Engagement Fund ;)

Monday, 31 October 2011

Rezeki

Hari Rabu lepas, aku dan Kak Rin ke rumah bosku dan Kak Dahiyah untuk melawat permata baru mereka. Alhamdulillah sudah selesai semuanya. Asyik dok bertangguh je nak pergi, akhirnya waktu cuti Deepavali ni baru berkesempatan pergi. Terima kasih Kak Eza dan Kak Dayah kerana mengalu-alukan kedatangan kami. Tapi lupa nak tanya nama anak-anak mereka. Hehehe... Gambar pun tak ada sebab segan nak bawa keluar kamera. Di sana juga baru ku dapat tahu kontrak kerja yang sepatutnya tamat pada 30 November di sambung hingga hujung tahun ini. Alhamdulillah... Surat tawaran juga telah diberikan pada hari Khamis dan telah selamat ditandatangani. Rezeki ku masih di situ nampaknya walaupun nama aku tak pernah ada dalam senarai nama staf. Kecik hati kuman...

Memang sudah jadi kebiasaan kalau nak muyi (melawat ibu-ibu yang baru lepas melahirkan), mesti cari hadiah. Selalu, aku mencari ni dengan Kak Chik. Kali ni aku cari sorang-sorang tapi tanya juga pendapat beliau. Pening juga nak cari hadiah yang sesuai. Maklumlah, tak pernah ada anak lagi. Kehkehkeh... Sudahnya, aku beli soft toys dan baju untuk mereka. Soft toys aku beli online manakala baju aku beli di alam nyata. Dah Kak Rin berkenan pulak dengan soft toys aku. Maka terkorbanlah duit beliau membeli satu untuk anaknya. Hehehe... Barangan bayi ni memang comel-comel kan? Rasa macam nak beli semua je. Nasib baik bajet terhad. Ada orang tanya, tak susah ke beli online ni? Dah pesan barang, nak ke bank lagi untuk masukkan bayaran. Memanglah ada sistem perbankan online. Tapi aku punya akaun ada masalah sikit. Masih malas nak pergi betulkan. Maka bila dah buat pesanan, tetap juga perlu keluar ke bank untuk buat bayaran.

Nampak leceh bukan? Tapi bagi aku tak ada masalah dan lebih menjimatkan sebabnya kita dah tahu mana nak tuju dan tak terbuang banyak masa berbanding terjah dari satu kedai ke satu kedai yang lain. Lebih-lebih lagi untuk lone-ranger macam aku ni. Kau ingat aku rajin nak masuk kedai satu-satu bila berseorangan? Tak kuasa mak, nyah! Tambahan pula, harga yang ditawarkan lebih murah berbanding yang dijual di kedai. Tapi... (lagi) baru-baru ni Kak Chik ada bagi tau terdapat juga beberapa kes penipuan berlaku. Peniaga tersebut menjual barang 'atas angin'. Maksudnya, dia pamerkan produk tapi sebenarnya produk tu tak wujud dan dia mengambil  kesempatan atas peniaga lain. Dia menggunakan nama perniagaan orang lain untuk menipu. Selama ni tak terfikir pulak ada kes macam ni. Bila dengar ada kes macam ni, aku jadi cuak jugak. Mujurlah selama aku berurus niaga dengan peniaga kedai maya ni tak timbul sebarang masalah. Kepada anda yang masih ragu-ragu, mari aku tunjukkan beberapa kedai maya yang boleh dipercayai.

1. Maratussolehah
Beberapa helai jubah yang ada dalam koleksi sekarang di beli di sini. Banyak pilihan dan harga berpatutan. Kualitinya juga terjamin. Servis cepat dan berhemah.

2. Little's Wardrobe
create your own banner at mybannermaker.com!

Di sini tempatnya aku beli soft toys untuk hadiah tadi. Harganya murah dan servis juga cepat dan berhemah.

3. Sareewala

Ini pula tempat aku beli kain-kain sari untuk dibuat baju kurung. Kedai ni paling tak boleh belah sekali sebabnya dia pos barang dulu walaupun bayaran belum dibuat. Terkejut beruk aku dibuatnya. Harganya murah berbanding kedai lain, banyak pilihan dan servisnya juga cepat dan berhemah.

4. E-Bliv

Jubah-jubah di sini tak kurang cantiknya. Kalau nak cari jubah rekaan eksklusif, boleh ke sini. Harganya agak mahal berbanding jubah biasa tapi kainnya berkualiti. Jika dibandingkan dengan harga di kedai nyata, E-bliv menawarkan harga yang jauh lebih murah dengan kualiti yang sama. Servisnya juga cepat dan berhemah.

5. Number One Boutique

Kedai ni menawarkan produk pakaian ala-ala Korea dan mengambil tempahan mengikut saiz pelanggan dengan harga berpatutan dan bahan berkualiti. Servis juga cepat.

6. Gorgeous Chocolate

Kepada peminat coklat, bolehlah jengah sini. Kedai ini menawarkan pelbagai produk berasaskan coklat. Sesuailah kalau nak beli coklat untuk seseorang yang istimewa. Harga yang ditawarkan juga murah dan servisnya cepat dan berhemah.

7. Mabrook E-Store

Salah satu kedai yang menawarkan pilihan blaus rekaan moden dan berkualiti. Walaupun harganya agak mahal, tapi sesuailah dengan kualitinya. Servisnya juga cepat dan berhemah.

8. Dini-Tupperwarekiosk

Tupperware pun kau beli online Farah? Hahaha.. Memang pun. Terjumpa kedai maya ini sewaktu mencari tupperware edisi terhad yang sudah habis dijual di kedai tupperware yang terletak bersebelahan Bank Islam kat Banting nun. Harga yang ditawarkan adalah harga selepas diskaun. Servisnya juga cepat dan berhemah.

9. Cik Min Macaron

Waktu orang sibuk-sibuk cerita pasal macaron dulu, aku pun nak sibuk juga merasa. Maka di sinilah aku membeli macaron pertamaku. Hehehe... Celah mana pulak nak cari macaron kat Banting kan? Beli online lagi senang. Servis cepat dan berhemah.

10. Anissyacake

Walaupun boleh buat sendiri, tapi kekangan motivasi diri dan masa menyebabkan aku lebih suka membeli kek dan biskut dari orang lain. Sudah banyak kali tempah kek, tart dan biskut dari Kak Ana ni. Orangnya ramah dan servisnya cepat dan juga berhemah. Kak Ana tak buat penghantaran, jadi kalau tempah, kena ambik sendiri dekat Sijangkang.

Dalam ulasan ni, aku kata servis mereka berhemah sebab setiap SMS atau email yang dihantar akan dibalas dengan cepat. Aku kan sentap kalau orang tak balas SMS, maka bila berurusniaga dengan orang yang balas SMS dengan sopan, haruslah aku suka. Tak gitu? Walaupun nampak remeh, tapi bagi aku bila SMS dibalas hatta dengan dua huruf macam 'TQ', terasalah diri ni dihargai. Jadi para peniaga, sila hargai pelanggan anda ye. Sebenarnya ada lagi beberapa kedai online yang pernah aku kunjungi. Nanti kita buat review lain pulak ye. Muntah pulak orang baca entri panjang-panjang ni. Hihihi... Amacam, ada bakat tak nak jadi pegawai pemasaran?

Nota: Ilustrasi bagi setiap gambar diperoleh daripada kedai online tersebut. Saya hanya mengedit sedikit supaya nampak lebih menarik. Sila tekan pada nama kedai untuk lawatan tapak. Sekian terima kasih...

No comments: