fikir. Punyalah banyak cekadak pembahagian dia yang kita kena ikut, terus tak tau nak buat apa. Akhirnya aku terus save semua yang dah ditaip, terus aku hadap Note kutip duit dekat game. Hahaha... Semalam baru otak aku boleh cerna JSU tu. Soalan kena ada 100, aku dah buat 25. Bakinya kena pulun siapkan sebelum hujung minggu ni. Semoga dipermudahkan segalanya dan semoga soalan yang aku buat ni digunakan untuk peperiksaan akhir sem ni. Amiiinnn....

Nota Galaksi: Gambar hiasan semata-mata, tak berkaitan sangat dengan ini filem. Hehehe...

Sunday, 8 September 2013

Tak Ambil Pengajaran

Entri kedua untuk bulan ke sembilan tahun 2013. Sepanjang bergelumang dengan Blogger dari tahun 2009, tahun inilah tahun paling tak rajin menaip. Pun begitu, akan cuba ku nukilkan pengalaman yang telah dilalui untuk tatapan di hari tua nanti. Macam biasa, ini juga cerita yang telah lama berlalu. Saja nak tulis jugak kat sini supaya lain kali kalau ke Big Brother lagi akan rasa insaf dan berwaspada. Kali ni pergi yang cawangan Shah Alam dengan Kak Chik. Dah lama tak lepak dengan beliau, maka aku pun buat temujanji pada petang Jumaat di bulan Jun lalu. Kebetulan aku puasa ganti pada hari tersebut, maka ke situ dengan niat untuk berbuka.

Sampai sana pun dah hampir nak maghrib sangat dan restoran pun lengang. Masuk dalam, cari tempat strategik untuk makan dan pelayan pun datang bawa menu. Punyalah lama belek menu sebab tak tahu nak pilih yang mana sebab semuanya nampak sedap. Tambah-tambah puasa kan, jadi nafsu makan tu pelik sikit. Hehehe... Pilih punya pilih, masing-masing telah menjadi tamak haloba termasuklah orang yang pernah makan di situ sebelumnya. Dah tahu hidangan dia besar, lagi mau order banyak-banyak. Lepas order, Kak Chik pergi solat dulu sementelah maghrib pun dah masuk. Oh, dekat situ ada disediakan tempat solat yang agak selesa juga. Jadi kalau tersampai sana pada waktu solat, jangan runsing fikir nak solat kat mana. Telekung pun ada disediakan. Lepas Kak Chik solat, baru aku ambil giliran.

Siap solat je, semua makanan dah terhidang. Tengok makanan yang banyak, tetiba rasa kenyang. Hahaha... Aku order lamb apa entah nama dia, dah lupa. Tapi sedap dan tak liat. Ada hirisan lamb, salad dan mashed potato. Kak Chik macam biasa, mesti nak nasik jadi beliau order nasi goreng bla bla bla; pun tak ingat nama jugak. Meriah gila pinggan Kak Chik dengan lauk sampingan dia. Selain hidangan utama, kami tamak juga order snacks. Aku order onion ring dan Kak Chik order nachos. Dari pukul 7 kurang lebih kami sampai sana, pukul 9 kot baru keluar dari situ. Jenuh weh nak habiskan makanan kami. Itupun Kak Chik punya tak habis. Beliau bungkus untuk sarapan esok katanya. Hehehe... Waktu tunggu pelayan tu bungkus makanan kami, sempatlah berkata-kata; "Lain kali tak boleh tamak. Kena order satu dan share." Dan aku pun cerita la pengalaman makan di Big Brother Damansara dan Kak Chik pun menyampuk; "Itupun awak tak ambik pengajaran kan?" Hahahaha.... Selepat kena balik! Maklum perut lapar, dah lupa dah nak ambik pengajaran bagai. Hehehe... Sesiapa yang nak ke Big Brother Shah Alam, ia terletak di Seksyen 7 betul-betul berhadapan dengan hospital Shah Alam dan sederet dengan Yati Ayam Percik.

Sunday, 1 September 2013

Chik's Wedding

Ini cerita bulan Jun tempoh hari. Punyalah malas nak menaip sebab kena guna Note je kalau nak kemaskini blog. Laptop aku tak tau kenapa, sejak digunakan untuk pendaftaran pelajar baru haritu, terus dia tak boleh connect wireless. Memang choii sangat! Rasanya macam kena hantar klinik je tu tapi tak sempat buat 5S lagi. Gambar-gambar yang ada dalam tu pun tak backup lagi.

Sebab dah nak masuk 3 bulan cerita ni berlalu, aku pun dah lupa-lupa dah. Hari tersebut aku tak ada tuisyen jadi memang melompat bintang la sebab boleh merayap dengan crime companion. Mula-mula Aten ambik aku, pastu ambik Syafaf, pastu ambik Na dan Zimah kat rumah Na. Macam biasa, asal datang rumah Na je mesti dia bagi makanan. Dah macam datang rumah sedara pulak. Aku dengan Aten pun apa lagi kan? Layannn... hahaha... Dari Shah Alam, aku yang pandu. Eh, rasanya aku yang pandu sampai balik hari tu. Layankan aje, alangkan kereta manual pun panjang langkahnya, apatah lagi kereta auto. Tapi rasa macam berangan je waktu memandu haritu sebab hampir-hampir nak kena langgar beberapa kali. Tapi bukan salah aku ok, salah  mereka yang tiba-tiba saja tukar lorong tak bagi tahu. Stresss hoi!

Kali ni ada dua orang doktor dalam kereta jadi ada masanya aku, Aten dan Na dengar jelah diorang borak guna istilah doktor. Mula-mula singgah kenduri senior Zimah kat UPM. Bagi Zimah jejak kasihan kejap dengan senior-senior dan kawan-kawan dia waktu kat Mesir, baru gerak ke majlis Chik. Sampai-sampai je geng tingkap tengah beratur nak ambik gambar jadi kami pun ikutlah beratur nak bergambar sekali kekdahnya. Disebabkan kedua mempelai adalah dari sekolah yang sama, maka jumpalah ramai kawan sekolah, putera dan puteri. Sesi bergambar ni lama gila. Mula-mula dengan pengantin. Lepas tu pengantin tak ada, dengan pelamin pulak. Lepas tu lawat meja ke meja pulak. Mengalahkan pengantin! Kahkahkahkah...

Geng tingkap balik, baru kami makan. Lama juga lepak sini sebelum beransur ke rumah Man nak lawat Baby Afham. Man pun datang juga kenduri Chik walaupun masih dalam pantang. Ikutkan dah jumpa, tak payah pergi rumah pun tak apa kan? Sebab dah janji dari awal, kami singgah juga. Terima kasih Man dan suami atas layanan yang diberikan. Susah-susah je buat air milo untuk kami. Hehehe... Sempat la merasa pegang baby walaupun aku memang tak ada skill langsung nak pegang baby. Hehehe... Borak-borak, minum-minum, dan buat Afham menangis, barulah mintak diri untuk pulang. Singgah solat kejap di plaza tol mana entah, dah lupa. Lepas tu hantar Zimah ke hospital sebab dia kerja malam. Seronok gila dapat hantar Zimah ke hospital sebab aku dah lama sangat-sangat tak jejak ke HTAR ni. Poyo je kan? Masuk kawasan hospital pun nak seronok. Hahaha... Lepas tu terus hantar Na dan Syafaf balik dan kami pun balik juga. Kalau Zimah tak kena kerja, mau sampai malam jugak kami merayap tu. Hehehe.. Rasa macam ada lagi benda yang berlaku pada hari tersebut tapi dah tak ingat. Akhir kata, selamat menempuh hidup baru buat Chik sebagai isteri dan buat Man sebagai ummi. Semoga rumahtangga yang dibina sentiasa berada dalam rahmat Allah selalu.

Sesi ambik berkat dengan pengantin dan pelaminnya...hahaha...Gambar akhir tu adalah doktor-doktor serta bakal doktor bergosip

Cubaan memenuhkan buku tetamu dengan ucapan dan corak abstrak..Kekecohan menulis dan menampal kad pada hadiah

Di majlis senior Zimah

Sesi tulis kad untuk hadiah Baby Afham serta cubaan memangku Baby Afham...hehehe

Kenangan dengan Chik dan ada dua orang mak buyung dalam ni

Nota Galaksi : Gambar-gambar tak ikut turutan sebab tak tahu nak buat macam mana untuk dia berbaris cantik. Yang penting entri ni ada gambar. Tak gitu?