Engagement Fund ;)

Monday, 26 September 2011

Baru Nak Gebang...

Dalam ATN, masih belum ada cerita tentang rayaku. Rasa macam tak ada cerita sangat, tapi bila ingat-ingat balik, ada pulak ceritanya. Hehehe... Yang pasti sejak ketiadaan mak, raya kurang terasa. Sekarang baru aku tahu kenapa aku paling banyak kena marah waktu hari raya. Iye, waktu rayalah aku paling banyak kena marah dengan mak dulu-dulu. Habis, dah aku je yang tinggal kat rumah, haruslah aku yang kena kan? Waktu raya tenaga kerja dan kerajinan WAJIB ditingkatkan; lebih banyak daripada hari biasa sebab bukan kita aje yang ada kat rumah tu, tapi ada juga orang luar yang datang bertandang. Tahun ni rasanya paling meroyan sekali sebab semua benda aku nak kena fikir. Mana nak buat kuih raya, nak kemas rumah, nak pasang langsir, nak masak. Tahun lepas kurang terasa sebab aku baru-baru lagi duduk di rumah. Dah tu pulak, raya tahun lepas tak cuti lama sebab baru sangat mula kerja. Jadi angin royan tu tak rasa sangat.

Raya macam orang lain jugak cuma kurang berjalan dari rumah ke rumah. Tetamu yang datang pun tak seramai macam waktu mak ada. Sebabnya anak-anak buah belah mak paling ramai berbanding abah. Mungkin itu sebabnya kurang meriah kot. Kalau dulu, dari raya pertama sampai keempat memang aku duduk kat dapur je masak untuk tetamu. Lepas sarapan terus duduk dalam dapur tak keluar-keluar sampailah petang. Kenangan suatu masa dulu. Tahun ni, aku tak masak bersungguh pun. Menu pagi raya adalah rendang kerang dan mentaram. Pertama kali buat dua juadah ni. Nak kata menjadi dengan sedapnya, tidaklah. Tapi adalah rasa. Cuma aku dah tahu, mentaram aku ni tak boleh lawan mentaram arwah mak. Oh, untuk Cik Muda Dayya, resepi mentaram akan dikongsikan kemudian ye. 
Mentaram

Rendang kerang

Kesimpulannya, raya tahun ni banyak ke rumah orang kahwin yang mana adalah seronok! Hehehe... Aku kan suka pergi kenduri, memang la. Raya ke-5, hantar rombongan Abang Rashid ke Teluk Intan. Minggu berikutnya ke Rantau Panjang, anak saudara kahwin. Esoknya ke Jinjang, majlis sambut menantu Cik Runner Sue. Jemputan rumah terbuka pun boleh tahan banyak. Jemputan dari staf aje dah berapa. Tapi semuanya aku tak pergi dengan sebab yang pelbagai. Tapi sebab utama adalah kerana tiada yang meneman. Sob..sob..sob.. Maaf kerana tak dapat penuhi undangan kalian semua; Pn. Laily, Kak Nor, Bos besar, Encik Azli, dan Kak Ila. Nanti aku kongsikan resepi biskut-biskut yang berjaya dibuat tahun ni ye.

No comments: