Engagement Fund ;)

Thursday, 13 October 2011

Kerana Tulip

Tajuk entri macam tajuk novel dah. Hehehe... Seseorang telah membuat permintaan khas minggu lalu. Ku ingat, tidaklah sukar mahu mencarinya. Bila diGoogle, tiada satu pun pembekal bunga segar yang membekalkan bunga jenis ini. Maka tengah hari tadi ku mencuba nasib mencari di sekitar Banting. Semua kedai bunga yang ada aku terjah. Kedai pertama memberi reaksi; "Bunga tulip? Macam mana tu?" Eh, siapa yang bukak kedai bunga sekarang ni? Pencarian diteruskan dengan menjengah ke kedai bunga kedua. Reaksi mereka; "Tulip? Yang segar kena order maa. Kalau yang tiruan kita tak ada." Hah, nasib baik dia kenal bunga tulip tu macam mana. Tapi, kena tempah dulu pulaknya. Tak sempat dah ni, esok pagi-pagi nak kena gerak dan yang paling penting, harga setangkai yang menyamai harga set makan tengahari di Secret Recipe iaitu RM 18. SETANGKAI hokey! Waktu ni macam dah nak putus asa. Tapi kena cuba tengok di kedai terakhir, baru boleh putus asa. Hahaha...

Gigihlah aku terjah kedai bunga terakhir. Masuk-masuk je, dia cakap; "Ye, nak cari apa?" Aku pun mata dah melilau satu kedai. "Tulip ada?" Dia pun terus bawak ke bahagian belakang. "Kita ada yang jenis ni (sambil tunjuk bunga yang nampak macam tulip tapi kelopak dia beralun) dan [sambil jalan ke belakang sikit lagi] yang jenis ini (sambil tunjuk tulip yang memang rupa tulip tapi tinggal sikit je kat longgokkan tu)"

Terus dalam hati ada taman. Misi pencarian berjaya! Terus aku runding cara gubahan dan pembalutan bunga. 'Petik' beberapa tangkai mengikut kemampuan dan 'petik' juga aksesori lain (dedaun cinta dan bunga-bunga kecil). Oh ye, harga setangkai untuk yang tiruan ni separuh daripada yang segar. Terlebih sikit bajetnya, tapi tak apa. Demi sahabat terbaik, Aiman tak kisah. Kekeke... Cuak jugak bila nak mix n match 'watak utama' dengan 'pelakon tambahan' tu. Mujurlah amoi tu bagi pandangan sikit-sikit. Lama juga aku bertapa dalam kedai tu. Hasilnya setelah digubah adalah cantik! Cuma macam terkilan sikit sebab tak ikut satu pendapat yang amoi tu bagi. Tak apalah, tetap juga cantik.

Kepada bakal suami pemberi bunga di luar sana, jangan gusar. Tuan Tanah tetap menjadikan ros sebagai bunga pujaan. Ros adalah murah ye dan mudah didapati. *motip aku tulis ni?* Kahkahkah... Kepada bakal penerima bunga, sila bersabar ye. Inilah usaha tergigih dan hasil terbaik yang berjaya diraih dalam tempoh waktu yang singkat ni. Kepada yang tak tahu macam mana rupa tulip, mari kita saksikan. Zasssss...

Terima kasih ye Encik kerana memberi pinjam ini gambar.

Setelah kajian dijalankan, aku mendapati bahawa lebih 10 orang kenalan rapat akan berkonvo juga. Tetapi kali ni, aku lambat bertindak. Tak sempat nak sediakan cenderahati untuk mereka. Sob..sob..sob.. Apa pun, tahniah kepada teman-teman semua. Berakhir sudah sebuah lagi episod dalam drama kehidupan dan bermulalah episod baru dalam drama kehidupan yang semakin mencabar.

No comments: